Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

In het spatbord zit een versteviging. Het is een constructie die water en modder doet ophopen. Gevolg is dat daar ook het één en ander is weggerot.

2dbqcy1.jpg

263bner.jpg


Dus ook hier maar weer iets fatsoenlijks van gemaakt.

693pu1.jpg

ap8gno.jpg


In de wielkast was nog een deel wat me niet aanstond. Het valt precies achter de veerpoot en daar zal veel kracht op uitgeoefend worden. Toch maar het mes erin.

zl5c4.jpg

qosjtl.jpg

4ucrnn.jpg


Ik doe eerst de gehele rechterkant van de auto. Ik wil het project op een bepaalde manier overzichtelijk houden. Bovendien heb ik aan deze zijde lekker veel ruimte om aan te werken. Ter hoogte van de voetenruimte, bij de pedalen zag ik van onderuit nog een verdacht plekje. Van onderen kon ik daar niet lekker bij omdat daar de uitlaat loopt. Dus ben ik van bovenaf gaan kloppen met een hamer. Je ziet het niet van boven omdat er bitumen op geplakt zit. Welnu er bleek toch wat rottigheid te zitten. Tevens kon je zien dat men er al eens een reparatie uitgevoerd had met plaat en popnagels.
In de chassisbalk lag nogal wat roest afval.

16ba3rl.jpg

2wgsj7d.jpg

24q761d.jpg


Qua laswerk ben ik nu klaar. Het afwerken gaat beginnen zoals primeren, plamuren en schuren. De voorwielophanging had ik helemaal weggehaald om er goed bij te kunnen met het lassen. De remmen waren zwaar aangetast. Daar moeten nieuwe delen voor komen. Kortom genoeg werk te doen.
 
uwbuurman zei:
Mooi werk, maar waarom die popnagelplaat niet weggehaald?

Laten we blij zijn met de kleine stukjes staal die behouden kunnen blijven... er zit onderhand al een complete Fiesta aan nieuw staal ingebakken o_O
 
Ik moet rechts nog wat monteren maar het laswerk daar is klaar.

x1zwxt.jpg

20syavr.jpg
 
Zodan....

Zitten al flink wat uurtjes werk in:eek:

Nogmaals dapper en respect dat je er nog zoveel tijd en moeite in wil steken(y)
 
Taunusdriver zei:
Nogmaals dapper en respect dat je er nog zoveel tijd en moeite in wil steken(y)

Dank je :) Maar die twee dingen liggen volledig bij Rush, ik maak alleen wat euro's over o_O

Ik hoop dat de auto eind februari klaar is, want ik wil hem graag meenemen met de EMW NachtClubRit 9 maart :)
 
Er was een onvoorziene vertraging opgetreden, maar Rush heeft inmiddels de slijptol in de linkerzijde gezet. Eens zien hoe beroerd het er aan die kant aan toe is...

roccjbo.png


Verder zijn alle remonderdelen bij een specialist afgegeven om te bezien wat er van kan worden gerestaureerd. Nieuwe onderdelen zou ik kunnen bestellen bij Coleman Milne in Engeland, ze zouden alles op voorraad hebben. Maar wel met een prijskaartje natuurlijk. Dus even afwachten wat er qua herstel mogelijk is.
 
Bij de BMW gold zoals het hoort "geen bericht is goed bericht", maar helaas ging dat bij de Fairlane niet helemaal op. Vooralsnog lijkt het wel goed te komen, maar er heeft zich een forse tegenvaller voorgedaan...

lFylDfl.jpg


Met het lassen is er een brandje uitgebroken linksvoor. Dat is een maand geleden gebeurd en Rush is nu druk bezig met het herstellen van de schade. Dat bestaat uit twee delen: de voorruit is gebarsten en een deel van het dashboard is beschadigd (gesmolten/gescheurd). Er is een nieuwe voorruit onderweg, ik weet niet precies waar vandaag maar in elk geval niet uit Australië. Ik ben nog niet volledig overtuigd dat het daadwerkelijk zal gaan passen, maar ik kan ook niks anders doen dan afwachten en hopen op het beste. In eerdere restauraties is al gebleken dat Rush zeer vaardig is met het herstellen van gescheurde dashboards dus dat zou ook goed moeten komen. Maar ook hier, afwachten en hopen op het beste.

