x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
Goed bezig kerel (y) als al dat nieuwe vermogen straaks maar niet in de airco gaat zitten :)

@pepijn, ik ook!

@gerrit, mja mwah agg dat zien we later wel weer toch:)

Gisteren nog even het autotje een was & wax gegeven, post zo wel even snel wat foto's!

valt ook over het algemeen wel mee hoor, bij nieuwe auto's helemaal niet maar bij iets oudere wel een klein beetje. Verschild ook per auto

Haha:) doordeweeks zie ik mijn vriendin eigenlijk nooit... helaas! Maar goed voor jullie anders kon ik nooit meer posten op autoweek haha:D Maargoed hier dan de foto's:

Wat gedaan:

-wassen met meg. NXT en 2 emmermethode en drogen WM
-gewaxed met smartwax concourse past wax
-kunstof met poorboys trim restorer
-bandjes met meg. tyre shine spray en wielkasten ook natuurlijk

Heel veel langer dan een uurtje of 1.5 was ik niet bezig maar het resultaat mocht er zeker zijn:

Cherryconcours004.jpg

Cherryconcours005.jpg

Cherryconcours006.jpg

Cherryconcours007.jpg

Cherryconcours008.jpg

Cherryconcours009.jpg

Cherryconcours011.jpg

Cherryconcours010.jpg

En vanavond dus dyno-banken! Ben erg... heel erg benieuwd!!!

Groetjes,

Rens

Heb je eigenlijk ook wel eens foto's van hoe ie eruit ziet voordat je hem gaat wassen/waxen? Volgens mij zit er niet veel verschil in ;)

Al die gaatjes in de achterklep, dat kan natuurlijk niet. Maar voor de rest:(tu)(y)(y).

Heb er een nieuwe strip voor binnen gekregen maar die is niet helemaal recht, zit een knikje in:( Oftewel nogmaals wachten op zo'n strip en deze eerst eens proberen zo recht mogelijk te krijgen!

x-trailrijder zei:
Heb er een nieuwe strip voor binnen gekregen maar die is niet helemaal recht, zit een knikje in:( Oftewel nogmaals wachten op zo'n strip en deze eerst eens proberen zo recht mogelijk te krijgen!

Pff.. Perfectionist :rolleyes:

Ik weet dat ik vroeger ook een keer bezig was om een kastje helemaal perfekt te krijgen, mijn oude opa zei op een gegeven moment: jongen, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Alleen drukte hij zich dan uit in het Limburgs.

Ik ben heel benieuwd naar je dynorun!
Wat zijn de verschillen precies, waar komen de accenten te liggen, houdt hij zijn vermogen misschien langer vast? Hoe is de koppelopbouw?

Gaaf dat je nu weer een dynorun doet, de enig goede manier om te kijken hoeveel pk je spruit nou echt geeft(y)

Precies! Ben ook wel heel erg benieuwd! En sja mocht het niet zoveel uit maken dan is dat ook niet zo heel erg want na de volgende upgrade heeft ie het uitlaatspruitstuk zowiezo harder nodig. Ik hoop toch wel op zo'n 75PK en 100NM uit te komen maarja wat het nou echt gaat doen? Het zijn natuurlijk best wat procentjes die ik dan zou hebben gewonnen! Agja, we gaan het merken!

@isla, je zou gelijk kunnen hebben inderdaad;) Je hebt het in ieder geval gehoord van iemand die meer levenservaring heeft dan ik dus misschien ben ik gewoon nog te hardleers om dat soort dingen meteen aan te nemen:p

Haha, welkom terug:D

Maar aantal PK is niet zozeer veel toegenomen maar vooral het koppel is toegenomen! Daarbij valt er nu tot 7000tpm door te trekken zonder echt vermogensverlies te hebben wat voorheen niet verder kon dan 5750tpm. Oftewel de kracht over het gehele gebied is toegenomen. De juiste cijfertjes geef ik jullie vanavond!

Gisteren is namelijk ook vlakbij huis m'n auto kapot gegaan. Enorm bokken en stoten en bijna al m'n vermogen weg (verdumme, doe ik daar die moeite vooro_O). Nu blijkt dat m'n carburateur intern verstopt zit dus deze moet gereinigd worden. Maak van de nood een deugd door meteen de inlaat aan te passen en de carburateur zelf te flowen:D Als dat gedaan is ga ik nog een stuk meer profijt hebben van m'n spruitstuk want de motor krijgt nu nog te weinig lucht om snel af te laten voeren door het spruitstuk!

x-trailrijder zei:
Haha, welkom terug:D

Maar aantal PK is niet zozeer veel toegenomen maar vooral het koppel is toegenomen! Daarbij valt er nu tot 7000tpm door te trekken zonder echt vermogensverlies te hebben wat voorheen niet verder kon dan 5750tpm. Oftewel de kracht over het gehele gebied is toegenomen. De juiste cijfertjes geef ik jullie vanavond!

