Aftellen naar Genève - Deel 7: Actueel

Nissan Qashqai Concept (2004)
Nissan Qashqai Concept (2004)Nissan Qashqai Concept (2004)Nissan Qashqai Concept (2004)Nissan Qashqai Concept (2004)Aston Martin Bertone Jet 2Aston Martin Bertone Jet 2Aston Martin Bertone Jet 2Aston Martin Bertone Jet 2Aston Martin Bertone Jet 2Rolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EXRolls-Royce 100EX
We blikken dagelijks terug op de knallers van de Autosalon van Genève door de jaren heen. Primeurs, concept-cars en andere vreemde vogels. In dit zevende deel drie auto's die actueler zijn dan je denkt.

Op de stand van Nissan struikelden we nog een beetje over de naam van Nissan's opvallende concept-car: Qashqai. Heden ten dagen een regelrechte verkoopknaller, die compacte cross-over. Destijds dachten we de volgende Almera voor de lens te hebben. We vonden het al een beetje onwaarschijnlijk dat Nissan zo'n gedurfd model in de markt zou zetten als nieuwe Almera. Het mocht ook niet zo zijn. Ook de Qashqai-concept had, net als veel van zijn conceptuele tijdgenoten, een setje suicide-doors aangemeten gekregen. Bovendien ontbrak een b-stijl: is dat even handig! In de achterzijde herkennen we niet direct meer de Qashqai die we nu op het asfalt zien, maar vanaf de zijkant en vooral aan de voorzijde zien we duidelijk dat dit een voorbode is van Nissan's verrassing van het decennium.

Onlangs deed Bertone de Jet 2+2 uit de doeken. Deze eenmalige uitvoering van de Aston Martin Rapide is in de vorm van een shooting brake gekneden, en dat staat 'm helemaal niet verkeerd. Origineel? Niet echt. In 2004 deed Bertone een soortgelijk geintje namelijk al eerder! Toen had de designstudio de Jet 2 meegebracht naar Genève. Zet hem naast de Jet 2+2, rek 'm een beetje uit en voilà! Wij waren compleet weg van de Jet 2, en labelden hem 'de mooiste auto van de beurs'. Ook anno 2013 oogt de driedeurs shooting break helemaal niet verkeerd, en met z'n 5,9-liter V12 uit de Vanquish onder de kap hebben we ook op motorisch vlak geen negatief woord over. Jammer dat -ie er nooit gekomen is.

In 2004 was er nog iets uit interessants uit Engelse hoek te vinden. Rolls-Royce had de 100EX de showhallen ingerold: een enorm slagschip waar het dak van afgesneden was. Onder de kap lag een 9,0-liter grote V16 met 64 kleppen. Geen turbo's, dat leek te Britse ingenieurs niet nodig. Ons trouwens ook niet. Met al z'n glimmertjes 'leek de EX100 zo te zijn weggereden uit een hiphop-clip', schreven we in AutoWeek nr 12 van 2004. Waarom is deze Rolls nou actueel te noemen? Onlangs dook een interview op waarin het opperhoofd van Rolls-Royce zegt te werken aan een enorme cabrio, waarin een V16 zal komen te liggen. Klinkt dat na bovenstaande informatie niet bekend in de oren?

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.