smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Rob0032 zei:
Wat zit er eigenlijk rechts op de middenconsole? Dat verticale geval, naast de audio en dergelijke... Een soort bekerhouder?

Ja, dat is inderdaad de bekerhouder. Aangezien de (ook tweedehands) peperdure Nakamichi audiosystemen ook zonder koffie morsen regelmatig stuk gaan, denk ik niet dat ik de bekerhouder zelf ooit ga gebruiken.

Zou je daar eens een foto van willen maken? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Best een elegante oplossing zo. Niet doen alsof er niets zit, maar het ook dominerend in het interieur maken.

^^ Heeft Saab niet vergelijkbare bekerhouders? Of was het nou een ander merk, ik heb het in elk geval meer gezien.

Wouter82 zei:
^^ Heeft Saab niet vergelijkbare bekerhouders? Of was het nou een ander merk, ik heb het in elk geval meer gezien.

Latere 9-5 had die inderdaad.

Bedankt voor de link, smarter! (tu)

Best innovatief dus, deze Lexus: vanaf 1991 had deze al de bejubelde deurscharnieren van de Renault Avantime en de bekerhouders van de Saab 9-5.

En ja hoor, vandaar poseerde het Belgische broertje van je Lexus met plezier voor mijn camera:

29f9xg0.jpg

2qb4rav.jpg

Behalve wat slijtage aan de deurstijl, ziet 'ie er nog erg strak uit (ook een erg geslaagde kleurencombinatie imho). Gelet op het kenteken, heeft de (op respectabele leeftijd zijnde) eigenaar hem waarschijnlijk al sinds nieuw.

Die neus op de eerste foto; prachtige lijn!

@bekerhouder: is dat zo bijzonder? Zo zien ze er toch bijna allemaal uit? De Golf IV heeft ook zoiets, alleen klapt die net iets anders uit.

Geweldige spot, Escher! (tu). Deze ziet er ook erg chique en verzorgd uit. Hoeveel zouden er in België rondrijden?

Barri zei:
Die neus op de eerste foto; prachtige lijn!

Die lijnen op de motorkap versterken de lengte van de auto nog verder. Die motorkap is echt een belachelijk grote lap om te zien.

DSC_0763_zpsgmyz0mtb.jpg~original

Vandaag werd ik door de postbode erg blij gemaakt met de originele lederen map met instructieboekje en serviceboekje van het juiste bouwjaar. Zo ziet mijn dashboardkastje er in ieder geval niet meer zo ontzettend leeg uit.

De originele brochure op mooi dik papier ingebonden met ringband had ik al een paar dagen in huis. Mooi setje zo:

DSCF1124_zpspgxf2uc6.jpg~original

Durashift zei:
En, kon de postbode ook iets zeggen omtrent de transportstatus van de schokdempers?

Zo te zien kan ik de schokdempers vandaag of morgen verwachten:

Shipping status: Departed
Sep-22-15, 09:22 AM, Amsterdam

Ik heb de Lexus gekocht bij een autobedrijf, die de auto in consignatie namens de eigenaar verkocht. De eigenaar had geen behoefte aan contact met kopers en gedoe aan de deur, zo begreep ik. Ik denk zelf dat dit ook kwam vanwege een paar technische dingetjes waar niet elke particuliere koper even gemakkelijk overheen stapt. Aan de hand van het kentekenbewijs en de groene kaart, die bij de auto zaten heb ik net toch even een mailtje gestuurd, je weet maar nooit:

'Beste heer ****,

Enkele weken geleden heb ik via **** uw Lexus SC400 gekocht. Dit bedrijf heeft absoluut uw privacy netjes gerespecteerd door deze Lexus namens u aan mij te verkopen. Aan de hand van de kentekenpapieren ben ik zelf zo vrij geweest om uw gegevens te achterhalen. Ik ben een ontzettende autoliefhebber en koop normaal gesproken alleen een auto als de historie en achtergrond 100% zuiver is. De Lexus had helaas geen onderhoudsboekjes en -facturen. De auto zelf vertelde mij wel dat het een mooi exemplaar is zonder schadeverleden met een goede motor en versnellingsbak. Tijdens de proefrit constateerde ik al wel een paar dingen om op te lossen:

-Rammel linksachter in de wielophanging
-Climate control regelt niet goed af
-Behoorlijk trillende remmen
-‘TRAC’ controlelampje brandt

Dit tezamen met de ontbrekende onderhoudshistorie heeft ervoor gezorgd dat ik niet de oorspronkelijke vraagprijs kon betalen. Ik wist dus goed wat ik kocht en heb op deze basis de auto meegenomen.

