Audi ontketent SQ5 TDI
347 diesel-pk's
De Q5 heeft een nieuwe topversie: de SQ5. Opvallend gegeven: ondanks alle negatieve aandacht die dieselmotoren momenteel naar zich toetrekken, heeft de nieuwe SQ5 net als de SQ5 van de vorige generatie een dieselmotor onder de kap.
De SQ5 van de vorige generatie kreeg van Audi een 313 pk en 650 Nm sterke 3.0 TDI onder de kap, een zescilinder waarmee de SUV in 5,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h kon sprinten. Deze nieuwe SQ5 doet daar nog even een stevige schep bovenop. Hoewel de SQ5 wederom een 3.0 TDI in zijn neus heeft liggen, is die machine nu 347 pk en 700 Nm sterk! Daarmee is een snelheid van 100 km/h opnieuw in 5,1 tellen bereikt, maar reken vooral op nog rappere tussensprints.
De nieuwe SQ5 krachtiger dan zijn voorganger, maar krijgt ook een 48 volt-systeem en een mild-hybrid-systeem. De energie wordt opgeslagen in een kleine batterij die onder de bagageruimte een plek heeft gekregen. Naast een turbo heeft de SQ5 verder een elektronisch aangestuurde compressor, die vooral bij de lagere toerentallen zijn werk doet.
De topsnelheid van de SQ5, die standaard gekoppeld is aan een S tronic-transmissie met acht verzetten die het vermogen over alle vier de wielen verdeelt, ligt op 250 km/h. Wie dat niet uitprobeert en ook de 0-100-tijd niet tracht te halen, moet volgens Audi een gemiddeld verbruik van 6,6-6,8 l/100 km kunnen scoren.
Audi slaat de orderboeken medio maart open. De vanafprijs wordt in de aanloop daarnaartoe vrijgegeven.