Alpina B6 2.8 kostte evenveel als BMW 735i: wie dat gek vindt begrijpt Alpina niet
Razendsnelle omgebouwde BMW 323i
De Alpina B6 2.8, een verpletterend snelle versie van de E21 323i, was net zo duur als de eerste 735i. Wie dat gek vindt begrijpt Alpina niet.
Tijdens zijn rondgang over de IAA van 1961 oordeelde Burkard Bovensiepen dat de gloednieuwe BMW 1500 ideaal was om sneller te maken. De BMW-directie legde hem geen strobreed in de weg. Integendeel.
Wanneer iemand de auto’s uit jouw machtige fabriek eigenhandig verbetert en aan de man brengt, kun je verschillende stappen nemen: negeren, tegenwerken of promoten. BMW koos voor het laatste toen het de door Alpina’s Burkard Bovensiepen aangepaste 1500 onder ogen kreeg. De motor was uitgerust met een dubbele in plaats van een enkele carburateur en leverde daardoor 90 pk, tegenover standaard 80 pk. Kleingeld zeggen we nu, maar het was het begin van iets groots. BMW gaf Alpina een plek in zijn dealerorganisatie en bleef aldoor in nauw contact. Alpina leverde snellere motoren en onderstelcomponenten, werd succesvol in de autosport en maakte in 1978 faam met een nieuw, eigen gamma. Dat bestond uit de B6 2.8 op basis van de 3-serie (E21), de B7 Turbo (5-serie E12) en de B7 Turbo Coupé (6-serie E24). Destijds kon je de topmodellen uit de genoemde BMW-reeksen onmogelijk stakkers noemen, maar Alpina maakte er ware autobahnstürmer van, met in het geval van beide B7’s topsnelheden van meer dan 250 km/h.
De B6 2.8 was een 323i (143 pk) met de motor uit de 528i (184 pk), voorzien van een ander inspuitsysteem, elektronisch geregelde ontsteking en een hogere compressieverhouding door andere zuigers. Resultaat: 200 pk. Minstens zo belangrijk waren de aanpassingen aan het onderstel, met andere schroefveren en dempers en verstelbare stabilisatorstangen voor en achter. Achter de kenmerkende lichtmetalen wielen blonken je dubbel geventileerde schijven tegemoet en zelfs aan extra koeling van de achteras was gedacht. Het Zwitserse Automobil Revue doet in 1978 verslag van een snelle testrit en stelt dat de B6 aan de weg kleeft, ook in lange bochten bij royaal 200 km/h; een treffende overeenkomst met de nieuwe B4 GT. Het mocht wel wat kosten: de B6 kwam op fl.66.500, terwijl een reguliere 323i minder dan de helft kostte. Voor nog meer perspectief: voor evenveel guldens kocht je ook een hagelnieuwe 735i… Maar wie zo denkt, heeft Alpina niet begrepen: het bouwde de B6 voor fijnproevers, die zich topprestaties wensten in een auto die voor niet-kenners gewoon een alledaagse 3-serie was.
Alpina B6 2.8
Afmetingen (l x b x h) 4,36 x 1,61 x 1,38 m
Motor 2,8-liter 6-cil. in lijn
Max. vermogen 147 kW/200 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 248 Nm bij 4.500 tpm
Topsnelheid 225 km/h
0-100 km/h 6,9 s
Prijs fl.66.500/€30.176 (1979)