Ondertussen zijn er nieuwe schokdempers onderweg vanuit de VS en weet ik dat zowel de binnentemperatuursensor van de climate control alswel de remschijven voor nog vervangen moeten worden. Dit ga ik binnenkort zeker laten doen. Het brandende ‘TRAC’ lampje is gelukkig geen APK item en kan vele oorzaken hebben, zo heb ik inmiddels online gelezen, dit laat ik dus voorlopig zo.

Al met al ben ik zeker blij met de Lexus, de auto rijdt heel fijn en ziet er erg goed verzorgd uit.

Om toch enige historie en een goed verhaal bij de auto te krijgen zou ik het leuk vinden om eens met u te spreken over uw ervaringen met de Lexus in de 5 jaren dat u deze zelf gehad heeft (2010 tot nu). Ook ben ik erg benieuwd waarom er geen kilometerhistorie bekend is tussen 1998 en 2010 (het moment dat u de auto kocht)

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

'smarter'

Hmm, ik kan mij voorstellen dat iemand die zijn auto in consignatie verkoopt, daar niet op zal reageren. Maar wie niet waagt, wie niet niet wint!

Mechanix zei:
Hmm, ik kan mij voorstellen dat iemand die zijn auto in consignatie verkoopt, daar niet op zal reageren. Maar wie niet waagt, wie niet niet wint!

Ergens hoop ik dat zijn autoliefhebbers hart deze schroom overwint. Iemand die een auto als deze koopt en er vervolgens 5 jaar lang netjes voor zorgt vindt het hopelijk ook leuk om te lezen dat de auto goed terecht gekomen is. Bovendien haal ik door de problemen te benoemen wellicht de angel eruit. Hij hoeft zich immers niet te verantwoorden, ik weet wat ik heb, wat eraan moet gebeuren en ben er blij mee.

Kan het trouwens niet ook zo zijn dat de eigenaar is overleden en dat de familie de auto in consignatie verkocht?

Wouter82 zei:
Kan het trouwens niet ook zo zijn dat de eigenaar is overleden en dat de familie de auto in consignatie verkocht?

Het is een 53-jarige ingenieur en eigenaar van een bedrijf dat gereedschappen en mechanische onderdelen ontwikkelt en fabriceert voor diverse toepassingen op gebied van o.a.:

-metaal- en kunststofbewerking
-ontwikkeling & ontwerp van mechanische prototypes
-fabricage van apparatuur ter produktieverbetering
-spuitgietmatrijzen incl. aanloop-produktie
-fijnmechanische onderdelen

Overigens heb ik van de handelaar waar ik zaken mee gedaan heb het volgende gehoord:

-Vorige eigenaar heeft de Lexus in 2010 gekocht bij een handelaar in Waspik voor € 10.000,-.
-Auto had volgens de handelaar in Waspik ruim 10 jaar stilgestaan in een verzameling.
-Auto was daarvoor rond 1999 gekocht door verzamelaar bij de Domeinen in een veiling.

Dit verhaal heb ik gehoord voordat ik de kilometerstand zelf gecheckt heb in het NAP register. Het NAP register heeft tussen 1998 (27.000 miles) en 2010 (32.000 miles) geen enkele registratie, dus dit verhaal zou kunnen kloppen. Als dit waar is, klopt de huidige stand van 54.000 miles dus echt en heeft de auto niet echt veel buitenlucht gezien in z'n bijna 20-jarige bestaan.

smarter zei:
Mechanix zei:

Ergens hoop ik dat zijn autoliefhebbers hart deze schroom overwint. Iemand die een auto als deze koopt en er vervolgens 5 jaar lang netjes voor zorgt vindt het hopelijk ook leuk om te lezen dat de auto goed terecht gekomen is. Bovendien haal ik door de problemen te benoemen wellicht de angel eruit. Hij hoeft zich immers niet te verantwoorden, ik weet wat ik heb, wat eraan moet gebeuren en ben er blij mee.

