smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Ik heb dit topic in de afgelopen maanden wel gevolgd, maar nog niet de moeite genomen om te reageren.

De combinatie van de uitmuntende conditie, de chique en zeker niet schreeuwerige kleur, de mooi subtiele velgen en het verhaal erachter maken van deze SC wel een zeer begerenswaardige auto. Bovendien kan ik me gerust enige tijd vermaken met het kijken naar je foto's om de lijnen goed in me op te laten nemen. Een auto om te koesteren.

Tja: Het blijft natuurlijk ontzettend leuk om alle leuke reacties te lezen en horen over mijn Lexus. Thanks! (tu)

Het model en de kleurstelling is wel heel fotogeniek moet ik bekennen. Er zitten echt wel wat behoorlijke gebruikssporen rondom op de auto, maar op 1 of andere manier zie je daar ook op onbewerkte foto's nauwelijks iets van terug. Zowel de voor- als achterbumper hebben best een paar krassen.

DSC_0779_zpsw10ygvqt.jpg~original

Ik stoor me daar niet zo heel erg aan omdat het totaalplaatje bij aanblik van de auto niet verstoord wordt. Bovendien ben ik met deze parelmoer achtige kleur ontzettend bang voor kleurverschil, wat ik erger vind dan krassen.

Ook is de wang van de leuning van de bestuurdersstoel niet fraai meer (instapschade), ik moet nog iets verzinnen om dat structureel netjes te krijgen.

Allemaal kleinigheden, maar het is zeker geen concoursauto en dat hoeft het voor mij ook niet te zijn. Netjes en vooral goed, maar zeker geen museumstuk die nauwelijks buiten mag spelen.

rzasa zei:
smarter zei:
kleurverschil, wat ik erger vind dan krassen.

Nou, dat is wel een heel extreem verschil zeg. Maar je hebt gelijk, op bumpers mogen best krassen zitten.

Juist omdat de bumper van de Lexus haast naadloos (en verticaal) aansluit op de carrosserie komt het spuitwerk ontzettend nauw net als bij de Nissan uit mijn voorbeeldlinkje, dit soort dingen valt veel minder op met en horizontaal aansluitende bumper met wat uitstulping en een naad ertussen zoals bij de meeste andere auto's.

Als hier de kleur niet 100% is, dan is direct de hele lijn van de auto verpest:

Lexus_26_zpsw94qoefx.jpg~original

Lexus_18_zpst6d1jd4q.jpg~original

Dan dus liever een kras.

rzasa zei:
smarter zei:

Nou, dat is wel een heel extreem verschil zeg. Maar je hebt gelijk, op bumpers mogen best krassen zitten.

Absoluut oneens, een hobby auto moet helemaal superstrak zijn.
Maar zo denk ik zelf uiteraard over, en ik ben vrij extreem daarin, uiteraard ieder zijn eigen ding.

Maar nogmaals Smarter een goede spuiter kan dat zonder kleur verschil goed krijgen, maar het is wel zaak de juiste vakman te vinden en dit goed van tevoren te bepraten!

Ik heb op maandag de 21e een afspraak met de plaatselijke Toyota dealer voor het verversen van de remvloeistof. Ze hebben de Lexus op basis van chassisnummer kunnen herkennen en zowel de hoeveelheid (1 liter) als het type remvloeistof (Dot 5.1) vastgesteld. Tevens heb ik een prijsafspraak. Ik weet wel dat er naast de ontluchtingspunten bij de remmen zelf, er ook nog 2 extra punten onder de motorkap zitten: Drukvat bij remvloeistofreservoir en nog een ontluchtingspunt op het TRAC stabiliteitscontrole apparaat aan de andere kant van de motorruimte. Ik zal deze extra punten vooraf aanwijzen voor de zekerheid. De remvloeistof is nu erg donker en de vorige eigenaar heeft deze niet laten verversen na de aankoop in 2010... Zou deze er dan al vanaf nieuw inzitten?...:(

oei, en dan maak ik me al druk als mijn remvloeistof in me Logo er al bijna 3 jaar in zit :}

Bofkont zei:
rzasa zei:
smarter zei:
Maar zo denk ik zelf uiteraard over, en ik ben vrij extreem daarin, uiteraard ieder zijn eigen ding.

