Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Ook ik heb al stil meegelezen, maar moet toch even reageren! Wat een geweldige auto!
Ik hoop dat je de apk ook snel voor elkaar krijgt en vand Fairlane kan gaan genieten.

Even niet gevolgd, maar respect dat je de moeite, tijd en centen ervoor overhebt om hem weer terecht te maken...

Vooral gezien de hoeveelheid laswerk wat erin gaat zitten....

Heb nog een setje 5x4,5" honingraatjes met 225 banden in de bingo. Komen toch niet onder mijn Tbird;)

Gaaf man, kenteken is 1, rest komt vanzelf wel.

Uit nieuwsgierigheid, is deze Falcon ook body-on-frame of een unibody?

Dacht eerst dat dit ook een afgeleide was van het Panther platform waar de Crown Vic, Grand Marquis en Town Car ook op stonden, maar dat is niet zo.
Als de Ford steek hetzelfde is, dan passen velgen van een Grand Marquis er ook wel onder qua steek. Ook daar is de standaard banden maat 225-60-16

Vwb de roest, is dit enkel onder de voorschermen en achter de koplampen?

Body zou ik moeten nazoeken, ik neem aan "gewoon" unibody.

Nee roest is echt problematisch, dorpels zijn grotendeels weg en ook op andere plekken aan de onderkant zitten er kijkgaten.

Gefeliciteerd, een bijzonder stukje autogeschiedenis in Nederland. Buiten dat het een Ford is zal het weinig overeenkomsten hebben met de Sierra's denk ik.

Gefeliciteerd met het kenteken! Hoeveel belasting moet je voor deze nu nog afdragen?

Wouter82 zei:
Nee, roest is echt problematisch, dorpels zijn grotendeels weg en ook op andere plekken aan de onderkant zitten er kijkgaten.

Als ik het zo hoor kun je de dorpels het beste van voor naar achteren compleet vervangen. Maar het zal een hele 'uitdaging' zijn om voor deze wagen vervangende delen zien te vinden, dus het zal dan wel meer maatwerk gaan worden. De kijkgaten kun je wel wegwerken met metalen plaatjes.

Dorpel delen zullen inderdaad lastig te vinden zijn. Maar je kan ze van een ander model kopen en een beetje op maat maken. Van de Golf 3 kosten ze maar €15 per stuk bijvoorbeeld. Dan haal je daar stukken uit die je nodig hebt. Het mooiste is als je ze van een model pakt waarvan de vorm van de dorpel een beetje overeen komt.

Is het zelfdragend eigenlijk deze koets? Het middenstuk doet erg amerikaans aan maar dan toch meer bij de oude onverwoestbare modellen waarbij de dorpel geen gewicht draagt. Juist de dorpels zijn waarschijnlijk door een beetje handigerd wel te maken. De stukken rondom de lampen etc. zijn moeilijkere vormen. Restaurateurs zie je dan vaak het opbouwen uit aan elkaar gelaste kleine stukken die individueel gevormd zijn.
Enkel die totale originaliteit en concours auto's krijgen de behandeling met hele stukken plaat in een stuk gevormd in iets nieuws. En gezien het tijd en vakmanschap wat daar in gaat zitten hoort daar ook een prijskaartje bij (zo'n Engels wiel ziet er makkelijk uit maar ook na wat begeleide pogingen heb ik het niet echt in de vingers kunnen krijgen)

Paar dorpels zijn toch wel te bestellen in Australië? Verzenden is een kreng, maar te koop is alles, lijkt me? Het werkt zoveel fijner met goed passende, originele dorpels.

Engineer2 zei:
Is het zelfdragend eigenlijk deze koets? Het middenstuk doet erg amerikaans aan maar dan toch meer bij de oude onverwoestbare modellen waarbij de dorpel geen gewicht draagt.

De Falcon uit 1960 en al zijn afgeleiden, waaronder deze (er is nooit een compleet nieuw model gekomen :T) hebben een zelfdragende carosserie. Gaaf zoiets hier in Europa te hebben, schitterende auto Wouter82!

Dank je! Maar ik heb het nog niet, had gedacht het wel met twee weken te ontvangen van de RDW. Ook bij open data nog niet gevonden.

fijtHKB.jpg

:LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y) :LOL: (y)

Alleen... de firma Reinders is nu eigenaar :) Kennelijk is er ergens in de administratie iets niet goed gegaan...