Het kan natuurlijk ook dat de vorige eigenaar gewoon geen zin had er tijd en energie in te steken. Een auto verkopen kan natuurlijk een hoop gedoe zijn.

smarter zei:
Geweldige spot, Escher! (tu). Deze ziet er ook erg chique en verzorgd uit. Hoeveel zouden er in België rondrijden?

Geen idee hoeveel SC's er op Belgisch kenteken rondrijden, maar het zullen er beslist niet veel zijn. Kan me eigenlijk alleen maar dit exemplaar herinneren, die rijdt al zeker vijftien jaar hier in de buurt rond!

Je mailtje naar de oorspronkelijke eigenaar is erg helder, meer kan je ook niet doen! Hopelijk krijg je antwoord :)

Zo, dat was een ontzettend leuk en druk weekend: Van vrijdag t/m vandaag heb ik genoten van EMWeekend 2015 in Limburg. Een mooie rit dus voor de Lexus, altijd goed om de auto op deze manier echt te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.

Op de heenweg naar Limburg afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de vorige eigenaar van de Lexus naar aanleiding van mijn mail enkele dagen daarvoor. Ik heb meteen de auto aan de kant gezet en heb een half uur aan de lijn gehangen. Ook bleek hij de boekjes nog thuis te hebben liggen (:B (die heb ik vandaag in Waalwijk opgehaald op weg van Limburg naar huis).

Het verhaal is als volgt:

Auto is in april 1996 nieuw in NL op kenteken gezet, dit wist ik uiteraard al. In 1998 stond deze auto 2 jaar oud bij de Domeinen te koop, Autohandelaar J. Damen te Waspik heeft de Lexus daar voor Hfl 75.000,- toen gekocht. Hij heeft er toen zelf een aantal maanden mee gereden, waarna deze in zijn showroom beland is op een mooi presentatiepodium zonder enige haast om deze te verkopen. De vorige eigenaar is een kennis van deze handelaar en had deze Lexus al jarenlang in de showroom gezien bij Damen. Rond 2010 ging het nogal slecht bij Damen en was er cash nodig. Toen heeft de vorige eigenaar toegeslagen en de SC400 voor € 12.000,- gekocht. De auto had toen 12 jaar in de showroom gestaan... Autobedrijf Damen te Waspik is vervolgens in 2011 toch failliet gegaan.

Vandaag vertelde de vorige eigenaar me dat hij de auto bij een bevriende garagehouder heeft laten onderhouden de afgelopen 5 jaar. Er zijn wel altijd originele Lexus onderdelen gebruikt, maar geen facturen en stempels. Vorig jaar is er nog voor € 2.500,- verspijkerd: Beurt, remblokken, 4 nieuwe Michelins en de startmotor. De startmotor zit op het blok onderin de 'V', dus onder het spruitstuk enz. Geen feest dus om te vervangen.

Hij had net een nieuw huis gekocht, nog dichter bij zijn eigen zaak. De vaste lasten van De Lexus, te weinig tijd om onderdelen voordelig te zoeken en te weinig kilometers maken hebben hem doen besluiten om de auto te verkopen. Hij heeft zelf geen tijd voor internetverkoop, dus hij had het uitbesteed aan een handelaar die vlak bij zijn bedrijf zat. Aangezien hij vandaag aan het werk was in zijn eigen bedrijf, 500 meter van de handelaar waar ik de auto opgehaald heb,heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.

Alles wijst er dus op dat deze SC400 echt maar 55.000 mijl gelopen heeft...

Daarnaast heb ik vanaf vrijdag 347.3 mijl (=555,68 kilometer) met De Lexus gereden na het aftanken. Vanmiddag weer afgetankt met 59,85 liter V-Power. Verbruik dit weekend was dus gemiddeld 1:9,3 (tu). Heen en terug voornamelijk snelweg met 120 km/h, maar de 80km puzzelrit door Heuvelachtig Limburg gisteren en wat testritjes met mede EMW-ers waren natuurlijk niet gunstig voor het verbruik.

SAM_0192_zpscopbhwhk.jpg~original

DSCF7916_zpsvw7ha7hv.jpg~original

DSCF0586_zpszddbzlu7.jpg~original

DSCF7879_zpsoqinp9kg.jpg~original

DSCF7896_zpsc1hvqimf.jpg~original

DSCF7913_zpsvopacyxf.jpg~original

Mooie foto's, fijn dat je duidelijkheid hebt omtrent het verleden.

