Amerikanen 'dumpen' schadeauto's steeds vaker in Europa
Oppassen geblazen
De Europese import van auto's uit de VS is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Helaas is daarbij ook het aandeel auto's met onderliggende problemen in verhouding reusachtig geworden.
In Europa staan we kennelijk te springen om auto's uit de Verenigde Staten te importeren. Uit cijfers van Carfax blijkt dat er in 2015 nog 90.459 auto's uit de VS naar Europa gehaald werden, in 2019 waren dat er al 342.642. Een groei van bijna 280 procent. Nou is dat op zichzelf natuurlijk niet per se een probleem, maar volgens Carfax is er een andere zorgwekkende stijgende trend. Het aandeel auto's met een schadeverleden of serieuze onderliggende problemen is ook enorm gegroeid.
Tot 2015 was pakweg de helft van de auto's of soms nog minder een 'risicoauto'. In de afgelopen jaren gold dat echter voor de meerderheid van de auto's. Sterker zelfs, in 2019 was zelfs zo'n 90 procent van de dik 300.000 uit de VS geïmporteerde auto's zo'n probleemgeval. Carfax waarschuwt dan ook; 'iedereen die in Europa een auto koopt die uit de VS komt, kan er haast van uitgaan dat die auto onderliggende schade of serieuze problemen heeft'.
Het lijkt er vanwege het absurde percentage haast op dat er in de VS auto's met problemen aan de kant geschoven worden met de gedachte 'die willen ze in Europa mogelijk nog wel'. Nou, niet elk land is er meer even happig op. Zo was in 2015 Duitsland nog koploper qua VS-import, maar sinds het aandeel probleemauto's is gegroeid, zijn Amerikaanse auto's daar in verhouding minder populair geworden. De afgelopen jaren werd er vooral in het oosten van Europa veel uit de VS gehaald. Het zeer oostelijk gelegen Georgië is al vier jaar koploper. In de voormalige Sovjet-republiek werden in 2019 maar liefst 160.000 Amerikaanse auto's geïmporteerd.
Doorgeefluik
In 2015, toen het aantal probleemauto's nog minder hoog lag, waarschuwde Carfax al voor Amerikaanse voertuigen. Destijds gingen er vooral veel auto's naar Litouwen, daar werden de schadeauto's uit de VS snel en goedkoop opgelapt en vervolgens doorgesluisd naar andere Europese landen. In Nederland halen we vooral auto's uit onze directe buurlanden, maar als er eentje uit de VS komt, kan het dus geen kwaad extra kritisch te zijn of eventjes verder te kijken.