Nu het dashboard open ligt, is het wel makkelijker om alle aftermarket telefoonzooi uit te bouwen:

u6qmUdu.jpg


De brand is extra zuur omdat het juist allemaal zo lekker ging. Het laswerk was ook aan de linkerkant vrijwel klaar en het bleek dat een remspecialist in Alkmaar alle onderdelen heeft kunnen reviseren en zelfs nieuwe blokken kon leveren. Dus de remmerij is inmiddels op orde en dat had de grootste uitdaging moeten blijven. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat Rush het allemaal voor elkaar gaat krijgen dus ik durf wel voorzichtig verder vooruit te kijken naar wat er nog moet gebeuren:
- nieuwe banden. Na lang wikken en wegen had ik banden gevonden met een goede prijs-kwaliteitsverhouding maar die blijken opeens weer duurder geworden dus ik zoek nog verder, ik hoef gelukkig nog niet te beslissen... De auto heeft namelijk een afwijkende maat (225/60 R16) en dan heb je óf budgetrotzooi óf fatsoenlijke merken voor onfatsoenlijke prijzen...
- originele radio terug inbouwen
- stofkappen koplampen ontwerpen en maken
- grote beurt

Wordt vervolgd!
 
Wat jammer voor jullie beide, en alle tijd en werk die er al in gestopt is. Aan de andere kant gelukkig dat niet de hele Fairlane verloren is gegaan.
 
Oeh, das inderdaad even een tegenslag. Het kan natuurlijk altijd gebeuren met dit soort werkzaamheden maar Rush had echt veel weggehaald wat kon branden. Volgens het boekje. Pure pech.
Als ik het dashboard zie dan ziet er niet hopeloos uit. Niet met de dashboard reparaties die Rush al eerder heeft laten zien. Is het raam hetzelfde als een Crown Vic? Of is dat nu precies waar je even moet wachten of het past? "Gelukkig" is het de bijrijders kant waar er meestal minder (en minder kritisch) techniek onder het dashboard verstopt zit. Misschien een air-duct beschadigd ook?

Success. En onthou dat tegenslagen snel vergeten zijn als je eenmaal ermee kan gaan rijden.
Van sommige dingen van de 164 weet ik haast niet meer waarom het zoveel jaren heeft geduurd. Totdat ik me herinner dat ik eens weekenden bezig ben geweest met vastzittende bussen in fusee gietstukken te verwijderen.
 
Zo, dat is wel even schrikken, maar het had ook veel erger uit kunnen pakken natuurlijk.

Veel succes! Laatste loodjes! ;)
 
Wouter82 zei:
.........................



De brand is extra zuur omdat het juist allemaal zo lekker ging. Het laswerk was ook aan de linkerkant vrijwel klaar en het bleek dat een remspecialist in Alkmaar alle onderdelen heeft kunnen reviseren en zelfs nieuwe blokken kon leveren. Dus de remmerij is inmiddels op orde en dat had de grootste uitdaging moeten blijven. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat Rush het allemaal voor elkaar gaat krijgen dus ik durf wel voorzichtig verder vooruit te kijken naar wat er nog moet gebeuren:
- nieuwe banden. Na lang wikken en wegen had ik banden gevonden met een goede prijs-kwaliteitsverhouding maar die blijken opeens weer duurder geworden dus ik zoek nog verder, ik hoef gelukkig nog niet te beslissen... De auto heeft namelijk een afwijkende maat (225/60 R16) en dan heb je óf budgetrotzooi óf fatsoenlijke merken voor onfatsoenlijke prijzen...
- originele radio terug inbouwen
- stofkappen koplampen ontwerpen en maken
- grote beurt

Wordt vervolgd!

