x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?


  • Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
simca1006 zei:
Kijk, hier wordt geïnvesteerd !

:D Goed voor de economie!

@2800i, helemaal mee eens! Ik heb de hele zooi met nieuwe onderdelen mooi in m'n kamer gestald! Niets is leuker dan wakker worden naast een berg met onderdelen (of een mooie dame natuurlijk).:)
 
x-trailrijder zei:
@2800i, helemaal mee eens! Ik heb de hele zooi met nieuwe onderdelen mooi in m'n kamer gestald! Niets is leuker dan wakker worden naast een berg met onderdelen (of een mooie dame natuurlijk).:)

Als je beide kan hebben, is het helemaal goed! Nog smeuiige updates inmiddels?
 
Ha, dat heb ik ook wel, zeker als het Mercedes-Benz Original-Teile zijn :p

Maar een mooie dame is toch echt wel leuker, eigenlijk.
 
2800i zei:
Als je beide kan hebben, is het helemaal goed! Nog smeuiige updates inmiddels?

Helemaal mee eens!

Echt smeuige updates heb ik nog niet echt. Het hele projekt hangt nu een beetje op een remmen-revisiesetje dat uit japan moet komen. Op dit moment heb ik de afspraak om op 11 december m'n wagen bij het garagebedrijf te stallen om alle werkzaamheden uit te voeren. Hopen dat voor die tijd het revisiesetje binnen in! Verder komen er nog 4 nieuwe originele Nissan schokdempers aan, ook al uit Japan:cool:

@Sgtpeppers, zolang t nieuw is en origineel is het altijd goed toch:)
 
Het wordt maar weer eens tijd voor een update!

De remmen zitten er ondertussen onder en wat remt dat goddelijk goed zeg, perfect te doseren en een zeer goede remkracht! Zelf van 140-0 geen momentje van fading terwijl voorheen een noodstop best spannend was en de remmen dan duidelijk verslapt waren!

Vrijdagnacht met een aantal vrienden/vriendinnen geslapen bij een vriend van me, de oprit daar stond nogal vol met auto's en die werden vrolijk geblokkeerd door onze wagens... tsja ;) Helaas hebben we daarvoor een parkeerbon gekregen die ik wel het vermelden waard vond:

IMG_8281.jpg


Daarna door naar het zonnige suijde (op z'n broabants) voor het onderhoud aan de Cherry, oa gedaan:

-olie verwisselen
-kleppen stellen
-voorpijp en spruitstuk vervangen door OEM 1.5 (mooi 4-2-1 systeem)
-nieuwe carburateur van de 1.5 plaatsen

Allereerst maar eens het spruitstuk:

IMG_8284.jpg

IMG_8287.jpg


Daarna de klepjes, en wat is de motor prachtig schoon van binnen, zo mooi heb ik het nog niet eerder gezien :eek: :

IMG_8285.jpg


En door naar de carburateur:

oud:

IMG_8288.jpg


Zoals te zien is zat er een lek tussen de koelvloeistof en de ingangen van de carburateur, geen wonder dat ik dankzij deze carburateur minder vermogen had en de auto bokte :)

nieuw:

IMG_8289.jpg

IMG_8290.jpg

IMG_8291.jpg


Zoals te zien is op de laatste foto was t niet echt plug and play, aangezien we hebben gemonteerd op een 1.3 spruitstuk stond de 1.5 carburateur te dicht tegen het spruitstuk aan en liep zelfs behoorlijk aan! Na flink wat wegslijpen en wegvrezen (bij elkaar toch wel 0,5cm) liep het dan eindelijk mooi soepel! Voordeel hiervan is dat de flow een stuk beter is, hij zit zo'n 2cm dichter op t spruitstuk als normaal wat een zeer directe gasrespons geeft!

