x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?


  • Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
x-trailrijder zei:
Zei die ook altijd tegen mij, zolang je het maar doet op een nette manier:) 1 keer zei hij wel tegen me: "nounou dat verre doortrekken is nergens voor nodig, schakel nu eens vlot door"... Heb hem toen heel lang gapend staan aankijken en daarna heel hard in de lach geschoten:)

Heb ook 1 keer bij zijn pa moeten lessen omdat m'n vaste op vakantie was in een almera tino... Zei die uiteindelijk tegen me dat ik dat vermogen eens moest gebruiken (terwijl ik echt niet langzaam reed). Heb hem bij het eerste de beste stoplicht op de ring alkmaar getrakteerd op een flinke portie wielspin en een aantal rode toeren:) En nu is hij een klant van me met auto's poetsen...


Altijd leuk die Rijschool verhalen.........................(y)
 
Zo is dat!

Ben erg benieuwd of die cold air intake wat gaat doen met het autotje of dat het weer eens een nutteloze modificatie is geweest:)

edit: Cherry-ling:

Cherryxenon005.jpg
 
Het voordeel is dat de motor misschien koudere lucht krijgt dat meer zuurstof bevat, nadeel is de extra luchtweerstand door de extra verlenging. En ik denk eigenlijk dat de buis ook weer verwarmd word door de motor en de lucht er in dus ook. Effectiever zou het waarschijnlijk zijn om de luchtinlaat in te korten voor minder luchtweerstand, maar dat zou misschien zonde zijn van het luchtfilterhuis, en die zijn denk ik ook niet gemakkelijk te vinden. Is er geen K en N filter die op de Cherry past, zal waarschijnlijk ook weer wat leuker klinken?
 
Een K&N filter of Greenfilter is er wel en heb ik er ook inzitten op dit moment alleen gaat het dan om een inlegfilter. Een echte CAI erop zetten zal niet gaan lukken aangezien er allerlei sensoren in het luchtfilterhuis zitten die de carburateur aansturen dmv vacuum af te geven. Over de luchtweerstand.. opzich heb je daar gelijk in echter eerst moest de lucht echt aangezogen worden en kreeg de carburateur niet bepaald veel rijwind naar binnen en nu hangt hij op een plek die veel wind vangt en vooral ook koude lucht dus het lijkt me dat er een permanente airflow doorheen gaat. De buis hangt verder voor een groot gedeelte langs een opening waar non-stop koude lucht langs stroomt dus ik denk niet dat de buis erg zal opwarmen, hoogstens op het laatste stukje waar hij langs de radiateur gaat...
 
Ondertussen is de achterklepstrip besteld en wordt de teller van de turbocluster teruggedraait naar de huidige kilometerstand! Eindelijk af van de gaatjes in de kofferklep dus(y)
 
fijn m'n eigen topic aan het volspammen zo haha:p

Net even een stukje wezen rijden en het lijkt allemaal beter te zijn geworden... Het vreemde is dat het vooral lijkt dat hij boven de 5000tpm opeens een stuk harder wil gaan trekken (y)

Heb trouwens nog even wat 0-100 sprintjes gedaan ivm de vorige keer maar de omstandigheden waaren niet echt optimaal met het vochtige wegdek en ik had nu ook een volle tank enzo dus echt vergelijken kon ik niet. Als het tankje weer lekker leeg is en de weg mooi droog volgen er wel weer wat 0-100 filmpjes + tijden Wil ik zowiezo even weten aangezien ik binnenkort toch echt die spruit erop wil hebben en dan wil ik heeeel graag weten wat de verschillen nu zijn op papier

Trouwens wel de 80-120 tijd opgemeten in 3 en dat is een helemaal niet verkeerde 8.5 sec.
 
x-trailrijder zei:
Ondertussen is de achterklepstrip besteld en wordt de teller van de turbocluster teruggedraait naar de huidige kilometerstand! Eindelijk af van de gaatjes in de kofferklep dus(y)



Je had beter die gaatjes kunnen laten dichten voor je hem liet spuiten, zo kaal oogde hij frisser, maar goed het is jouw Cherry..................(y)
 
