We nemen afscheid van de... Jaguar F-Pace

De Hiace is voor de groentenboer. Ik heb een broer die is zelf een "bald-headed" (vraag me niet waarom, blijkbaar staat het erg stoer) van twee meter die alleen maar Vito wil rijden.
Ik heb zoiets van: jij je lol.

Vandaag is na 54 jaar het doek gevallen voor de Kei car productie van Subaru. In die 54 jaar heeft Subaru van in totaal 9 modellen in totaal 7.968.000 exemplaren geproduceerd. De productie van de R1, R2, Pleo en Stella was al eerder beëindigd en vervangen door de (nieuwe) Pleo, Stella en Lucra, ofwel omgelabelde Daihatsu's. Vandaag is ook het doek voor de Sambar gevallen.

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

Bron: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/20120229_515332.html

Nog even over de Hiace:

Het is de eerste keer dat de HiAce niet in Europa leverbaar is sinds het model in 1977 hier op de markt kwam.

Dat was al in 1974, met dit model:

6abf41b10a104a66ba28ec2b90c626e8.jpg

Subaru is dus blijkbaar aan het afbouwen...

Ik vond de Subaru E10 altijd het mooiste busje in de Kei-klasse.
De Sambar is niet echt een verbetering daarvan, uiterlijk gezien.
Maar die kleine busjes zijn helaas levensgevaarlijk. Ik ben al eens met een Daihatsu-variant onderuit gegaan. Hoe leuk en ruim ze ook zijn: neem lichaamsbescherming mee als je erin gaat rijden...

---GT--- zei:
Ik vond de Subaru E10 altijd het mooiste busje in de Kei-klasse.
De Sambar is niet echt een verbetering daarvan, uiterlijk gezien.
Maar die kleine busjes zijn helaas levensgevaarlijk. Ik ben al eens met een Daihatsu-variant onderuit gegaan. Hoe leuk en ruim ze ook zijn: neem lichaamsbescherming mee als je erin gaat rijden...

Omgeslagen?!:) Doet me denken aan die aflevering van TG met die Suzuki Super Carry.

SSC.jpg

[size=medium]Citroën C-Crosser eruit[/size]

AMSTERDAM - De komst van een nieuwe Mitsubishi Outlander betekent het einde van de Citroën C-Crosser. In april wordt de SUV voor het laatst gebouwd. Mitsubishi neemt de productie van de wagen voor haar rekening. Feitelijk is het een Outlander met andere neus.

De C-Crosser verscheen in november 2006 en komt voort een samenwerkingsverband met Mitsubishi, waarbij PSA Peugeot Citroën modellen van de Japanse fabrikant onder eigen label in Europa aanbiedt. Het zustermodel heet Peugeot 4007. Naast het trio Outlander/C-Crosser/4007 hebben de drie merken ook een drieluik in de vorm van de Miev/C-Zero/i0n en ASX/C4 Aircross/4008.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/citroen/11669480/__Citron_C-Crosser_eruit__.html

citroen_c-crosser_01.jpg

citroen_c-crosser_08.jpg

Foto's Rijtesten.nl

De minst lelijke van het drietal. Vind het niet echt een gemis om eerlijk te zijn.

Mercedes-Benz R-klasse.

Mercedes-Benz will drop the slow-selling R-class wagon from its U.S. lineup after the 2012 model year. But the German automaker will continue to build the R class at its U.S. plant in Alabama for export to other markets.
Mercedes U.S. dealers sold 293 units of the R class through the first two months of this year, one-third less than the number sold in the first two months of 2011. In 2011, R-class demand in the United States dropped 19 percent to 2,385.
A Mercedes spokesman confirmed the move in a report by Yahoo Autos.
Mercedes will continue to sell the wagon in other markets.

Dan zal het hier toch ook wel gauw afgelopen zijn. Ik dacht dat ze dat ding juist vooral voor de VS markt hadden bedacht. Daarom wordt hij ook daar gemaakt en niet in Duitsland.

[size=x-small]di 27 mrt 2012, 12:39[/size]
[size=medium]Audi Q7 V12 TDI niet meer te bestellen[/size]

AMSTERDAM - Aan de bouw van de meest krachtige Audi Q7 op de markt, de V12 TDI, komt binnenkort een einde. Bestellen is niet meer mogelijk.

