Zo, dat was een ontzettend leuk en druk weekend: Van vrijdag t/m vandaag heb ik genoten van EMWeekend 2015 in Limburg. Een mooie rit dus voor de Lexus, altijd goed om de auto op deze manier echt te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.
Op de heenweg naar Limburg afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de vorige eigenaar van de Lexus naar aanleiding van mijn mail enkele dagen daarvoor. Ik heb meteen de auto aan de kant gezet en heb een half uur aan de lijn gehangen. Ook bleek hij de boekjes nog thuis te hebben liggen

(die heb ik vandaag in Waalwijk opgehaald op weg van Limburg naar huis).
Het verhaal is als volgt:
Auto is in april 1996 nieuw in NL op kenteken gezet, dit wist ik uiteraard al. In 1998 stond deze auto 2 jaar oud bij de Domeinen te koop, Autohandelaar J. Damen te Waspik heeft de Lexus daar voor Hfl 75.000,- toen gekocht. Hij heeft er toen zelf een aantal maanden mee gereden, waarna deze in zijn showroom beland is op een mooi presentatiepodium zonder enige haast om deze te verkopen. De vorige eigenaar is een kennis van deze handelaar en had deze Lexus al jarenlang in de showroom gezien bij Damen. Rond 2010 ging het nogal slecht bij Damen en was er cash nodig. Toen heeft de vorige eigenaar toegeslagen en de SC400 voor € 12.000,- gekocht. De auto had toen 12 jaar in de showroom gestaan... Autobedrijf Damen te Waspik is vervolgens in 2011 toch failliet gegaan.
Vandaag vertelde de vorige eigenaar me dat hij de auto bij een bevriende garagehouder heeft laten onderhouden de afgelopen 5 jaar. Er zijn wel altijd originele Lexus onderdelen gebruikt, maar geen facturen en stempels. Vorig jaar is er nog voor € 2.500,- verspijkerd: Beurt, remblokken, 4 nieuwe Michelins en de startmotor. De startmotor zit op het blok onderin de 'V', dus onder het spruitstuk enz. Geen feest dus om te vervangen.
Hij had net een nieuw huis gekocht, nog dichter bij zijn eigen zaak. De vaste lasten van De Lexus, te weinig tijd om onderdelen voordelig te zoeken en te weinig kilometers maken hebben hem doen besluiten om de auto te verkopen. Hij heeft zelf geen tijd voor internetverkoop, dus hij had het uitbesteed aan een handelaar die vlak bij zijn bedrijf zat. Aangezien hij vandaag aan het werk was in zijn eigen bedrijf, 500 meter van de handelaar waar ik de auto opgehaald heb,heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.
Alles wijst er dus op dat deze SC400 echt maar 55.000 mijl gelopen heeft...
Daarnaast heb ik vanaf vrijdag 347.3 mijl (=555,68 kilometer) met De Lexus gereden na het aftanken. Vanmiddag weer afgetankt met 59,85 liter V-Power. Verbruik dit weekend was dus gemiddeld 1:9,3

. Heen en terug voornamelijk snelweg met 120 km/h, maar de 80km puzzelrit door Heuvelachtig Limburg gisteren en wat testritjes met mede EMW-ers waren natuurlijk niet gunstig voor het verbruik.