x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
Koop dan die witte voor erbij, en laat je eigen auto origineel.

Die 1200 euro verschil vind ik dan niet echt heel schokkend. Die gele is flink aangepakt door "boy racers," en zijn ook draadjesrommelaars en dump-valve gekken aan het werk geweest. Die 1200 euro ben je (jou kennende) zo al kwijt aan het netjes maken van alle metalen delen (geroeste buizen, luchtfilterhuizen etc).

Die van 2000 euro is tenminste gekoesterd, dat zie je er aan af.

Voor dat prijsverschil zou ik inderdaad de witte nemen, en die voorzien van het originele 1.3-blok uit jouw Cherry. Heb je ook nog een hele mooie daily (y)

(wat staan die wielen goed..)

De witte, alleen aan transportkosten ga je dat verschil al een stuk kleiner mee maken. Hoe gegarandeerd zijn de mijlen van de Engelse? Die ziet er aardig versleuteld uit, itt tot de Duitse.

Bedankt allen voor de reacties! Ik heb besloten die gele niet te doen, zoals jullie al zeggen is deze te slecht en te versjonnied. Die wielen zijn inderdaad wel heel erg gaaf, ik hoop zo'n setje nog ergens tegen te komen.

In ieder geval zal die witte nog wel even blijven staan aangezien deze niet officieel te koop is, die gele staat er al 12 jaar dus het zal me niks verbazen als daar nog een jaartje bij komt. In de tussentijd ga ik opzoek naar een Cherry Turbo die een beetje tussen deze auto's in zit. Als de motor maar goed is en er geregeld onderhoud aan is gebeurd komt het goed, roest maakt me niet zoveel uit.

Oftewel, ik doe even een stapje terug en laat de adrealine even tot rust komen en ga met gezond verstand wachten op een Turbo die aan mijn eisen voldoet. In de tussentijd leg ik elke maand een leuk bedragje apart om er in ieder geval voor te kunnen zorgen dat de ombouw straks waardig gebeurd! Ook zal ik het complete front weer demonteren en de motorruimte en dan alles in een verse laag lak laten zetten, daar heb ik dan mooi de gelegenheid voor:p

Down-to-earth momentje: dinsdag a.s. APK:)

Ik ga mee met 2800i.... Die witte kopen, opknappen (voor zover nodig) en je eigen auto origineel houden. Win-win situatie ;)

Haha irritant hé als je niet tot rust kunt komen en er maar aan blijft denken

Tnx mannen voor de reacties! Toch ga ik het anders doen, ga gewoon opzoek naar een goed bruikbare donor en doe de complete ombouw naar turbo-cherry voor mijn Cherry... Wil niet nog een auto in m'n verzameling, genoeg is genoeg zegmaar:D

@gerrit, nogal:)

Gerrit 306 zei:
Haha irritant hé als je niet tot rust kunt komen en er maar aan blijft denken

Hoe kun je van iets dromen, als je er niet van kan slapen? :D

Trouwens helemaal vergeten te vermelden maar de Cherry is (uiteraard) zonder problemen of aanmerkingen door de APK gekomen. De xenon heb ik er ondertussen uitgehaald, staat 100x beter(y)

Ik ga misschien binnenkort een Italiaans Alfa Cherry-zusje uit het zuiden halen :)

Ik moet alleen nog even kijken hoe ik el-cheapo aan een oprijwagentje kom gezien het ontbreken van een E-rijbewijs.

't is iig een leuk exemplaar in de kleur AR-728 Grigio Medio Metallic om het maar meteen op z'n Italiaans te noemen.
Wel helaas wat voor- en achterschade, maar goed, hij is dan ook niet duur.

Precies :)
als het zover komt zal ik nog wel een topique openen. Eerst een wagentje regelen (en dat wordt nog lastig als het betaalbaar moet blijven)

Ik heb tzt eens een bestelwagen met oprijbaan gehuurd, is gewoon aangemeld als een personenauto en dus kan je die zo meenemen zonder speciaal rijbewijs(y)

Wel heel erg gaaf, zo'n Arna!!! Als je hem tzt hebt kom ik graag langs met m'n Cherry, kunnen de dochters nader kennis maken met elkaar:D Hou ons op de hoogte!!

toch nog maar weer even Editen..

heeft een Cherry een handchoke of een automatische choke? Ik kon er niets over vinden.
De Arna die ik op het oog heb ga ik met een beetje mazzel komende week ophalen. Spannend :)

En, is het gelukt???

Cherry's hebben allen automatische choke maar aangezien alfa's & Cherry's niet de techniek delen onder de kap weet ik niet hoe dat zit met de Arna..

Heb trouwens goed nieuws! Heb eindelijk een potentiele donor gevonden in (schrik niet) Finland!

Cherry turbo

Leuk! Die dingen hebben ook stoelverwarming en koplampwissers, leuke hebbedingetjes! Heb een vriend wonen in Finland die gelukkig perfect fins en Engels spreekt. Ik hoop dat hij me kan helpen met het zakendoen(y)

Arna wordt a.s. vrijdag. Wagen geregeld, garage verwittigd... spannend!

Hoe werkt zo'n Cherry-choke? op koelwater? of elektronisch?

enne, die Turbo ziet er nog wel erg strak uit! :)

Gaaf hoor, spannend!!

Die choke werkt electronisch en wordt dmv 2x het gaspedaal tot de bodem intrappen voor het starten geactiveerd. Ook loopt er altijd koelwater langs de carburateur om bevriezing te voorkomen en de carb dus lekker warm te houden!

mijn Arna ging niet door omdat de verkoper hem voor mn neus aan een ander had verkocht, dus ik ben nu weer zoekende :)

Mocht je ergens bij toeval een belastingvrije Cherry automaat tegenkomen voor een leuke prijs (ook een handgeschakelde mag) dan houd ik mij beleefd aanbevolen per PM :p

x-trailrijder zei:
En, is het gelukt???

Cherry's hebben allen automatische choke maar aangezien alfa's & Cherry's niet de techniek delen onder de kap weet ik niet hoe dat zit met de Arna..

Heb trouwens goed nieuws! Heb eindelijk een potentiele donor gevonden in (schrik niet) Finland!

Cherry turbo

Leuk! Die dingen hebben ook stoelverwarming en koplampwissers, leuke hebbedingetjes! Heb een vriend wonen in Finland die gelukkig perfect fins en Engels spreekt. Ik hoop dat hij me kan helpen met het zakendoen(y)
Turku is nog wel aan te rijden. :)

Ik zag het afgelopen weekend een blauwe kers met excact dezelfde velgen in de zelfde kleur staan. Grappig!

Hee!

Het wordt toch wel weer eens tijd voor een update! Afgelopen maanden druk bezig geweest met uitzoeken, lijstjes maken en ik heb zelfs een Cherry turbo naast mijn Cherry gezet om alles te vergelijken. Ik heb ervoor gekozen om in februari naar Engeland te gaan, Sheffield. Daar woont ene Graham met 4 Cherry turbo's en 4 Cherry turbo's in onderdelen. Op de ZX-club (voor de sportieve versies van Nissan/Datsun) had hij een advertentie staan voor een complete setup om van je normale Cherry een Turbo-Cherry te maken. Niet gek!! Ik ga dus geen complete Cherry ergens vandaan halen, dit scheelt een boel geld en is makkelijker met transport. Voor het onderdelentransport ga ik een Nissan NV200 huren bij de dealer, veel ruimte voor en voor een leuke prijs te huren.

Zoals gezegd heb ik veel tijd gestoken in voorbereiding, dat gaf mij oa deze lijst met materialen:

-motor (150.000 gelopen)
-gearbox
-driveshafts
-turbo-brakes
-hubs
-fuelpump + fueltank + fuellines
-Loom in engine and cabine
-MAF/AFM
-ECU
-filter housing
-all the pipes and hoses
-intake manifold + throttle chamber
-iddle air control valve
-air regulator
-shocks
-rear supspension arms
-turbo-pressure controller
-dropping resistor
-fan timer
-boost sensor with delaying valve
-fuel pump relay
-throttle-cable
-radiator + fans
-exhaust
-Throttle Position Sensor
-Cooling Water box
-turbo badges front and rear
-coil with spark amplifier

Als extratje heeft die man nog wat extra's liggen zoals een compleet interieur voor een turbo

Daar komen nog wat extra's bij die ik zelf moet bestellen zoals de complete uitlaatlijn. Nieuw origineel is dit helaas niet meer te krijgen, aftermarket via Walker gelukkig nog wel. Zal tzt een mooi laseindstuk laten plaatsen voor het oog. Het is niet de bedoeling om van de Cherry een brul-aap te maken ookal zouden de prestaties dat wel kunnen verklaren straks. Gewoon een standaard uitlaat dus en geen open luchtfilter en geen blow-off.

Verder zal de motor een revisie krijgen van het onderblok en een complete koprevisie. Turbo zal ook een revisie krijgen en mag uiteindelijk op 0,6 bar draaien, standaard is dat 0,45 bar. Met 0,6 bar kan ie net even wat beter zijn toerengebied gebruiken. Zowiezo laat ik de turbo standaard, de originele turbo heeft al een effectieve duw vanaf 2000tpm dus het vermogen is heel erg bruikbaar. De motor en alle bekabeling zal er ook uit gaan, evenals het complete voorfront en zijschermen. Dit zodat de motorruimte compleet overnieuw gespoten kan worden. Verder zal oa de dynamo/radiateur en versnellingsbak nog een revisie krijgen. Ook worden alle metalen delen gezandstraald en of gepoedercoat (zoals motorsteunen ed) of met blanke lak afgelakt (delen van de motor) zodat het er echt als nieuw uit zal zien. Voor dit project ga ik me heel erg hard concentreren op een perfecte afwerking!

Verder al druk bezig met onderdelen verzamelen! Oa 4 nieuwe gasschokdempers, zoals de turbo-versies ze hebben. 4 nieuwe veren die zorgen voor 3cm verlaging en een betere wegligging en nieuwe bussen voor de ophanging.

Dit was het wel weer even!

Dankje(y) Foto's zullen uiteraard gemaakt worden! Leuke is dat de ombouw bij mij in de loods zal gaan gebeuren oftewel elk stapje van het project zal ik kunnen vastleggen! Helaas is op dit moment mijn splinternieuwe camera van nog geen 3 maanden oud overleden, meneer Canon mag weleens opschieten met de reparatie:rolleyes:

Jezus wat een waslijst! Maar dat gaat wel gaaf worden zeg! Omkeuren is dan ook nodig neem ik aan?

Ja hij wordt ook op kenteken een 1.5 turbo. Gelukkig verder niet lastig, de motor is origineel geleverd in Nederland en ik heb zelfs 2 kentekens van een Cherry turbo dus die zullen gewoon overgenomen worden voor de gegevens.

Dat is inderdaad een behoorlijke waslijst en een grote opgave!

Gelukkig heb je de ruimte ervoor en genoeg contacten die je daarbij kunnen helpen :)

En voor je project foto's kan je mij altijd bellen, ben er met 5min altijd bij de garage ;)

Komt goed! ;)

Ik ga sowieso het project van Mick met zijn Nissan PS13 Silvia bijhouden op mijn website.
Vanavond eerste artikel daarvan op me website zetten. :)

Gaaf man! Nouja ben wel benieuwd weer, we gaan het volgen!

het zou een grote eer zijn om m'n Cherry ook weer terug te vinden @ je site(y)

bij ons staat nog een chery belastivrij maar heeft qao koets wat aandagt nodig volgens mij wel automaat

Het schijnt dat er straks helemaal niks meer op het kenteken staat, enkel dat het een Nissan Cherry is... na omkeuring vervalt alle verdere informatie op het kentekenbewijs na Merk & type...

x-trailrijder zei:
Het schijnt dat er straks helemaal niks meer op het kenteken staat, enkel dat het een Nissan Cherry is... na omkeuring vervalt alle verdere informatie op het kentekenbewijs na Merk & type...