En rijden maar! Wat een verschil zeg, verschrikkelijk veel koppel vergeleken eerst en een motor die prachtig in 1 rechte lijn doortrekt vanaf 1000tpm tot aan 6000tpm! Helaas zit er wel nog een kinderziekte in want volgens mij staat de hoofdsproeier te arm afgesteld oid. Bij het gasgeven in lage toeren vanaf een constante gasstant of bij wegrijden vanuit stilstand heeft de carburateur even de neiging om de motor te laten afslaan, na 1 seconde pakt hij het idee op en gaat de Cherry er vol vandoor! De motor maakt daarbij een duidelijk geluid in de uitlaat en carburateur, een voor mij bekende wooooop-klank, een teken dat er of te weinig benzine is of te weinig lucht. Wat denken de experts? Verder dacht ik gisteren dat ik wind mee had aangezien de wagen zo makkelijk versnelde naar 165-170 op de GPS, zelfs nog even 185 op de GPS aangetikt, bleek echter dat ik noorderwind had en ik reed dus vol tegen de wind in! Verbaasde me behoorlijk :T

Verder de wagen natuurlijk nog even gewassen na het noodweer en wat foto's gemaakt zodat jullie niet vergeten hoe ie eruit ziet. Trouwens ook een nieuw sierstukje gemonteerd omdat mn vorige eraf gevallen is :rolleyes:

IMG_8308.jpg

IMG_8309.jpg

IMG_8310.jpg

IMG_8311.jpg

IMG_8312.jpg

IMG_8313.jpg

IMG_8314.jpg

IMG_8315.jpg


Ik ben en blijf supertrots op m'n oogappeltje! Na het afstellen van de carburateur maar weer eens een bezoekje brengen aan Dick van Divalotuning, kijken of mijn gevoel klopt dat het vermogen gestegen is! Of misschien op de rollerbank meteen goed laten afstellen, dan weet ik zeker dat 100% perfect gebeurd!

Groetjes,

Rens
 
Hij kan zo het musuem in, wat een pracht exemplaar...hij is weliswaar overgespoten door vandalisme..maar het blijft een sjieke wagen...ik dacht dat ik een auto liefhebber was die elke zijn auto wast...maar jij bent er volgens mij letterlijk 26/7 mee bezig.
 
Tnx Mr Ruben! En ja, het klopt wel... Een beetje gek in m'n hoofd ben ik wel want ik was minstens 1 maal wekelijks m'n auto en met meerdere wagens voor de deur is dat meer een dagelijkse bedoeling dan een wekelijkse gewordeno_O Het blijft trouwens nog steeds een hobby en zie het nog steeds elke keer als een uitdaging om m'n auto zo mooi mogelijk te maken, of dat nu enkel wassen is of meer:D
 
Leuk om lezen elke keer weer! Ben benieuwd wat er uit de rollerbank meting komt, en ook benieuwd om zien welke verdere modificaties je nog gaat maken om er nog meer power uit te halen, en zo prestaties nog meer op de looks af te stemmen :)

Ben je eigelijk nog iets vanzin met de zijkanten? Ik vind het persoonlijk een tikkeltje te "iel" ogen zo zonder stootstrips of iets dergelijks... Detailkritiek uiteraard, deze 80's Jap is verder helemaal af :) Ga jij eigelijk naar de volgende EMW-meeting?
 
Je slaat de spijker op de kop Legacy! Een goede vriend van me is autospuiter en hij gaat de zwarte onderzijde over doen, de lijn waar het zwart overgaat in het grijs hoort +- 5-7 cm hoger te zitten! Dan wil ik ook nog stootlijsten van de eerste facelift hebben en die zwart spuiten OF de originele stootlijsten in kleur spuiten en dan het chromen randje in de sierstrips oranje of rood als belijning geven (ik ga denk ik voor rood aangezien de grill ala 1.5 turbo ook een rood streepje heeft. Dan komt het dus weer precies zo eruit te zien als de foto's in de openingspost!

Maar eerlijk is eerlijk.... dit wordt pas in de winter... Het geld wat ik nu over heb gaat naar de Bluebird toe en naar m'n vriendinnetje/vakantie:p
 
x-trailrijder zei:
Tnx Mr Ruben! En ja, het klopt wel... Een beetje gek in m'n hoofd ben ik wel want ik was minstens 1 maal wekelijks m'n auto en met meerdere wagens voor de deur is dat meer een dagelijkse bedoeling dan een wekelijkse gewordeno_O Het blijft trouwens nog steeds een hobby en zie het nog steeds elke keer als een uitdaging om m'n auto zo mooi mogelijk te maken, of dat nu enkel wassen is of meer:D

Dat heb ik dus ook, elke week koop ik steeds meer meguairs spul om het wassen en poetsen tot hogere niveau te brengen...helaas zie ik nog steeds kleinere krasjes...mischien ooit een keer machinaal polijsten..maar eerst even kijken hoe en wat.
 