Sja mja mwah... dat stripje geeft hem iets breeds vind ik en het past goed bij de kunstof spoiler en bumper! Maargoed wie weet laat ik dat stripje gewoon in kleur spuiten:) Laat ik denk ik ook doen met de sierstrips die er uiteindelijk weer opkomen aan de zijkant! Overigens komen niet alle strips er terug op, enkel de strips op de deuren en het achterpaneel! En vervolgens moet het hele zwarte hedeelte nog eens worden overgespoten... zucht!
 
x-trailrijder zei:
Sja mja mwah... dat stripje geeft hem iets breeds vind ik en het past goed bij de kunstof spoiler en bumper! Maargoed wie weet laat ik dat stripje gewoon in kleur spuiten:) Laat ik denk ik ook doen met de sierstrips die er uiteindelijk weer opkomen aan de zijkant! Overigens komen niet alle strips er terug op, enkel de strips op de deuren en het achterpaneel! En vervolgens moet het hele zwarte hedeelte nog eens worden overgespoten... zucht!


Stripjes aan de zijkant niet doen, of ze inderdaad in kleur spuiten dat ze wegvallen als ze erop zitten.........................(y)
 
Wordt in kleur gespoten als ze erop komen! Die zwarte rand moet zowiezo hoger vind het teveel clean en SUV-achtig ogen nu:p
 
x-trailrijder zei:
Wordt in kleur gespoten als ze erop komen! Die zwarte rand moet zowiezo hoger vind het teveel clean en SUV-achtig ogen nu:p


Je verwart toch niet de Cherry met de X-trail .............................:)maar het eindresultaat zal top zijn jou kennende............
 
vandaag weer even een half uurtje aan de slag... het lijstje tot nu toe:

-achteruitverwarming bekabeling (nog niet aangesloten/vastgeschroeft) Done!
-binnenverlichting done
-nieuwe stadslichtjes done
-xenon 4300K done
-bekabeling casettespeler (staat nu nog op mono-sound) done
-nieuwe boxjes radio done
-bekabeling van radio aanpassen voor 2 speakers done
-modderkuipen bevestigen-> slechts 1 gedaan...
-daklijsten nog eens goed nakijken, zijn niet helemaal strak gemonteerd -> komt wel bij de specialist
-carburateur reinigen>kan nooit kwaad -> binnenkort even doen

En de dingen die nog nieuw op het lijstje zijn gekomen:

-olie verversen
-luchtinlaat aanpassen done
-strip achterklep
-achterklepdempers
-grill overspuiten
-achterlichten overspuiten
-turbo-teller

Nog wat te doen dus voor 1 maart maar het grootste gedeelte is al klaar:D


Vandaag trouwens even de achterruitverwarming gemaakt en de deurslinger rechts even goed gemonteerd. Ook de verdelerkap even opgefrist van binnen en het stationair toerental zeker 300tpm naar beneden gezet! Nu draait ie weer 750 tpm zoals het hoort!
 
Je bent twee dingen vergeten!

1. Subwoofer van BBG overnemen
2. Genieten van de auto!
 
:LOL:

Dat laatste komt zowiezo goed... die eerste gaat niet in deze Cherry maar wie weet komt hij in de rode:) Heb je afmetingen van dat ding?
 
Afmetingen bekisting:

B: 46
H: 40
D - onder: 32
D - boven: 13,5

Zit een JVC 10" sub in van 600W max. De sub steekt nog een 2 cm uit.

Voor 5 tientjes mag jij deze combo hebben.
 
Ondertussen overigens EPS benaderd voor een prijsopgave voor een compleet systeem RVS op maat van voor tot achter + een uitlaatspruitstuk op maat!:D Ben erg benieuwd hoe ze hierop in gaan spelen!
 
x-trailrijder zei:
Ondertussen overigens EPS benaderd voor een prijsopgave voor een compleet systeem RVS op maat van voor tot achter + een uitlaatspruitstuk op maat!:D Ben erg benieuwd hoe ze hierop in gaan spelen!