Technische kwaliteit gaat bij mij altijd boven cosmetische perfectie (met uitzondering van elke vorm van roest, want dat is voor mij persoonlijk onacceptabel). Uiteraard wil ik heel graag alles op en top, maar ik heb geen onbeperkte middelen. Ik ken de auto pas 3 maanden en ik verken dan liever eerst de technische aandachtspunten en het rijplezier. Als ik dan na een behoorlijke tijd 100% zeker weet welke kwaliteit ik in huis heb, dan ben ik zeker bereid om ook vervolgens optisch de puntjes op de 'i' te zetten. Overigens blijf ik erbij dat het een rotkleur is om 100% perfect te spuiten zonder kleurverschil

Technische kwaliteit is voor mij ook net zo belangrijk Smarter, elk piepje/kraakje/technisch defect ben ik allergisch voor (tu)
Ook het jaarlijkse onderhoud wordt stipt uitgevoerd, ook de olie die er nog maar 5000km inzit van dit jaar gaat ververst worden.

Het is idd een vrij tricky kleur ben ik met je eens zilvertinten zijn de moeilijkste om bij te spuiten , maar het is echt wel te doen.
Mijn rechter spatbord voor is dit jaar gespoten, geen enkel kleurverschil.

Bofkont zei:

Oei.... Dan ga ik je toezeggen dat je m'n Crown noooooooit gaat zien! ;)

Bofkont zei:
Technische kwaliteit is voor mij ook net zo belangrijk Smarter, elk piepje/kraakje/technisch defect ben ik allergisch voor (tu)
Ook het jaarlijkse onderhoud wordt stipt uitgevoerd, ook de olie die er nog maar 5000km inzit van dit jaar gaat ververst worden.

Het is idd een vrij tricky kleur ben ik met je eens zilvertinten zijn de moeilijkste om bij te spuiten , maar het is echt wel te doen.
Mijn rechter spatbord voor is dit jaar gespoten, geen enkel kleurverschil.

Als ik de Lexus een jaar rond heb kunnen rijden, weet ik precies of het inderdaad betaalbaar blijkt om een 20 jaar oude V8 topklasser als hobby te kunnen genieten en verzorgen. Als dit het geval is, dan verwen ik deze graag met 2 vers gespoten bumpers door een professional. Mits ik vooraf zeker weet dat de kleur, parelmoervleug en richting van de metaaldeeltjes kloppen. Mijn kleur is haast net 'Azzuro Nuvola' zoals bij introductie op de Alfa 156.

Rob0032 zei:
Bofkont zei:

Daar hoef je bij mij niet over in te zitten, want ik kan ontzettend genieten van auto's van anderen. Roest, kleurverschil, versleten bekleding. Het maakt me niets uit. Ik vind het heerlijk om de sfeer te proeven, het interieur te ruiken, de motor te horen en al helemaal om erin te mogen rijden. Ik geniet ontzettend van andermans hobby op deze manier en de conditie en staat maakt mijn beleving er nooit minder om. Bij mijn eigen auto heb ik wel een paar basisnormen die ik in stand probeer te houden. Technische conditie en roestvorming zijn voor mij persoonlijk de eerste zaken om meteen aan te pakken als er iets is. Optische verfijning volgt dan later.

smarter zei:
Rob0032 zei:
Bofkont zei:

Daar hoef je bij mij niet over in te zitten, want ik kan ontzettend genieten van auto's van anderen. Roest, kleurverschil, versleten bekleding. Het maakt me niets uit. Ik vind het heerlijk om de sfeer te proeven, het interieur te ruiken, de motor te horen en al helemaal om erin te mogen rijden. Ik geniet ontzettend van andermans hobby op deze manier en de conditie en staat maakt mijn beleving er nooit minder om. Bij mijn eigen auto heb ik wel een paar basisnormen die ik in stand probeer te houden. Technische conditie en roestvorming zijn voor mij persoonlijk de eerste zaken om meteen aan te pakken als er iets is. Optische verfijning volgt dan later.