Gisteren is namelijk ook vlakbij huis m'n auto kapot gegaan. Enorm bokken en stoten en bijna al m'n vermogen weg (verdumme, doe ik daar die moeite vooro_O). Nu blijkt dat m'n carburateur intern verstopt zit dus deze moet gereinigd worden. Maak van de nood een deugd door meteen de inlaat aan te passen en de carburateur zelf te flowen:D Als dat gedaan is ga ik nog een stuk meer profijt hebben van m'n spruitstuk want de motor krijgt nu nog te weinig lucht om snel af te laten voeren door het spruitstuk!

Wat een barrel is het ook :p

Is gekomen door het lange stilstaan, dan krijg je vergumming in de carburateur. Helaas is het compleet aan mezelf te verwijten want ik had de carburateur eigenlijk eens goed moeten reinigen en dan heb ik niet gedaan... stom dus!

In ieder geval is de tweedehands carburateur nu brandschoon na een paar uurtjes weken in de euro-95(y) Ook alle sproeiers goed doorgespoten met carburateurreiniger en de gaskamers ook! Nu dus snel die carb monteren en kijken of het opgelost is(y)

Valt me van je tegen Rens, je moet wel je onderdelen schoonhouden hoor :p

Dus toch een spruitstuk voor rechtsgestuurd, aangezien je ook de motorsteun moest aanpassen??

Wel voor dat het allemaal gelukt is, dat de carburateur nu weer iets heeft zal ook wel te maken hebben met dat er iest meer lucht op hogere snelheid door heen gaat.

Nou heb nog even gekeken naar rechtsgestuurde maar de uitlaat en de motorsteun is gewoon precies hetzelfde? Nougoed, was ook maar een heel klein randje wat weggeslepen moest worden gelukkig!

ondertussen draait de auto trouwens weer! Zelfs beter als eerst met de nieuwe oude carburateur! Wel moet ik hem er nog even een keertje afhalen want op 1 pakking lekt hij een beetje koelvoeistof in de motor. Lopen namelijk koelgangen door het inlaatspruitstuk heen dusja;)

Overigens zou je nog best eens gelijk kunnen hebben A3, dat hij doordat hij beter moest en kon presteren er iets is losgeraakt oid!

De grootste onzin! Heb ze netjes laten afstellen, ze geven meer licht en ze hebben een mooier lichtbeeld als die lampjes! Verblinden zullen ze zeker niet doen, zeker niet omdat m'n koplampen splinternieuw zijn dus je hebt ook geen strooilicht door verouderde reflectoren of vaal koplampglas! Maar ik kijk het nog even aan, ze doen hun best maar! Tot nu toe vind ik het de grootste onzin en ik denk dat de politie enkel de lekker fel verblindende jongens ertussenuit zal gaan pakken, die vallen veruit het meeste op natuurlijk;)

Zelfde verhaal bij mij, ik heb ook nieuwe heldere koplampen dus ik merk het wel :cry:

Hee hallo allemaal!

Alweer EEUWEN niks laten horen van dit karretje maarja hij gaat gewoon nog heerlijk door! Dit weekend het nodige met het bakkie gereden en ben ook bezig met een aanpassing aan het geluidssysteem.

Afgelopen vrijdag bij Multi Car Audio op bezoek geweest en samen gekeken naar de mogelijkheden. Ik heb namelijk iets in mijn hoofd en daar zit het nodige denkwerk aan vast... Was dus hard nodig om eens langs te gaan bij iemand die er echt verstand van heeft. Het probleem is namelijk dat ik m'n originele radio en casettespeler wil behouden maar ook dat deze nog werken. Ook moeten alle speakers in de auto benut worden door de systemen samen te laten werken. Nog een leuke is dat ik dan weer wel een MP3 aansluiting in mijn auto wil hebben zodat ik ook nog moderne muziek ed kan luisteren. De aansluiting van de MP3 zou dan in het dashboardkastje komen te zitten. En dan wil ik ook nog alles over een versterker laten lopen. Kort samengevat:

-mono radio via versterker laten lopen
-casettespeler stereo via versterker laten lopen
-MP3 aansluiting via versterker laten lopen

Ik zal dan een converter nodig hebben om het speakerdraadsignaal om te zetten naar RCA en deze kast versterkt het signaal ook nog eens behoorlijk waardoor het lage vermogen van de radio en casettespeler wordt gecompenseerd. Ook voor de MP3 komt er een dergelijke versterker aangezien MP3 signaal normaal gesproken vrij zacht is. De versterker is een vrij simpel dingetje maar doet precies waar ik hem voor nodig heb. Eventueel een actieve subwoofer ipv het reservewiel gaat dan ook nog tot de mogelijkheden behoren! Al met al zou ik op een bedrag van zo'n 300 euro uitkomen na een leuke korting. Zal asap beslissen of het feestje zo doorgaat of dat ik nog even doorspaar ;) D'r zitten namelijk meer plannen in de stoofpot :cool:

En afgelopen zondag met de Cherry naar de nurburgring geweest (dus niet erop)! Autotje heeft de laatste 2 jaar amper meer echt lange stukken gereden, meestal waren het stukken van 100-150km achter elkaar en meer dan 3000km zijn er niet gemaakt na de restauratie van 1 jaar geleden. Oftewel, tijd voor een lekker lang stuk knallen! Autotje heeft zich echt heel goed gehouden! Zowiezo loopt alles nu veel soepeler en is de auto merkbaar sterker en sneller geworden. Op de heenweg deed ie zo'n 160 op het vlakke @ gps met windje mee en op de terugweg liep ie vrolijk tegen de wind in bergop 165 op de GPS O0 We hebben tegenwoordig opeens ook piepende banden bij overschakelen van 1 naar 2 en een flinke duw in de rug als je op de wat lagere toerentallen wilt versnellen, wat nm's erbij gekregen volgens mij :p Ook het af en toe onrustig stationair lopen na een stukje hard rijden is hij compleet verloren. Top ergens rond de 180 op de GPS gehad trouwens!

Wel nog een paar spannende momenten onderweg meegemaakt... Bijna een motorrijder een frontale klappert zien maken tijdens een inhaalmanouvre (de tegemoetkomende auto moest de berm induiken en de motorrijder dook tussen 2 auto's door, achterlijke klotenhommel :confused:) en op de terugweg een metertje of 100 voor me in ene een enorme rookwolk en allemaal auto's dwars over de weg en iedereen in de ankers! Was een auto bij een uitwijkmanouvre frontaal de vangrail in gedoken en een metertje of 10/15 doorgeschoten. De onderdelen lagen zelfs op de tegemoetkomende snelweg :rolleyes: Wel heel erg goed hoe de Duitsers reageren! Een stuk of 30 man vloog erop af en hielp de betreffende personen uit de auto en het tegemoetkomende verkeer werd gewaarschuwd en dat alles gebeurde echt in een fractie van een seconde (y)

Uiteraard zijn er genoeg foto's gemaakt van de dag. Hier vast wat:

Het beestje uit de garage gehaald:

Cherryringavontuur025.jpg

korte stop langs de A3 bij het aralstation:

Cherryringavontuur026.jpg

Even een fotoshootje gehouden op een prachtig smal bergweggetje:

Cherryringavontuur029.jpg

Cherryringavontuur030.jpg

Cherryringavontuur031.jpg

Cherryringavontuur032.jpg

@ hannes:

Cherryringavontuur035.jpg

en een dotje Aral 100:

Cherryringavontuur039.jpg

En toen stond het opeens stil...:

Cherryringavontuur040.jpg

ehh... owow:

Cherryringavontuur041.jpg

Cherryringavontuur042.jpg

En gisteren het autotje nog maar even een wasbeurtje gegeven want dat had ze wel verdiend! Niks spannend, enkel even wassen met de 2-emmer methode en gedroogd met de miracle dryer, verder niets! Meteen ook even de rechter koplamp aangepast aangezien ik 2 seiners onderweg kreeg en ik zag gisteravond ook al dat mn rechter koplamp te hoog stond afgesteld.