"De laatste Audi's Q7 V12 TDI worden tot mei 2012 gebouwd", zo laat een woordvoerder aan Autovisie weten. Het bestellen van een exemplaar is niet meer mogelijk. Van het model rijden sinds 2006 nu 2474 exemplaren rond. Van dat aantal zijn in totaal zestien exemplaren een Q7 V12 TDI die via de officiële dealerkanalen op kenteken zijn gezet.

BEGRENSD

De Q7 V12 TDI-dieselmotor heeft een vermogen van 500 pk en liefst 1000 Nm koppel tussen 1.750 en 3.750 tpm. Daarmee snelt de SUV in slechts 5,5 seconden naar de honderd km/h. De topsnelheid is begrend op 250 km/h.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/audi/11786805/__Audi_Q7_V12_TDI_niet_meer_te_bestellen__.html

m1cyjmrbkbmb_800.jpg

m1cyjmpb6um8_800.jpg

Is die 5,5 seconden met of zonder paardentrailer.

Tjsa, wordt het gat in onze begroting nog hoger door de wegvallende belastinginkomsten.

De enige 3 die ik in NL heb gezien, waarvan 2 hier in het Gooi, worden bereden door moedertjes van een jaar of 35.

Idem de snelste X6en.

Daar kopen die Gooische doerakken met welvaartspenzen dus geen normale X6 of Q7 voor, maar een X6 met een M motor of een Q7 met een 12 pitter.
Ook bij de Range Rover kopen ze voor hun '2de leg' die Vogue Supercharger met alles er op en eraan.

Kun je de Derde Golfoorlog mee winnen. Maar de dametjes rijden naar 'tannis', de creche. of een theekransje.

[size=medium]Lexus Quietly Kills HS 250h Hybrid[/size]
[size=x-small]By Paul Lienert, Correspondent | Published May 17, 2012[/size]

Just the Facts:
• Toyota confirmed that the slow-selling Lexus HS 250h hybrid was dropped earlier this year.
• The automaker said the new ES 300h "is not replacing" the HS when it arrives at dealers in August.
• Lexus HS 250h sales plunged 73 percent last year to only 2,864 units, from 10,663 in 2010.

TORRANCE, California — Toyota confirmed that the slow-selling Lexus HS 250h hybrid was dropped earlier this year, but told Inside Line on Wednesday that the new 2013 ES 300h "is not replacing" the HS when it arrives at dealers in August.

In an e-mail response to an Inside Line query, Toyota said: "Production of the HS 250h ceased in January, 2012. Lexus continues to monitor sales for each product and we make adjustments to make sure that we meet market demand, and the discontinuation of HS was part of that adjustment. The ES 300h is not replacing HS in our lineup. It's merely part of the hybridization of many of our existing vehicles in the Toyota and Lexus lineups."

Lexus HS 250h sales plunged 73 percent last year to only 2,864 units, from 10,663 in 2010.

The 2012 HS 250h was priced from $37,905, including shipping. The 2013 ES 300h has not been priced.

The HS 250h featured a 147hp 2.4-liter four-cylinder gasoline engine and an electric motor. The new ES 300h gets a slightly larger 2.5-liter four-cylinder engine, but is expected to get higher EPA fuel-economy ratings than the HS 250h.

Inside Line says: The smaller, less-expensive CT 200h had a relatively successful launch last year and likely stole more than a few prospective buyers away from the HS.

Bron: https://www.insideline.com/lexus/hs-250h/lexus-quietly-kills-hs-250h-hybrid.html

23462d1246566514-drive-hs-very-21st-century-contest-very-21st-century-luxury-car-2010-lexus-hs-250h-pic-18451.jpg

Ik vind 'm nochtans meer op een Toyota Avensis lijken. Maar zoals R-W inderdaad terecht opmerkt, moet een auto niet eerst verwelkomt worden alvorens er afscheid genomen kan worden?

Ik vind het wel aardig om 'm hier te vermelden, omdat het om een regelrechte flop gaat. In januari 2009 voorgesteld, in juli 2009 werd 'ie leverbaar in Japan en een maand later in de VS, om na 2,5 jaar al uit productie te worden gehaald! Waarschijnlijk zijn er nog geen 40.000 stuks van geproduceerd.

Officieel: productie CX-7 gestopt
[size=x-small]17 mei 2012[/size]

Nadat eerder de CX-7 van de markt werd gehaald in de Verenigde Staten is nu ook de productie van de crossover SUV gestopt. Door de succesvolle, ruimere en meer zuinige CX-5 is de CX-7 overbodig geworden.

Productie gestopt
Sinds maart konden Amerikanen de CX-7 met 2.5 viercilinder en 2.3 turbomotor slechts bemachtingen op voorraad. In andere landen bleef het model nog beschikbaar. Maar daar is inmiddels een einde aan gekomen. Op mazda.nl en mazda.jp staat de opvallende crossover SUV sinds kort niet meer op de site. Navraag bij de Mazda-importeur van Nederland blijkt dat de productie van de CX-7 reeds is gestopt. "De CX-7 is niet meer leverbaar in Nederland en er is ook geen voorraad meer in Nederland," vervolgde de woordvoerder.

CX-5 maakt CX-7 overbodig
Hoewel de CX-7 iets groter is, biedt de CX-5 meer binnenruimte, zowel in beenruimte achterin als in de inhoud van de kofferruimte. Daar komt bij dat de kleinere crossover SUV beduidend schoner en zuiniger is door de toepassing van SkyActiv-technologie. Een opvolger voor de CX-7 staat niet gepland.

Bron: https://www.mazda-madness.nl/nieuws/2012/16.html

mazda_cx7_22citd_01.jpg

mazda_cx7_22citd_03.jpg

[size=x-small]Foto's Autogetest.nl[/size]

Erg jammer, nog steeds een modern ogende SUV en één van de meest geslaagde in zijn soort (vind ik). Mooier en meer onderscheidend ook dan de CX-5, maar die is in Nederland dan ook veel goedkoper. Aanvankelijk was de CX-7 gunstig geprijsd met zijn 2.3 260 pk turbomotor, maar de slurptax gooide roet in het eten, waardoor ook de 2.2 diesel nooit uit de verf is gekomen.

Zonde! Erg mooie SUV en vele malen mooier dan de CX-5. Grappig trouwens dat de slurptax roet in het eten heeft gegooid. Volgens mij komt het meer doordat de motoren niet bijster modern, noch schoon waren. Kwestie van perceptie ;)

Dan heeft ie er gewoon een normale cyclus opzitten, snap niet waarom dit ineens groot nieuws is.

Er komt een model voor de Compass en Patriot in de plaats, maar dat vermeldt AutoWeek nergens. De opvolger van de in Europa inmiddels gesaneerde Cherokee/Liberty neemt waarschijnlijk meer afstand van de Patriot/Compass. De nieuwe Cherokee (de in Noord-Amerika gebruikte naam Liberty komt te vervallen) krijgt het CUSW-platform van de Dodge Dart/Fiat Viaggio, maar dan ongetwijfeld terreinvaardig.

Rob076 zei:
Zonde! Erg mooie SUV en vele malen mooier dan de CX-5.

Sluit ik me bij aan:
moie wagen in tegenstelling tot de varkenssnuit CX-5, die trouwens ook geen bijzonder modern interieur heeft. Mazda had beter wat aan de techniek gewerkt.
'k Moet wel toegeven dat een CX-7 of CX-9 nog zeldzamer lijkt dan een Rolls. Op dat vlak verliest Mazda in deze contreien niet veel door hem te schrappen.

gearhead zei:
Wat is er zo sky activ aan de motoren?

Heb je even?

Met dank aan de AMT en de CX-5 brochure:

Benzine: Het lage gewicht, de extreem hoge compressieverhouding (1:14), directe injectie met zesgatsinjectoren, een stop-en-start-systeem dat de krukasstand bij het stilzetten van de motor optimaal is om snel te kunnen starten.
Diesel: Juist een zeer lage compressieverhouding voor een diesel (ook 1:14), waardoor geen NOx-nabehandeling nodig is terwijl toch aan EURO 6 wordt voldaan, een tweetraps turbo en een variabel klepliftsysteem i.c.m. keramische gloeibougies om de motor als ie koud is beschaafd te houden.

De lichtgewicht wielophangingscomponenten, de zesversnellingsbak met verminderde inwendige wrijving en het gebruik van sterke maar lichte materialen valt trouwens allemaal ook onder de noemer Sky Activ.

i4S zei:
iDS zei:
Mazda had beter wat aan de techniek gewerkt.

Wat dacht je van alle sky-activ motoren dan?
D-C zei:
Daar komt bij dat de kleinere crossover SUV beduidend schoner en zuiniger is door de toepassing van SkyActiv-technologie.

...waar de CX-7 dus duidelijk niet over kon/mocht beschikken. Dus: in plaats van die varkenssnuit te lanceren, had men beter die technologie in de CX-7 toegepast.