Als ik het goed begrijp was de aankoop door de vorige eigenaar deels rationeel (scherpe prijs?) en misschien ook wel om een kennis te helpen?
Krijg niet het idee dat hij nu zo 'weg' was van de auto.

De vorige eigenaar gaf inderdaad aan dat hij geen autoliefhebber is. Hij heeft de auto 5 jaar lang voor woon-werk verkeer gebruikt en vond het een fijne auto, maar verder had hij geen moeite met afscheid nemen.

Wat leuk Smarter! Gaaf dat de vorige eigenaar de moeite nam om contact met je op te nemen. Ik heb trouwens ook een SC gespot pas, die zal ik later in je topic plaatsen :)

Smarter, naar aanleiding van je berichtje op fb heb ik even de foto's bekeken die ik in 2010 gemaakt heb van de Renault 17 bij Damen in Waspik, maar helaas is er geen spoor van je Lexus te kennen. En verder kan ik me, behalve een Fiat 131 en en Taunus geen auto's herinneren die daar stonden.
Maar ik lees hier dat je al wat stukjes van de historie hebt kunnen achterhalen. Succes met de verdere speurtocht.

Ik kwam net ook nog een SC tegen in m'n archief, maar dit was een SC300!

21790405996_b789ed212f_c.jpg

21816556645_67ddbc3f91_c.jpg

Nee man ouwe Meuk Gullwing :}:p

Mooie foto's Smarter, en mooi dat je nu wat meer duidelijkheid hebt.
Trouwens ik heb geen enkel moment getwijfeld aan de kmstand gezien de staat bizar nette staat van het interieur/leder.

Rob0032 zei:

De SC300 is de ultieme versie voor de liefhebber, al helemaal als dit de zeldzame handbak versie betreft. Deze heeft de beroemde 3.0 6-in-lijn onder de kap. De Lexus SC/Toyota Soarer heeft helemaal dezelfde bodemplaat en ophangingspunten als de Toyota Supra vanaf 1993. Dit betekent dus mogelijkheden voor de ultieme 'sleeper': Elegante coupé zonder opsmuk met verregaand aangepaste onderstelcomponenten en alle twin turbo upgrades als mogelijk voor de Supra.

Renault15.17 zei:
Smarter, naar aanleiding van je berichtje op fb heb ik even de foto's bekeken die ik in 2010 gemaakt heb van de Renault 17 bij Damen in Waspik, maar helaas is er geen spoor van je Lexus te kennen. En verder kan ik me, behalve een Fiat 131 en en Taunus geen auto's herinneren die daar stonden.
Maar ik lees hier dat je al wat stukjes van de historie hebt kunnen achterhalen. Succes met de verdere speurtocht.

Super bedankt voor de moeite! (tu) Leuk om te lezen dat deze handelaar best een aantal bijzondere liefhebbersauto's had staan.(tu) Jij was daar in de showroom ruim 2 weken voordat de Lexus werd afgeleverd aan de vorige eigenaar. Ik heb wel begrepen dat er voor aflevering een hele grote beurt incl. een aantal extra zaken uitgevoerd moest worden om 12 jaar 'standschade' weg te werken. Het kan dus best kloppen dat de Lexus tijdens jouw bezoek al ergens in de werkplaats stond i.p.v. in de showroom. Het was natuurlijk erg leuk geweest als je de Lexus daar toen zelf gespot had, vandaar mijn bericht.

smarter zei:
Rob0032 zei:

De SC300 is de ultieme versie voor de liefhebber, al helemaal als dit de zeldzame handbak versie betreft. Deze heeft de beroemde 3.0 6-in-lijn onder de kap. De Lexus SC/Toyota Soarer heeft helemaal dezelfde bodemplaat en ophangingspunten als de Toyota Supra vanaf 1993. Dit betekent dus mogelijkheden voor de ultieme 'sleeper': Elegante coupé zonder opsmuk met verregaand aangepaste onderstelcomponenten en alle twin turbo upgrades als mogelijk voor de Supra.

