Avatr 07: elektrische SUV bereidt zich voor op aanval op Europese markt
Mét of zonder range extender
De Chinese fabrikant Avatr wil zijn tanden maar wat graag in de Europese markt zetten. Het lijkt er sterk op dat de Avatr 07 de eerste auto van het merk is die Europees en dus misschien ook Nederlands asfalt onder zijn wielen krijgt.
Volgens de Dikke van Dale is een avatar een afbeelding of figuur die symbool staat voor een persoon. Volgens de Chinese autobouwer Changan is Avatr een automerk. Het is een samenwerkingsverband tussen Changan en een reeks Chinese partijen waaronder CATL en zelfs Nio. In 2023 gaf Changan aan dat het zijn automobiele waren ook in Europa wil verkopen en zelfs overweegt om in Europa een fabriek op te tuigen om zijn auto's in elkaar te schroeven. Avatr heeft bij het Europese patentbureau het ontwerp van de Avatr 07 vastgelegd. Dat alleen is nog geen glashard bewijs dat de 07 naar Europa komt, maar het maakt het wel waarschijnlijker.

Avatr 07 (patent, Europa).
De Avatr 07 is een 4,83 meter lange elektrische SUV met een wielbasis van 2,94 meter. Wat afmetingen betreft is de 07 daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld de BMW X3. De Avatr 07 is altijd elektrisch aangedreven, maar toch is hij er ook met een benzinemotor. De Avatr 07 is er als EV, maar ook als een elektrisch aangedreven variant met kleinere accu en een benzinemotor die als range extender fungeert. Dat verklaart direct waarom we patentplaten hebben van de 07 enkel linksachter een laadklep (foto's 15 t/m 23) én van een variant die ook rechtsachter een klep heeft (foto's 24 t/m 30). Daarachter schuilt de vulopening van de benzinetank. Beide varianten zijn er met of zonder 'digitale buitenspiegels'.

Avatr 07.
De volledig elektrische Avatr 07 heeft altijd een 82,2-kWh LFP-accu van CATL. Er is een achterwielaangedreven variant met een 343 pk sterke elektromotor én een vierwielaangedreven versie die daarbij ook een 255 pk sterke elektromotor heeft die zich bezighoudt met de voorwielen. De achterwielaangedreven 07 heeft een bereik van 650 kilometer (CLTC). Ook de variant met range extender is er met achter- en vierwielaandrijving. Die plug-ins hebben een 39-kWh accu en een 1,5-liter viercilinder benzinemotor die dat pakket kan bijladen. Een Avatr 07 met range extender en achterwielaandrijving levert 314 pk, de variant met vierwielaandrijving is dankzij zijn 178 pk sterke elektromotor op de vooras potenter. Het elektrisch bereik van de plug-ins bedraagt tot 1.100 kilometer. Ongeacht de gekozen aandrijflijn krijg je ín de 07 een infotainmentsysteem dat draait op software van Huawei.

Avatr 07.
De 07 heeft een relatief bijzonder vormgegeven interieur, met een over de gehele breedte van het interieur lopend display en een 15,6-inch infotainmentscherm. De elektrische SUV heeft een uitgebreid audiosysteem van Meridan, uitgebreide sfeerverlichting én een groot glazen panoramadak. Verder heeft de Avatr 07 een uitgebreid pakket sensoren en lidars dat - ook met Huawei-software - autonoom rijden tot op zekere hoogte mogelijk maakt.
Zou jij de Avatr 07 wel in Nederland op de weg willen zien? Waarom wel, of waarom niet?