Gewoon een verschrikkelijk dure offerte aan jouw overhandigen, nadat wij hen duidelijk gemaakt hebben dat geen muur te hoog is...................:LOL:
 
@Rens, even serieus de jongens van EPS zijn goed in hun vak maar kwaliteit heeft nou eenmaal zijn prijs, waarborgt je wel dat het precies op jouw wens gemaakt, word ook qua geluid.............................(y)
 
Klopt, bij nissanclub al meerdere ervaringen hierover gehoord, zowel qua prijs en kwaliteit. Voordeel is dat ik geen catalysator heb en het lekker recht-toe-recht-aan gaat onder de auto dus geen maffe hoeken enzo en dat zal zeker schelen in de kosten. Het enige wat ik eng vind is de prijs voor het uitlaatspruitstuk, daar ben ik heel erg benieuwd naar! Zal me inderdaad niks verbazen als dat even duur is als de rest van de auto. Heb ook nog een andere aanvraag lopen over een spruitstuk voor een micra met 1.3, hopen dat hier iets mee gedaan kan worden...
 
maar een 4-2-1 is er niet... Wat wel kan is dit ding aanpassen naar 4-2-1 dus alles is nog mogelijk! Ik ga hem in ieder geval gewoon bestellen:D 260 australische dollars tegen 1000 euro EPS, keus snel gemaakt!
 
Zojuist gekocht, een 4-1 uitlaatspruitstuk voor m'n Cherry. Na even wat handige linkjes op nissanclub te hebben bekeken toch de keuze gemaakt om hem ook 4-1 te laten aangezien mijn wagen juist in de hoge toeren geen koppel meer over heeft. Met een 4-1 zal dit juist beter worden waardoor zowel de PK's als de NM's boven de 3-4000 toeren flink zullen toenemen. dat het koppel onder de 3000 toeren fractioneel zal afnemen is niet echt interessant... Daar zit ik toch heel weinig:p
 
En de originele airco:

En om het plaatje eens compleet te maken, de airco is ondertussen ook bij elkaar gezocht en heb gevraagd om wat foto's... bij deze:

airco1-1.jpg


airco1.jpg


airco3.jpg


AIRCO4.jpg


Ziet iemand nog iets wat ik nog moet navragen omdat het er mogelijk niet bij zit? Of andere bepaalde onvoorziene problemen?
 
Voor zover ik kan zien is alles compleet

- compressor
- filter droger
- condensor
- steun
- bediening
- div. leidingen

Jammer dat je de staat van de condensor niet kunt zien. Dat is wel 1 van de eerste dingen die lek gaan omdat die voor in de auto zit misschien zit die voor een reden ingepakt :confused:
 
Heb je geen aparte condensor ventilator nodig of is het origineel gecombineerd met de motorkoeling ventiltor?
 
Heb het even gecontroleerd en hij komt toch wel voor de radiateur te zitten dus geen aparte ventilatie nodig denk ik. Overigens komt slechts 2/3 deel voor de radiateur te zitten als ik het goed zag??

Maar heb gevraagd naar de staat en die was gewoon netjes zei hij, zeker niet lek in ieder geval. Maar dan ga ik hem maar eens opdracht geven om de materialen te verzenden:D Trouwens, mochten er moeilijkheden zijn met de koeling dan valt er waarschijnlijk heel makkelijk een extra fan te plaatsen?

Bedankt voor je snelle reactie!!!(y)
 
Als er ruimte is dan kan dat wel ja, succes (y)

Weet je of de compressor werkt?
 
Alles is werkende uit de auto gehaald(y) Ruimte is er overigens genoeg! ik zou een tweede radiateur naast mijn eerste kunnen zetten als ik zou willeno_O

Maar dan kom ik ter zijner tijd eens langs voor een offerte bij jullie;) Denk dat ik mijn auto met een gerust hart daar achter kan laten als ik dat zo las(y)
 
Er werkt hier ook een stadsgenoot van je en volgens mij kun je Castricummers wel vertrouwen ;)
 
hee!