^
De CX-7 heeft geen SkyActic motoren, alleen een relatief onzuinige benzine- (2.3 Turbo) en dieselmotor (2.2 CiTD) plus een atmosferische 2.5 voor Noord-Amerika. Dat is waar iDS volgens mij op doelt :)

iDS zei:
i4S zei:
iDS zei:
Mazda had beter wat aan de techniek gewerkt.

Wat dacht je van alle sky-activ motoren dan?
D-C zei:
Daar komt bij dat de kleinere crossover SUV beduidend schoner en zuiniger is door de toepassing van SkyActiv-technologie.

...waar de CX-7 dus duidelijk niet over kon/mocht beschikken. Dus: in plaats van die varkenssnuit te lanceren, had men beter die technologie in de CX-7 toegepast.

Dat lijkt me nogal een duur grapje, onnodig dus als je een mooiere en betere CX-5 op de markt kunt brengen;)

iDS zei:
Rob076 zei:
Zonde! Erg mooie SUV en vele malen mooier dan de CX-5.

Sluit ik me bij aan:
moie wagen in tegenstelling tot de varkenssnuit CX-5, die trouwens ook geen bijzonder modern interieur heeft. Mazda had beter wat aan de techniek gewerkt.
'k Moet wel toegeven dat een CX-7 of CX-9 nog zeldzamer lijkt dan een Rolls. Op dat vlak verliest Mazda in deze contreien niet veel door hem te schrappen.

Ja inderdaad, alhoewel ik heir juist weer vaker de CX-9 zie dan een CX-7 (of een Rolls), maar nog altijd niet vaak. Ik vind ze best aardig.

jdtoau45_4b82974350328.jpg

Toyota heeft de 3-deurs Auris uit het programma gehaald. De Auris 3-deurs was vergeleken met de 5-deurs al in een beperkt aantal uitvoeringen leverbaar: alleen als 1.3 en 1.6, een Hybrid 3-deurs bestaat niet eens. De nieuwe Auris die binnenkort zal worden geïntroduceerd zal dan ook niet als 3-deurs leverbaar worden, wél komt er een Wagon.

Ook andere Japanse merken hebben verder lopen snoeien in hun modellengamma. Bij Mitsubishi is de Lancer Sportback (de Sport Sedan werd al eerder geschrapt) nu louter leverbaar als 1.6, de 1.8 CVT is komen te vervallen. Subaru heeft het gamma van de Legacy en Outback drastisch teruggesnoeid. Als je een Legacy sedan wil, zit je vast aan de 2.0 met Lineartronic (CVT), de Touring Wagon en Outback zijn er louter als 2.0D, allemaal in één uitvoering. Wellicht dat de aanstaande facelift weer voor een completer gamma zorgt. Ook Mazda heeft fors gesnoeid: op de autoshow van Parijs zal de nieuwe 6 worden gepresenteerd, Mazda Nederland heeft alvast de sedan en Sport (liftback) geschrapt. De Mazda6 is er nu louter als 1.8 Exclusive GT. Voor de Mazda5 zijn er geen wijzigingen te verwachten in de nabije toekomst, toch is het weinig populaire model nu slechts als 2.0 Executive GT te verkrijgen voor de privérijder, de zakelijke rijder zal moeten opteren voor een 1.6 CiTD Business.
Toch een teken dat de Japanse merken het nog altijd moeilijk hebben in ons land.

Maar goed dat de Auris 3-deurs niet meer geleverd wordt en dat hij amper verkocht werd: wat een lelijk ding is dat zeg!
Een schuine lijn bij de achterste zijruit, in combinatie met een rechtere achterruit staat nog wel bij een Opel Corsa, maar bij de Auris hebben ze het wel heel lelijk gedaan. Nee, de Auris 3-deurs zullen we niet gauw missen.

