Arnold Schwarzenegger - Interview

'Dieselbedrog raakte mij persoonlijk'

Arnold Schwarzenegger
AutoWeek 19 2019
AutoWeek 19 2019

Je leest het in AutoWeek 19 2019

Arnold Schwarzenegger rekent in dit interview af met de Duitse auto-industrie, waarvan hij vroeger zo’n hoge pet op had. De voormalig gouverneur van Californië vertelt over zijn ontmoetingen met automanagers, zijn gevecht voor schone auto’s en de keer dat hij werd geflitst met zijn Bugatti.

Als je het kantoor van Arnold Schwarzenegger in Santa Monica wilt binnenlopen, moet je eerst langs Arnold Schwarzenegger. Er staat een levensgroot wassenbeeld van de Terminator naast de deur. De voormalig wereldkampioen bodybuilding, filmheld en gouverneur van Californië (2003 tot 2011) is goed gehumeurd. Hij heeft drie adviseurs meegenomen voor dit gesprek en hij begroet zijn Duitse gesprekspartner in zijn moedertaal. Althans: “Wie geht’s in Germany?”

Arnold Schwarzenegger (71) houdt zich tegenwoordig bezig met tal van sociale projecten. Hij vecht tegen de wereldwijde opwarming en spant zich in voor een meer milieuvriendelijke mobiliteit. Voor het gesprek is een halfuur ingepland, maar het duurt uiteindelijk driemaal zo lang.

Mr. Governor, kunt u zich nog het moment in de herfst van 2015 herinneren toen u voor het eerst hoorde over het dieselgesjoemel van Volkswagen?

Schwarzenegger: “Nou en of! Het eerste wat ik dacht, was: o, dát bedoelden ze dus, toen ze zeiden dat ze andere plannen hadden.”

Wat werd er toen precies tegen u gezegd, en door wie?

“In 2012 sprak ik in Zwitserland met de toenmalige VW-baas Martin Winterkorn. Ik zei tegen hem: ‘Wanneer jullie inzetten op elektroaandrijving, kunnen jullie mijn naam gebruiken om reclame te maken. Ik wil graag helpen.’ Winterkorn antwoordde: ‘Denkt u nu echt dat dát de goede weg is? Wij hebben andere plannen.’”

Wat was uw reactie?

“Ik was teleurgesteld! Winterkorn zag de elektrische auto duidelijk niet zitten. Hij had er niets mee.”

Zeven jaar later slaan Volkswagen en andere Duitse fabrikanten alsnog een nieuwe weg in.

“Eindelijk! Mijn boodschap aan de Duitse autofabrikanten: hou er eens mee op om de wereld voor de gek te houden. Stop met liegen en bedriegen en bouw schone auto’s! Dan zullen de mensen jullie uiteindelijk wel vergeven. Ik ook.”

U wekt de indruk dat u zich persoonlijk geraakt voelt.

“Ik was een fan van Volkswagen, Porsche en Audi. Ik dacht: zou het niet cool zijn wanneer de Beetle, dé auto voor het volk, de eerste elektroauto voor het volk zou zijn? Als ze die hadden gebouwd, had Tesla wellicht nooit bestaan.”

Als gouverneur van Californië bouwde u bewust aan uw reputatie van eco-politicus. Hoe is dat ontstaan?

“Ik was oorspronkelijk helemaal geen milieubeschermer. Dat werd ik pas toen ik als gouverneur werd aangesteld; gesprekken met wetenschappers hebben mij de ogen geopend. Toen begreep ik dat ik mijn staat en bevolking moest beschermen.”

U hebt de milieuwetten in uw staat flink aangescherpt.

“We gingen zeer vastberaden te werk, omdat we een visie hadden. En die had zeker niet alleen betrekking op Californië of op de Verenigde Staten. Het was een wereldomvattende visie. Ik heb mijn hele leven lang ‘wereldwijd’ gedacht. Zodoende ben ik ook wereldkampioen bodybuilding geworden. We hebben te maken met een fenomeen dat niet voor niets global warming heet en niet de Californische of Europese opwarming.”

Hoe waren de reacties uit de politiek en het bedrijfsleven?

“Partijvrienden kwamen langs en zeiden dat ik de economie ruïneerde. En nu? Nu is Californië de op vier na grootste economie ter wereld, terwijl we de strengste milieuwetten hebben. We staan ook in nauw contact met de regering in Washington.”