Die banden maat gebruikte Ford ook voor het Pantherplatform, waarop o.a. mijn Mercury gebouwd is. Ik weet niet in hoeverre je km (of mijlen) teller accuraat is, maar anders zou je kunnen overwegen om er 235/60/16 op te gooien als dat makkelijker is in je zoektocht. Mijn ex, een 1999 town Car had die maat ook standaard, maar de Mercury heeft dan weer 225/60/16 standaard. Zelfde formaat auto, gewicht etc. Het ontloopt elkaar niet veel bij evt. teller afwijking. Dat kan ik bevestigen.

Ik heb zelf Michelin Premacy 3 eronder zitten. Was bij elkaar 750,- incl. montage. Goed rubber is wel belangrijk en ikzelf waag dan liever geen gok met een C-merk.
 
Engineer2 zei:
Is het raam hetzelfde als een Crown Vic? Of is dat nu precies waar je even moet wachten of het past?

Ja ik heb eerlijk gezegd geen idee. Rush had het er over dat hij een raam in Texas had gevonden, maar of dat nu ook het raam is dat onderweg is weet ik niet. Volgens mij is het uitgesloten dat het raam ook in andere Fomoco-producten zit waardoor ik al zeer vreemd vond dat dat daar een raam zou liggen. Maar ik moet het afwachten...

Engineer2 zei:
"Gelukkig" is het de bijrijders kant waar er meestal minder (en minder kritisch) techniek onder het dashboard verstopt zit. Misschien een air-duct beschadigd ook?

Rush heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken, dus volgens mij is het vooral oppervlakkig, ook lijkt het vooral de bekleding van de A-stijl te zijn.

Engineer2 zei:
Success. En onthou dat tegenslagen snel vergeten zijn als je eenmaal ermee kan gaan rijden.
Van sommige dingen van de 164 weet ik haast niet meer waarom het zoveel jaren heeft geduurd. Totdat ik me herinner dat ik eens weekenden bezig ben geweest met vastzittende bussen in fusee gietstukken te verwijderen.

Dank je. Zure is natuurlijk dat de auto waarschijnlijk klaar had kunnen zijn, maar ja, waar gehakt wordt vallen spaanders. Als het nu allemaal meezit, dan zou het volgens mij nog een kwestie van weken zijn eer de auto de weg op mag...

Quatrelle zei:
Die banden maat gebruikte Ford ook voor het Pantherplatform, waarop o.a. mijn Mercury gebouwd is. Ik weet niet in hoeverre je km (of mijlen) teller accuraat is, maar anders zou je kunnen overwegen om er 235/60/16 op te gooien als dat makkelijker is in je zoektocht. Mijn ex, een 1999 town Car had die maat ook standaard, maar de Mercury heeft dan weer 225/60/16 standaard. Zelfde formaat auto, gewicht etc. Het ontloopt elkaar niet veel bij evt. teller afwijking. Dat kan ik bevestigen.

Ik heb zelf Michelin Premacy 3 eronder zitten. Was bij elkaar 750,- incl. montage. Goed rubber is wel belangrijk en ikzelf waag dan liever geen gok met een C-merk.

Het scheelt dat de auto maar weinig km zal gaan maken en ik er in principe niet van afhankelijk ben bij slecht weer dus B-merk volstaat. Ik heb Kumho Ecowings ES01 gevonden, met een voldoende score bij de . Bij een bepaalde webshop waren ze eerst 77 euro, nu in de 80. Maar een andere bleek ze weer te hebben voor 75...
 