Agg mocht je eens willen, ik poets regelmatig auto's van anderen! Geheel machinaal (roterend en excentrisch) en de afwerking uiteraard met t handje! Mocht je interesse hebben kan je altijd per PM contact opnemen;)

Maar zo begon t bij mij ook! Nu heb ik een verzameling die nogal eens de dagwaarde van de vervoerende auto overtreft:)
 
Deze producten heb ik van meguairs.

Gold Class Bug and Tar Remover
Quik Detailer: Mist and Wipe
Clay
Gold Class Clear Coat Liquid Wax
Hot Shine Tyre Dressing
Nog 2 soorten Scratch X, 1 oudere en 1 nieuwere.
en vast nog wel iets wat ik ben vergeten.

Wassen doe ik overigens gewoon met Turtle soap, en emmertje en spons wat troep opvangt.

Ik heb nog wel 1 vraag aan jou, heeft meguairs of een ander merk ook iets van een soort wax waarmee je de velgen kunt insmeren dat de remstof niet zo makkelijk inbijt?
 
Meg. colorX is ook wel een aanrader voor jou, haal je een beetje de waskrasjes mee weg en lekker veel fillers om krasjs nog wat meer te verbergen! En dan na de colorX de gold glass nemen!

Velgen trouwens ook gewoon in de gold glass smeren, dat werkt perfect! Als je echt perse een goede velgenwax wlt hebben zou je bijvoorbeeld poorboys wheelwax kunnen gebruiken!
 
@Mr.Ruben: Dan zou ik als shampoo toch eens de Gold Class Car Wash proberen, echt een enorm verschil met de Turtle. Verder nog even een goede droogdoek erbij, een setje microvezel doeken en een paar pads voor de wax en je hebt al een heel mooi setje.
 
Ziet er weer goed uit man!

Volgens mij kan je trouwens voor krasjes beter een polish gebruiken ipv alles opvullen met fillers. SSR1/2 ofzo, en daarna lekker in de glaze/sealant/wax. Is ook goed met de hand aan te brengen en ik ben voor 't grote deel permanent van m'n waskrasjes af... Kost wel wat meer tijd natuurlijk :p Ben ook lui tegenwoordig en gebruik SRP :p
 
Zo, maar weer eens tijd voor een update! Heb deze vakantie eens nagedacht over wat ik nu wil met de Cherry en heb wat plannen gemaakt voor deze winter. M'n Cherry gaat dan de loods in en wordt dan weer onder handen genomen. Een bevriende autospuiter zal het zwart aan de onderkant opnieuw spuiten en de rand zal zo'n 5cm hoger komen te liggen. Vervolgens worden ook de originele strips meegespoten in kleur en zal er een rode bies in de sierstrip komen. Vervolgens zullen de zijkanten nog eens 2 lagen in de blanke lak komen en zal de cherry daarna volledig gevlakt worden dmv wetsanden waardoor er een superstrakke en sinasappelvrije lak overblijft.

Op deze foto kan je wel een beetje zien dat de glans nu een beetje korrelig is ipv mooi strak:

IMG_8311.jpg


En ook de motor zal eruit gaan en worden opgeknapt door Divalo. Dat was ik altijd al van plan maar het kwam er steeds maar niet van. Aangezien de rode Cherry verkocht zal worden zal het gehele bedrag wat die verkoop me oplevert worden gestoken in de grijze Cherry. De motor zal in ieder geval als volgt onder handen worden genomen:

-kleppen slijpen en verse klephoedjes en rubbers
-kop honen (alle poorten schuren en vergroten voor betere doorstroom, dit levert een gretigere motor op en extra vermogen)
-kop vlakken
-scherpere nokkenas, slechts enkele graden scherper aangezien het geen blaffende en brullende rallywagen moet worden
-revisie van onderblok (nieuwe lagers en keerringen)

Dit alles zal bij een Nissan-specialist gebeuren die deze blokken door en door kent dus ik ga ervan uit dat ik de motor letterlijk beter als nieuw terug zal krijgen. En als de motor eruit is laat ik meteen ook de motorruimte zelf spuiten. Hier zit nog een roestig stuk plaatwerk in waar moeilijk wat mee te doen is als de motor er nog inzit aangezien het om een afwateringsgootje gaat in de motorruimte. Dus stapje voor stapje zal de Cherry na deze winter nog strakker als nu eruit gaan komen! Ik heb d'r in ieder geval zin in!