Met name de auto-industrie had te lijden onder uw strenge milieuwetten. Hoe werd er gereageerd door mensen uit die branche?

“Toen ik eens een bezoek bracht aan Detroit, zag ik daar enorme posters hangen met de tekst ‘Schwarzenegger ruïneert onze stad!’ Begin 2006 nam ik deel aan een gespreksronde, waarbij ik vijftien directeuren van de belangrijkste autoconcerns ter wereld ontving. Hun houding was aanvallend. De managers en de meegereisde lobbyisten zeiden recht in mijn gezicht: ‘Meneer de gouverneur, we gaan u aanklagen vanwege uw wetten. En als het nodig is de staat Californië eveneens. We hebben Washington aan onze zijde staan.’ Ik keek hen aan en zei: ‘Mijne heren, de trein heeft het station allang verlaten. En daar kunnen jullie nu niet meer vanaf springen’.”

U doelde op de elektrificatie van de aandrijflijn. Wat was het antwoord van de Duitse automanagers?

“Die geloofden er niet in. Even later vertelden ze dat ze iets nieuws hadden bedacht: BlueTech. Ik vroeg hen wat dat was. ‘Schone diesel’, zeiden ze. Ik moest er hard om lachen. Schone diesel? Dat is net zoiets als schone kolen. Onmogelijk! Ik zei dat ik het belachelijk vond, dat zoiets niet kan. En ze noemden het ook nog blauwe techniek, in plaats van groene. Ze wilden op geen enkele manier met de kleur groen in verband worden gebracht.”

Welk probleem hebben de Duitse merken?

“Een gebrek aan leiderschap, bij zowel de managers als de politici. Ik heb de innovatiekracht van de Duitsers altijd hoog ingeschat. Het is enorm knap hoe ze zo snel na de oorlog zijn uitgegroeid tot een economische grootmacht – juist met hun auto’s. Daarom had ik persoonlijk last van het dieselbedrog. Het raakte mij in mijn hart. En soms irriteren de Duitse merken me nog steeds.”

In welk opzicht dan?

“Mijn vriendin had een Porsche Cayenne E-Hybrid. Volgens de verkoper kon je daarmee de eerste 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Een leugen! Na nog geen 20 kilometer sprong de benzinemotor aan. We zijn weer voor de gek gehouden!”

Wat moet er dan gebeuren?

“We hebben in Californië strengere wetten voor autofabrikanten ingevoerd: we hanteren quota. Waarom heeft de Duitse regering nooit een wet opgesteld waarin autofabrikanten worden verplicht om een bepaald aantal elektrische auto’s te bouwen? In Californië is 50 procent van de energie duurzaam. En ons doel om de broeikasgassen met 25 procent te reduceren, is vorig jaar al bereikt, terwijl we op 2020 hadden gemikt. Iedereen heeft het over het kip-eiprobleem van elektroauto en infrastructuur die maar op elkaar blijven wachten. Ik zeg al jarenlang: ‘Fuck that!’” Vervolgens liet Schwarzenegger de hydrogen highway bouwen, met heel veel waterstof-tankstations.

De Duitse autobouwers waarschuwen dat er veel ontslagen zullen vallen als het aantal elektroauto’s toeneemt ...

“Ik heb als gouverneur altijd nauw samengewerkt met de industrie. En die profiteerde daarvan. Ze vertrouwden me. Toen wij onze wetten aannamen, zaten alle vertegenwoordigers aan tafel: milieuorganisaties, autofabrikanten en de politiek. Zo hebben we honderdduizenden nieuwe werkplekken gecreëerd. Dat moet in Duitsland toch ook mogelijk zijn! Het idee dat je met milieuvriendelijke techniek banen op de tocht zet, is ridicuul. Met zo’n instelling zal de Chinese industrie de koers gaan bepalen.”

In Duitsland klagen veel mensen dat ze elektrische auto’s niet kunnen betalen.

“Je moet mensen duidelijk maken dat ze een soort kruisridder op mobiliteitsgebied worden als ze een elektroauto kopen. Je moet altijd stappen vooruitzetten. En het is onze taak om deze mensen steeds te inspireren. Het succes komt niet van vandaag op morgen. Bovendien komen er nu betaalbare elektroauto’s aan, zeker als je de totale kosten van een elektroauto met die van een auto met verbrandingsmotor vergelijkt, dus brandstofkosten versus de stroomkosten, onderhoud en belastingen.”

