smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Gave cabrio zeg! Ziet ze nog maar weinig in deze mooie originele staat. Heb met plezier het hele topic doorgelezen. Is er trouwens nog wat van terecht gekomen een algemeen golf cabrio topic te maken? Kon het zo gauw niet vinden. Wat betreft de winterstalling, ik ken je gevoel, mis die van mij nu sinds november en bijna elke dag denk ik er wel weer aan. Hier mijn classic line, helaas geen origineel Nederlandse, maar nog wel vrijwel helemaal origineel op de wielen (hoort 15" te zijn) en het stuur na (moet leer zijn, is nu kunststof).
Foto-AV83OAJ7-D.jpg

Foto-H6SM3TWD-D.jpg

ne7l.jpg

Heb zelf een grill met enkele lampen en chrome rand gemonteerd, zit wel weer te twijfelen het terug te draaien. De 15" wielen ben ik naar opzoek en ook het stuur wil ik vervangen naar het origineel.

@thomasclassic: die Castelet velgen zijn toch juist 15 inch?

Zo'n grille met enkele lampen is mooi, maar past niet echt bij een Quartett.

Barri zei:
@thomasclassic: die Castelet velgen zijn toch juist 15 inch?

Die horen op de classic line 15" te zijn, dit zijn waarschijnlijk die van de Etienne Aigner, waar wel 14" standaard geleverd werd.

Barri zei:
Zo'n grille met enkele lampen is mooi, maar past niet echt bij een Quartett.

Ja vind ik eigenlijk ook, vandaar ook de twijfel. Vind dit zeker niet misstaan, maar origineel is het niet.

Mooi Golfje. ;-)

Omdat ik zelf op zoek ben naar zo'n cabrioletje heb ik het even doorgelezen.
i.v.m. Budget een opknappertje.
Dus erg handig die linkjes naar onderdelen sites.;-)

En trek hem maar gauw weer uit de stalling.
De winter is voorbij.

Wouter82 zei:
Als het goed is, gebeurt dat ongeveer nu :D

Hoe raad je het zo, Wouter... :cool:

Met een beetje hulp opgestart in Zeist ongeveer een uurtje geleden:

IMGP0270_zps0a3f6be4.jpg~original

Ik ben ontzettend blij dat ie weer thuis voor de deur staat:

IMGP0271_zpsa640a3fd.jpg~original

IMGP0272_zpsf8b56cd4.jpg~original

Hij rijdt overigens nog steeds fantastisch, ik kon nergens aan merken dat ie bijna een half jaar stilgestaan heeft. (y)

smarter zei:
Wouter82 zei:

Ik ben ontzettend blij dat ie weer thuis voor de deur staat:

Hij rijdt overigens nog steeds fantastisch, ik kon nergens aan merken dat ie bijna een half jaar stilgestaan heeft. (y)

Hij moet niet voor de deur staan, je moet d'r in rijden! ;-)
Maar dat zal wel goed komen. Veel fijne Km's gewenst.

smarter zei:
Wouter82 zei:

Stond je dochter er nog voor?:)

Ik had hem drie weken geleden al opgehaald;)

Het is toch altijd iedere keer even aankijken hoe een auto na een halfjaar stilstand weer tot leven komt. Stilstand is vaak achteruitgang is mijn ervaring, bandjes beetje vierkant, accu beetje leeg, etc, etc. Maar mooi om te horen dat de auto zonder problemen uit de garage is gekomen. Laat de zomer maar beginnen!..:D

Voor de deur hoort 'ie, niet in een garagebox! Hopelijk kun je er dit jaar veel kilometers bij maken en kom ik je eens tegen op een EMW-evenement. Ik schijn binnenkort ook lid te zijn :)

Enzo Ferrari zei:
Het is toch altijd iedere keer even aankijken hoe een auto na een halfjaar stilstand weer tot leven komt. Stilstand is vaak achteruitgang is mijn ervaring, bandjes beetje vierkant, accu beetje leeg, etc, etc. Maar mooi om te horen dat de auto zonder problemen uit de garage is gekomen. Laat de zomer maar beginnen!..:D

Inderdaad. Accu was wel bijna helemaal plat ondanks het loskoppelen van de -pool. Daar heb ik vorig jaar ook al een paar keer problemen mee gehad na enkele weken stilstand. Nagenoeg nieuwe accu heb ik al klaarstaan.

