Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Geweldig Kristiaan, binnenkort gaan we samen nog een rondje doen (y)
Ey wat leuk MB300SL, daar ben ik in het verleden ook een paar keer geweest, is voor mij niet zo ver.
 
Jazeker! Heerlijke auto. Stond er mee stil op de A20 bij Chateauroux met kapotte multiriem. Da's in tienduizend km ook wel precies alles wat ik er mee gehad heb. Ik moet eigenlijk weer een diesel, maar ja.... het rijdt zo fijn.
Dat kan ik alleen maar beamen. Hallo daar. Been a while. Onderweg met het ov naar de andere kant van het land om een rijdende Russische dobbelsteen op te halen.
 
Vandaag even naar de nieuwe E-Klasse wezen kijken. Niet spectaculair veranderd, maar wel weer een dijk van een auto en perfect afgewerkt. Jammer van de kleine kofferbak van de PHEV versies, bij een vakantietrip met meer dan 2 personen moet er dan al snel een dakkoffer op. En ik zou het kleinere scherm kiezen, het superscreen ziet er strak uit maar ik zie liever iets meer hout op het dashboard i.p.v. alleen glas (zoals op onderste foto)
geDsoh7.jpg

1O3Pf5I.jpg

1i14k2s.jpg

wUAhEhc.jpg


Daarna nog even bij BMW gekeken, maar de nieuwe 5 staat daar nog niet in de showroom.
 
Mooi om te zien op de tellergroep van je S, beide meters recht omhoog! De ideale snelheid voor deze auto.
Klopt, bij 120 rijdt ie inderdaad heerlijk. Of eigenlijk, vanaf 120. De M110 maakt best veel toeren (zeker vergeleken met moderne motoren), en zo rond de 100 denk je dan dat ie eigenlijk best nog een keer zou mogen doorschakelen naar een hogere versnelling. Maar ga je dan sneller dan gaat ie voor je gevoel steeds rustiger lopen en is het net alsof ie dan meer in z’n element is.

Onvoorstelbaar trouwens hoe comfortabel zo’n 280 rijdt voor een auto van bijna een halve eeuw oud, dan besef je wel weer dat Mercedes in die jaren z’n tijd ver vooruit was.
 
De maximale trekkracht van deze motor ligt (bij gasklep geheel geopend) rond de 4.000 - 4.500 toeren per minuut en daar is de motor eigenlijk op geconstrueerd. Optimale verbranding, lucht en gassnelheden in het in- en uitlaatgedeelte optimaal... En de overlap van de kleptiming is hier op ontwikkeld. De smering zal rond dit toerental ook optimaal zijn, dwz de onderdelen die ronddraaien "zweven" in de olie zonder elkaar nog te raken. Maakt de motor (en bak) een mooi geluid!
 
Vandaag even naar de nieuwe E-Klasse wezen kijken.

Als ik zo jouw foto's bekijk.. dan heb ik niet de indruk naar een geheel nieuw model te kijken.
Op basis van de eerste officiële foto's had ik dat meer, eerlijk gezegd.
Het zal ongetwijfeld een dijk van een auto zijn.
 
Nee, nog nooit heeft een nieuwe E zoveel geleken op z’n voorganger. Ik denk dat als ik die zilveren zou kopen dat heel veel mensen niet eens door zouden hebben dat ik een andere auto heb.
 
Leuk filmpje over de BMW 735i E23 op de IAA in 1981. Wat een fantastische auto, destijds en nu nog steeds! Het liet zien waartoe de automobiele industrie op dat moment in staat was.

IAA 1981 BMW 735i

Inmiddels hebben we de zevende generatie 7-Serie G70, 5.40 meter lang, actieve 4wielbesturing, geraffineerde onderstelafstemming, een zeer opvallend front, buitenproportionele verhoudingen en veel fratsen zoals een bioscoopscherm achterin. Met alle techniek aan boord laat ie zien waartoe de automobiele industrie anno nu in staat is. Een fantastische auto, en het rijdt natuurlijk vele malen beter dan een E23 ooit gedaan heeft. Maar dat ie mij, als ik door een BMW-showroom loop, vrijwel niets doet dat vind ik toch wel tekenend…
 
Laatst bewerkt:
Dat is het pittoreske Elburg! Op de achtergrond restaurant De Herberg met een fraai rustiek uithangbord waar ik ooit de aanvraag voor heb gedaan ;)

Fabelachtig prachtig die Benz.
 
