Abt neemt waterstofaandrijflijn voor bedrijfswagens in productie

Met meer bereik dan equivalenten op diesel

Abt E-line waterstofaandrijflijn

Abt E-line, een op uitstootvrij vervoer gerichte tak van de Duitse tuner Abt, neemt aandrijflijnen met een waterstofcel voor bedrijfswagens in productie. Daarnaar is volgens de onderneming voldoende vraag onder vervoerders die langere afstanden afleggen.

We kennen Abt hoofdzakelijk als de tuner die onder meer Audi's sneller én opvallender maakt, maar naast de Sportsline-tak die dat doet, heeft Abt een afdeling genaamd E-line. Die houdt zich bezig met de ontwikkeling van 'schone' aandrijflijnen. De afgelopen drie jaar lag daarbij de focus op de ontwikkeling van een aandrijflijn-met-waterstofcel voor bedrijfswagens. Die is nu productieklaar.

Afhankelijk van het model waarin die aandrijflijn wordt toegepast, kent hij twee tot zeven waterstoftanks. Abt laat weten dat het inpassen van voldoende tankcapaciteit een van de grootste uitdagingen was bij het ontwikkelen van de aandrijflijn, maar het resultaat mag er wezen. De  uitgebreidste configuraties ervan zijn namelijk goed voor een rijbereik dat 'honderden kilometers groter' is dan dat van elektrische busjes die hun energie in accu's opslaan. De bedrijfswagens-op-waterstof zouden 'op één tank' verder komen dan hun equivalenten op diesel.

Productie

Hoewel Abt overtuigd is van het nut van bedrijfswagens met accu's voor transport over kleinere afstanden, geeft het weer dat die niet geschikt zijn voor langeafstandstransport. Daarvoor moet zijn nieuwe aandrijflijn uitkomst bieden. Die werd voor het eerst getoond op de 'IAA Transportation' in Hannover, afgelopen september. Daar was de interesse voor het product volgens Abt groot genoeg om het in productie te nemen.

Het in het Zuid-Duitse Kempten gevestigde bedrijf noemt niet specifiek wanneer en waar de productie begint. De ontwikkelingsfase van de aandrijflijn is volledig afgerond, dus lang zal het niet meer duren eer de eerste bestelauto's met een waterstofcel van Abt rondrijden. Die cel is in ieder geval toepasbaar in de Volkswagen Crafter, maar naar alle waarschijnlijkheid ook in bedrijfswagens van andere merken.

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.