'Alleen maar EV's in 2035 vermoedelijk uitgesteld, maar nu nog niet', - AutoWeek Podcast
'Hoeveel belasting kunnen de Chinese merken aan voordat auto's duurder worden?'
Hoofdredacteur Damiaan was in China, onder meer om te rijden met de Xpeng G6. Maar om maar daar een geldig rijbewijs te krijgen moest hij wat bijzondere stappen nemen. Daarnaast bespreken hij en Roy de EU-plannen voor een heffing op Chinese EV's, en de onthulling van Bugatti's Chiron-opvolger. Veel luisterplezier!
In deze aflevering aandacht voor de Chinese automarkt inclusief het halen van je rijbewijs, de EU-plannen voor een importheffing en een korte blik op Bugatti's nieuwe hypercar met 1.800 pk. Dit dankzij een V16 en drie elektromotoren, die samen dit vermogen leveren. Goed voor een 0-300 tijd van minder dan 10 tellen. Roy reed eerder mee in een auto die tot 200 in ieder geval net zo snel is. En wat doet de Rivian eigenlijk?
Ook vertelt Damiaan Hage over de Xpeng G6, waar hij in China al mee kon rijden. De Xpeng G6 komt met twee batterijpakketten naar Nederland: als Standard Range met een 66 kWh LFP-accupakket en als Long Range met een NCM-accu met een capaciteit van 87,5 kWh. De Xpeng G6 is leverbaar als achterwielaangedreven RWD Standard Range met 258 pk en heeft 30 pk meer als Long Range. Het WLTP-bereik is dan 435 km voor de Standaard Range en 570 voor de Long Range. De topversie is de Xpeng G6 AWD Performance. Alleen met de grote batterij, met twee elektromotoren die samen 476 pk vermogen leveren. Deze krachtigste versie beukt in 4 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h. Zijn bereik: 550 kilometer.
Luisteren kan uiteraard hierboven, maar je vindt ons ook via Apple Podcast, Spotify, TuneIN,Google Podcast, en Pocket Cast. Zoek op AutoWeek of De Uitlaat en abonneer je als je geen aflevering wilt missen. Iedere twee weken is er een nieuwe aflevering! Hier vindt je ook alle afleveringen terug.
Reageer op de podcast
Laat in de comments weten wat je ervan vindt of dat je bepaalde suggesties hebt waarover we het een keer moeten hebben. Vragen of input via Twitter kan via #AWUitlaat, mailen kan ook naar uitlaat@autoweek.nl . Veel luisterplezier!