Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Wouter82 zei:
Dat rotte, tja, zoals eerder gezegd, koop een cebora en meld je bij Rustbuster voor een korte cursus op woensdag. Ik vond het ook niks, ik kon niet lassen, ik heb het mezelf geleerd omdat mijn lasser niet leverde wat ik vond dat kon. Nu is het lassen en het blik bewerken het leukste van de totale restauratie....


Brug kan je gewoon kopen hoor :) Zelf kunnen lassen is natuurlijk erg handig, maar ik ken genoeg mensen die kunnen lassen en dat beter kunnen dan ik zelf ooit zal kunnen.




Geen foto van de onderkant, terwijl de auto op de brug staat.[/quote]



Nou vooruit:

7sptuMK.jpg


hvGfSuS.jpg


5QqIAHv.jpg


o_O[/quote]

Dat is toch wel schrikken als je de onderkant ziet, wat een verschil met de karosserie.
Ben benieuwd hoe je dat weer in een redelijke staat gaat krijgen!
Succes ermee!
 
Binnen- en buitendorpels links en rechts zijn van voor naar achter rot en je kan bijna overal wel door de bodem prikken. En dan nog de rottigheid op de carrosseriedelen, binnen en buiten. Nou ja, het zou inderdaad te doen zijn dus ik wacht maar af wat de lasser inschat qua werk...
 
Oh help!! Ik dacht dat ik aardig kon lassen, maar ik zou denk ik toch wel ff wegrennen.
Ik vind het heel nobel uit liefde voor het automobiel.

Lassen is 1, maar een goede plaatwerker moet je ook zijn. Zetbank, walsje, en wat goede plaathamers moet je ook kunnen bedienen.
Mooi werk, blijf maar komen met de foto's!
 
https://www.fordprowreckers.com.au/wrecking-1999-ford-au-fairlane-ghia

Als daar nou 1 kek dorpeltje onder zit, en ze willen dat mooi uitzagen....
 
Mooi van je brug Wouter:cool:

Omtrent de rotterij...

:eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek::confused::eek:

Alles is te redden.... Maar hoeveel uur/geld/tijd/ellende erin gaat zitten.....

Als het alleen dorpels zouden zijn, is het zekers wel te fixen, maar als ook de bodem gaar is......


Als het überhaupt ooit eens klaar is, ben ik wel benieuwd hoeveel tijd erin is gaan zitten.....

Maar dapper dat je je eraan durft te wagen(y)
 
Zo, dat is wel balen zeg! Daar gaat flink wat werk in zitten om het weer in orde te krijgen.
 
Naar wat een schitterende bak, zeker om hier in Europa te hebben! Echt heel gaaf! Sowieso heb je een schitterende collectie Ford's :D
 
Ik had de foto's van de bodem even gemist, maar daarbij vergeleken was mijn VR6 haast nog in nieuwstaat :eek:

Het is te hopen dat de vorm van de dorpel op een model lijkt waarvan je vervangende delen kan kopen.
 
Die roest... dat zou je niet zeggen bij zo'n fraaie koets :eek:.

Alles is op te lossen, maar hopelijk kan dat ook nog op een financieel enigszins behapbare manier. De auto is gaaf genoeg voor een reddingsactie, daar ligt het niet aan.
 
Die koets is van dichtbij heus niet zo fraai hoor :) Ook daar zit hier en daar best wel een rot plekje. En zoals eerder gezegd, die auto is sowieso niet rationeel. En met deze schade zou je er direct voor moeten bedanken, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Maar goed, ik hoop volgende week een afspraak met de lasser te kunnen maken en dan weet ik een stuk meer.
 