Dat heb ik met al die oude BMW's het is oud en achterhaald en ik wordt er warm nog koud van.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Leuk filmpje over de BMW 735i E23 op de IAA in 1981. Wat een fantastische auto, destijds en nu nog steeds! Het liet zien waartoe de automobiele industrie op dat moment in staat was.

IAA 1981 BMW 735i

Inmiddels hebben we de zevende generatie 7-Serie G70, 5.40 meter lang, actieve 4wielbesturing, geraffineerde onderstelafstemming, een zeer opvallend front, buitenproportionele verhoudingen en veel fratsen zoals een bioscoopscherm achterin. Met alle techniek aan boord laat ie zien waartoe de automobiele industrie anno nu in staat is. Een fantastische auto, en het rijdt natuurlijk vele malen beter dan een E23 ooit gedaan heeft. Maar dat ie mij, als ik door een BMW-showroom loop, vrijwel niets doet dat vind ik toch wel tekenend…
Ik kan me hier wel in vinden. Op een enkele nieuwe 2 serie coupe of 3 serie is mij alles veel te lomp, grof en vooral niet stijvol..
Hetzelfde heb ik ook met nieuwe huizen en nieuwe fietsen…
 
Ik kan me hier wel in vinden. Op een enkele nieuwe 2 serie coupe of 3 serie is mij alles veel te lomp, grof en vooral niet stijvol..
Hetzelfde heb ik ook met nieuwe huizen en nieuwe fietsen…
Nou, lekker is dat. Ik wilde net komen vertellen dat ik een nieuwe fiets heb. Een Teutoonse nog wel, want het is een Riese & Müller.
(Maar qua auto's hou ik het graag bij oude BMW's dus dat is onveranderd.)
 
  • Haha
Waarderingen: ENTE
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik kan me hier wel in vinden. Op een enkele nieuwe 2 serie coupe of 3 serie is mij alles veel te lomp, grof en vooral niet stijvol..
Hetzelfde heb ik ook met nieuwe huizen en nieuwe fietsen…
De meeste hedendaagse Bimmers kunnen mij niet tot weinig bekoren, behalve de X5 (best wel mooi), 4-serie coupé/cabrio (mooi), 8-Serie coupé/cabrio (prachtig) en de Z4 (als M40i geweldig). Voor die laatste ben ik inmiddels in de markt, de E cabrio is verkocht.
 
De meeste hedendaagse Bimmers kunnen mij niet tot weinig bekoren, behalve de X5 (best wel mooi), 4-serie coupé/cabrio (mooi), 8-Serie coupé/cabrio (prachtig) en de Z4 (als M40i geweldig). Voor die laatste ben ik inmiddels in de markt, de E cabrio is verkocht.
yup, en de m2 coupe, maar op de een of andere manier vind ik de xm ook wel een gaaf ding. Maar of ik die echt zou kopen is een tweede. Van alle nieuwe autos zijn er nog maar heel weinig waar ik wat mee heb. Nissan Z vind ik ook wel een leuk ding, en begint nu een beetje fatsoenlijk leverbaar te worden.

Al die (chinese) ev dingen kunnen vast heel fijn rijden, maar ze doen me toch echt helemaal niets. Vergelijkbaar met een nieuwe tv of koelkast. Het doet wat het moet doen, en als het kapot is, gooi je het weg. Al die interieurs zien er ook allemaal gelijk uit, leeg,
 
Ik zag de nieuwe 5 in et echt vorige week. En die vind ik eigenlijk best wel goed gelukt. Krijg een beetje een E60 gevoel erbij. In et echt mooier dan op de plaatjes.

Ik ben ook een beetje aan et shoppen voor een nieuwe daily. Moet een PHEV worden, om voor de hand liggende redenen, maar dat is nog best wel lastig. Liefst nam ik de 330e, maar hik nogal tegen de 40 liter tank aan. De C300e mist dan weer best wat kofferruimte. De V60 T6/T8 is eigenlijk de beste op papier, maar ja.
 
