Als GTI, als dé auto van de Tour, op Michiel maakte de Peugeot 604 daarmee wel indruk...

Peugeot 505 Turbo & 604 TI

Peugeot trok alle registers open voor de Peugeot 604. Hij was er als GTI, hij was altijd prominent in beeld bij de Tour de France... Op de kleine Michiel Willebrands maakte deze limo wel indruk, op het grote publiek gezien de verkoopcijfers niet. Daarom voert Michiel hem nu op als Guilty Pleasure.

Voor grote Franse auto’s lijkt te gelden dat hoe verder de tijd vorderde, hoe kanslozer ze werden. Qua verkoopaantallen, bedoel ik. Neem nu Citroën. Een Traction Avant, daar reed voor mijn gevoel half Europa in. Hetzelfde beeld heb ik bij de DS en ook de CX kon nog op veel enthousiaste kopers rekenen. Maar na de XM liep de animo snel terug en hoe fraai het van nostalgische verwijzingen bij elkaar getekende koetswerk van de C6 ook is, verkopen deed hij nauwelijks. Eenzelfde scenario geldt voor Renault, na de 25 werd het daar nooit meer echt wat.

Eerste limo Peugeot sinds de jaren 30

Peugeot probeerde in 1975 de Europese directieleden te verleiden met de 604. De eerste limo van Peugeot sinds de jaren 30 en een model naar mijn hart, want lekker vierkant. Een stoer ontwerp van Pininfarina, dat kalm en zelfverzekerd de wereld in tuurt met zijn rechthoekige kijkers. Waarom heeft deze auto mij altijd zo geïntrigeerd? Niet omdat hij zo succesvol was, in ieder geval. In de tien jaar dat de 604 op de markt was, werden er krap 150.000 van verkocht. Nogal een contrast met tijdgenoot Citroen CX, die dik over de miljoen heen ging. Ik denk dat mijn bewondering voor de 604 te maken heeft met het feit dat je er ook een GTI van had. Zoiets maakt indruk op een kind. Een enorme limousine met dubbele uitlaatpijpen en die drie magische letters achterop, dat intrigeert.

Het kan niet anders of ik moet bewonderend naar de staatjes met technische gegevens en prestaties hebben gestaard in de jaarboeken van destijds. Daarin las ik dat de GTI een V6 had met 155 pk en 238 Nm en dat hij 190 km/h haalde. Nul tot honderd in 9,7 seconden. Van de CX had je ook een GTI, ik weet het. Maar dat vind ik op een of andere manier logischer, waarschijnlijk omdat dit model wél snelheid uitstraalde en dat kun je niet van de 604 zeggen. Het sportieve imago probeerde Peugeot aan te wakkeren door de 604 tussen de renners van de Tour de France door te sturen, die beelden staan me nog helder op het  netvlies.

Commercieel een goede zet dus, maar Peugeot verkocht er vermoedelijk geen wieldop méér door. Of in ieder geval weinig. Waar de 505 nog tot in de eeuwigheid voortleeft in Afrika, lijken alle 604’s van de aardbodem verdwenen. En dat terwijl de auto destijds erg goed werd ontvangen door de internationale autopers. De 604 won het op diverse vlakken, waaronder rijeigenschappen en bouwkwaliteit,  zelfs van BMW’s, Mercedessen en Jaguars. ‘Met zijn krachtige 6-cilinder injectiemotor in V-vorm kunt u glansrijk iedere verkeerssituatie aan’, ronkte de brochure. Het heeft de klandizie niet over de streep weten te trekken.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.