Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ik trek nog maar een Duvel open.:D

Of ik kan ook een weizenbier pakken. Wel Teutoons alleen niet echt winters te noemen.

michel1975 zei:

Of ik kan ook een weizenbier pakken. Wel Teutoons alleen niet echt winters te noemen.

Doe mij maar een Duvel. Laat de pistachenootjes maar zitten, die zijn voor Henkie. :D

michel1975 zei:

Alsjeblieft zeg. Hou het hier Teutoons...
Neem een fijne Ayinger Celebrator :T

Over bier kan je overigens óók eindeloos discuteren, maar dat geheel terzijde. Wel leuker dan over politiek.

Ik ga het gewoon weer lekker over Teutonen hebben.

Wat een plaatjes:
https://carrosso.nl/for%20sale/mercedes%20300d%20dora.html
5yvvrs.jpg

2enw57k.jpg

https://carrosso.nl/for%20sale/mercedes%20benz%20250se%20coupe.html
125pes2.jpg

125pes2.jpg

https://carrosso.nl/for%20sale/mercedes%20benz%20220%20se%20cabriolet.html
b8tlkn.jpg

312ihxf.jpg

Fraai! Dat zijn nog eens echte Mercedessen. Iemand die zijn verzameling verzilvert wellicht. Mijn eerste kennismaking met Mercedes klassiekers was in 1995, de lokale palletfabriek in Doetinchem stond in brand en de eigenaar had in zijn bedrijfspand +20 klassieke Mercedessen staan, bovenstaande modellen, W108,W109, W114 etc. Volgens de berichten onder andere een aantal zeer zeldzame en bij kenners bekende exemplaren. Door de vlammen heen kon je ze nog net zien staan. Eeuwig zonde..

Schitterende auto's inderdaad, daar kan ik echt hebberig van worden. Wat me dan wel weer tegenstaat zijn zinnetjes als dit:

Door het lage productieaantal is deze Mercedes zeer geschikt als beleggingsobject en zal niet misstaan in een collectie!

Ik wil geen beleggingsobject, dan ga ik wel aan iets rationeels als een bitcoin. Ik wil passie, liefde en de geur van benzine.

Het is toch wel fijn als je weet dat je auto of auto's niet afschrijven, of liever nog, in waarde stijgen. Dan geef je ook makkelijker de instandhoudingskosten uit. Met bovenstaande Mercedessen heb ik dan weer niet zoveel. ik ben nooit zo gecharmeerd van coupes of cabrios op basis van een sedan Je krijgt dan meestal een beetje een disproportionele vorm. daarentegen een 300 SEL 6.3 is een ander verhaal. Aanstaande donderdag naar Interclassics Maastricht, leuk om te kijken en en ook leuk om te constateren waar ik totaal geen bezitsdrang (meer) van krijg.

Ondanks dat de 300D Dora een unieke verschijning is, maakt vooral de Cabrio mij heel hebberig. Heb dit altijd al een schitterend model gevonden, ook al is hij gebaseerd op een sedan.

Bij mij begint de Mercedes liefde bij een W123 280E, W116 450SE of een R107. Met name een late 280E in de juiste samenstelling is helemaal "mijn auto".
Gek genoeg heb ik 'm nooit gehad en zal 'm ook niet meer kopen, want te oud. Veelzeggend is dat de W123 folder van de 200/230E/250/280E op mijn bureau ligt, al jarenlang. Omdat in mijn ogen een 280E alles heeft waar Mercedes voor staat.

Hier is de Mercedes liefhebberij begonnen bij de W108. Dat was ook mijn allereerste Mercedes.
Ik word van alle 3 behoorlijk hebberig. Overigens is de drijfveer om een auto kopen omdat die alleen maar meer waard wordt bij mij niet van toepassing. Maar het zou wel een prettige bijkomstigheid zijn. Want net wat FH zegt. Alles wat je niet in afschrijving hoeft te stoppen kan je ergens anders weer vrij besteden. Ik zou hem dan ook kopen om er mee te rijden. Wegzetten voor het wegzetten heb ik niets mee. Maar ik snap wel dat iemand die geld over heeft zijn geld in auto's steekt. In tegenstelling tot een schilderij kan je er ook nog in rijden.

FH218374 zei:
Gek genoeg heb ik 'm nooit gehad en zal 'm ook niet meer kopen, want te oud. Veelzeggend is dat de W123 folder van de 200/230E/250/280E op mijn bureau ligt, al jarenlang. Omdat in mijn ogen een 280E alles heeft waar Mercedes voor staat.