Mijn bevindingen vandaag:

-Nagenoeg geen vloeistoflekkage op de garagevloer
-Alle vloeistoffen prima op peil
-Met starthulp direct aanslaan, niet hoeven doorstarten
-Remmen allemaal los, gangbaar en zonder bijgeluiden
-Beetje schimmel op stuur, pook en gordels
-Totaal geen onbalans of trillingen tijdens het rijden
-Motor komt netjes op temperatuur en wordt niet te warm
-Koelvin slaat netjes in tijdens stationair lopen
-Stalen achterruitframe aan binnenzijde moet ontroest/ behandeld worden aan onderzijde

To do list:

-Accu vervangen
-Achterruitframe aan binnenzijde ontroesten/ behandelen
-Raamsnorren aan buitenzijde vervangen (heb ik klaarliggen)
-Distributieriem vervangen? (twijfel, want de huidige zit er pas 25.000km op, maar wel al 6 jaar)
-Onderhoudsbeurt incl. alle vloeistoffen en filters
-APK

Verder is en blijft het gewoon een heerlijk basic autootje waar ik ontzettend van blijf genieten.

Elco zei:
Voor de deur hoort 'ie, niet in een garagebox! Hopelijk kun je er dit jaar veel kilometers bij maken en kom ik je eens tegen op een EMW-evenement. Ik schijn binnenkort ook lid te zijn :)

Ben je er ook bij op het lustrumevenement op 12 april a.s.?

Blijft er prachtig bijstaan! Moet een erg leuk gevoel zijn om 'm terug 'tot leven te wekken' in het heerlijke lentezonnetje ;)

Morgen lekker een dagje vrij. Eerst maar eens de Golf wassen, poetsen en uitzuigen. De nieuwe accu heb ik ook klaarliggen voor montage. Daarna even langs bij CabrioHoods Vianen om het achterruitframe te laten beoordelen. Ik ga ervan uit dat deze nog goed genoeg is om de roest te behandelen en terug te plaatsen. Ik ben benieuwd.

Jammer zat het vandaag zo'n somber dagje is. De Golf staat er in ieder geval wel weer helemaal fris en zomerklaar bij nu:

SDIM0027_zps688bfc60.jpg~original

SDIM0028_zps1c855219.jpg~original

SDIM0031_zpse6c122b0.jpg~original

SDIM0033_zpsecc6e91d.jpg~original

Op deze foto zie je onderaan de achterruit het roestige raamframe:
SDIM0034_zpsa31c1413.jpg~original

Volgende week breng ik hem weg naar Cabriohoods Vianen om het frame te herstellen , spuiten en opnieuw te monteren.

Vandaag heerlijk met de Golf naar werk gereden. Vanmiddag op de terugweg met het kapje neer weer ouderwets genoten. :cool:(y)

Dat had ik ook in de planning. ;-)

Helaas heeft het kopen van zo'n cabrioletje wat haken en ogen.
In mijn geval dan. ;-)

Wat een prachtig "Erdbeerkörbchen" zeg, onverprutst, mooie kleur en bekleding, helemaal goed!
Mijn eigen Golf 1 Cabrio (https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4988663,printview,page=1) heeft zijn eerste voorjaarsritje er ook al opzitten, het blijft genieten.
Al kijk ik stiekem ook weleens naar een Golf 1 Cabrio uit de laatse bouwjaren: minder roestgevoelig, wat meer pit, stuurbekrachtiging en geen carburateur-gedoe.

Ik weet het, het is (nog) niet moeders mooiste. Maar wel een Golf Cabriolet! ;-)
Bij deze een foto. Vandaag aangeschaft voor heel weinig.

10zyfdf.jpg

Gisteren heeft Cabriohoods Vianen het roestige achterruitframe gedemonteerd, gestraald, geprimed en weer zwart gespoten. Alles weer netjes gemonteerd en als het goed is weer jarenlang goed en roestvrij.

Omdat ik de auto vandaag toch aan de zaak had staan, meteen maar APK laten keuren (moest voor 26 mei). Zonder enig adviespuntje weer goedgekeurd en nu bijna 14 maanden APK, want als je binnen 2 maanden voor de APK datum laat keuren dan blijft de oorspronkelijke datum staan.