Heeerlijk lenteweer vandaag zeg!!! Supers om lekker aan de slag te gaan dus! vanaf 1 uur tot een uurtje of 6 non-stop aan de Cherry kunnen werken en ook nog een lekker toerritje kunnen maken! Allereerst maar eens uit z'n slaapplek gehaald en alle bakjes en moertjes en dingetjes bij elkaar gelegd om te kijken wat er nog op het autotje moest komen. Allereerst maar eens het motortje nog eens nagekeken aangezien ik nog niet voor de volle 100% tevreden was over de prestaties. Eigenlijk had ik alles wel los gehad van die auto op 1 ding na, verdelerkap + rotor! Het is maar goed dat ik deze eventjes eraf heb gehaald want ondanks dat de verdeler splinternieuw is (nouja... 1.5 jaar oud en origineel nissan even twv een eurotje of 60/70 :eek:) zat er een flinke laag corrosie op de contactpuntjes. Zorgvuldig alles schoongekrabt met een platte schroevendraaier en vervolgens alles weer teruggebouwd. Goh, hij start nog sneller... en hij ploft minder in de uitlaat bij stationair... En een dotje gas leerde me dat hij nog even pittiger reageerd (y) Jammie!!

Verder het motortje gelaten voor wat hij is en eens begonnen aan wat andere dingen. Oa:

-binnenverlichting teruggebouwd + schakelaars verlichting bij openen/sluiten deuren
-de BIEEEP-toon teruggebouwd bij vergeten verlichting
-gaspedaal + bijbehorende schanieren en veer gesmeerd aangezien deze kraakte
-van binnenuit te openen tankklep gerepareerd, was wat losgeschoten
-1 gasdemper kofferklep geinstalleerd
-spatschermen bij voorwielen teruggezet
-stalen gedeelte bij reservewiel in de kofferbak eens mooi schoongemaakt en gepoetst en wat beschadigingen weggewerkt.
-reservewiel gedeeltelijk overnieuw gespoten + gepoetst + banden volledig in het vet
-wat strips en rubbers teruggezet/plakt/schroeft
-velgen schoongemaakt en gepoetst + bandjes in het vet
-stickers van ramen gehaald
-beschadiging voorgrill voorzien van wat zwarte lak zodat het niet zo opvalt (tijdelijke oplossing)
-motortje schoongemaakt/rubbers in het vet en kleppendeksel voorzien van wat all metal polish

En paar bijbehorende foto's:

Cherryprimeramatjes011.jpg

Cherryprimeramatjes013.jpg

Cherryprimeramatjes014.jpg


En tijdens het toerritje nog eens gemerkt hoeveel meer kracht en soeplesse het blok nu heeft na het schoonmaken en roestvrij maken van de verdelerkap + rotor!!! :D
 
Wat is het toch fijn om enkel voor jezelf dat topic vol te spammeno_O

Voor vrijdag staat er een onderhoudsbeurtje geplaned bij de specialist, oa:

-olie verversen castrol vol synteet
-klepspeling even nakijken, vind hem wat tikkerig
-whiteline rear-anti sway-bar monteren
-strip achterklep is dan hopelijk binnen.... flink duimen dus!!
-kofferbakdemper nummer 2 is dan hopelijk binnen... nogmaals duimen!
-teller van de Cherry Turbo wordt geinstalleerd

Voor de rest staat er voor zaterdag een flinke schoonmaakbeur t op de planning... hopen dat het weer meezit anders heb ik een probleem:p
 
Gisteren om 9 uur vertrokken richting wagenberg voor wat onderhoud aan m'n auto. Helaas flink wat file en veeeeel regen (nu istie vies :-\) dus pas rond kwart over 11 was ik daar te vinden. Allereerst maar eens begonnen met de teller uitbouwen en ondertussen deed de heer sprangers de tellercorrectie. Bleek allemaal nog niet zo gemakkelijk te zijn... de problemen waar we tegenaan zijn gelopen:

-snelheidsafwijking
-kilometers draaide niet mee (en ik me ondertussen ongerust maken over vreemd getik :confused:)
-enkele bedrukte plaatjes moeten overzetten