Prachtige folder, ik heb hem ook ergens liggen.

Er wordt overigens in de buurt nog wel een mooie 280E aangeboden (y)

DSC_3171_(Large).JPG

Typisch een auto voor FH218374, beslist een waardevaste investering ook.

Ik weet t. Maar dat gaat m voor mij niet meer worden inmiddels. Ik heb auto's en motorfietsen genoeg nu. Ik had een 280 E moeten kopen in 1989 in plaats van een W126 280SE, overigens een hele fijne auto.

Ach ja, die auto's zijn leuk voor in een museum. En je hoeft ook niet alles wat je mooi vindt, te kopen.

Grappig om (weer) te zien dat de automaat ook gewoon geen toerenteller heeft en de handbalk wel. Is in wezen ook gewoon overbodig bij een automaat natuurlijk.
Nadeel is wel dat het blokje wel aardig wat toeren maakt op de snelweg, ook met handbak. Een vijfbak zou wel fijn zijn. Daar zit de laatste jaren toch wel heel wat verbetering.

Zo is dat. En de tijd schrijdt voort. Maar terugblikkend denk ik er nog wel eens aan. Een witte 280E, automaat, toerenteller, tempomat, met 5x Fuchs, getint glas, Becker, electrische antenne linksachter. zwart velours, ESSD, spiegelverlichting zonnekleppen en zo meer. En de mistlampen donkergeel.

Maar inmiddels een antiek ding, en daarom voor mij een no go.

@ Schaduw: Zeker. Ik heb nog een 280S (W116) automaat gehad, volgens mij nog met 3-bak, en die maakte best veel toeren bij 200 per uur op de Autobahn. Zonder overigens lawaaiig te worden, dat dan weer wel. Ben er nog mee naar Berlijn geweest, mooie trip was dat.

Volgens mij hadden die W116 wel een vierbakautomaat, waarbij de auto altijd optrok in z'n 2. De 1 moest je zelf inschakelen of middels direct kickdown. Die 280 motoren waren eigenlijk sportieve motoren, 2 nokkenassen en met name met injectie sterk. Prachtige blokken.

Zeker! Prachtig geluid ook, ik vind ze eigenlijk mooier klinken dan de M103 blokken (260 en 300).

Klopt. Een 300 loopt prachtig maar een M110 is veel mooier qua motor.

De eerste Mercedes waar ik in heb gereden, een W123 280 CE. Zilvergrijs met blauw velours, automaat en Fuchs. Heel fijne auto, grote lange motorkap voor je met de ster erop en een 6 cilinder met mooi vol geluid. Voelt als een bankkluis met wielen. Kan me voorstellen dat je jezelf in die tijd dan wel de man voelt achter het stuur. Zeker vergeleken met die inferieure auto's uit die tijd.

Ja, ook veel mee gereden, een W123 280CE handbak. Donkergroen metallic.

De vader van een oud vriendinnetje was gek van dat M110 blok. Hij had een stuk of 6 W123's in de 280 uitvoering en ook een W116. Ik begreep nooit waarom hij zoveel identieke auto's wilde hebben maar een echte liefhebber in ieder geval. Hij vond de 280 (carburateurs) nog iets leuker dan de 280 E door het aanzuiggeluid. Door hem groot Mercedes liefhebber geworden, zeldzaam leuke schoonvader:)

FH218374 zei:
Klopt. Een 300 loopt prachtig maar een M110 is veel mooier qua motor.

Lag die M110 ook in de eerste generatie W126? Die chinablauwe 280 SE had in elk geval een heerlijk klinkend en soepel blok.

Ja, die had hetzelfde blok als de W116 280SE, W123 280E, R107 280SL etc. Later is dit blok opgevolgd door de M103 (260SE, 300SE etc.)

Ibud zei:
De vader van een oud vriendinnetje was gek van dat M110 blok. Hij had een stuk of 6 W123's in de 280 uitvoering en ook een W116. Ik begreep nooit waarom hij zoveel identieke auto's wilde hebben maar een echte liefhebber in ieder geval. Hij vond de 280 (carburateurs) nog iets leuker dan de 280 E door het aanzuiggeluid. Door hem groot Mercedes liefhebber geworden, zeldzaam leuke schoonvader:)

Wat heet, een droom-schoonvader (y). Wat dom dat je het ooit hebt uitgemaakt met die vriendin ... :)

Zij was eigenlijk ook nog eens perfect dus weet niet helemaal wat ik dacht als 22-jarige. Vrijheid lonkte nog teveel denk ik:p Daarnaast had hij ook nog een aantal W201's en W124 waaronder een 300TDT in Bornit met zo ongeveer alle opties waaronder elektrisch verstelbare hoofdsteunen voor. Wat een auto was dat. Zij reed zelf ook in die auto's, vond ik ook wel sexy toentertijd.