Schitterende W116 hierboven!

@W212,

Vond de V60 T5 CC (of B5 of whatever - dus geen hybrid) nogal een tegenvaller. Wel een knap uiterlijk maar van binnen redelijk goedkoop aanvoelend, automaat van Aisin is duidelijk minder dan een Merdedes of ZF exemplaar. Polestar 2 vond ik ook niets dus wellicht zijn moderne Volvo's en ik geen match.

Hier sinds een tijdje de voorloop lease-auto van mijn vrouw eruit geschopt en zelf een gebruikte Q5 2.0 TFSI gekocht. Zelf kopen werd ineens interessant dankzij goede mobiliteitsvergoeding. Audi lag niet zo op mijn radar maar de betere helft voelt zich er prettig in en moet zeggen het is oprecht een fijne wagen, doet precies wat je verwacht. Stil dankzij akoestisch glas en supercomfortabel door de luchtvering. Navarra blauw met alu sierlijsten maakt het tenminste nog een beetje een vriendelijke SUV om tegenaan te kijken.
 
Hier hetzelfde als bij W212. De E-Klasse bevalt meer dan goed, maar inmiddels liggen er zonnepanelen en om die meer te benutten zou een PHEV voor mij niet verkeerd zijn. Daarin is best veel keuze, maar ideaal wordt het nooit. Een jong gebruikte S-Klasse of 7-Serie hebben geen trekgewicht, een E-Klasse heeft veel te weinig kofferruimte om nog met het gezin op skivakantie te gaan, en bij BMW is er op de 5-Serie ineens geen schuifdak meer leverbaar. En zo komen dan toch de SUV's in beeld (waar ik eigenlijk nooit iets mee had), zoals de X5 45e of de nieuwe Benz GLC300e of 400e, eigenlijk hele fijne en ruime auto's, zien er ook best goed uit, maar ik heb toch mijn twijfels of ik er gelukkig mee wordt.
 
Hier hetzelfde als bij W212. De E-Klasse bevalt meer dan goed, maar inmiddels liggen er zonnepanelen en om die meer te benutten zou een PHEV voor mij niet verkeerd zijn. Daarin is best veel keuze, maar ideaal wordt het nooit. Een jong gebruikte S-Klasse of 7-Serie hebben geen trekgewicht, een E-Klasse heeft veel te weinig kofferruimte om nog met het gezin op skivakantie te gaan, en bij BMW is er op de 5-Serie ineens geen schuifdak meer leverbaar. En zo komen dan toch de SUV's in beeld (waar ik eigenlijk nooit iets mee had), zoals de X5 45e of de nieuwe Benz GLC300e of 400e, eigenlijk hele fijne en ruime auto's, zien er ook best goed uit, maar ik heb toch mijn twijfels of ik er gelukkig mee wordt.
Het zou voor mij nu iets te voor de hand liggend zijn om te zeggen dat je bij de keuze voor de X5 ook moet zorgen voor een goede garantie.
 
Bij de BMW dealer krijg je sowieso 2 jaar Premium Selection garantie, daarna heeft BMW coulanceregelingen waar ze doorgaans wel netjes mee omgaan. Overigens hoor ik over de X5 45e (momenteel de meest verkochte X5) nog geen problemen. Daarentegen wel over de 40e 4-cilinder, gisteren hoorde ik daarover een soortgelijk verhaal als wat jou is overkomen. Wellicht is het motorblok toch wat te licht voor zo'n grote zware auto? Of valt het te wijten aan het concept wat toen nog vrij nieuw was voor BMW?
 
Ik denk het laatste, bij ons waren alle problemen gerelateerd aan de hybride componenten. En misschien hebben we ook wat pech gehad.
 
Vond de V60 T5 CC (of B5 of whatever - dus geen hybrid) nogal een tegenvaller. Wel een knap uiterlijk maar van binnen redelijk goedkoop aanvoelend, automaat van Aisin is duidelijk minder dan een Merdedes of ZF exemplaar. Polestar 2 vond ik ook niets dus wellicht zijn moderne Volvo's en ik geen match.
Ik heb in een T6 gereden, viel me oprecht niet tegen. Maar echt warm werd ik er ook weer niet van. Maar wat MB 300SL zegt, je komt met een PHEV toch in een soort compromis terecht, de vraag is hoeveel je op welk vlak wil slikken.

Wat me vooral opvalt is de ongelooflijk passieve houding van de meeste verkopers. Alleen bij Wensink (maar die ken ik dan ook) normaal geholpen. Het is nu al weer een week stil op de lijn, terwijl er wel wat vragen open staan bij een 2-tal verkopers. Et zin gaat er ook al weer af op deze manier.
 
Dat is ook iets wat mij stoort, de happigheid om te verkopen ontbreekt bij veel verkopers. En hoe groter de glazen verkooppaleizen, des te minder lijkt de gretigheid.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook nooit goed, kom je in de winkel en staat er meteen een verkoper in je nek te hijgen is het niet goed, nu wachten ze af is het ook niet goed.
 
Het is schrikbarend hoe bedrijven omgaan met (potentiële) klanten die de moeite nemen om fysiek langs te komen of contact zoeken. Ik moet helaas bovenstaande commentaren onderstrepen. Ongeïnteresseerd en niet gemotiveerd personeel welke je bijkans de winkel uitkijken komt vaker voor dan een verkoper die je het gevoel geeft dat je welkom bent en dat ze wat moeite willen doen. En niet alleen in de autobranche…. Gerard Riemer zou zich omdraaien in z’n graf zeg ik dan maar als oud IVA-er. ‘Vroeger’ werd er bijzonder veel waarde gelegd op hoe jezelf en de onderneming die je vertegenwoordigt te presenteren, hoe bij de klant uit te vinden wat hem/haat motiveert etc etc. Inmiddels al ruim 25 jaar geleden, en niet meer werkzaam in de automobiel branche - maar wel altijd in sales of sales gerelateerde functies gewerkt. Sta vaak tenenkrommend in winkels of (nu ik zoekende ben naar een nieuwe auto) bij dealers.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het nu in Nederland is, maar toen ik in 2005 mijn E46 318i kocht, was het verschil tussen de verkopers al best groot. Bij een van de BMW dealers werd ik nu niet echt netjes geholpen, terwijl Dubbelsteyn in Dordrecht echt super was.
De verkoper daar had aan mij echt geen makkelijke klant. Zo stond de auto op stalen velgen met doppen. Ik weet niet hoe we het financieel hebben opgelost, maar volgens mij hebben ze de velgen geruild met een andere tweedehands die er stond. Deze stond namelijk wel op mooi lichtmetaal. Toen ik vervolgens aangaf dat het hout op het dashboard niet mijn ding was, heeft de verkoop meteen het magazijn gevraagd hoeveel de aluminium paneeltjes kostten. Lekker meedenken dus. Bedenk wel, de auto was toen al 7 jaar oud...
Als ik nog in Nederland zou wonen zou ik er ongetwijfeld vaker een auto gekocht hebben.

Ik heb hier de meeste ervaring met BMW- en Forddealers... gezien mijn Amerikaanse autohistorie niet zo gek natuurlijk. Het verschil tussen de verkopers van beide merken is wel stuitend. Bij de Forddealers zijn ze echt veel aggressiever. Zodra je de dam op komt rijden dan staan ze meteen klaar. Bij de BMW-dealer zijn ze wat terughoudender. Niet passief, maar ze geven je wel wat extra ruimte.
 
Inmiddels heb ik mijn eerste ervaring met een Duitse (BMW) dealer, na eerst een tijdje gezocht te hebben in NL heb ik in Bonn een mooi uitgevoerde Z4 gevonden en gekocht. Vandaag deze M40i bekeken en een proefrit gemaakt, zelfs nog met open kap want de zon scheen zowaar! Geweldige kar, heerlijke 6 in lijn, alle opties behalve elektrisch verstelbare stoelen (met als plusje dat ze iets lager kunnen voor een net iets diepere zit), zwart metallic, interieur zwart leder/alcantara met blauwe stiksels, en de auto is echt in nieuwstaat. Volgende week op transport en afhandeling van de formaliteiten, en hopelijk over een week of 2 met gele platen erop voor de deur!
J4awaLv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dankje! Ik heb nog wel wat foto’s maar nog niet echt mooie, als ik de auto heb zal ik betere maken en kan ik er nog wel een paar posten.