Groetjes,

Rens
 
Klinkt goed Rens! De Cherry verdient het.

btw. Maandagmiddag as thuis?
 
Vind ik ook Irwin, tnx!!

Maandag ben ik trouwens wel thuis maar ik ben dan wel gewoon aan het werk... Kom je voor iets bijzonders of zomaar ff buurten?

@Harm, jaa al die 150 euro's:p Je hebt vast al eens gehoord dat wagens na 1986 niet meer wegenbelastingvrij worden, Cherry;s zijn daardoor zeker verdubbeld in waarde! Dat betekend minimaal 300 euro:eek:
 
jaja wrijf er maar weer in dat mijn BX van januari 1987 is :p

Had je m'n mail nog gezien met de Cherry die Gijs en ik apart van elkaar in Vught hebben zien rijden?
 
Jahzeker, en hij was al weg toen ik daar aankwam helaas......

Wel nog een update. Met de nieuwe carburateur had de Cherry nogal een aarzeling bij het gasgeven, hier kon je wel doorheen trappen door plankgas te geven maar vooral met koude motor had je vaak een groot probleem. regelmatig uitvallen of totaal niet willen reageren op gasreacties. Nu had ik het idee dat de auto te arm liep en helaas is dat bevestigd. Mijn Cherry had een wereldschokkende CO van 0,17%, dit mag voor deze auto's 4,5% zijn en voor moderne auto's met lambda en catalysator etc etc 0,5%. Even om een idee te geven hoe vreselijk arm mijn auto heeft gelopen. Dit is uiteraard ook niet best geweest voor de motor, ik hoop dat deze hier niet al te zwaar onder heeft geleden. Morgen in ieder geval naar de Nissandealer om de CO af te laten stellen, die hebben een speciale schroevendraaier daarvoor. Ben benieuwd hoe de auto het dan doet!

En a.s. zondag sta ik met deze wagen op het japanse autofestival in Assen, weer een leuk dagje ervan maken!
 
Let er wel op dat je met de CO schroef voornamelijk de mengselverhouding bij stationair toerental en een klein beetje gasgeven kan afstellen. Als de klep meer openstaat worden de hoofdsproeier(s) (indien tweetraps meervoud) belangrijk. Eigenlijk kan dat alleen maar goed op een testbank worden afgesteld.
 
x-trailrijder zei:
En a.s. zondag sta ik met deze wagen op het japanse autofestival in Assen, weer een leuk dagje ervan maken!

Dus zondag is geen EMW-dag voor Rens?? Jammer!
 
@turbod12, heb je helemaal gelijk in! Binnenkort gaat de auto dan ook de testbank op om alles af te stellen met de hulp van een wide-band lambda sensor. Bakje met sproeiertjes ed mee en lekker afstellen en proberen totdat hij helemaal goed loopt :D Tnx voor de tip trouwens!

En inderdaad helaas geen EMW voor mij deze keer... heel erg jammer maar dit evenement is gewoon zo gaaf dat ik deze niet wou missen. Zal tegen de winter hopelijk weer een EMW meeting komen, dan ben ik er uiteraard weer bij!

Vandaag trouwens de Co laten afstellen. Auto loopt er een stuk beter op gelukkig!
 
Nou jongens, heb afgelopen zondag de schrik van m'n leven gehad.

Na een fantastische dag op het Japanse autosport festival te Assen was het weer eens aansluiten in de file. In de tunnel onder het circuit richting huis is het altijd "ff" gek doen, dat dacht de civic-rijder achter me helaas ook. Na een mooie burnout moest er ook geremd worden en door de laag rubber op de weg werd hem dat helaas onmogelijk gemaakt. Ik zag het aankomen en ben met zoveel mogelijk snelheid richting m'n voorganger vertrokken (naar links of rechts had geen zin, te weinig ruimte voor) maar een klap was niet te voorkomen. In de tunnel hoorde je na de gierende banden een flinke KRAK en er vlogen wat onderdelen rond, het ge- OOOEEEEE en AAAAHHHHH geroep van het publiek deed me het ergste vrezen. WOEST was ik, schreeuwend naar de een zekere schepper verliet ik de auto in de veronderstelling dat dit een gevalletje einde auto zou zijn. Kijkend naar de achterkant vielen een aantal dingen op maar het belangrijkste was dat de auto nog zijn originele vorm had. Op dat moment verloor ik gelukkig de waas voor m'n ogen en kon ik weer adem halen. Met de civicrijder even afgesproken om naar boven te rijden en daar de schade af te handelen.

Eenmaal op een parkeerplaats de auto nog eens goed bekeken. De civic is door het harde remmen onder m'n auto uitgekomen waardoor het sleepoog de klap heeft kunnen opvangen. En dan nog eens de mazzel dat het sleepoog aan een dikke vette chassisbalk zit! De bumperbalk heeft wel een klap gehad maar de kunstof bumper heeft nog z'n originele vorm en op een paar klemmetjes na is er niks kapot. De civic-eigenaar was gelukkig een harstikke toffe gozer en voelde zich erg schuldig. Na het uitwisselen van de gegevens zijn we weer doorgereden naar huis.

Vandaag nog even met die jongen gesproken en doorgegeven dat de bumperbalk vervangen zal worden en dat ik hem de kosten nog laat weten. Hij was weer harstikke keurig en was allang al blij dat hij geen verdere schade had veroorzaakt. Bij de civic is de bumper en grill weer teruggeklikt en toen zag dat er ook weer prima uit. Al met al beide erg veel mazzel gehad, hoop dit nooit meer mee te maken met m'n lieve trouwe autotje!
 
DAMN wat een mazzel :eek: zelfs ik zit het verhaal met kloppend hart te lezen, kan mij nauwelijks voorstellen hoe die van jou tekeer gegaan moet zijn
 
Dat zal idd flink schrikken zijn geweest met je kostbare troetel kindje. Gelukkig is de schade beperkt en is er ook geen persoonlijk letsel. En die Civic rijder zal de volgende keer eerst twee keer nadenken voordat hij zijn VTEC laat loeien.
 
bij EMW was het een stuk rustiger;)

evengoed balen, kan me voorstellen dat je heel kwaad de auto uitstapt, zeker omdat je het ziet aankomen en geen ruimte hebt om het te voorkomen.
Volgend jaar de tunnel eerst laten ontruimen voordat jij er doorheen gaat:)
 
Ai, ai, ai Rens, dat is schrikken. Een klap en dan ook nog van achteren, er had heel veel meer kunnen gebeuren dus, gelukkig is het met een beetje "blikschade" afgelopen. Blijft shit natuurlijk, maar kan hersteld worden.
 
Vindt het echt vet dat je zo ontzettend een Cherry vertroeteld! Heb zelf een 84-er DX gehad en een 86-er Trend.

Heerlijke auto's met ontzettend fijne stoelen!

Nooit meer wegdoen!
 
Tnx mannen voor de reacties!! En volgende keer ga ik weer lekker naar EMW:D

@bowtie, gaan we zeker niet doen natuurlijk!!!

Heb ook nog een update mbt de motor. Eigenlijk wou ik nooit de motor van deze auto veranderen echter heb ik eens goed nagedacht over wat ik nu wil, daar is het volgende uit gekomen:

-origineel Cherry
-betrouwbaar
-uniek
-bruikbaar (rijdbaarheid/verbruik/comfort)

Het plan is/was om mijn E13 compleet te laten reviseren en tunen waardoor ik op zo'n 80-90PK en 110-120NM uit zou komen. Het blok zal d'r vast gigantisch lekker en fel op gaan lopen en een echt toerenmonster van worden. Echter alles moet speciaal gemaakt worden wat natuurlijk handenvol geld kost en dan nog heb ik slechts 10-20 of misschien zelfs 30PK winst. Tuurlijk, best veel maar het kan ook anders... En dan nog zal de betrouwbaarheid en rijdbaarheid van een flink getunede motor helaas afnemen.