Als de geplande forummeeting na februari valt, dan mag je zeker een rondje met de Crown rijden hoor.
Overigens vind ik het prachtig om dit soort auto's te zien. De snaarstrakke SLK van Bofkont en jouw ex-Golf heb ik in het echt gezien. Schitterend, maar ook wat eng. Ik had het bij m'n Volvo ook. Ik durfde die bijna nergens te parkeren bijvoorbeeld. En hoe strakker je auto, hoe strakker je 'm ook (vermoedelijk) wil houden. Iets wat jullie auto's ook allebei verdienen overigens.
Als ik in Bofkont z'n topic lees dan kan ik alleen maar een diepe buiging maken voor zijn perfectionisme.

Als de meeting op een zondag is, dan ben ik er zeker bij. En dan mag je ook zeker een rondje in die van mij, Rob! (tu)

Bedankt Rob (tu)

Je hebt wel een goed punt, het is altijd weer een strijd om de auto in perfecte staat te houden, overal parkeren is idd niet aan de orde.
Maar een ander zijn auto zal ik nooit bekritiseren op een krasje/schade/roest of wat dan ook, dat moet ieder voor zich zelf bepalen.
Ik kan zeker de schoonheid van elke wagen dan ook wel zien, we zijn allemaal liefhebbers op onze eigen manier.

De Kleur Azzurro Nuvola hebi ik gehad op mijn Alfa 156, waanzinnig mooi, maar kwa spuitwerk vrij onmogelijk er goed bij te krijgen door de diverse lichtinval hoeken *-)
Mijn motorkap is na een schade eens gespoten, maar verschil was er zeker, in die tijd boeide mij dat gelukkig nog niet zo.
Bij aanschaf was de wagen 3/4 jaar oud, in die tijd betaalde je nog veel geld voor een 156, hoe kunnen de tijden veranderen :T

Rob0032 zei:
smarter zei:
Rob0032 zei:
Bofkont zei:

Als de geplande forummeeting na februari valt, dan mag je zeker een rondje met de Crown rijden hoor.
Overigens vind ik het prachtig om dit soort auto's te zien. De snaarstrakke SLK van Bofkont en jouw ex-Golf heb ik in het echt gezien. Schitterend, maar ook wat eng. Ik had het bij m'n Volvo ook. Ik durfde die bijna nergens te parkeren bijvoorbeeld. En hoe strakker je auto, hoe strakker je 'm ook (vermoedelijk) wil houden. Iets wat jullie auto's ook allebei verdienen overigens.
Als ik in Bofkont z'n topic lees dan kan ik alleen maar een diepe buiging maken voor zijn perfectionisme.

Dat heb ik ook wel. Een mooie auto is een kostbaar bezit. Zeker als je hem niet binnen kan stallen. Ik vind het zelf heel fijn dat ik mijn auto overal met een gerust hart kan achterlaten. Bij een optisch perfecte auto doe je dat toch minder snel.

Rob0032 zei:
En hoe strakker je auto, hoe strakker je 'm ook (vermoedelijk) wil houden.

Dat weerhoudt mij dus om de bumpers laten spuiten nu. De Lexus ziet er prima uit, maar niet perfect en mijn genot is er zo niet minder om. Ik wil gewoon een nette auto waar ik van kan genieten zonder samengeknepen billen vanwege de vrees om een klein krasje op te lopen.

smarter zei:
Rob0032 zei:
En hoe strakker je auto, hoe strakker je 'm ook (vermoedelijk) wil houden.

Dat weerhoudt mij dus om de bumpers laten spuiten nu. De Lexus ziet er prima uit, maar niet perfect en mijn genot is er zo niet minder om. Ik wil gewoon een nette auto waar ik van kan genieten zonder samengeknepen billen vanwege de vrees om een klein krasje op te lopen.