Nog even over de kleur: Ik wilde aanvankelijk voor een sprekende kleur gaan, maar heel veel kleuren zijn er niet geleverd op de Z4. Misano Blau en San Francisco Rot blijven dan over, maar hoewel beide kleuren er op foto's vaak heel goed uitzien vallen ze in het echt enorm tegen. Misano is te licht en SF is teveel steenrood, beide missen diepte en zien er onder de meeste omstandigheden uit alsof het uni kleuren zijn i.p.v. metallic.
Zilver kan de Z4 goed hebben (zeker met zwarte accenten en zwarte wielen) maar met de ook al zilveren Benz wordt dat toch iets teveel van het goede. Wit valt ook wat tegen, en dan is er nog Frozen Grey wat best een mooie kleur is maar lastig in onderhoud (een keer teveel poetsen en je hebt een glansplek in de lak en kunt hem overspuiten).
En zo kwam ik uit op zwart, en dat staat de G29 gewoon heel goed. Wel met de mat-chromen (of is het brons?) accenten en daar horen dan ook deze wielen bij waarin hetzelfde "mat-chroom" de boventoon voert.

Het interieur is dus ook zwart, en dat vind ik uiteindelijk ook het mooiste. Andere opties waren creme wit (heel besmettelijk) of cognac bruin (ook een beetje geweest vind ik). Het is een combi van leder met alcantara, en dus afgewerkt met blauwe stiksels die ook terugkomen in de deurpanelen en op het dashboard. Verder komt blauw terug in de gordels met M-biezen, de blauwe remklauwen en natuurlijk het blauw in de BMW logo's. Kortom, het totale plaatje klopt wel zo wat mij betreft.

En mocht ik dan toch een keer wat anders willen dan is zwart natuurlijk ook de ideale kleur om te wrappen, zo lijkt mij Sunset Orange een geweldig kleur op de Z4 .... :cool:
 
Laatst bewerkt:
Zwart is prachtig op een Z4. Inderdaad jammer dat er relatief weinig kleurkeuze is, al zou ik persoonlijk SF rot nog wel aandurven. Maar je exemplaar is heel mooi zo!
 
Bij de Niederlassung Bonn (enorm groot) stonden ze in bijna alle kleuren, dus ik kon ze nog eens goed vergelijken. En ik twijfelde thuis aan de hand van de foto's op de website ook nog over SF Rot (Misano was eerder al afgevallen), maar in het echt viel het weer zwaar tegen. En Alpinweiss is echt spierwit, doet bijna zeer aan de ogen. Uiteindelijk was de keuze voor zwart voor mij niet zo moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Frozen grey is ook gaaf, maar inderdaad wel risicovol. Daar ben ik dus ook van af gebleven. Heb overigens wel getwijfeld, er stond een prachtexemplaar in de showroom destijds. Ook een 840i cabrio gezien in die kleur, fantastische auto.
 
Ooit eens hier in dit topic over een w124 gesproken.
De specialisten zitten hier hoordde ik...
(1 van) de beste MB's is de w124 wordt er weleens gezegd, naar mijn idee zijn dan de tweede serie ongeveer 1988-1992 de toppers.
Zelf zie ik me eerder in een 200 4cyl 4bak met in het oog springende trekhaak en een hoefijzer in de grille rond tuffen.
Maar een automaat is natuurlijk ook heerlijk in deze bakken.
Aanmelden op het w124.nl is nog steeds niet mogelijk, ik kan de beheerder ook niet bereiken...

Ik ben me zo links en rechts aan het inlezen en aan het rond kijken.
Nog wat tips? of doen en vooral niet doen?
 
Ja de 8-Serie cabrio is prachtig. Maar volgens mij is ie niet heel veel ruimer dan jouw 4-Serie.
Hoe bevalt de M4 ?
 