Toen kreeg ik tijdens een goed partijtje dagdromen opeens de kriebels, een E15ET motor lijkt me eigenlijk ook wel wat! Een E15ET is eigenlijk precies dezelfde motor als ik heb in de basis echter heeft hij een lage compressie, een turbo, electronische ontsteking en injectie. Dit brengt het standaard vermogen op 115PK bij 6000tpm en 170NM bij 3000tpm. Prestaties zijn goed vlot te noemen, volgens het boekje doet ie 0-100 in 8 seconden en is de top op 185 vastgesteld. En de E15ET is origineel in Cherry''s geleverd dus het valt ook nog te verklaren aan mezelf als zijnde een "originele" aanpassing. Echter, het vraagt wel nogal wat werk. Dit is wat ik nodig heb/moet veranderen:

-motor + bak + aandrijfassen + naven
-achterwielophanging (draagarmen zijn dikker)
-complete kabelboom in de complete auto. Oftewel de hele auto moet weer uit elkaar...
-remmen, maar die heb ik gelukkig al erop zitten!

En dan wil ik natuurlijk wel de motor volledig gereviseerd hebben en een nieuwe originele turbo erop hebben.

Aan de andere kant is dit wel een mooi moment om de restauratie nog eens echt af te maken, motorruimte overspuiten en ook de binnenkant helemaal leeghalen en overspuiten.

Als je dit vanuit een praktisch oogpunt bekijkt kom je erachter dat je een donor-auto moet hebben. Oftewel, ik ben opzoek naar een donorauto:)
 
Ik blijf 't onzin vinden dat je zo zit te geilen op pk's in dat hok, daar issie gewoon nooit voor bedoeld :p
 
Ondertussen heb ik al een aantal potentiele donors gevonden! Dit project zou nog weleens sneller kunnen beginnen dan ik had gedacht:D
 
Good Luck Rens!
Post nooit zoveel in dit topic, maar lees echter al wel vanaf begin af aan mee.
Hoop dat het ''E15ET project'' succesvol mag verlopen(y)
 
Waarom deze niet in ere houden zoals hij is en een verdiend klassieker laten worden? Neem dan een afgetrapt hok (Civic ofzo ;)) als pk-hok en je daar helemaal op uitleven. De kans is dan ook groter dat de Cherry 'heel' blijft...

Al met al: respect voor de koestering van je Cherry, maar ik ga met Harm mee wat de pk-geilheid betreft....
 
Succes met je project, bovenstaande heren hebben wel gelijk maar toch ben ik voorstander :)
 
:)

Agja, pk-geil of niet, het lijkt me zowiezo een fantastisch projekt om uit te voeren. Echter, het zal zowiezo netjes gebeuren en er 100% origineel uit blijven zien. Het is verder ook helemaal niet de bedoeling om de auto nu opeens op z''n buik te gooien of aan dragraces mee te laten doen, het blijft gewoon een toer-wagen voor de zondagen. Naar mijn idee zal zijn klassieker-status dan ook juist groeien ipv dat deze aangetast wordt... Een Cherry turbo in goede en originele staat is namelijk verschrikkelijk zeldzaam! En in principe is het wel verklaarbaar, het uiterlijk van een turbo heeft ie al want de bodykit die ik erop heb zitten werd standaard op de meeste CT's af fabriek geleverd!

Maar ik neem aan dat jullie (corza en harm) ook wel zullen begrijpen dat extra vermogen onder je rechter voet gewoon leuk is, al is het maar om het aan te kunnen spreken op momenten dat het nodig is. Nu ben je gewoon vrij hard aan het trappen om de Cherry vlot te laten invoegen op de snelweg en met harde wind tegen moet je vaak terug naar 4 om uberhaupt een auto te kunnen inhalen op de snelweg, anders gebeurd er gewoon niks. Nu kan ik ook wel op de meest rechter baan gaan zitten met 90 achter de vrachtwagens maar dit is gewoon niet mijn stijl... Hoop dat jullie het begrijpen;)

En in principe staan er al genoeg snelle auto's voor de deur dus een racertje ala civic (...) heb ik niet nodig. Het gaat me gewoon puur om deze auto, niet om een ander hok;)

@Joost en Gerrit, tnx mannen! Hoop snel een donor voor de deur te hebben, dan kan het echt beginnen:)
 
Ja natuurlijk snap ik je verhaal omtrent "leuk onder je rechtervoet", maar ik vind wel dat je het een beetje in verhouding moet zien. Kijk, ik mag met 220pk en 340Nm niet klagen, maar mijn auto leent zich ervoor en heeft totaal niets met klassieker te maken. Daar heb ik ook bewust voor gekozen. Ik zou het bijvoorbeeld niet in m'n hoofd halen om een volledig en keurig netjes onderhouden, gerestaureerde Kever te voorzien van een opgeschroefde turbo... Als je aan zoiets denkt investeer je niet in of koop je geen dergelijke auto. Om het bij de Kever te houden: dan neem je een niet al te net exemplaar en ga je all the way... Niet eerst voor netjes en origineel gaan en dan vervolgens een stap te ver gaan...