[size=x-large]Alles is voorbij: De Tomaso failliet verklaard[/size]

Na een langdurige periode van onzekerheid is er nu in ieder geval duidelijkheid bij De Tomaso. Volgens La Stampa heeft de rechtbank in Livorno het bedrijf failliet verklaard. Drie jaar na de heropleving van het merk lijkt het nu dan definitief afgelopen. De Tomaso is een roemrucht merk uit het verleden, dat in 2009 door ex-Fiat topman Gian Mario Rossignolo met frisse moed heropgestart werd. Men begon uitermate voortvarend, want in korte tijd werden er twee productiefaciliteiten opgezet en de grote verhalen waren niet van de lucht. Er zou zelfs een opvolger komen van de legendarische Pantera, maar zover zou het nooit komen. Verder dan een nog bijna in de conceptfase verkerende super-SUV met de naam Deauville kwam men niet. Al snel verdween het vertrouwen en kwam De Tomaso in geldnood, begin dit jaar werd Rossignolo al aan de kant gezet als directeur. Wat volgde was een wilde zoektocht naar kapitaal, dat uit China zou moeten komen. Dat is niet gebeurd en dus verklaarde de rechtbank in Livorno het merk failliet. Wat er met de naamrechten en bezittingen van het merk zal gaan gebeuren is nog onduidelijk. Daarover zal de curator een beslissing moeten nemen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/19863/alles-is-voorbij-tomaso-failliet-verklaard

Wouter82 zei:
[size=x-large]Alles is voorbij: De Tomaso failliet verklaard[/size]

Na een langdurige periode van onzekerheid is er nu in ieder geval duidelijkheid bij De Tomaso. Volgens La Stampa heeft de rechtbank in Livorno het bedrijf failliet verklaard. Drie jaar na de heropleving van het merk lijkt het nu dan definitief afgelopen. De Tomaso is een roemrucht merk uit het verleden, dat in 2009 door ex-Fiat topman Gian Mario Rossignolo met frisse moed heropgestart werd. Men begon uitermate voortvarend, want in korte tijd werden er twee productiefaciliteiten opgezet en de grote verhalen waren niet van de lucht. Er zou zelfs een opvolger komen van de legendarische Pantera, maar zover zou het nooit komen. Verder dan een nog bijna in de conceptfase verkerende super-SUV met de naam Deauville kwam men niet. Al snel verdween het vertrouwen en kwam De Tomaso in geldnood, begin dit jaar werd Rossignolo al aan de kant gezet als directeur. Wat volgde was een wilde zoektocht naar kapitaal, dat uit China zou moeten komen. Dat is niet gebeurd en dus verklaarde de rechtbank in Livorno het merk failliet. Wat er met de naamrechten en bezittingen van het merk zal gaan gebeuren is nog onduidelijk. Daarover zal de curator een beslissing moeten nemen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/19863/alles-is-voorbij-tomaso-failliet-verklaard

Net als bij Spyker zijn het licht megalomane individuen die hun ideeën (fantasieën) amper synchroon kunnen laten lopen met de knalharde realiteit.
Een auto ontwikkelen en bouwen kost geld. Maar hoe verdien je dat terug?

gearhead zei:
Nu is het wachten op een definitief faillissement van Lotus!

Proton (dus de Maleisische staat zeg maar) is nog altijd eigenaar en wil er niet vanaf. Daarnaast is Lotus niet te vergelijken met De Tomaso qua naamsbekendheid: het merk kan denk ik worden gezien als één van de vijf zes grote sportwagenfabrikanten van de wereld die nog bestaan naast Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati en Aston Martin.

Lotus is een opgewarmd lijk met een prostituele reeks eigenaren zonder productrange en heel veel toekomstdromen.....

Maar wel een bekende merknaam, ja dat wel.

gearhead zei:
Lotus is een opgewarmd lijk met een prostituele reeks eigenaren zonder productrange en heel veel toekomstdromen.....

Maar wel een bekende merknaam, ja dat wel.

De Elise/Exige is al jaren een stabiele factor. Jammer genoeg is oa de Europa niet het succes geworden waarop gehoopt werd, maar niettemin zie ik het merk niet zo snel omvallen.

Lotus heeft ook nog de moderne Evora die zeker sinds de laatste wijzigingen de concurrentie aankan. Twee sportwagens is een normaal aantal voor een sportwagenfabrikant. Een nieuwe Elise, Elan, Esprit, Elite, Eterne en Ethos stadsauto plus de Evora is daarentegen te veel :D

In Nederland is de vernieuwde Espace uitsluitend leverbaar als Grand, de korte variant is geschrapt.

Korte Espace voor modeljaar 2013:

get_slideshow_image.php

In de eerste vijf maanden van dit jaar 242 stuks van de Espace, waarvan 178 stuks van de korte variant en de resterende 64 van de Grand. Wat de importeur met het schrappen van de meest populaire variant voor ogen heeft is mij niet geheel duidelijk...

Terug
Bovenaan