Gefeliciteerd! Stiekem even gekeken, wat me opviel zijn de gewichten: massa ledig voertuig 1620 kg, massa rijklaar 1720 kg en toegestane max. massa 1721 kg?

Ik moet er nog even goed naar kijken. Zou idd niet kloppen, ik heb aangegeven dat de maximum massa 2061 kg is :rolleyes:

Dakloos zei:
Gefeliciteerd! Stiekem even gekeken, wat me opviel zijn de gewichten: massa ledig voertuig 1620 kg, massa rijklaar 1720 kg en toegestane max. massa 1721 kg?
101kg laadvermogen inclusief bestuurder! Dat wordt afvallen, Wouter! :D

Dan moet ik alles thuislaten en mag ik slechts 10 liter benzine per keer tanken :cry: Dan haal ik de volgende pomp niet eens o_O

Jay DoubleYou zei:
Hoe mooi ik BMW's ook vind, de Fairlane is zoveel leuker... :cool:

Uiteraard, die is ook veel leuker. Ik kan niet wachten er mee te kunnen rijden, maar ik houd zelf maar even een ruime deadline aan. September moet die klaar zijn, de 9e is het European Ford Event en einde van die maand het EMWeekend.

zNLWjQ6.jpg

SJfX6ja.jpg

zWpI3k8.jpg

Met de restauratie nog niks verder gekomen, maar wel de kentekenplaat aan de voorzijde gemonteerd. 18.2-formaat die de vorige eigenaar heeft samengevoegd met een blauwe band van een sloper in een op maat gemaakt zwaar chromen frame (y)

Netjes hoor, ik ben benieuwd hoe het achterop staat! Ik geloof dat ik een los kenteken zonder omlijsting of blauwe band wel iets strakker vind, is die band verplicht?

Die band is zeker niet verplicht, maar daarmee heeft de plaat de afmetingen van een Australische plaat zodat die mooi in de uitsparing van de bumper past. Bovendien valt het zo wat minder op dat het geen officiële 18.2 plaat is. Achter komt een vierkante GAIK-plaat.

Dus toch een vierkant exemplaar, geen uitzondering gemaakt. Ik vind het maar zuur van de Nederlandse regering hoor. Maar ja, wat doe je er aan behalve een bekeuring riskeren.

Hij is in elk geval op kenteken. Gefeliciteerd!

Dank je!

Inmiddels heeft de RDW de fout hersteld en heeft de auto eindelijk de goede gewichten staan (y) Reinders heeft ook de juiste papieren in huis dus volgende week gaan we de overschrijving in orde maken. Dan kan ik de kentekens laten maken en uiteraard ook de auto meteen laten schorsen. Voorlopig nog geen concrete planning voor de herstelwerkzaamheden... balen want ik wil er zo graag mee de weg op :(

Vorige week het kentekenpasje ontvangen en de kentekenplaten besteld. Die kon ik vandaag ophalen en dus ook monteren :)

ScJVDLv.jpg

C6Kb5vu.jpg

4xaVJHE.jpg

O0LbGQT.jpg

c13gSqx.jpg

Eindelijk wat voortgang te melden. Binnenkort komt er een lasser langs om eens te kijken wat hij er van kan bakken. Er is al iemand geweest die hoofdschuddend concludeerde dat dit een kansloos, want bodemloos project is. Maar de lasser schijnt vaker het onmogelijke mogelijk te hebben gemaakt, dus ik ben benieuwd. Waarom hij nu pas komt? Omdat ik nu thuis wat makkelijker onder een auto kan werken :)

kkkaBWJ.jpg

ZL9Fdbu.jpg

74M0tVJ.jpg

Begint nu echt op een werkplaats te lijken, nu langzaam aan maar een inventaris opbouwen (y)

Ongelooflijk wat een luxe heb jij toch thuis! Heerlijk man, hopelijk lukt het deze fantastische Fairlane weer in goede staat te krijgen.

Hahaha, gaaf, die brug!! #ikwilookeenbrug

Dat rotte, tja, zoals eerder gezegd, koop een cebora en meld je bij Rustbuster voor een korte cursus op woensdag. Ik vond het ook niks, ik kon niet lassen, ik heb het mezelf geleerd omdat mijn lasser niet leverde wat ik vond dat kon. Nu is het lassen en het blik bewerken het leukste van de totale restauratie....