Snap je mijn gedachtengang? Ik leg het wat krom uit, maar in die richting moet je het zoeken.

Nogmaals: echt respect voor wat je met de Cherry doet, maar ik zou een turbo erop schroeven een andere afslag willen noemen als die je eerst ingeslagen bent... maar da's mijn persoonlijke en ongezouten mening ;)
 
Het oude blok zal waarschijnlijk ook wel bewaard worden toch, Rens? Hij is dus altijd weer volledig origineel te maken. Gewoon doen, dit project. Het past bij de looks die de auto nu heeft.

Het enige is dit:

Een Cherry turbo in goede en originele staat is namelijk verschrikkelijk zeldzaam!

De jouwe ís geen Cherry turbo. Het wordt hooguit een Cherry met turbo :)

edit: één Cherry met turbo. niet géén.
 
@corza, tnx voor je uitleg. Snap jouw punt ook volledig, wist zelf ook niet dat ik deze draai wou gaan maken. Het speelde al een tijdje in m'n hoofd en opeens werd ergens de knoop doorgehakt daarboven... Maar ik moet wel 1 ding zeggen, zomaar een turbo erop schroeven is namelijk echt niet van toepassing. Bij Kevers onderling (voorbeeldje) worden in de beste klassiekers ook regelmatig andere motoren gezet met een grotere inhoud. In dit geval is dat niet anders! Het is gewoon een originele Cherry-motor met een originele opbouw en die wordt overgezet in mijn auto. De motor (E15ET) is een juweeltje en 1 van de beste motoren van die tijd van Nissan. En natuurlijk gaat er een stukje originaliteit verloren (ik haal de originele motor eruit) maar ik stop er een heleboel originaliteit voor terug (een andere origineel Cherry motor). Maar nogmaals, ik snap jouw punt ook volledig en begrijp dat mensen er de twijfels over hebben. Ik durf jullie wel te beloven dat niks verloren zal gaan van het originele karakter van mijn auto en dat de auto er nogmaals op vooruit zal gaan:)

De originele motor + bijbehorende kabelboom ed blijft inderdaad gewoon behouden Elco! En je hebt gelijk, er staat geen E15ET in het chassis maar E13 dus een officiele turbo zal het niet worden. Ik laat de auto trouwens wel omkeuren tzt zodat er ook echt turbo op het kenteken staat!
 
Ondertussen zijn er al enkele onjuistheden uit de wereld geholpen gelukkig! De kabelboom kan ik lekker laten zitten! De kabelboom ivan de turbo kan ik gewoon samenvoegen met de huidige kabelboom, de kabels van de ECU moeten enkel wel doorgetrokken worden naar het interieur. De ECU blijkt echter niet in het dashboard te zitten maar onder de passagiersstoel! Dat maakt het verhaal al een stuk makkelijker gelukkig:)
 
Heb trouwens foto's gekregen van de Cherry Turbo uit Duitsland... Deze is echt (veeels) te netjes om te slopen, hier wat foto's:

CT1.jpg

CT2.jpg

CT3.jpg

CT4.jpg


Wat istie mooi! Heb in Engeland gelukkig ook een hele slechte gevonden voor onderdelen, motor heeft echter slechts 90.000 miles gedraaid dus die kan nog wel even mee! Foto's:

getrempic3.php

getrempic3.php


Mjaa die gele is wel even heel wat anders dan die mooie witte:)
 
@Elco, op dit moment gaat dat helaas even niet... staan al veels te veel auto's voor de deur:)

@Isla, dankjewel:D

@Gerrit, mag je best vragen hoor! Die witte Cherry moet een hele dikke 2000 euro opleveren, de gele moet 800 gaan kosten.
 
Terug
Bovenaan