Leuke info, bedankt! (tu)
Als ik 'm weer zie dan ga ik eens kijken of er een handbak in zit. Overigens heeft deze ook het kenteken voor onder de bumper zitten, dus kennelijk gebeurde het wel vaker.

smarter zei:
Rob0032 zei:

Dus als ik het goed begrijp is dat het 2JZ blok? Ik moet een SC hebben. Een sleeper daarvan creeeren moet echt fantastisch zijn. hetzelfde turbo gefluit als een dikke supra. JA doen!

Rob0032 zei:
Overigens heeft deze ook het kenteken voor onder de bumper zitten, dus kennelijk gebeurde het wel vaker.

Tuurlijk gebeurde dat vaker. Het is namelijk mooier. Ik blijf dat hier herhalen. Veel te bang dat Smarter luistert naar iedereen die zegt dat de kentekenplaat op de bumper moet...

Zag je nieuwe aanwinst al voorbij komen, maar nu pas tijd om te reageren, schitterende bak :O:O:O Echt helemaal mijn ding zo, lijkt me fantastisch er ooit zo één te hebben. Heeft m'n vader de liefde voor Japanners toch nog enigszins er doorheen weten te krijgen ;)

Ik zag deze week eindelijk een SC400 in het echt. Was wel een beetje, uhm, customized... Hij had een Honda Civic petjes-behandeling gekregen. Desalniettemin kon ik nu wel goed de afmetingen tot me in laten werken.

Niet mee, niet tegen. Na de vele foto's in dit topic had ik een redelijk goed idee, dus de grootte was zoals verwacht.

Eigenlijk zijn de afmetingen van de SC400 vergelijkbaar met de nieuwe Mustang waar ik in zat. Ellenlange neus, cockpit en lekker kontje.

Grote verschil: de hoogte. Wat is de SC400 laag vergeleken met moderne auto's.

Bedankt voor de leuke reacties weer! (tu)

De kentekenplaat blijft in ieder geval zitten waar deze nu zit. Ik kwam ook nog deze tegen, het kan dus veel erger.

Vanmorgen heeft de chef werkplaats binnen een uur beide achterste schokdempers vervangen incl. de- en montage van de complete veerpoten en veren. Super gemakkelijk sleutelen, gaf hij aan. Alle bouten en moeren nog als nieuw en zonder moeite los en weer vast te maken.

Ik heb net even proefgereden en ik heb nu weer een muisstil onderstel zonder enige rammel of kraakje. Eindelijk rijdt de auto zoals deze bedoeld is. De rammel in het onderstel linksachter was op den duur toch best irritant.

Bofkont zei:
Goed bezig Smarter, dat merk je direct nieuwe schokbrekers/vering (tu)

Thanks!, Dat rijdt inderdaad duidelijk beter. De schokdempers voor de voorkant heb ik ook nieuw liggen, maar dat is meer werk om te vervangen en er is minder haast mee. De voordempers zijn nog niet lek en lijken het nog goed te doen. Ik heb ze meteen alle 4 nieuw besteld in de VS i.v.m. de verzendkosten ineens. Het zijn Monroe OESpectrum dempers made in Japan dus dat zit wel goed.

Fotootje vandaag tijdens de werkzaamheden: Kofferbakbekleding eruitgehaald om bij de veerpoten te komen. Hier zie je de brandstoftank en vulhals liggen tussen de achterbank en bagageruimte. Ziet er keurig uit na bijna 20 jaar.

SAM_0215_zpsitf7fxcb.jpg~original

Twix zei:
Niet mee, niet tegen. Na de vele foto's in dit topic had ik een redelijk goed idee, dus de grootte was zoals verwacht.

Eigenlijk zijn de afmetingen van de SC400 vergelijkbaar met de nieuwe Mustang waar ik in zat. Ellenlange neus, cockpit en lekker kontje.

Grote verschil: de hoogte. Wat is de SC400 laag vergeleken met moderne auto's.

1 meter 33 is inderdaad ontzettend laag vergeleken met nieuwe auto's. Een nieuwe Ford Mondeo is zomaar 15 centimeter hoger... Hier een plaatje van zojuist in verhouding met een Ford Ka:

SAM_0220_zps8zae4ou9.jpg~original

Ik zou eerlijk gezegd dan ook op korte termijn de voorzijde vervangen, heb je het helemaal weer tip top.
Mooie foto, het is gelijk weer duidelijk hoe lang/groot die mooie coupe van je is B)

Terug
Bovenaan