Jammer dat je zover van mij woont, want anders kwam ik wel eens even kijken.

Heb ik ook gedaan. Nooit meer iets mee gedaan, totdat ik van het voorjaar de bumpersteunen van de Marbella moest repareren. Was blij dat ik het lasapparaat nog niet had verkocht!

Dat ziet er goed uit Wouter! Geen geld, maar wel spullen is altijd een goed uitgangspunt! (Wel geld en spullen is nog beter natuurlijk)

[sub]*en waarom heb ik het gevoel dat er nog geen Mevr. J is?, of sla ik de plank mis? Mijn vrouw ziet me aankomen als ik een brug in de garage ga zetten*[/sub]

der Magistrat zei:
Ongelooflijk wat een luxe heb jij toch thuis! Heerlijk man, hopelijk lukt het deze fantastische Fairlane weer in goede staat te
krijgen.

Dank je! Ik hoop het ook, punt is vooral hoeveel geld je er in wil stoppen. Rationeel bezien is elke cent een verspilling omdat je feitelijk een economisch totallosse auto gaat opknappen die nooit waardevol zou worden. Gelukkig kan ik ratio soms redelijk aardig aan de kant schuiven :)

uwbuurman zei:
Hahaha, gaaf, die brug!! #ikwilookeenbrug

Dat rotte, tja, zoals eerder gezegd, koop een cebora en meld je bij Rustbuster voor een korte cursus op woensdag. Ik vond het ook niks, ik kon niet lassen, ik heb het mezelf geleerd omdat mijn lasser niet leverde wat ik vond dat kon. Nu is het lassen en het blik bewerken het leukste van de totale restauratie....

Jammer dat je zover van mij woont, want anders kwam ik wel eens even kijken.

Brug kan je gewoon kopen hoor :) Zelf kunnen lassen is natuurlijk erg handig, maar ik ken genoeg mensen die kunnen lassen en dat beter kunnen dan ik zelf ooit zal kunnen.

A3-White zei:
Jaloerse blik hier!!!

Sorry :cool:

TomTom zei:
Dat ziet er goed uit Wouter! Geen geld, maar wel spullen is altijd een goed uitgangspunt! (Wel geld en spullen is nog beter natuurlijk)

[sub]*en waarom heb ik het gevoel dat er nog geen Mevr. J is?, of sla ik de plank mis? Mijn vrouw ziet me aankomen als ik een brug in de garage ga zetten*[/sub]

Het is meer hoe je het besteed, maar je moet dan inderdaad wel wat te besteden hebben. En in dat licht bezien is het zowel een nadeel als voordeel om een eenpersoonshuishouden te hebben... Geen idee of dat ooit nog zal veranderen.

Stefan105 zei:
MX6 zei:
Click bait
Geen foto van de onderkant, terwijl de auto op de brug staat.

Wouter wil ons geen hartverzakkingen bezorgen, vandaar :)

Nou vooruit:

7sptuMK.jpg

hvGfSuS.jpg

5QqIAHv.jpg

o_O

Zadelsnuiver zei:
Mamma Mia.. moeilijk te bevatten dat deze auto nota bene uit Australië komt :eek:

Daar heeft hij geen kilometer gereden. Het was wel zo fijn geweest als ze er even een bus tectyl overheen hadden gehaald toen die in Engeland van de boot afrolde...

der Magistrat zei:
Ha. Wat een briljant goede auto heb ik eigenlijk. :)

Mooi dat je iemand blij kan maken met je eigen ellende :LOL:

Niet dat ik kan lassen maar zo slecht is het echt niet. Economisch moet je niet over nadenken met zo'n auto. Dit is behouden voor de historie.
Het is qua kosten natuurlijk wel overzichtelijker als je dingen zelf doet. Is dat niet het lassen dan andere dingen.

Zadelsnuiver zei:
Mamma Mia.. moeilijk te bevatten dat deze auto nota bene uit Australië komt :eek:

Misschien logisch, aan de kust met het zoute water, (vooral)in de winter best roestgevoelig.
Heb zelf in de jaren '60/'70 in Scheveningen gewoond en constateerde toen dat de auto's best veel roesten, ook (bijv.) Volvo's. Auto's zien best af in kustgebieden en als ze dan ook nog buiten staan.
In de jaren '90 is de roestpreventie natuurlijk aanzienlijk verbeterd (bijv. vernislaag), dinitrol etc..

Terug
Bovenaan