'Aandrijflijn Volkswagen XL1 ook in de Up'
Volgens Autocar hebben bronnen binnen Volkswagen bevestigd dat de aandrijflijn van de XL1 ook in de Up komt te liggen. Dat betekent dat ook Volkswagens kleinste wordt voorzien van een 0,8-liter tweecilinder TDI, gekoppeld aan een elektromotor.
Het totaalgewicht van de superzuinige A-segmenter zou onder de 1.000 kilo komen te liggen. Verwacht wordt ook de Up een gemiddeld verbruik van minder dan 1 liter per 100 km moet kunnen realiseren. Waar de XL1 wat vormgeving betreft nogal controversieel is, is de Up dat niet. Dit zou de zuinige aandrijflijn toegankelijker maken voor een groot publiek. Het feit dat het produceren van een Up bovendien minder inspanning vereist, zou de A-segmenter bovendien betaalbaar moeten houden. Volkswagen heeft van beide modellen in ieder geval nog géén prijsindicatie gegeven. Mocht de 1-liter-Up inderdaad het levenslicht gaan zien dan zal het nog zeker een jaar duren voor hij op de markt verschijnt.