x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?

• Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
De olie is in ieder geval met succes vervangen door 10W60 castrol edge. De motor loopt in ieder geval rustiger en stiller en ik heb nog geen pluimpje gezien. Van de week nog even een wat sportievere rit plannen en kijken of de olie dan ook nog netjes in de motor blijft. Een nieuwe (gebruikte) luchtmassameter is ook onderweg, dan kan ik eindelijk eens mijn CO afstellen!

Laatste dagen zijn er weer genoeg dingetjes gedaan, oa:

-nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Auto loopt wat ruwer stationair omdat de afstelling armer is maar loopt wel een stuk soepeler tijdens rijden!
-alle ophangingsdelen nagetrokken en flink doorgesmeerd
-alle bougies eruit gehad, mooi schoon!
-kleppen gesteld

Al met al wordt het steeds soepeler en rustiger en beter. Auto loopt vlot, mooi zuinig en nodigt heel hard uit voor toeren. Gewoon door de soeplesse en de kracht is het niet eens nodig om toeren te maken, doorschakelen bij 2500-3000 toeren en je rijdt superzuinig en behoorlijk vlot!

En aangezien de auto a.s. zondag mee gaat op vakantie nog een klein lijstje gemaakt van dingen die moeten gebeuren, oa:

-spacers achter vervangen door dunnere om het aanlopen te verhelpen
-uitlijnen
-stabilisatorstang omwikkelen met wat hittebestendig foam tegen resonantie van de uitlaat. Dat is de laatste rammel die eruit moet....
-remmen voor loshalen en veertjes bijbuigen en alles in nieuw remmenvet, de veertjes hebben wat speling wat *klok* geluiden veroorzaakt
-hoofdremcilinder vervangen en hele remsysteem goed doorspoelen en ontluchten. Zal een volle liter doorheen gaan.

En dan is het een kwestie van nog eens goed poetsen en inladen en gaan! Tot nu toe lijkt het olieverbruik ook gestabiliseerd dus hoogstwaarschijnlijk heeft de juiste olie toch het eea voor elkaar gekregen. Af en toe geeft ie nog eens een pluim in ene, kan van de turbo zijn of van de klepgeleiders.

Owja, nog een 0-100 filmpje gemaakt. Zo'n 8.5 seconden heeft ie ervoor nodig :) Als je lomp doet met de koppeling zal het vast nog sneller kunnen maar daar voel ik helemaal niets voor...

https://youtu.be/yLSexmSczuo

Hee!

Alweer een tijd terug dat er wat geplaatst is in dit topic! Met de Cherry ondertussen iets van 3 a 4000km gereden. Op vakantie heeft de auto zich op de heenweg goed gehouden, lekker gereden en goed zuinig! De banden bleken wel net te breed achter, die liepen aan. Snel dus de velgen die er eerst op zaten opgezet en toen liep het mooi vrij bij vol inveren. Eerste stuk naar Luxemburg lekker door kunnen rijden met constant 130-140 op de teller. Groot was dan ook de verrassing toen een rekensommetje aangaf dat de auto slechts 1 op 16.4 nodig bleek te hebben. En dat met volle bagage! Ook nog een stuk door Duitsland heen gereden opweg naar de Nurburgring en daar op een gegeven moment na langzaam opbouwen eens flink gas gegeven, bij 220 op de GPS was de koek nog niet op! Veels te hard met de auto dus ben weer van het gas af gegaan, bang om onderdelen te verliezen:D

De vakantie echter heb ik met deze auto onderweg helaas af moeten breken omdat er een nare tik in de motor zat. Ik vertrouwde de tik niet en heb daarom na advies van Eric (motorbouwer) en van Dick van Loon (nissan-guru) de ANWB laten komen. Goed verzekerd dus de auto af laten slepen naar Nederland en zelf een splinternieuwe toyota verso meegekregen. We waren allen bang dat de tik van een drijfstang vandaan zou komen en om verdere schade te voorkomen helaas dus deze beslissing moeten maken. De vakantievreugde was echter nog volop aanwezig, ik wist nou eenmaal dat dit kon gebeuren...

In Nederland is de auto naar de dealer gebracht en die heeft de kleppen nog eens goed gesteld waardoor het blok nu wel rustiger loopt en stiller is maar die tik bleek er nog steeds te zijn. Na onderzoek van de olie bleek er gelukkig geen metaal in te zitten. Waar de tik dan wel vandaan kwam bleef een beetje gissen. De auto staat echter nu bij Eric in de werkplaats en die heeft ondervonden dat de jackshaft geluid maakt. Deze shaft werkt deels als een soort balans-as met als extra functie het aansturen van de oliepomp en het bedienen van de benzinepomp bij de carburateurver sie. Bij mijn turbo zit de benzinepomp echter in de tank. Helaas heeft Nissan bij de E15ET bezuinigd hierop want bij de turbo versie zit het nokje voor de benzinepomp er gewoon nog op en deze draait dus in het niets wat hoogstwaarschi jnlijk onbalans veroorzaakt. Ik heb dus een ander asje geregeld en zal deze laten afdraaien zodat het nokje weg zal zijn. Daarna de as vervangen en de bushings controleren en dan alles goed strak monteren en hopen dat het geluid weg is.

Als de bushings versleten zijn dan zal het blok eruit moeten, again. Dus we hopen dat het probleem in de as zelf zit! Wordt vervolgd!

en natuurlijk nog wat vakantiefototjes:

vakantiefoto1.jpg

vakantiefoto2.jpg

De 220 staat er niet op...

vakantiefoto3.jpg

Met een maatje naar de ring. Voor de mensen die er bekend zijn, op de LIDL parkeerplaats :) Zelfs nog gespot daar, deze kwam ik op het net tegen:

vakantiefoto7.jpg

En onze leen-verso. Mooi net ding, luxe versie ook en de dikste benzinemotor.

vakantiefoto5.jpg

Maar het ziet er wel wat minder leuk uit zo naast je tent dan zo'n young-timertje... We grapten vaak over onze drie kinderen en een hond die ook mee waren :) Maar al met al, een fijne auto waardoor we onze vakantie hebben kunnen voortzetten zoals die bedoeld was!

vakantiefoto6.jpg

De foto's zijn van een belachelijk slechte kwaliteit... waarschijnlijk omdat ik ze voor het gemak even van Facebook had geplukt... Zal de originele maar eens uploaden, misschien gaat de kwaliteit dan wat vooruit...

Jammer dat de Cherry de vakantie niet af heeft kunnen maken, een oudere auto geeft een autovakantie wel extra karakter vind ik altijd. Hopelijk geen grote problemen met je blok. Gaat de wijzer niet verder bij de foto van je kilometerteller of is dat niet de foto van de 220?

Inderdaad, het was juist zo leuk om met de Cherry te gaan. In Luxemburg erg veel bekijks gehad en aantal leuke praatjes gemaakt met geïnteresseerden.

De foto was inderdaad niet van het moment-supreme. Op de heenweg naar de Nurburgring toe hadden we de camera nog voorin liggen, op de terugweg had ik hem helaas in de kofferbak... En op de terugweg durfde ik het juist aan om hem wat harder te pushen.

Jammer dat de Cherry niet perfect bleek, maar je kon in elk geval Japans verder! ;) Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het kersje in het echt, maar dat zal wel op zijn vroegst volgend jaar worden. Ondanks het weer van deze dagen zal hij wel binnenkort de stalling in gaan?

Renaultje zei:
Erg vervelend, maar gelukkig ben je niet doorgereden ;) De camping op de eerste 2 foto's, waar is dat?

Zeker vervelend maar het wordt wel weer opgelost! De camping is "camping op dem deich" in Vianden te Luxemburg. Erg fijn plekje, veel natuur, op loopafstand van het dorp met gezellige terrasjes en veel mooie wegen in de omgeving.:D

MWH zei:
Jammer dat de Cherry niet perfect bleek, maar je kon in elk geval Japans verder! ;) Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het kersje in het echt, maar dat zal wel op zijn vroegst volgend jaar worden. Ondanks het weer van deze dagen zal hij wel binnenkort de stalling in gaan?

De Cherry zal ik niet schorsen in de winter, hij kost me tenslotte enkel verzekering en die laat ik liever gewoon doorlopen bij deze auto. In de winter zal ik er wel erg weinig of misschien zelfs helemaal niet mee rijden. Nu nog staat de auto in de garage van de motorbouwer maar denk dat ze in november weer mee mag naar huis;)

Hee!

De problemen zijn toch wel ernstiger dan gedacht, er zit namelijk axiale speling op de zuigerstangen/drijfstangen.

Eergisteren kreeg ik in ene een berichtje van Eric dat de motor eruit is. Hij is druk bezig met het demonteren van de motor en de kop ligt er ondertussen alweer af. Die ziet er overigens goed uit zei hij en tot nu toe niks vreemds te zien. Laten we hopen dat het dus enkel bij de zuigerstangen is gebleven... In Amerika zijn ondertussen 4 verse originele zuigerstangen besteld en die worden volgende week geleverd als het goed is, zou fijn zijn als dat de oplossing is!

Gisteren weer een berichtje:

Bij het demonteren van het onderblok/de zuigers kwamen er een aantal diepe krassen naar voren. Eric had dit al eens eerder gezien bij een motor die oververhit is geweest. Eric is ermee naar het revisiebedrijf geweest en ook die kwam tot de conclusie dat het blok oververhit is geweest of overbelast. Het probleem is namelijk dat de E-motoren een geperste zuigerpen hebben ipv een "floating" zuigerpen en bij een eventuele oververhitting/overbelasting bestaat de kans dat ze vast slaan. Zeker kort na een revisie is dit een veel voorkomend probleem , voornamelijk bij Amerikaanse motoren die veelvuldig gebruik maken van een geperste zuigerpen.

Gevolg is in ieder geval dat de vastslaande zuigerpen een vastzittende zuiger veroorzaken en die trekt krassen. Ik geloof ook gerust dat de sideplay op de zuigerstangen hier ook door zijn ontstaan. 3 zuigers zijn hierdoor kapot en 3 cilinderwanden zijn dermate beschadigd dat enkel opboren naar een verdere overmaat (0.50) mogelijk is.

We hebben twee manieren om dit op te lossen:

-ander onderblok reviseren en standaard zuigers met nieuwe zuigerveren toepassen. Voordeel is dat de geperste pennen al wat verder zijn ingesleten waardoor een vastslaande zuiger niet zo 1, 2, 3 kan voorkomen. Ander voordeel is dat de "gelode type" hoogcompressie zuigers gemonteerd kunnen worden waardoor vooral mijn vermogen in lage toeren aanzienlijk zal toenemen.

-huidige motor opnieuw naar de revisie en opboren, 4 nieuwe zuigers erin met nieuwe zuigerveren. Voordeel is dat we weer 100% beginnen. Nadeel is dat de onderdelen een probleem kunnen worden en dat de kans op een opnieuw vastslaande zuigerpin bestaat. Ook is de kans groot dat er weer "ongelode" zuigers in komen uit de USA en dat geeft dus weer een lage compressie. Echter, als we gesmede zuigers toepassen dan is het weer een heel ander verhaal, dan is de compressie op maat aan te passen en zullen er "floating" zuigerpinnen worden gebruikt.

Al met al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar het opknappen van een ander onderblok, uit financiele overweging en uit oogpunt van betrouwbaarhei d. Maargoed, dan moeten we wel weten of het tweedehands onderblok te gebruiken is... Gisteren al veel werk verricht mbt het zoeken van onderdelen en het lijkt wel de goede kant op te gaan. Waarschijnlijk heeft Nissan nog OEM zuigerveren voor de turbo en anders zijn er zelfs alternatieven. Ook ACL heeft bijvoorbeeld zuigerveren voor de turbo te koop en die schijnen zelfs nog beter dan origineel te zijn.

Al met al veel tekst en weinig foto's maar het belangrijkste is dat de auto weer zal rijden in voorjaar 2013 :p

Nope helaas, de werkzaamheden bleken toch te heftig... Maargoed, we pakken het allemaal weer aan en hopelijk deze keer met succes :)

Oej oej oej wat is het lang geleden....

Ondertussen is er op dit moment een complete blokrevisie uitgevoerd. De cilinderkop heb ik naar een expert gebracht welke de kop volledig gereinigd, gevlakt en afgeperst heeft. Alle kleppen zijn vervangen, nieuwe klepveren zijn gemonteerd en er zijn nieuwe klepseals gemonteerd. Het onderblok is bij een bedrijf geweest waarbij ik hoop dat de uiteindelijke productie beter is verlopen dan hun prijs en communicatie, jeetje wat een tegenvaller was dat. Heb wel vertrouwen in het werk trouwens, het ziet er fantastisch uit! Er zijn vier nieuwe op maat gemaakte gesmeden zuigers gemaakt met een hogere compressieverhouding dan origineel waardoor de algehele efficiëntie behoorlijk zal toenemen en het turbogat tevens kleiner is dan origineel. Op dit moment ben ik alles aan het opbouwen en de verwachting is dat hij nog voor het seizoen in 2016 start de Cherry weer rijdend is, eindelijk!

Tja, technisch vernuft en goede communicatie zijn eigenschappen die vaak niet in dezelfde persoon te vinden zijn.
Als het eindresultaat maar naar tevredenheid is :)

Groetjes,
Jan

Wat gaaf Rens!!

Moet je, door de hogere compressie, tevens ook een betere brandstof tanken om een te vroege ontbranding van het mengsel tegen te gaan? Of zit dit allemaal binnen de marges?

Tnx heren!

@Jan, heb je een punt (y)

@SLB, er gaat al 98 in dus veel beter gaat het sowieso niet worden. De hogere compressie betekend in mijn geval dat er met wat minder turbodruk gedraaid kan worden cq je kan de standaard turbodruk niet zonder gevolgen extreem verhogen. In de tijd van de productie van de Cherry was benzinekwaliteit sowieso al minder en daardoor kon de klopvastheid niet gegarandeerd worden, Nissan speelde dan ook behoorlijk op safe met de compressie. Standaard heeft een E15-motor een verhouding 1:9.8, de turbo heeft standaard 1:7.4, ik ga nu naar een berekende compressieverhouding van 1:8.3.

Een kennis van me moest na een soortgelijke actie (jaren '80 turbomotor met licht verhoogde compressie) 102 octaan tanken om pingelen te voorkomen, dus ik hoop dat dit bij jou beter uitpakt.

Ik hoop het ook, het zou moeten gaan is mij verteld. In Australië hebben ze ook de E15ET motor gehad en daar werden ze regelmatig getuned naar 8,5 met 0.6 bar turbodruk. Mogelijk zou ee remap op een vermogenstestbank wel een vereiste zijn, ik moet dan eerst een NISMO computerchip plaatsen in de ECU om het eea af te kunnen stellen. We gaan het zien :)

zijn de betere werken wel weer, Rens!! Blijft leuk, maar inderdaad, wat een kosten gaan er in een beetje nette motor zitten...

Bijna 5 jaar later... Poeh...

Er is ondertussen veel gebeurd in ieder geval met als belangrijkste uitkomst dat de auto weer rijdt. Het motorblok is compleet opnieuw opgebouwd met gesmeden zuigers. Om de auto wat vloeiender te laten rijden en minder afhankelijk te zijn van de turbo is de compressie naar 8.3:1 gegaan ipv de standaard 7.4:1. Een fikse verhoging. Ook is er een gereviseerde turbo op gegaan die op de standaard 0.4 bar druk draait. Het geheel voelt heerlijk aan, mooi soepel en de turbo spoelt al vanaf 2200tpm op.

Foto's van het motortje in aanboiuyw:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

De hereniging:

1k0.jpg

Allereerst zo'n 1500km ingereden waarna ik de olie heb gewisseld en de kop heb nagetrokken. Alles zag er goed uit en liep mooi en het vertrouwen groeide weer. Om het vertrouwen te bevestigen de auto maar eens licht gepolijst en verwend met een waxje.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Voor de oplettende kijker, de Primera heb ik ook nog steeds en het huis op de achtergrond is m'n nieuwe onderkomen. 2 jaar lang volle bak geklust, alles eruit gehad op de buitenmuren en het dak na. Mede daardoor stond de autohobby op een wat lager pitje en kwamen dit soort langlopende projecten als deze Cherry niet echt van de grond.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Met hemelvaart ben ik met een volgepakte Cherry naar Luxemburg gereden. Daar waar het de vorige keer in 2012 zo gruwelijk mis is gegaan met een totale motorschade als gevolg... Gelukkig deze keer met een Cherry thuisgekomen in plaats van met een Toyota Verso.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Nu is het een kwestie van de glimmende kant boven houden en hem heel houden en genieten. Ben oprecht heel erg blij om eindelijk weer met m'n eerste auto herenigd te zijn.

Gr, Rens

Rens, ik ben zo blij dit weer te zien! Deze auto is zo fantastisch, ik word zo blij van alle details, de velgen, de bumpers etc echt alles complimenteert elkaar op deze auto! :LOL:

Ook mooi om het verschil tussen jullie huis en dat van de buren te zien, mooi opgeknapt maar blijkbaar is dat niet alleen aan auto's besteed. :D

Heel fraai! Wat een auto!

8,3 compressie is niet eens zo gek hoog trouwens voor moderne standaarden. Mooi werk!

Yes, leuk om weer een update van een stukje wagenpark te krijgen. Wat een geweldig beter-dan-nieuw exemplaar is het toch, die Cherry. (y)

Hier gaat mijn autohart echt met geluk sneller van kloppen !! Gewoon geweldig !!!!! Ben gewoon jaloers en heb respect dat je dit juweel zo laat glanzen. GAAF !!!!

wat een beauty....als je dit ziet of een moderne Golf Gti of om het even welke hothatch dan is dit toch veel begeerlijker ? De jaren '80 zijn de jaren dat ik met autorijden begon (de liefde voor Jappen kwam na het bezoek met Pa aan de RAI van 1979 met de toen nieuwe Datsun Cherry).

Topic was mij geheel onbekend. Wat een geweldig ding op letterlijk ieder vlak! Zo’n jaren 80 turbo hatchback is gewoon zo gaaf, kan me niet voorstellen hoe leuk dit wel niet rijdt. Mooie upgrade voor de motor ook, met zekerheid genieten van wat extra pit(y)

Dat hij uit de running was had ik ook niet meegekregen, maar heel mooi dat hij nu weer rijdt! Ik weet nog wel hoe ie vroeger was, toen was het al een geinig sing. Hoe hij er nu bij staat is ongekend. Begrijp nu ook wel waarom die gele het veld mag ruimen.

Tijd voor een fikse update!

Allereerst. Ken je dat verhaal van die jongen die binnen 7000km aan z'n 4e motorrevisie toe was? Hoi, aangenaam.

De oude nieuwe motor met z'n op maat gemaakte gesmeden zuigers liep prima, tot het inrijden was gevorderd. De compressie nam toe en het detoneren ook. Ook met 102 en extra octaanverhoger, timing vreselijk verlaat en een extreem rijke afstelling was er niet mee te rijden. Compressie gemeten met een compressiemeter, die zat op 18 bar met koude motor. BIZAR veel, veel te hoog. Oftewel, de motorbouwer had het voor elkaar gekregen voor de derde keer op rij rotzooi te leveren. Ik was er gruwelijk ziek van maar besloot het radicaal aan te pakken.