De beste wensen nog!

Beetje laat, maar was een weekje op de latten in Oostenrijk en de laatste dagen wat drukte met het afsluiten van et jaar.

Was een fijn weekje in Oostenrijk, veel vakantiegangers uit het voormalig Oostblok. Je kunt vraagtekens plaatsen bij de gedragingen zo nu en dan bij skiliften, in restaurants en op parkeerterreinen, maar over het algemeen hadden deze mensen fijne auto's bij zich. Wat ook wel prettig is als je uit Rusland naar Salzburg moet tokkelen. Het viel me onderweg op dat de werkzaamheden in Duitsland wat op beginnen te ruimen, we konden bijna op z'n Frans doorrijden.

On topic: Mijn Mercedes liefde begon bij de W124. Op een camping waar mijn ouders vaak met ons heen gingen was vaak een bakker uit Berlijn. Die had een 300E-24 Sportline. Wat was ik daar, als 13 jarig kereltje, gek op.

W212 zei:
Op een camping waar mijn ouders vaak met ons heen gingen was vaak een bakker uit Berlijn. Die had een 300E-24 Sportline. Wat was ik daar, als 13 jarig kereltje, gek op.

En wat vond je van zijn Mercedes?:)

BENZine zei:
Ja, die had hetzelfde blok als de W116 280SE, W123 280E, R107 280SL etc. Later is dit blok opgevolgd door de M103 (260SE, 300SE etc.)

Helder. Die 280 was inderdaad een heerlijk blok, de chinablauwe staat daarom hoog in mijn lijstje van fijnste wagens.

De 280 lijkt me ook wel fijn in de SL, heb je die ook overwogen BENZine? Of wilde je per se een V8?

W212 zei:
Was een fijn weekje in Oostenrijk, veel vakantiegangers uit het voormalig Oostblok. Je kunt vraagtekens plaatsen bij de gedragingen zo nu en dan bij skiliften, in restaurants en op parkeerterreinen, maar over het algemeen hadden deze mensen fijne auto's bij zich.

Dat is inderdaad een opvallend fenomeen de laatste jaren. 20 jaar geleden was je op skivakantie in Oostenrijk nog tussen de Oostenrijkers, Duitsers, Nederlanders en een handjevol Belgen, tegenwoordig overheersen in steeds meer skioorden de Russen, Tsjechen, Roemenen, Polen etc. Qua sfeer is het er daardoor naar mijn mening niet beter op geworden, en behalve dat de prijzen van accommodaties omhoog zijn geschoten is de kwaliteit ervan er zeker niet beter op geworden. Overigens was ik afgelopen najaar in Zuid-Spanje en daar viel mij hetzelfde op, heel veel Russen en Polen daar. Zelfs veel auto's met Russisch kenteken daar, moet dan toch een ritje zijn geweest van zo'n 3,5 duizend km.

Ibud zei:
De 280 lijkt me ook wel fijn in de SL, heb je die ook overwogen BENZine? Of wilde je per se een V8?

Ik heb een 300, een 6 in lijn. Ook een heerlijke motor, al vind ik een 280 net even iets lekkerder klinken. Maar de 300 kwam gelijktijdig met de Mopf in 1986, en dat is verder in alles de betere en fijnere versie van de R107. Vooral aan het onderstel zijn er toen nogal wat verbeteringen doorgevoerd waardoor een Mopf R107 veel fijner rijdt dan een pré-Mopf. Een V8 (420 of 500) is ook fantastisch, maar in een R107 wel wat zwaar in de neus. Over het algemeen wordt daarom een R107 met 6-cil. qua rijden iets fijner gevonden.