Maar de teller zit er nu in! Met precies de juiste kilometerstand en een geijkte teller! Bij 40 is ie 100% precies en bij 167, de top van gisteren, gaf ie een 166 aan. Kan ik in ieder geval lekker gaan tunen zonder dat ik bang hoef te zijn dat hij constant uit de teller vliegt :)

Gisteren ook meteen de olie ververst en nog eens geluisterd naar de kleppen maar die liepen gewoon keurig. Ook de motorsteun van de versnellingsbak strakker gezet zodat hij nu een stuk minder hobbelt in lage toeren. Expert heeft er ook nog een stukje mee gereden en was razend enthousiast. Hij was erg fel en snel voor een 1.3 en over de geluidsproductie was hij ook te spreken: alsof je 3 klasses hoger rijdt (y)

Helaas is de sway-bar niet gelukt ondanks dat het vrij gemakkelijk is. Er zat namelijk 1 steun niet bij die er wel bij had moeten zitten! Goed balen dus, die set is gewoon niet compleet geleverd! Gelukkig is het een simpel onderdeel dus ik laat het lekker namaken bij een plaatselijke smit!

Heb op de terugweg trouwens echt heeeerlijk kunnen doorrijden. Op de teller ziet het er niet zo heftig uit als je constant rond de 160 hangt maar je flitst ondertussen wel iedereen voorbij. En jah... vroegah met tellerafwijking heb je dan toch al gauw 175 op je teller staan :D Heeft het autotje in ieder geval heel veel goeds gedaan. Loopt nu heerlijk soepel en vlot door alle versnellingen heen en het voelt gewoon allemaal weer lekker fel aan (y)

Vandaag even de auto wassen want hij is echt ongelooflijk vies o_O
 
ghehe je hebt gelijk! Maar ondertussen is het andere vriendinnetje weer bij mij dus ja... Maar morgen volgen er een heleboel foto's! :D
 
x-trailrijder zei:
ghehe je hebt gelijk! Maar ondertussen is het andere vriendinnetje weer bij mij dus ja... Maar morgen volgen er een heleboel foto's! :D

Weet C dat wel??!! :eek:
 
Geniale kerel deze jongen.
Ik heb respect voor wat hij allemaal met zijn wagens doet.

Helemaal top om de topics te lezen.
 
@gj, tuuurlijk weet die het:p

@djurre, lang niet gesproken jongen! Bedankt voor het compliment:D

Ondertussen heb ik weer flink lopen demonteren aan mijn autotje. Na de regenbuien van vorig weekend bleek dat mijn linker koplamp absoluut niet waterdicht was. Flink wat vocht erin en zelfs een plasje water onderin. Zo snel mogelijk uitgebouwd en op de verwarming gelegd. Gelukkig zijn er geen sporen meer te zien van waterschade (op 2 of 3 kleine opgedroogde watervlekken op het glas na maar die zie je enkel als je bovenop de koplamp zit). Tijdelijk de koplamp ook waterdicht gemaakt met wat tape... komt binnenkort nog wel een mooie oplossing voor:)

Verder gisteren weer een heerlijk stukje wezen toeren met het heerlijke weer. Lekker toeren over boerenlandwegen en absoluut de grote 80km wegen en snelwegen vermeden. Genieten genieten en nog meer genieten(y) Wat ik wel opmerk is dat het autotje echt enorm fel is geworden en dat hij echt weer soepel rijdt na de gedane onderhoud en de gemaakte kilometers! Ook zit ik bijna op de 100.000 kilometers:eek: Pittig hoor:)

Verder vanmorgen bericht gehad van best mufflers australia dat de centjes op hun rekening staan en de header per direct is verstuurd per TNT express! Hoop dus zeer binnenkort mijn headertje te zien(y) Van tevoren nog even een dyno-run maken in de huidige set-up en vervolgens nog eens dyno-en na montage van de header!
 
Volgens mij ook ja, want zo heel veel lijken wij toch niet op elkaar? Of heb jij inmiddels ook een buikje ontwikkeld? :p
 
Terug
Bovenaan