Een compleet gebruikt onderblok gekocht, deze met enkel origineel Nissan materialen fabrieksnieuw reviseren met de eerste overmaat en alles terugbouwen. Alles maar dan ook werkelijk alles wat vervangen kon worden en nog nieuw leverbaar was bij Nissan heb ik vervangen. Deze keer van begin tot eind alles zelf gedaan en het resultaat is geweldig maar daarover later meer. Eerst wat foto's van het nieuwe blok:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Ook een persoonlijk record verbroken. Maandag de oude motor gedemonteerd, vrijdag de eerste keer gestart. Het voordeel van het vaker gedaan hebben denk ik... Meteen even 4 nieuwe goodyear banden laten monteren, de oude waren als nieuw maar ondertussen wel alweer 14 jaar oud. Velgjes ook meteen voorzien van een vers laagje lak.

Op zaterdagochtend, uurtje of 9, in de auto gesprongen en gaan rijden om hem in te rijden. Over de snelweg tot Valkenburg en van daaruit alleen maar binnendoor gereden door de Eifel, naar Luxemburg en via de ardennen weer terug. Rond middernacht thuis met 900km op de teller. Auto deed het perfect.

1k0.jpg

1k0.jpg

Op zondag stond m'n Cherry op een oldtimerdag in Castricum. Grappig dat die auto daar nu schijnbaar op z'n plek is, erg veel aanspraak en positieve reacties gehad.

1k0.jpg

De dagen erna ben ik bezig geweest met alles natrekken en afstellen (de 1000km beurt), uiteraard ook een oliewissel uitgevoerd. Met hemelvaart stond er een vakantie gepland tot en met pinksteren met vrouw en zoontje van 9 maanden, een roadtrip was het plan en het liefst met de Cherry. Aangezien alles perfect was verlopen had ik alle vertrouwen erin. Op donderdag dan ook bepakt en bezakt op pad richting Duitsland. De reis is uiteindelijk verlopen via Duitsland (rijn) naar weinstrasse naar Schwarzwald. In Frankrijk via de Jura richting Italië gereden naar het Lago Maggiore naar de Italiaanse kust / bloemenriviera. Vanaf Frans/Italiaanse grens thv Menton alleen maar binnendoor gereden via verschillende Gorges en stukken Route Napoleon, door de Drome, de Jura via Vogesen weer naar het Schwarzwald. Vanaf Schwarzwald was de tijd wel op en hebben we vooral doorgejakkert over de snelweg wat soms door bizar noodweer een beste uitdaging was. Al met al 4200km gereden in 12 dagen. De auto heeft het écht perfect gedaan, gemiddeld 1 op 16.8 was ook best prettig met de huidige benzineprijzen en nul komma nul olie verbruikt. Geweldige roadtrip gehad en uiteraard apetrots op m'n auto en zo vreselijk blij dat het eindelijk na al die jaren 100% naar tevredenheid is. Zo goed zelfs dat ik heb besloten de gele Cherry turbo te verkopen ;) In 2 weken tijd 5100km gereden, dat geeft vertrouwen!

Uiteraard wat plaatjes.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Dat was hem weer!

Fantastische en originele autokeuze. :cool: En respect voor je week aan de motor, daar zou ik twee maanden over doen. :rolleyes:

Leuke plaatjes ook van je trip. Ik heb enkele foto's die volgens mij op dezelfde plekken gemaakt zijn. Haha. :D

Dapper, goed werk en mooi om te zien dat de (voor mij) jongere generatie dit soort dingen doet.

Ik kan dit alleen maar heel erg toejuichen, nog los van die mooie reis de je met toch een "oud ding" gedaan hebt.
Een heel groot chapeau van mijn kant.

Greetzz Renate.

Geweldig, wat een trip. Jij durft wel, na zoveel pech wel direct met vrouw en kind zo'n eind op pad. En beide vonden het prima om zoveel in de auto te zitten, daar heb je een lot uit de loterij te pakken!

De stoere uitstraling van de Cherry wordt wel een beetje teniet gedaan door die kleurige schermpjes alleen. :)

Wat staat de Cherry er goed bij zeg. (y) Een plaatje.

Zo door de jaren heen ver(der) gevorderd, mooi om te lezen.

Dat je iemand drie keer de kans hebt gegund om de motor opnieuw op te bouwen, respect.

Terug
Bovenaan