Que ruimte was er geen verschil en dan is de M4 natuurlijk wel veel leuker. De auto bevalt geweldig goed. Hel leuk om een keer een M te ervaren. Het is, als je wil, echt een hardcore monster. Je kunt er echter voor dagelijks gebruik ook prima mee uit de voeten. De hele beleving is natuurlijk sportief, buitenaards als je echt gas geeft. Ik heb achteraf nog gekozen voor 20mm verlagen rondom. Dat staat beter en de auto wordt er nog wat strakker van. Dat is voor het eerst dat ik zoiets heb gedaan, maar ook dat bleek een goede greep. Aan comfort heb ik nauwelijks ingeleverd.
 
Ooit eens hier in dit topic over een w124 gesproken.
De specialisten zitten hier hoordde ik...
(1 van) de beste MB's is de w124 wordt er weleens gezegd, naar mijn idee zijn dan de tweede serie ongeveer 1988-1992 de toppers.
Zelf zie ik me eerder in een 200 4cyl 4bak met in het oog springende trekhaak en een hoefijzer in de grille rond tuffen.
Maar een automaat is natuurlijk ook heerlijk in deze bakken.
Aanmelden op het w124.nl is nog steeds niet mogelijk, ik kan de beheerder ook niet bereiken...

Ik ben me zo links en rechts aan het inlezen en aan het rond kijken.
Nog wat tips? of doen en vooral niet doen?
Wellicht een 220E of een 230E overwegen dan? Ik heb de 230 als coupé een tijdje gereden en dat beviel me toen goed. Ik heb zelf de indruk dat de 200 wat ondergemotoriseerd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stif
Ik heb een 230E uit 1989. De Mopf1 (89-93) is eigenlijk wel de beste serie en vind ik persoonlijk ook het mooiste met de Saccobretter en qua interieur, de Mopf 2 heeft wat meer roestproblemen. De 230E is een fijne motor, redelijk zuinig, voldoende krachtig en hij klinkt best goed. De 6-cilinders zijn natuurlijk nog fijner maar ook duurder in aanschaf en natuurlijk een hoger verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stif
Nog even over de kleur: Ik wilde aanvankelijk voor een sprekende kleur gaan, maar heel veel kleuren zijn er niet geleverd op de Z4. Misano Blau en San Francisco Rot blijven dan over, maar hoewel beide kleuren er op foto's vaak heel goed uitzien vallen ze in het echt enorm tegen. Misano is te licht en SF is teveel steenrood, beide missen diepte en zien er onder de meeste omstandigheden uit alsof het uni kleuren zijn i.p.v. metallic.
Zilver kan de Z4 goed hebben (zeker met zwarte accenten en zwarte wielen) maar met de ook al zilveren Benz wordt dat toch iets teveel van het goede. Wit valt ook wat tegen, en dan is er nog Frozen Grey wat best een mooie kleur is maar lastig in onderhoud (een keer teveel poetsen en je hebt een glansplek in de lak en kunt hem overspuiten).
En zo kwam ik uit op zwart, en dat staat de G29 gewoon heel goed. Wel met de mat-chromen (of is het brons?) accenten en daar horen dan ook deze wielen bij waarin hetzelfde "mat-chroom" de boventoon voert.
Hier zie ik regelmatig een paarse, vind ik echt goed staan. In het echt nog gaver dan op de foto's.
b6a6ca7e-dcd4-44bf-939a-4365a1b79b04-f00c7658-23d6-4758-8f4f-631e905a38d6-2.jpg


Maar gefeliciteerd, een gaaf model!
 
Laatst bewerkt:
Thundernight is idd een mooie kleur, echter is die er pas sinds de LCI (2022/2023) en komt daarmee boven het bedrag wat ik wilde uitgeven. Skyscraper grey en Portimao blau zijn ook mooie kleuren, maar zijn er ook pas vanaf ‘22.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik mijn eerste ervaring met een Duitse (BMW) dealer, na eerst een tijdje gezocht te hebben in NL heb ik in Bonn een mooi uitgevoerde Z4 gevonden en gekocht. Vandaag deze M40i bekeken en een proefrit gemaakt, zelfs nog met open kap want de zon scheen zowaar! Geweldige kar, heerlijke 6 in lijn,
Geweldige BMW met de befaamde B58 motor, dat wordt genieten (y)
 
Terug
Bovenaan