De afspraak met de lasser is op niets uitgelopen, maar geen nood! De Fairlane gaat naar Rush toe die er wat stukken vers metaal in gaat (proberen te) zetten. Morgen ga ik de Sierra Ghia ophalen en morgen brengt ook een transporteur de Fairlane Ghia weg. Logistiek klinkt dat niet heel logisch, want beide moeten dezelfde route afleggen, maar dat kwam nou eenmaal zo uit :) Ik heb nog geen idee van de planning, dat laat ik aan Rush over die de auto überhaupt eerst maar eens even goed moet bekijken. Maar goed, ein-de-lijk komt er beweging in (y)
 
De Fairlane is tamelijk ziek. Deze Australische auto is zodanig geconstrueerd en behandeld dat er van totale afwezigheid van water ( en pekel, strooien ze in London? ) is uitgegaan.
In ieder geval wordt dit een nieuwe aflevering van creatief met ijzer.

10gd9q9.jpg

10n9ttl.jpg


Om zo meteen met lassen de kans op brand te verkleinen het interieur maar eruit gehaald.

16c5h0y.jpg


Wanner je de buitenste kokerbalk weg slijp dan komt dit tevoorschijn.

2lw9gqw.jpg


De rechter wielkast ziet er van onderen zo uit.

2hp3jbl.jpg
 
Uit de categorie: investeren in een bak ellende :)

Maar geweldig dat er nu eindelijk echt stappen worden gezet in de revalidatie van de Fairlane (y)
 
Jeetje, dat is wel peperkoek. Respect voor de weinig rendabele maar wel gave klus! Gezien Rush' resultaten bij de Avenger moet dit zondermeer goed komen :)
 
Niet verkeerd, gewoon kaal maken en dan weer opbouwen. En dat komt goed. Lijkt wel net zo rot ala de 524td onlangs heb gekocht.
 
@ Rush: waar begin je aan o_O
@ Wouter: waar begin je aan o_O. Ik heb veel waardering voor het besluit de Fairlane te redden en hierin te investeren. Zeker omdat het niet bepaald een klassieker is met een grote schare liefhebbers. Top .
 
Erg dapper, niets dan respect om in een auto te investeren, uit pure passie en liefhebberij, wetende dat die kosten nooit verhaald kunnen worden bij een eventuele verkoop. Er zijn te weinig van dit type mensen, ik heb het zelf een tweetal keren gedaan, en ondanks dat het een rib uit mijn lijf was, heb ik er tot op de dag van vandaag geen spijt van, zelfs zoveel jaar na verkoop van beide wagens. Sterker nog, een 3e bezit ik nog steeds, met een dagwaarde van 1500-3000 euro, en een investering in 6 of 7 jaar, daar wil ik even vanaf zijn, van ruim 23K. in onderhoud en opknappen

Ga je na de restauratie er ook in de winter mee rijden? Wellicht een rare vraag, maar dan vergt preparatie nog meer aandacht.
 
Nou, we zijn het in ieder geval eens met elkaar dat de auto flink verrot is. En hoogst bijzonder dat een liefhebber uit Roosendaal het op zich heeft genomen om deze bolide te redden. Gezien het verleden van deze auto toch wel weer begrijpelijk.
Om even terug te komen op de vraag van Stoterstangen : ik heb gekozen om dorpels van de Ford Focus te vermaken tot een geschikte voor de Fairlane.

2z4d3er.jpg


De dorpels hebben zo'n beetje hetzelfde profiel als die van de Fairlane en zijn alleen een tikkeltje te kort.
Aan het einde van de dorpel ontstaat veel ellende omdat daar van alles bij elkaar komt wat lekker gaat zitten rotten. Mede omdat daar ook allemaal schuimrubber tussen zit. Ik denk voor demping.

2ccxtn6.jpg


En zo is het allemaal weer dicht.

w15mr5.jpg

2cqha42.jpg

e02a8z.jpg


En dan gaan we maar verder met het chassis. Het bestaat uit drie delen want uit 1 deel maken is blijkbaar te ingewikkeld. Het zit 10 cm over elkaar heen geschoven en dan aan elkaar vastgelast. Daar gaat natuurlijk vocht tussen zitten.

2s0zoxs.jpg
 
Bijzonder, die drie delen van het chassis.
En als ik die dorpel zie denk ik weer dat het helemaal goed gaat komen.
 
Dat van die chassisbalk, dat is bij veel meer jaren '70 en '80 zo. Wellicht ook jaren '90 auto's. En ik doel op de jaren waarin ze zijn ontwikkeld.

Die auto's zijn niet voor de eeuwigheid bedoeld. 5 jaar, dan op de bult en een nieuwe kopen. Des te mooier dat jij 'm redt!

Dit gaat helemaal goed komen. Na Rush een rondje Dinitrol laten doen, lijkt me een goede optie.

Oh, euh, veel meer foto's graag!!
 
Ja de Fairlane was ver heen o_O Mooi dat je toch enigszins geschikte dorpels hebt gevonden (y)

Ik ga morgen maar eens werk maken van deel 2, de remmerij. Heb de tip gekregen om eens bij Coleman & Milne te informeren voor onderdelen. Zij hebben ook gewerkt met Fairlanes en hebben mogelijk een korter lijntje naar Australië, of misschien zelf wel iets liggen.
 
Na al die dramatische detailfoto's nog even naar de auto in zijn geheel, dat stemt wat vrolijker :) De auto kon namelijk niet zelf naar Rush toe, bij gebrek aan een apk (bij gebrek aan noemenswaardige remmen). Dus een transporteur geregeld. Planning was wat lastig, maar uiteindelijk zou de Fairlane overgebracht worden op dezelfde dag dat ik met Rush had afgesproken om de Sierra Ghia op te halen. Niet helemaal logisch, maar goed. En volgens die planning zou ik thuis vertrekken vóordat de Fairlane opgehaald werd en zou ik bij Rush weer vertrekken voordat daar de Fairlane werd afgeleverd. Maar omdat van de Sierra bleek dat de dynamo was overleden, ben ik later bij Rush vertrokken zodat ik alsnog de Fairlane heb zien aankomen o_O

EMW-sticker opgeplakt, die niet op de bedoelde plek onder het kenteken paste. Dan maar zo :)
KKa0txc.jpg


HjwgSOJ.jpg


De avond voor het transport de auto buiten gezet zodat die opgeladen kon worden.
jOqD1XT.jpg


noRxmLI.jpg


Ghia Mania bij Rush! Drie totaal verschillende Fords, maar allemaal Ghia's :D
vDLDFjs.jpg


Mij was verteld dat de auto met een Canter oprijwagen zou worden vervoerd, wat mij een betere oplossing leek dan met een tandemasser-aanhangertje. Beetje teleurgesteld dus dat het alsnog een aanhangertje bleek te zijn geworden....
vLzW8Ja.jpg


Project 1 er uit, project 2 er in :cool: Althans, dat was het plan totdat bleek dat de dynamo van de Sierra was overleden. Dus mocht project 1 nog een weekje bij Rush logeren alvorens met project 2 werd begonnen.
OVZ8nRl.jpg


En dan zullen hierna weer foto's volgen die je doen afvragen waar je aan begonnen bent o_O Maar zoals een wijs man mij vandaag vertelde, vanaf hier wordt het alleen maar beter (y)
 
Wijs man heeft gelijk. Bij zo'n project vraag je je regelmatig af waarom je er ooit aan begonnen bent. Remedie? Gewoon doordoen, (of uitbesteden aan ervaren krachten zoals Rush).

Vanaf hier wordt het alleen maar beter.
 
Tsss wat een verhaal Tsss wat een unieke vette bak en Wouter wat een mazzel dat je de Geniale Rush heb weten te strikken voor deze klus .
Groetjes van Sceppie
 
Rush2112 zei:
En hoogst bijzonder dat een liefhebber uit Roosendaal het op zich heeft genomen om deze bolide te redden.

Daar woon ik, dus misschien dat ik hem tijdens het fietsen langs garages, tegenkom.
 
sceppie zei:
Tsss wat een verhaal Tsss wat een unieke vette bak en Wouter wat een mazzel dat je de Geniale Rush heb weten te strikken voor deze klus .
Groetjes van Sceppie

Nou nou Theo, het lijkt wel een soort zalig verklaring:)
 
Respect voor dit project. (y)

Wouter82 zei:
(..)

