'911 Turbo de beste auto die er is & Zeekr 001 is opvallend goed, maar ...' - Podcast
'OMG die piepjes overal, het wordt alleen maar erger ...'
Een nieuwe podcast! De Porsche 911 Turbo bestaat 50 jaar. Samen met Stéphan Vermeulen, die alle generaties testte vanaf de 996, blikt Roy terug op deze ultieme alleskunner. Maar zouden ze er zelf eentje willen hebben?
Verder een live-analyse van de Zeekr 001 en Stéphan blikt terug op zomerse Spaanse vuren met een Vectra diesel van begin jaren 00. Veel luisterplezier!
In deze aflevering aandacht voor de Porsche 911 Turbo, de Vectra GTS diesel uit 2002 en de Zeekr 001. Maar ook bekende klachten van autobezitters die een negatieve review lezen en een korte terugblik op de Dutch Grand Prix op Zandvoort van afgelopen weekend.
Aan varianten geen gebrek binnen het 911-aanbod, en één van de eerste afgeleiden van Porsches legendarische model was in 1974 de 911 Turbo. De introductie van die dik bevleugelde ‘930’ ligt inmiddels vijftig jaar achter ons en dat moet gevierd worden. Dat doet Porsche niet op basis van de zojuist gefacelifte 911, maar met het ‘oude’ model als uitgangspunt. Daarmee is de 911 Turbo 50 Years meteen de uitzwaai-editie van de auto die intern als 992.1 (eerste versie van de 992-generatie) wordt aangeduid.
Hoewel deze Porsche officieel ‘911 Turbo 50 Years’ heet, is het altijd een Turbo S. Dat betekent dat de zescilinder boxermotor achterin 650 pk en 800 Nm naar de vier wielen stuurt, goed voor een 0-100-sprint van 2,7 seconden. Het sprintje van 0 naar 200, niet eens zo irrelevant in dit segment, is in de 1.640 kg wegende 911 in 8,9 tellen achter de rug. Hoewel we in technisch opzicht geen unieke zaken bespeuren, zijn verschillende opties wel standaard op de 50 Years. Dat geldt bijvoorbeeld voor het 10 millimeter lagere Porsche Active Suspension Managment-onderstel met liftsysteem op de vooras en een sportuiltaatsysteem met zwarte eindstukken. Keramische remschijven ontbreken nooit op een Turbo S en zijn in dit geval voorzien van zwarte remklauwen. De Porsche 911 Turbo 50 Years kost €372.500. Daarmee is hij maar liefst €42.700 duurder dan een 'normale' Turbo S en zelfs nogeens €13.000 duurder dan een 911 GT3 RS.
De besproken bosbrand-rit in een Vectra GTS stond in AutoWeek 38 uit 2003, hier de beloofde foto!
Opel Vectra
Luisteren kan uiteraard hierboven, maar je vindt ons ook via Apple Podcast, Spotify, TuneIN, en Pocket Cast. Zoek op AutoWeek of De Uitlaat en abonneer je als je geen aflevering wilt missen. Iedere twee weken is er een nieuwe aflevering! Hier vindt je ook alle afleveringen terug.
Reageer op de podcast
Laat in de comments weten wat je ervan vindt of dat je bepaalde suggesties hebt waarover we het een keer moeten hebben. Vragen of input via X kan via #AWUitlaat, mailen kan ook naar uitlaat@autoweek.nl . Veel luisterplezier!