Je wilt gewoon een nette auto waar je van kunt genieten zonder samengeknepen billen vanwege de vrees om een klein krasje op te lopen. Waarom dan toch de auto verwennen met 2 vers door een professional gespoten bumpers als uiteindelijk de kosten van Lexus rijden blijken mee te vallen? :S Dan rijd je toch alsnog met samengeknepen billen vanwege de vrees om een klein krasje op te lopen? :S

smarter zei:
Als ik de Lexus een jaar rond heb kunnen rijden, weet ik precies of het inderdaad betaalbaar blijkt om een 20 jaar oude V8 topklasser als hobby te kunnen genieten en verzorgen. Als dit het geval is, dan verwen ik deze graag met 2 vers gespoten bumpers door een professional.

Haha, scherp PW. :}

Ik zou, als die krassen je niet storen, de centjes lekker in je zak houden. Dat gevoel van angst om een perfecte auto ergens neer te zetten, ken ik gelukkig niet. Ik let natuurlijk wel op, maar ik ben er ook niet heel erg mee bezig. Uiteindelijk wordt een auto gebruikt en ja, dan loopt hij wel eens wat op.

520d zei:
Haha, scherp PW. :}

Ik zou, als die krassen je niet storen, de centjes lekker in je zak houden. Dat gevoel van angst om een perfecte auto ergens neer te zetten, ken ik gelukkig niet. Ik let natuurlijk wel op, maar ik ben er ook niet heel erg mee bezig. Uiteindelijk wordt een auto gebruikt en ja, dan loopt hij wel eens wat op.

Dat dus. (tu) zo zie ik het ook.

Ik ziet het uiteraard anders, ik zou de bumpers spuiten, het is toch waar je geregeld tegen aan kijkt.
Het mooie van schade is dat het altijd weer hersteld kan worden, zo zie ik er toch nog wat positiefs in :}

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1000860323-lexus-sc-400-u9-bj-1992-automaat.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

Een auto is naar mijn mening een gebruiksvoorwerp. Ook al is het iets bijzonders. Neemt niet weg dat je er niet met een bepaalde mate van zorg mee om kunt gaan, maar wel gewoon gebruiken maar dat kan met verstand. Als je een auto (intensief) gebruikt, bouw je er ook een band mee op. De auto's waar ik met het meeste plezier aan terugdenk zijn de auto's waar ik de winter-racecursussen mee gedaan heb en bijvoorbeeld buitenlandse reizen. En als er een kras opkomt laat je het maken. De auto's die het meeste waard zijn, zijn veelal de auto's met racehistorie. Denk je nu echt dat die nooit iets hebben opgelopen?

rzasa zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1000860323-lexus-sc-400-u9-bj-1992-automaat.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
Jammer dat de merkdealer niet even opmerkt dat de tellerstand in mijlen is ipv in kilometers... :(

Rob0032 zei:
Bofkont zei:

Rene mag mijn 155 ook nooit meer zien. :?

Haha Jongens, ik heb het misschien verkeerd omschreven, nog een poging "mijn hobby auto moet helemaal superstrak zijn"
Ik geef toe ik ben volledig doorgeslagen daarin, maar het perfectioneren geeft mij een enorme voldoening, ik ben erg visueel ingesteld en kan uren kijken naar mijn gebakje :}

Maar nogmaals " een ander zijn auto zal ik nooit bekritiseren op een krasje/schade/roest of wat dan ook, dat moet ieder voor zich zelf bepalen.
Ik kan zeker de schoonheid van elke wagen dan ook wel zien, we zijn allemaal liefhebbers op onze eigen manier "

FH126560 ,

Heb je absoluut gelijk in (tu)
Leuke bijkomende voordeel is dat met die oude zeer dure wagens met race historie nooit economisch totall los kunt rijden.
En idd de meeste van die wagens zijn van voor tot achter al eens volledig opgeknapt na fikse schades.

Barri zei:
rzasa zei:
Jammer dat de merkdealer niet even opmerkt dat de tellerstand in mijlen is ipv in kilometers... :(

Tja, 130.000 mijl klinkt inderdaad een stuk beter dan 210.000 km...