Mij was verteld dat de auto met een Canter oprijwagen zou worden vervoerd, wat mij een betere oplossing leek dan met een tandemasser-aanhangertje. Beetje teleurgesteld dus dat het alsnog een aanhangertje bleek te zijn geworden....
vLzW8Ja.jpg


(..)

Wat weegt de Fairlane?

Denk dat ie te zwaar is voor de oprijwagen die voor de hanger staat.
Is niet ongebruikelijk.

Kan het bestuurdersraam niet naar beneden, dat die kerel zo met portier los uit de auto moet hangen?
 
Met alleen het raam naar beneden zie je niks hoor. En de Fairline is minder zwaar dan toen ie uit de fabriek kwam, dat scheelt al iets :D
 
Barri zei:
Met alleen het raam naar beneden zie je niks hoor. (..)

Klopt.. daarom zet je de stoel dan ook naar voren... rugleuning recht, druk je je bips in de rugleuning en steek je je kop uit het raam om de wielen te kunnen zien. :T (y)

Met de deur open rijden hoeft alleen met een Peugeot 1007.. want die schuifdeuren zijn altijd in storing.. (open -dicht - open -dicht ..enz.)o_O
 
Durashift zei:
Barri zei:
Met alleen het raam naar beneden zie je niks hoor. (..)

Klopt.. daarom zet je de stoel dan ook naar voren... rugleuning recht, druk je je bips in de rugleuning en steek je je kop uit het raam om de wielen te kunnen zien. :T (y)

Met de deur open rijden hoeft alleen met een Peugeot 1007.. want die schuifdeuren zijn altijd in storing.. (open -dicht - open -dicht ..enz.)o_O
Jij hebt nog nooit een auto zo'n auto ambulance opgereden lees ik.
 
sceppie zei:
Tsss wat een verhaal Tsss wat een unieke vette bak en Wouter wat een mazzel dat je de Geniale Rush heb weten te strikken voor deze klus .
Groetjes van Sceppie

Haha dank je :)

speedtouch zei:
Rush2112 zei:
En hoogst bijzonder dat een liefhebber uit Roosendaal het op zich heeft genomen om deze bolide te redden.

Daar woon ik, dus misschien dat ik hem tijdens het fietsen langs garages, tegenkom.

Het is een eindje fietsen hoor, van Roosendaal naar Limmen ;)

Durashift zei:
Respect voor dit project. (y)
Wat weegt de Fairlane?
Denk dat ie te zwaar is voor de oprijwagen die voor de hanger staat. Is niet ongebruikelijk.
Kan het bestuurdersraam niet naar beneden, dat die kerel zo met portier los uit de auto moet hangen?

Dank je. Zoals gezegd, het bedrijf deed voorkomen dat ze met een Canter-oprijwagen werken en die zou een laadvermogen hebben van 3200 kg. De massa rijklaar is (volgens het kenteken...) 1721 kg. Volgens mij deed hij het op deze manier omdat hij niet gewend was aan stuur rechts, en dan kan ik mij voorstellen dat zo nauwkeurig manoeuvreren best lastig is.
 
Dat de wielkast er slecht uitzag was bekend.

21j4tp5.jpg


Vrijdag had ik al de slechte stukken er uit geslepen.

24q5ogo.jpg


En vandaag weer het meeste dicht gelast.

s1jedf.jpg
 
Dat gaat de goede kant op! Het ziet er echt naar uit dat roestbescherming gewoon geen aandacht kreeg. Qua klimaat en de levensduur natuurlijk ook minder belangrijk geacht. Was dit voor de Amerikaanse rust-belt ontwikkeld dan had het wat meer aandacht gehad.

Wat een verschil trouwens tussen Sierra en Fairlane; in die foto waar ze neus aan neus staan. De Fairlane waar elk onderdeel achter een volgend onderdeel is geplaatst (zo lijkt het) en de hele auto dus in de lengte is gebouwd. De Sierra waar men aan "packaging" deed en zodoende een puzzel gemaakt heeft van alle onderdelen in een kleine ruimte. En dan is de Sierra nog ruim opgezet vergeleken met een willekeurige moderne auto.
 
Terug
Bovenaan