Mijn Mercedes liefde begon bij de 450 SLC 5.0. In het Zwitserse dorp waar mijn ouders vaak met ons heen gingen was vaak een student uit Saoedi-Arabië. Die had dus een 450 SLC 5.0, in een prachtige oranje-koper metallic kleur. Sindsdien heeft de SLC me nooit losgelaten, en in het bijzonder de 450 SLC 5.0 niet. De brochure ligt nog steeds op mijn bureau. Later, midden jaren 80, was ik bijzonder onder de indruk van de 380/500 SEC, en ook daarvan ligt de brochure nog op mijn bureau.

Andere Mercedessen hebben mij nooit heel erg getrokken. In een W124 200 D haalde ik mijn rijbewijs, maar dat model is nu niet echt mijn droomauto. Een C320 van rond bouwjaar 2002 die ik ooit reed was zelfs een regelrechte afknapper, qua aandrijflijn en qua interieur. Eigenlijk is Mercedes pas de laatste paar jaar weer bij mij in de picture gekomen, met name dankzij de SUV modellen en de E-klasse (met name de Kombi), die ik stuk voor stuk geslaagder vind dan de concurrenten van Audi en BMW.

Duidelijk, ik was even in de veronderstelling dat je een 500 had. Perfecte uitvoering dan zo te horen, zeker in jouw kleur. En zoals hierboven gezegd, altijd prettig wanneer je hobby-auto ook financieel een goede investering blijkt.

Ik heb 5 jaar een R107 420SL gehad. Heerlijke auto, heerlijke motor. Een V8 zet de auto gelijk op een hoger niveau.

@ Ibud: Dat is zeker een leuke bijkomstigheid.

Ik zie dat jij een Park Avenue hebt? Vind ik ook fantastisch(y). Met een iets nieuwer model P.A. heb ik een rondreis gemaakt door Californië, Nevada, Utah en Arizona. Heerlijke Highway-cruiser, brede voorbank, automaathendel aan het stuur, een echte Yank zoals ze eigenlijk niet meer gemaakt worden.

FH218374 zei:
Ik heb 5 jaar een R107 420SL gehad. Heerlijke auto, heerlijke motor.

De 420SL is weinig geproduceerd en nu een zeldzame verschijning. Maar in tegenstelling tot diens voorganger 380 staat ie bekend als heel betrouwbaar en is het één van de meest geliefde versies.

BENZine zei:
Ibud zei:

Ik heb een 300, een 6 in lijn. Ook een heerlijke motor, al vind ik een 280 net even iets lekkerder klinken. Maar de 300 kwam gelijktijdig met de Mopf in 1986, en dat is verder in alles de betere en fijnere versie van de R107. Vooral aan het onderstel zijn er toen nogal wat verbeteringen doorgevoerd waardoor een Mopf R107 veel fijner rijdt dan een pré-Mopf. Een V8 (420 of 500) is ook fantastisch, maar in een R107 wel wat zwaar in de neus. Over het algemeen wordt daarom een R107 met 6-cil. qua rijden iets fijner gevonden.

Volledig eens. De M103 motor lijkt gemaakt te zijn voor de R107. Ik zou geen andere willen. Nou ja, wellicht een 420, maar meer vanwege de waarde en de zeldzaamheid dan vanwege de motor, want ik verkies altijd de 300 SL boven de rest. Voor een R129 is dat weer een heel ander verhaal.

Ja klopt, dol op die auto! Ik heb hem twee jaar geleden gekocht, van de eerste particuliere eigenaar. Een tuinder uit het Westland van inmiddels een jaar of 85-90. Kocht hem dan ook van zijn kleinzoon want de oude man was redelijk dement. Hij had hem gekocht toen hij met pensioen ging en de zaak overdroeg aan zijn zoon. Een ton in guldens contant had hij bij zich, vertelde de garage me die de auto had geleverd. 65.000 km gelopen, de historie erbij en in bijna nieuwstaat. Mijn plan is om hem niet meer weg te doen, een kleine collectie van 3-4 youngtimers lijkt me wel wat. De 106 1.3 Rallye hoort daar ook bij. Een Teutoon zou de volgende toevoeging moeten zijn uiteraard. Moet er nog wat kleine dingetjes aan doen, motorkap ornament moet ik bijvoorbeeld nog monteren. Gekocht voor hobby gebruik, wil er wat roadtrips mee gaan doen door Europa, want zoals je zegt is het de ideale highway cruiser. Wat oude amerikaanse hits op de stereo en achterover leunend op de voorbank en je waant je een beetje in Amerika.
23666712128_97f56eefe9_z.jpg
https://flic.kr/p/C4m5YQ

Terug
Bovenaan