Gefeliciteerd. (y)

Van die 2 maanden moet ik ook eens gebruik maken, de laatste keer had hij pas een nieuwe APK op zijn vervaldatum. o_O

Vandaag weer lekker vrij, zoals elke dinsdag. Begin van de middag lekker wat rondgereden door de omgeving en daarna de kinderen van school gehaald. Genieten! :cool:

IMGP0725_zpsba061183.jpg~original

IMGP0727_zpsf06d3258.jpg~original

smarter zei:
[
-Distributieriem vervangen? (twijfel, want de huidige zit er pas 25.000km op, maar wel al 6 jaar)

Aller eerst: Mooie auto!
Maar op het bovenstaande zou ik echt niet gaan bezuinigen. Bij twijfel gewoon vervangen.

Iets voor jou?

Voor komende editie zijn we op zoek naar vier eigenaren van een Volkswagen Golf Cabriolet type 1 die over hun ervaringen willen vertellen. Reacties graag naar Gert@youngtimer-magazine.nl

rzasa zei:
Iets voor jou?

Voor komende editie zijn we op zoek naar vier eigenaren van een Volkswagen Golf Cabriolet type 1 die over hun ervaringen willen vertellen. Reacties graag naar Gert@youngtimer-magazine.nl

Leuk! net een mailtje gestuurd.

Afgelopen zaterdag ontzettend genoten van het eerste lustrum van Elk Merk Waardig. Het was geweldig om deze dag samen te organiseren met 3 mede forummers / clubleden:

IMGP2612_zps2d2759b6.jpg~original

IMGP2636_zps238f9936.jpg~original

IMGP2647_zpscfbdd20c.jpg~original

IMGP2671_zpsdd0462ff.jpg~original

lustrumevenement_EMW_elcovandermeer_048_1280_zps1f3245a6.jpg~original

IMGP2709_zpsc17240eb.jpg~original

IMGP2716_zps0110c509.jpg~original

lustrumevenement_EMW_elcovandermeer_080_1280_zpsd4ce31bd.jpg~original

lustrumevenement_EMW_elcovandermeer_081_1280_zps6fab8294.jpg~original

lustrumevenement_EMW_elcovandermeer_082_1280_zps64939456.jpg~original

lustrumevenement_EMW_elcovandermeer_086_1280_zps32360841.jpg~original

Met dank aan forummer Elco sta ik er deze keer zelf ook een paar keer op. (y)

Meer foto's hier.

Vanmiddag naar Hilversum gereden om te lunchen bij een vriend. Hij heeft al ruim 10 jaar een prachtig originele Saab 96 uit 1962. De Saab is zeker niet in nieuwstaat maar heeft een mooi gebruikte uitstraling. Helaas liep hij vandaag niet helemaal lekker, dus een stukje rijden ging even niet. Een paar jaar geleden hebben we samen wel een mooi ritje gemaakt over de Lekdijk. Het is echt een geweldige sensatie, zo'n huilende tweetakt op volle snelheid.

IMGP0388_zps1c20c075.jpg~original

IMGP0390_zps471f484f.jpg~original

IMGP0391_zps01056275.jpg~original

IMGP0397_zps561f3014.jpg~original

Leuk!
Waar is die foto van de cabrio bij die heuvels gemaakt? Toch niet omgeving Amersfoort? Mooi gezicht zeg!
Zaterdag ga ik met de Kever naar Amersfoort, dus dan moet ik daar ook even langs voor een mooie foto :D

Barri zei:
Leuk!
Waar is die foto van de cabrio bij die heuvels gemaakt? Toch niet omgeving Amersfoort? Mooi gezicht zeg!
Zaterdag ga ik met de Kever naar Amersfoort, dus dan moet ik daar ook even langs voor een mooie foto :D

Die foto is gemaakt op de parallelweg langs het spoor bij Emminkhuizen (tussen Veenendaal en Renswoude).

Vandaag eindelijk de tijd genomen om de 4 buitenste raamrubbers te vervangen.

voor:

IMGP0840_zpsccd97975.jpg~original

tijdens:

IMGP0843_zpsacb2e0d5.jpg~original

Na:

IMGP0845_zpsc0154b03.jpg~original

rzasa zei:
Maar hij staat niet in YM (die ik voor het eerst in het schap heb laten liggen)?

Ik heb zowel per mail als via facebook een enthousiaste reply gegeven. Ik heb daarop geen enkele reactie meer gehad.

Eindelijk weer een lang weekend met 3 dagen achter elkaar vrij. Vanmorgen lekker de tijd genomen om de Golf er weer netjes bij te zetten. