Belangrijk voor Buick: de LaCrosse

Buick La Crosse
Buick laat op de Chicago Auto Show zien wat de opvolger is van de Regal. De nieuwe LaCrosse vertoont helaas niet veel overeenkomsten met de spectaculaire concept car.
Buick laat op de Chicago Auto Show zien wat de opvolger is van de Regal. De nieuwe LaCrosse vertoont helaas niet veel overeenkomsten met de fraaie concept car die het merk in 2000 onthulde als zijn toekomstvisie.

Buick stond vroeger bekend als de GM-divisie die innoverende technieken in experimentele auto's bouwde. In 2000 onthulde het merk de LaCrosse concept car, die werd gepresenteerd als de toekomstvisie van deze oude GM-divisie. Met die fotogenieke LaCrosse concept car maakte AutoWeek trouwens in de zomer van dat jaar al een rij-impressie (no. 35).
Het ruim honderd jaar oude merk heeft een fraaie lijst met wapenfeiten, zoals de eerste wegdraaibare koplampen, een automatisch onder een afdekking verdwijnende koplampen, elektrische raambediening, de beroemde Dynaflow automatische transmissie met koppelomvormer en de stuurbekrachtiging (die debuteerde in 1938 op de Buick Y-Job concept car).
Het afgelopen decennium is voor Buick niet gemakkelijk geweest. Met stijlvolle maar conservatieve sedans en een prima naam qua betrouwbaarheid scoorde het merk vooral onder 55-plussers. De laatste jaren heeft de verjongingskuur van Buick zich vooral toegespitst op de komst van modellen in het populaire segment van de SUVs: de Rendezvous en de Rainier. Dit jaar presenteerde de GM-divisie in Los Angeles en Detroit de nieuwe Terraza, een crossover met zeven zitplaatsen.
Met de LaCrosse vervangt Buick zijn Regal en de Century, die samen zorgden voor de helft van alle Buick-verkopen. Hij is dus uiterst belangrijk voor het segment van de middenklasse sedans waarin Buick al honderd jaar succesvol geweest. De LaCrosse is compleet nieuw en heeft de beschikking over een eveneens nieuwe aluminium motor, een 240 pk sterke 3,6-liter V6 24-kleps VVT met een maximum koppel van 312 Nm.
De LaCrosse is het eerste model dat de beschikking krijgt over deze V6, die wereldwijd gebruikt zal gaan worden in voorwielaangedreven GM-modellen.
Overigens zal ook de van de Park Avenue, LeSabre en Regal bekende 3,8-liter 3800 V6 Series III met 200 pk en 305 Nm koppel beschikbaar zijn voor de LaCrosse.
De nieuwe auto zal in het najaar op de markt komen als 2005-model. Naast de LaCrosse komt er binnenkort een grote sedan, een nieuw vlaggenschip met achterwielaandrijving en een elegante convertible.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.