Cherryringavontuur043.jpg

Cherryringavontuur044.jpg

Cherryringavontuur045.jpg

Cherryringavontuur046.jpg

Cherryringavontuur047.jpg

Groetjes!

rens

Wat zit er nou voor strip achterop, waar die bevestigingsgaten zaten, is dat wel origineel :confused:

En hoe is het met je airco project :p

Gerrit 306 zei:
Wat zit er nou voor strip achterop, waar die bevestigingsgaten zaten, is dat wel origineel :confused:

En hoe is het met je airco project :p

:) Die strip zit er inderdaad eindelijk weer op en uiteraard enkel origineel:D

Het airco-projekt heb ik tijdelijk op een lager vuurtje gezet aangezien ik via Duitsland een originele splinternieuwe set ga proberen te krijgen. In Nederland kunnen ze er niet aankomen omdat het in Nederland geen officieel accesoire is geweest. In Duitsland echter gewoon wel! Ik betaal verder ook graag wat meer voor een splinternieuwe airco-set die is bedoeld voor linksgestuurd dan dat ik moeilijk moet doen met de ombouw naar rechtsgestuurd;)

Ik blijf 't een grandioos autootje vinden! Nog reacties gehad onderweg? Je ziet ze namelijk nauwelijks meer, zulke Cherry's...

Best veel jah! Ook bij de ring zijn er erg veel mensen die er foto's van gaan maken enzo en veel mensen die hun hoofd er echt voor omdraaien, erg leuk! Ook onderweg zie je soms hele families wijzen en van die omgedraaide hoofdjes op de achterbank zitten! Geeft je echt een heel goed gevoel! Helaas wordt hij wel als sneller ervaren dan hij is:) In die omgeving waren wat sportwagens die denken dat het een scheurijzertje is en dus lekker aan het sporten zijn terwijl ik echt niet veel harder kon dan ik toen al ging:)

En bij de nissandealer vanmiddag een afspraak gemakt om volgende week woensdag de APK te doen, mooie datum ook! 09-09-09!

Hé X-Trailrijdert, parkeer je beide Nissans (X-trail en Primera) altijd zo mooi achteruit op de oprit? :p Ik reed er vorige week twee keer langs, vandaar. :p Zag je ook nog bij de Primera staan kijken. ;)

En dan stop je niet eens om even een bakje koffie te nuttigen:p Maar uiteraard worden alle wagens keurig achteruit op de oprit gezet, moet wel een beetje netjes eruit zien allemaal:D

Ik had overigens vorige week de primera gewassen, misschien dat ik toen aandachtig stond te kijken of ik nog wat vergeten was... Wanneer reed je eigenlijk langs?

Volgende keer even stoppen he;)

Het was zondag 23 Augustus dat ik er langs reed en maandag de 24e. Moest in Egmond-binnen zijn. ;) Had ook geen tijd om te stoppen, maar de Primera zag er idd wel mooi schoon uit. ;)

En zojuist geheel volgens de verwachting is de auto APK gekeurd! De keurmeester moest enkel m'n koplampen even afstellen waarna hij de rest van de auto kon onderzoeken. Hij deed heel erg hard zijn best om uberhaupt iets te vinden aan de auto maar hij kon dat niet, alles is perfect en in nieuwstaat Er is slechts 1 klein onderdeeltje dat een beetje zweterig was en dat was de oliedruksensor . Deze zal ik dus tzt nieuw bestellen, gaat goed komen :D

Deze zondag sta ik met de Cherry ook op JAF bij de Nissanclub-stand dus mochten mensen nog die kant op gaan, geef even een brul mocht je mij tzt daar tegenkomen:)

Hee!

Alweer een tijdje stil geweest dus tijd voor een update! Een aantal weken terug begon m'n dynamo lawaai te maken, tijd om te vervangen dus! Na 2x een foute dynamo te hebben gekregen eindelijk de goede ontvangen en direct gemonteerd. Motor klinkt nu een stuk beter en ik ben af van dat vervelende gierende geluid(y)

Verder komt er schot in de remmenupgrade te zitten. Samen met harm had ik al eens de klauwen van een Cherry diesel afgehaald die dezelfde remmen heeft als een Cherry turbo en de bijna 400KG zwaardere prairie M10, stuk meer potentie dus en ze zijn geventileerd. De klauwen worden in ieder geval grondig aangepakt en gereviseerd zodat ik straks heerlijk soepele remmen heb die het weer 20 jaar kunnen uithouden! Naast de gereviseerde klauwen gaan er de volgende dingen gebeuren:

-nieuwe schijven, blokken en voeringen van EBC brakestuff, topmateriaal!
-nieuwe nissan-wielremcilinders voor de trommels achter
-complete remsysteem doorspoelen en nieuwe remvloeistof