Ik ken zelf genoeg Kadetts die na een motorombouw op het kentekenbewijs de toevoeging 2.0 kregen.

Edit: of maakt de RDW een uitzondering speciaal voor Cherry's?o_O

ginkelvanmichiel zei:
hm, ligt aan de keurmeester dus. Ik ken namelijk Corsa's die op kenteken nog steeds 1.0S zijn, maar technisch 20i ...

Dat sowieso. Sommigen zijn zogenaamd nog steeds 1.2's, anderen 2.0, weer anderen C20XE...

Nou nog maar eens wat info! Donderdagmiddag 17 februari vertrek ik per boot naar Engeland en zondagavond kom ik weer terug met een volgeladen auto! Als mazzeltje nog een renault kangoo van mn schoonouders kunnen lenen, altijd goedkoper dan een busje huren:D Komen op dit moment ook nieuwe velgen uit Australie naar me toe, echte originele Cherry-velgen!

Dit model:

6693950003_large.jpg

6693950008_large.jpg

Zijn 14" velgjes, 5,5J breed. De luxe versie van deze velgen was gepolijst aan de buitenkant en gunmetalgray gespoten aan de binnenkant, zo zullen ze bij mij ook worden!

Groetjes,

Rens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je huidige velgen mooier vind.

Ben wel heel benieuwd naar je Turbo-ombouw. Heb zo'n idee dat je dat wel goed aan gaat pakken!!

Rob

Mja je hebt gelijk. M'n huidige velgen passen ook erg goed bij m'n auto en staan ook mooi! Echter die Turbo-velgen zijn echt origineel en ze zorgen voor een betere wegligging doordat ze wat lichter zijn en kleiner. 15" is eigenlijk net ff te groot, te weinig meeverend rubber om de bandjes.

Hee!

Zoals gezegd zal ik deze donderdag per NV200 het altijd natte Engeland een bezoekje brengen voor de onderdelen! De Kangoo ging hem toch niet worden... Ga 2 adressen bezoeken want heb ook nog wat nieuwe onderdelen kunnen vinden, oa een nieuwe originele middendemper in originele verpakking en een originele nieuwe dynamo. Allen speciaal voor de turbo-motor. Verder ook 2 nieuwe ruitensproeierpompjes op de kop getikt, stel ophangingsdelen en een OMP sportinlegfiltertje!

Verder vandaag m'n auto uit de garage getrokken en naar de loods gereden voor demontage. De tank lekker leeg gereden zodat die er makkelijk onder vandaan te halen is en nog een 0-100 filmpje gemaakt als voor en na vergelijk! Voelde ergens wel als verdriet toen ik een stukje rond toerde... soort van laatste ritje...

x-trailrijder zei:
Voelde ergens wel als verdriet toen ik een stukje rond toerde... soort van laatste ritje...

Weet wat je hiermee zeggen wil... Ik heb laatst mijn eerste auto bij de RDW van kenteken laten halen, dat voelde een beetje als verraad :(
Ik kan het helemaal gemist hebben, maar wat is nu zo'n beetje het streefvermogen straks?

Das nog een stapje verdrietiger dan mijn verhaal... sterkte!

De 1.5 turbo levert standaard zo'n 115PK en 160NM, de motor zal verder helemaal standaard blijven al zal later op de dynobank nog wel het eea geperfectioneerd worden aan inspuiting, timing en turbodruk. Nou is 115PK op 800KG ook al erg leuk dus veel meer vermogen dan dat hoeft van mij niet zo maar naar horen zeggen is een vermogen van 130-140PK en 170-180NM al gehaald door enkel de turbodruk naar 0.6 bar te brengen.

Ik ga verder geen intercooler monteren, dat vergroot het turbogat alleen maar en dat wil ik nu juist niet hebben. Met een standaard turbo (t2 garett) is de turbo op druk vanaf 2000 toeren en houd z'n druk vast tot 5500tpm, fantastisch mooi speelgebied lijkt me!

Terug
Bovenaan