Nieuwe, 100 procent elektrische Volvo EX90 is veiliger dan zijn bestuurder
Klaar om autonoom te rijden met LiDAR
- gesponsord
Een auto is zo veilig als zijn bestuurder, wordt wel eens gezegd. Maar tegelijkertijd is de mens helaas de zwakste schakel. Afleiding en vermoeidheid spelen zelfs de beste chauffeur soms parten. Daarom heeft de nieuwe, volledig elektrische Volvo EX90 niet alleen sensoren en camera’s die de omgeving afspeuren, maar houden deze veiligheidssystemen tevens de bestuurder in de gaten. Ook dat maakt de EX90 tot de veiligste Volvo ooit.
Je kent het vast wel: na een lange, intensieve werkdag stap je in de auto om op weg naar huis ta gaan. Misschien was de nacht ervoor net iets te kort. Hoe dan ook, de kans dat je even wegdommelt is reëel aanwezig. Of je bent zo fit als een hoentje, maar je tuurt net iets te lang naar het scherm van het infotainmentsysteem om een leuke podcast te zoeken en let daarbij niet meer op het verkeer. Dat kan desastreuze gevolgen hebben. Niet als je in een Volvo EX90 rijdt. Die herkent feilloos of je aandacht verslapt; hij waarschuwt of grijpt in. Want het is Volvo er alles aan gelegen om ongelukken te voorkomen.
Blik op de weg dankzij DUS
Zou het niet fijn zijn, een bijrijder te hebben die altijd een oogje in het zeil houdt en je attendeert op gevaar of ziet dat je met je aandacht niet bij het rijden bent? Met het ‘driver understanding system’ (DUS) in de Volvo EX90 ben je altijd verzekerd van die aandacht. “Uit ons onderzoek blijkt dat we door simpelweg te observeren waarnaar de bestuurder kijkt en hoe vaak en hoe lang zijn ogen gesloten zijn, veel kunnen vertellen over de toestand van de bestuurder”, aldus Emma Tivesten, Senior Technical Expert, Volvo Cars Safety Center.
Camera’s observeren de bestuurder
Hoe werkt dit systeem? Twee camera’s observeren de oogbewegingen van de bestuurder en werken met een duizelingwekkende hoeveelheid aan variabelen. Hieraan is uiteraard oneindig veel test- en onderzoekswerk vooraf gegaan. Op basis van al die die data, gecombineerd met dat wat de camera’s registreren, weet de EX90 dat de bestuurder bijvoorbeeld te weinig naar de weg kijkt. Of misschien juist te veel, maar niet geconcentreerd. Daarnaast heeft de Volvo EX90 een capacitief stuurwiel dat voelt of je je handen nog aan het stuur hebt. Zou je daadwerkelijk in slaap zijn gevallen of bewusteloos zijn, dan volgt eerst een steeds luider wordend waarschuwingssignaal. Volgt er geen reactie, dan zet het systeem de auto veilig aan de kant.
Klaar om autonoom te rijden met LiDAR
Maar er is meer. Zoals een onzichtbaar schild rondom de Volvo EX90. Dat bestaat uit sensoren, camera’s, radars en LiDAR. Die laatste afkorting staat voor Light Detection and Ranging. Hiermee wordt licht in de vorm van een gepulseerde laser gebruikt om het gebied tot wel 250 meter voor de auto te scannen. Zelfs in het donker, bij snelwegtempo, weet LiDAR een voetganger of object op het wegdek al van grote afstand te detecteren. De technologie in de Volvo EX90 is al zó ver, dat in de toekomst autonoom rijden mogelijk is.
Onzichtbaar veiligheidsschild
De nieuwe Volvo EX90 zit boordevol veiligheids- en assistentiesystemen. “Wij geloven dat de EX90 de veiligste Volvo is die ooit op de weg is gekomen”, aldus Joachim de Verdier, Head of Safe Vehicles Automation bij Volvo Cars. “We combineren ons inzicht in de buitenomgeving met ons meer gedetailleerde inzicht in de aandacht van de bestuurder. Wanneer al onze veiligheidssystemen, sensoren, software en rekenkracht samenkomen, creëren ze een preventief schild van veiligheid om je heen – en je weet niet eens dat het er is totdat je het nodig hebt.”