Een paar dingen vallen me direct op:

-Mooie kleurencombi
-Ik weet nu zeker dat ik de kentekenplaat zelf niet op de voorbumper ga monteren
-'Afgekloven 'stuurwiel oogt erg armoedig in zo'n chique interieur, dit hebben de versies met licht interieur helaas haast altijd
-Navigatiesysteem bovenop de console geschroefd direct in het zicht, kan niet zonder sporen verwijderd worden
-Dit geldt ook voor de bediening van het systeem naast de pook
-Er zit iets van een houder/ steuntje op de houten strip van het dashboard geschroefd. Doodzonde, is echt esdoornhout
-Er zit nog een metalen stripje op het dashboardpaneel naast de climate control geschroefd

Met wat nieuwe dashboarddeeltjes en een nieuwe houtstrip kom je gelukkig een heel eind. Ook het stuur kan door een leerbekleder opnieuw bekleed worden natuurlijk. Met die paar puntjes op de 'i' is het een pracht exemplaar lijkt me.

A.s. maandag heb ik een afspraak bij de Toyota dealer, ca. 200m van mijn werk. Ze gaan de remvloeistof verversen. Dat koffiebruine spul in het potje rechtsonder ziet er niet bepaald topfit meer uit:

DSC_0776_zpsaokepkqa.jpg~original

De Toyota dealer kon op basis van chassisnummer van de Lexus exact zien hoeveel vloeistof en welk type er in moet. Dat geeft vertrouwen. Ik heb melding gemaakt van 2 mogelijke complicaties: Extra hogedruk accumulator met eigen ontluchtingspunt vlakbij de hoofdremcilinder onder de motorkap en de TRAC traction control unit aan passagierskant met eveneens een eigen ontluchtingspunt. Voor beide punten onder de kap zijn er aparte procedures met loshalen van stekkers en geforceerd aansturen van de pompen middels een dummy stekker en directe spanning van de accu. Ik ben benieuwd of dit allemaal volgens plan gaat verlopen.

Vanmorgen dus de Lexus afgeleverd bij de Toyota dealer met als extra opmerking om de 2 ontluchtingspunten onder de motorkap ook niet te vergeten. Halverwege de dag werd ik gebeld voor enige toelichting hierover. Daarna zijn ze verder gegaan. Toen ik de auto kwam halen, was alles klaar en gelukt volgens de receptioniste. Wel vertelde ze dat er flink wat extra tijd aan besteed was. De factuur was desondanks geheel volgens afspraak: € 64,-. Keurig dus.

Ik zag wel op de factuur dat er 0,5 liter remvloeistof gebruikt was, terwijl er in een helemaal leeg systeem 1 liter gaat. Ik weet dat het haast onmogelijk is om alle extra zaken geheel door te spoelen (druk accumulator, TRAC systeem spoelen pas door als de tractiecontrole echt in werking treedt) , dus dat is normaal. Ik denk dat ik de komende maanden de resterende oude vloeistof gewoon lekker laat mengen met het verse spul en dan nog een keer extra laat verversen. Nu zit ik op 50% verse vloeistof, de volgende keer gaat het naar 75% als ze hetzelfde doen.

Het meest bijzondere vind ik dat het trillen in de remmen nu vrijwel weg is, terwijl dit echt overduidelijk was voorheen. Een trilling in het stuur was het nooit, maar een trillend pedaal met vibratie door de auto. Nu is dat praktisch weg. Heel bijzonder, maar ook heel fijn.

Gelukkig ben ik niet de enige die een auto bezit die er op de foto beter uitkomt dan in het echt, foto's kunnen, zo blijkt maar weer, op sommige vlakken best een vertekend beeld geven.
Ik denk dat iedereen naar een perfecte auto streeft, zowel qua exterieur als qua interieur, echter moet je het er ook maar voor over hebben om het (zoals bofkont) ten kosten van alles zo te krijgen.
Als je een auto elke dag gebruikt moet je niet wakker liggen van een krasje hier of daar, een barst in een bumper of een grote deuk zou ik erg ongelukkig van worden, maar een krasje voorkom je nou eenmaal niet.