Verder kamp ik al sinds een heleboel jaar met een probleem in de aandrijflijn. Mijn aandrijfverliezen zijn gigantisch voor een voorwielaandrijver. Lange tijd kon er enkel gespeculeerd worden over de mogelijke oorzaken. Nu ben ik er met de nodige hulp eindelijk achter gekomen waar de fout zit. Zo'n 12 jaar geleden is er ooit iets gerepareerd aan de aandrijving omdat dat "hoorbaar vesleten was". Blijkbaar hebben ze toen de voorwiellagers opnieuw ingevet en vervolgens de centrale bout goed strak aangedraaid. Het lager was dus 12 jaar geleden eigenlijk al helemaal versleten maar dit hebben ze kunnen verbergen door de centrale bout veels te vast te draaien. Wat je ermee bereikt is dat het lager zichzelf inwendig helemaal gaat opwreten en de aandrijfverliezen GIGANTISCH zijn. Het komt er in ieder geval op neer dat ik zo'n 50-60% vermogenverlies in de aandrijflijn heb, dit hoort zo'n 20% te zijn. Dus vandaag nieuwe binnenste en buitenste voorwiellagers besteld en binnenkort dus weer een heerlijk soepel rijdende wagen:D

Gisteren ook een nieuwe carburateur van een 1.5 opgehaald, oude voorraad en nooit gebruikt! Deze past direct op mijn inlaatspruitstuk en zal een makkelijke manier zijn om even wat extra vermogen te geven aan de Cherry. Dit hogere vermogen zal ik niet zozeer in lage toeren gaan merken maar vooral boven de 3-4000tpm als de tweede trap inslaat. Meer lucht en meer benzine geeft meer vermogen, vooral als de motor inderdaad die extra lucht en benzine kan gebruiken. In mijn geval is dat wel zo gelukkig. Om hier nog meer gebruik van te maken zal in de winter de motor eruit gaan voor een fijne aanpassing:

-revisie
-kop vlakken
-sportieve nokkenassen voor flinke dot extra vermogen vanaf lage toeren, dus geen racegeval waardoor de wagen alleen maar onrustig wordt;)
-kop compleet flowen, zo'n E-motor heeft namelijk een verschrikkelijk slechte afwerking als het gaat om prestaties. Alle overbodige randjes en hoekjes worden dus weggeslepen en afgevlakt voor makkelijkere doorvoer!

Nou dat was het wel weer:)

Zo x-trailrijder, dat zijn weer grootse plannen. Jou een beetje kennende zal ook dit wel weer een verrijking voor die mooie kers zijn(y).

Tnx Isla! Agja de updates zal je niet te zien krijgen, daarvoor zal je de motor uit elkaar moeten trekken of de wielen eraf halen:) Gaat er wel voor zorgen dat de Cherry stukken harder zal gaan remmen en het remmen ook langer kan volhouden. Een noodstop van 140 naar 0 voelt nu aan alsof je op het laatst bijna door de remmen heen hebt heengetrapt:) En qua vermogen gaan we rap richting turbo-waardes, ik verwacht een 0-100 in 9-10 seconden en een top op de GPS van zo'n 175-180, niet slecht(y)

Dat gaat zeker lukken! In het voorjaar neem ik m uiteraard weer een keer mee naar een EMW-meeting(y)

Overigens kan ik morgen alweer m'n nieuwe originele onderdelen ophalen bij de dealer, heerlijk!!!

Vandaag wat nieuwe onderdelen opgehaald bij de dealer en ook even wat fototjes gemaakt van wat andere nieuwe spulletjes die er zeer binnenkort opkomen:)

wiellagertjes:
Cherrynieuweremdelen001.jpg

wielremcilindertjes:
Cherrynieuweremdelen002.jpg

Cherrynieuweremdelen003.jpg

geventileerde schijven:
Cherrynieuweremdelen004.jpg

blokken en voeringen:
Cherrynieuweremdelen005.jpg

nieuwe originele carburateur:

Cherrynieuweremdelen006.jpg

Cherrynieuweremdelen007.jpg

Cherrynieuweremdelen008.jpg

heerlijk, om nieuwe spulletjes te zien voor oude auto's. Op een bepaalde manier word ik daar altijd vrolijk van. (vooral als je t voor weinâgh van eBay hebt ;))

Terug
Bovenaan