En wat zegt u tegen de mensen die echt niet willen overstappen?

“Het probleem is dat veel elektroauto’s er nog steeds behoorlijk sullig uitzien. En natuurlijk zullen er ook altijd mensen zijn die het geluid van een Porsche niet willen missen. Maar dat is geen probleem. Nadat ik mijn Hummer had laten ombouwen naar elektrische aandrijving, had ik niet het gevoel dat ik concessies moest doen. Integendeel! Ik heb altijd al een hekel gehad aan het geluid van dieselmotoren. Nu heb ik 500 volledig elektrische pk’s, dat waren er op diesel 220. Als ik het pedaal nu intrap, vliegt de Hummer ervandoor. Sinds ik die auto heb, staat mijn Bentley convertible bijna alleen maar stil.”

Rijdt u graag hard?

“Toen ik mijn nieuwe Bugatti ging ophalen, werd ik na een uurtje al van de snelweg gehaald omdat ik bijna 200 km/h reed. De agent die mij staande hield, liet me echter doorrijden. Maar na 15 minuten was het weer raak, omdat de eerste agent zijn collega had gebeld en die wilde met mij op de foto. Met mijn Dodge Challenger Hellcat heb ik ooit 250 km/h gereden. Gelukkig werd ik geflitst met 180. In de jaren 70 heeft president Nixon de topsnelheid op de highways verlaagd naar omgerekend 88 km/h, om tijdens de oliecrisis brandstof te besparen. Ik haatte hem vanwege die maatregel.”

Een senator, net als u Republikein, heeft een wetsvoorstel ingediend voor de invoering van een stuk zonder snelheidslimiet op twee Californische highways.

“Hahaha, werkelijk? Dat hoor ik nu voor het eerst. Je kunt alle snelheidslimieten in Californië opheffen, maar dat verandert niets aan de verkeerssituatie. Onze snelwegen verkeren in een veel te slechte staat voor zulke snelheden.”

In Duitsland is een discussie over het invoeren van een snelheidslimiet gaande.

“Daar is het een heel ander verhaal. De wegen zijn daar zo strak als startbanen. En Duitsers weten hoe je hard kunt rijden. Maar ik zou eerst de ongelukscijfers van de autobahn moeten bestuderen om een oordeel over deze kwestie te kunnen vellen."

Hoe lastig is het dat er in het Oval Office een partijgenoot zit die uit het raam kijkt, ziet dat het sneeuwt en daaruit concludeert dat de aarde helemaal niet opwarmt?

“Het lijkt erop dat hij bij de aardrijkskundeles niet goed heeft opgelet. Ik heb dat destijds wel gedaan. Ik weet dat als je in Washington uit het raam kijkt, je niet ziet wat er in Afrika of Australië aan de hand is. Daar brandt de aarde als gevolg van de hitte. President Trump wil dat niet zien. Op het gebied van milieubescherming steekt hij zijn kop in het zand. Maar ook hij kan niet tegenhouden wat er in de staat Californië gebeurt. De regionale overheden zijn hier gelukkig de werkelijke macht hebbers.”

Kun je met milieupolitiek echt verkiezingen winnen?

“De wereldwijde milieuveranderingen blijven iets heel abstracts. Daarom heb ik een programma in het leven geroepen om kinderastma uit te bannen. Het kan niet zo zijn dat wij in één van de rijkste gebieden ter wereld wonen en dat kinderen hier toch sterven als gevolg van de luchtkwaliteit. Dat is voor mij nog belangrijker dan de ijsbeer die van de ene smeltende ijsschots naar de andere springt. Elk leven telt. Het is de taak van een regering om hun volk te beschermen.”

Wat vindt u eigenlijk van autonoom rijden?

“Daar ben ik te oud voor. We hebben dat in mijn film ‘Total Recall’ al in 1990 laten zien. In de auto ben ik een controlfreak. En ik wil zelf rijden. Ik houd van autorijden. Neem de weg vanuit Los Angeles richting het noorden, echt een droom. Lekker de radio aan. Man, dat voelt alsof je in een warm bad zit. Het is bijna zen-achtig. Ik zat een paar jaar geleden in een studiemodel van Mercedes-Benz dat autonoom reed. Ik moest achterin gaan zitten, omdat voorin niet kon. Verschrikkelijk.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.