gesponsord

Test: Zoveel zuiniger rijd je met de juiste bandenspanning

Meer spanning, minder verbruik, schonere lucht

Test: Zoveel zuiniger rijd je met de juiste bandenspanning

Heb je wel eens gefietst op te zachte banden? Dat is echt stevig doortrappen en het kost je meer inspanning en energie. Een auto die op te zachte banden rijdt verbruikt ook meer, ook al merk je daar zelf niet direct iets van. Testritten op te zachte banden leren dat elke tweemaandelijkse bandencheck een tientje per keer kan opleveren. Nog even los van minder slijtage, kortere remweg en betere wegligging.

Een te lage bandenspanning veroorzaakt:

  • Hoger brandstofverbruik
  • Meer CO2-uitstoot
  • Langere remweg
  • Slechtere wegligging
  • Hogere slijtage
  • Grotere kans op een klapband

Zeg eens eerlijk: wanneer controleerde jij voor het laatst de bandenspanning van je auto? Dat kan zomaar een jaar of langer geleden zijn en in die tijd is er toch echt al wat lucht verdwenen. Een band is nooit helemaal 100 procent luchtdicht en met het zakken van de buitentemperatuur wordt de bandenspanning ook nog eens minder. Dat is vaak niet direct aan de band zelf te zien of tijdens het rijden te voelen. Een regelmatige bandencheck is dus heel belangrijk maar ontglipt snel aan je aandacht. Gevolg is dat meer dan de helft van het wagenpark op te zachte banden rijdt.

Maar er gaat toch een lampje branden?

Gelukkig zijn alle nieuwe auto’s vanaf 1 november 2014 voorzien van een automatisch bandenspanning meetsysteem, het zogenaamde TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Ook sommige luxere auto’s ouder dan 2014 kunnen al TPMS hebben. Het controleert continu de bandenspanning en als deze te laag is gaat er op het dashboard een oranje of geel lampje
branden. TPMS is dus handig, maar het waarschuwt meestal pas als de bandenspanning al gevaarlijk laag is. Het is dus zaak om het niet zover te laten komen en al eerder de bandenspanning te controleren. Bij sommige TPMS-systemen kun je via de opties van het menu in je dashboard per band de bandenspanning aflezen. Bij andere TPMS-systemen kan dat helaas niet en zul je toch zelf aan de band moeten meten of dat door je garage of bandenspecialist laten doen.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Alle nieuwe auto’s zijn vanaf 2014 voorzien van TPMS dat een melding geeft als de bandspanning (veel) te laag is.

De proef op de som

En dan nu een testrit. Die rijden we met een hybride, via de N305 en N302 van Almere naar Harderwijk en terug, zoveel mogelijk met dezelfde snelheid, op de cruise control. De totale afstand is circa 61,9 kilometer.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Het eerste retourtje met de juiste bandenspanning van 2,3 bar, zoals door de voertuigfabrikant geadviseerd, levert een keurig brandstofverbruik van 4,9 l/100 km op, volgens de boordcomputer. Voor de vergelijkingsrit met zachtere banden verlagen we de bandenspanning met 1,0 bar. Als gevolg daarvan verschijnt op het dashboard een waarschuwing en het systeem maakt melding van een lekke band.

Zachtere banden, hoger verbruik, meer slijtage

Voor de tweede keer rijden we vanaf Almere onder de A6 door naar Harderwijk, waar we bij de afslag Elburg via twee rotondes weer invoegen en koers zetten naar het startpunt. De boordcomputer gaf al vrij snel na vertrek een hoger verbruik weer.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Uiteindelijk parkeren we de hybride testauto na krap 62 kilometer, nu met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km, zo’n 4% hoger verbruik dan met de juiste bandenspanning. Niet gemeten tijdens deze test is de hogere slijtage als gevolg van een te lage bandenspanning en de toegenomen remweg en slechtere grip.

Samen kunnen we enorm veel besparen

Dat de banden veel te zacht zijn is met het blote oog nauwelijks te zien en tijdens het rijden vrijwel niet te merken, hooguit tijdens het insturen bij lage snelheid. Die 0,2 liter per honderd kilometer meerverbruik lijkt misschien niet zo veel, maar met een brandstofprijs van € 2,10 per liter en een kilometrage van 15.000 km kun je met een regelmatige bandencheck jaarlijks zo’n € 63 besparen. Dus zes keer per jaar controleren levert in dit geval gemiddeld een tientje per keer op, dat is makkelijk verdiend! Maar nog belangrijker is, om naar het grote plaatje te kijken. Want als alle automobilisten met de juiste bandenspanning rijden, is de uitstoot van CO2 per jaar maar liefst 0,2 megaton minder. En dat verschil begint bij jou.

De jeugd heeft de toekomst: doe mee met de Kidsweek bandencheck!

In de zomer van 2022 heeft Kidsweek een leuke wedstrijd georganiseerd. In samenwerking met de campagne ‘Doe voor vertrek de bandencheck’ en de speciale website lekkeropweg.nu van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat riep Kidsweek kinderen op om samen met hun ouders de bandenspanning te checken en dat op ludieke en creatieve wijze op een foto vast te leggen. Daarmee waren mooie prijzen te winnen. Ook dit najaar pakt Kidsweek deze actie weer op. Lees hier meer over deze unieke actie.

Bandenspanningstips

  • Controleer elke twee maanden de bandenspanning. Tip: zet een herinnering in je telefoon
  • Kijk dan meteen even naar de profieldiepte (minimaal 1,6 mm)
  • Op pad met een vol beladen auto? Verhoog de bandenspanning
  • De juiste bandenspanning staat in het instructieboekje van de auto en vaak ook op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderskant of aan de binnenkant van het tankklepje en is te vinden op www.watismijnbandenspanning.nl
  • Een beetje meer spanning mag, volgens TNO is 10 procent bovenop de adviesspanning prima en zuiniger
  • Vergeet niet om ook af en toe de reserveband op spanning te controleren, als die er is
  • Kies voor een lager verbruik bij de aanschaf van nieuwe banden voor banden met een A-score voor brandstofefficiëntie op het bandenlabel
  • Wil je weten waar een bandenpomp bij jou in de buurt staat? www.vindbandenpomp.nl

Kijk hier voor meer informatie en allerlei leerzame video’s over banden en bandenspanning.