Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Nu wordt (terecht) VAG aangepakt, maar er komen steeds meer berichten over andere autofabrikanten. Bijvoorbeeld in De Telegraaf van circa een maand geleden over Renault en Fiat. Renault bleek een apparaatje te hebben ingebouwd dat bij testomstandigheden een andere uitstoot gaf dan bij normaal gebruik. Een Fans onderzoeksinstituut heeft dat ontdekt. Echter, het betrof een staatsorganisatie en de staat heeft vriendelijk doch dringend verzocht om dat deel van de testresultaten niet te publiceren. Vandaar de berichten 'dat er niets is gevonden'. Niet alleen om de eigen industrie te beschermen, maar ook omdat de Franse staat (volgens dat artikel) voor 20% eigenaar is van Renault. Hier gaat het dus nog een stapje verder. De staat schuift de resultaten ook nog eens onder het tapijt, terwijl bij VAG het tenminste wordt toegegeven. Maar ja. zo kennen wij de Fransen inmiddels wel.
Volgens hetzelfde artikel had Fiat ook wat leuks bedacht. Software waarbij de uitstoot in het begin van een rit wat vriendelijke was dan na verloop van tijd tijdens de rit.
Waar gaat dat heen? VAG is financieel dermate sterk dat zij wel wat klappen kunnen opvangen. Maar bij Renault en Fiat ligt dat wel anders. Het zou wel erg triest zijn als daardoor de Europese autoindustrie aan gort gaat. Maar anderzijds, kan je VAG wel voor miljarden straffen en anderen niet als straks definitief blijkt dat daar ook is gesjoemeld? En, zijn de normen niet zo streng dat geen enkele fabrikant daaraan kan voldoen zonder te sjoemelen?