Zaterdag bij Rush langsgeweest en de Fairlane weer eens gezien. Herstelwerkzaamheden van het brandje zijn zo goed als klaar en je moet het weten om te kunnen zien dat er iets hersteld is (y) Als je met je neus op het dashboard gaat liggen zie je een klein verschil in structuur maar dat mag geen naam hebben. Je ziet het nu ook makkelijker omdat er geen voorruit in zit. Die had al geleverd moeten worden, maar die zou nu aanstaande woensdag binnen moeten komen. Dat wordt heel spannend, het raam komt inderdaad uit Dallas maar zou daar weer geïmporteerd zijn uit Australië. Als het inderdaad blijkt te passen, dan zijn we bijna klaar met dit enorme project dat onverhoopt nog een stuk complexer was geworden o_O Al het laswerk is klaar en omdat het wel genoeg werk is geweest, laten we enkele kleine afwerkingspuntjes achterwege. Zo gaan we niet de antenne omwisselen voor het origineel en ook wat kleine deukjes laten we zitten.

Wel wilde ik graag dat de originele radio weer geplaatst zou worden. Ik dacht dat dat een kwestie zou zijn van een nieuw stekkertje vinden en de boel aansluiten, maar helaas.... het ding bleek defect. Dus heeft Rush hem aan een elektronicatechnicus overhandigd die met veel inspanning het ding weer aan de gang heeft gekregen:

Het kan wel zijn dat dit de originele radio was, maar die heeft het in ieder geval niet gedaan! Ik heb diverse slechte soldeerverbindingen gerepareerd. Ook de volumeknop was defect. De zekering heb ik nu uitwendig aangebracht. Want zo'n speciale soldeer zekering die in de radio zit, heb ik niet. Ik heb de grote connector verwijderd en draden in de print gesoldeerd. Het is echt heel netjes! Zal er een beschrijving van de aansluitingen bij leveren. De vraag is natuurlijk wel, waarvoor de draden aan de andere kant zijn.

WPzpdkM.jpg


Ook hier bleek iets simpels weer verrekte lastig uit te pakken o_O

Eigenlijk idem voor de banden. Ik word onderhand mesjogge van al die bandentests van ANWB en Autoweek. De nummer 1 bij de ANWB is een half jaar later opeens een middenmoter bij Autoweek, en andersom. Dat werd bevestigd met de zomerbanden die ik nu onder BMW heb zitten, maar als je alles langsloopt dan zie je constant dezelfde banden een andere score halen. Komt dat dan echt alleen door de verschillende maten? Ik snap het in elk geval niet. De Fairlane heeft ook vers rubber nodig en daar heb ik Kumho Ecowings voor besteld. Zoals in de vorige post genoemd, heb je in deze maat niet veel keus. Deze Ecowings scoren over de gehele linie aardig met extra punten voor de stilte in de auto en gunstig verbruik - volgens de ANWB althans. En een webtoko heeft ze nu voor slechts 67 euro, dus dan lijkt mij de prijs-kwaliteitverhouding gewoon prima. Een bevriende garagist van Rush gaat de banden bestellen en monteren. Daar gaan ze ook een beurtje uitvoeren en dan moet het zover zijn: de apk! Dat zou niks geks mogen opleveren dus als het nu dan wel allemaal volgens plan gaat, zou ik begin mei moeten kunnen rijden :eek:

kumho__114_185.jpg


Maar eerst dus even de voorruit afwachten.......
 
Stap voor stap dus! Maar dat komt wel weer helemaal goed.

Nooi te lang twijfelen over die banden. Je gaat er niet het circuit mee op, zal denk ik niet in de winter een bergpas opzoeken en je zal er ook niet elke dag mee gaan rijden. Buiten wat belachelijk slechte die in elke test door de mand vallen zijn de verschillen ook weer niet heel erg groot. Ik heb ook op een van de auto's Kumho volgens mij. Ik zou alleen even niet weten welke band precies en ook niet welke auto. Ik was er vroeger heel erg mee bezig maar zeker met de hobby auto's kijk ik er veel minder naar. Maten en coderingen zijn belangrijker. Dat het voor de daily een 4-seizoens is (met goedkeur voor Duitsland) is ook nog belangrijk.