Tomolino zei:
Gelukkig ben ik niet de enige die een auto bezit die er op de foto beter uitkomt dan in het echt, foto's kunnen, zo blijkt maar weer, op sommige vlakken best een vertekend beeld geven.
Ik denk dat iedereen naar een perfecte auto streeft, zowel qua exterieur als qua interieur, echter moet je het er ook maar voor over hebben om het (zoals bofkont) ten kosten van alles zo te krijgen.
Als je een auto elke dag gebruikt moet je niet wakker liggen van een krasje hier of daar, een barst in een bumper of een grote deuk zou ik erg ongelukkig van worden, maar een krasje voorkom je nou eenmaal niet.

Echt helemaal waar (tu). Gewoon lekker blijven genieten en de auto goed blijven verzorgen en stukje bij beetje verbeteren. Ik heb alleen nooit de intentie om showroomconditie te bereiken. Een klein krasje of putje is zo opgelopen en het zou vervelend zijn als dit het plezier van je hobby zou vergallen. Optische perfectie is echt zeer kostbaar en dat heb ik zelf niet over voor een hobby.

smarter zei:
Het meest bijzondere vind ik dat het trillen in de remmen nu vrijwel weg is, terwijl dit echt overduidelijk was voorheen. Een trilling in het stuur was het nooit, maar een trillend pedaal met vibratie door de auto. Nu is dat praktisch weg. Heel bijzonder, maar ook heel fijn.

Bijzonder, de mijne heeft er ook last van ,vooral van bijvoorbeeld van 130km/u naar 100km/u, daaronder trillen de remmen niet meer.
Ik heb na aankoop afgelopen maart gelijk de schijven en blokken laten vervangen, daarna heeft ie zo'n 12000km gereden.

Het trillen is 3000km geleden begonnen.

Toch ook maar eens de remvloeistof laten vervangen, baat het niet schaadt het niet(tu)

Deze keer een paar plaatjes geschoten van de techniek en diverse labels onder de motorkap voor de liefhebbers:

Volle bak:
DSC_0875_zpsx03jq9hy.jpg~original

De TRAC/ ABS unit:
DSC_0867_zpshelu8uv4.jpg~original

Hoofdremcilinder met daarvoor de druk accumulator voor de ABS/TRAC unit:
DSC_0869_zpsgoutp7bo.jpg~original

DSC_0884_zpsk8kfqlgv.jpg~original

De hydraulische fan heeft z'n eigen vloeistofpotje:
DSC_0871_zps6kikmo8g.jpg~original

Stuurbekrachtiging- en koelvloeistof reservoirs:
DSC_0872_zpsxfsd6s6i.jpg~original

10 liter koelvloeistof is volgens mij een bovengemiddelde hoeveelheid:
DSC_0877_zpsrthdh3su.jpg~original

Iets met een stekker, 1 van de velen:
DSC_0874_zpsxz8jtpt8.jpg~original

Koplampafstelling met een mooi ingebouwd hulpje:
DSC_0876_zpsprwdox4j.jpg~original

Best handig om te weten hoe de multiriem erop moet:
DSC_0878_zpsbvos5fb8.jpg~original

DSC_0881_zpsm6eszwgv.jpg~original

Gelukkig zit er vanaf het 1994 modeljaar gewoon R134A koelmiddel in de airco:
DSC_0883_zpsg3xs7tgp.jpg~original

Volgende maand 20 kaarsjes uitblazen:
DSC_0887_zpsrpzud14i.jpg~original

speedtouch zei:
Toont als nieuw!(tu)

Ja, en het gekke is dat ik de auto 4 maanden geleden zo in ontvangst genomen heb en ik er sindsdien zelf helemaal niets aan gedaan heb... De motorkap sluit mooi af met een rubber aan de voorzijde en zeer smalle naden. De grille laat de rijwind via een afgebogen kanaal door naar de hydraulische fan. Daarnaast is de motorruimte aan de onderzijde ook compleet afgedekt met een kunststof plaat. Er komt dus heel weinig troep en vocht binnen in de motorruimte. Goed ontworpen dus.

Terug
Bovenaan