De extra draden op de radio - CD wisselaar, stuurbediening, antenne aansturing, dashboard verlichting, aansturing externe versterker, aansturing antenne versterker... ik noem maar een paar van de typische op. CD wisselaar vermoed ik in dit geval.
 
Begin mei al! Dat klinkt goed! Hopelijk gaat het raam passen kun je straks deze zomer mooi genieten van je Australisch bakbeest (y)
 
Dank allen :)

Geen voorruit vandaag helaas :( Uit verveling :) heeft Rush dan toch maar de antenne vervangen door de originele elektrisch bedienbare schuifstok:

RdqG3Rn.jpg
 
De brand linksvoor was natuurlijk een ramp voor beide partijen. Wouter investeert het nodige om deze exoot weer op de weg te krijgen en dan gebeurd dit.
De afgelopen weken ben ik bezig geweest om de schade zo onzichtbaar mogelijk te maken. Het is nog wachten op het raam.

2zy8mxu.jpg

27zgsr4.jpg
 
Het raam zou onderweg zijn van Rotterdam naar Rush. Morgen dus de grote dag, is het inderdaad gewoon niks aan de hand een goede Fairlane-voorruit???? Een spannende finale van een monsterklus o_O
 
Nou, zeg dat wel. Het zal vast goed komen, het is niet voor niks goede vrijdag morgen. ;)

Hopelijk is de transportverpakking voldoende stevig gebleken en is de ruit van het juiste type én ongeschonden.
 
Niks geen Goede Vrijdag dus, raam is verkeerd. Het verbaast mij niet maar ik baal er natuurlijk wel enorm van. Ze hebben een raam geleverd voor een jaren vijftig Fairlane. Daarom vond ik het al vreemd dat die uit Dallas kwam, want toen had de VS inderdaad ook een Fairlane :(
 
Ik heb recent op TV een programma gezien waar men een ruit nam die vergelijkbare rondingen e.d. had maar groter was dan de originele, waarbij er vervolgens een mal getrokken werd op de nieuwe ruit en deze uitgesneden wordt. Dat kan natuurlijk met gelaagd glas. Misschien dat dát een oplossing is?

overigens,

dit is de ruit neem ik aan?
https://www.autoglasswarehouse.com.au/ford-fairlane-au-au11-au111-nu-9-1998-to-1-2002-4d
 
@ Ginkelvanmichiel: een ruit op maat laten maken is inderdaad ook een optie. Ik wacht nog even af wat Rush te weten komt van de leverancier en ik heb nog twee opties: een gespecialiseerd autoglasbedrijf in Apeldoorn en ik kan het nog proberen bij Coleman Milne Engeland.

Die ruit zou inderdaad wel de goede moeten zijn ja (y)
 
Vraag Job eens na van Classic Paradise - hij heeft een connectie die zich met autoruit herstel en vervanging bezig houdt; exclusief voor auto's waar nauwelijks aan ruiten te komen is
 
Dat is precies het bedrijf wat ik bedoel en waar ik het al met Job over heb gehad :)

Rush stelde voor om de oude ruit terug te plaatsen. Volgens hem komt die daarmee nog wel door de apk. Zondag ga ik er langs om te zien hoe het er uit ziet. Dan kunnen we de auto tenminste verder klaar maken en kan ik er mee gaan rijden, ondertussen zoekend naar een nieuwe ruit.
 
Kogels en kerken: de oude ruit is teruggeplaatst en de Fairlane staat nu bij de garage voor de afrondende werkzaamheden en de apk. Plan is zaterdag ophalen :LOL:
 
Gaat het er dan toch van komen? Goed idee om die ruit terug te plaatsen, straks een verse APK in de pocket en dan kun je op het gemakje verder zoeken. Veel succes zaterdag!
 
Terug
Bovenaan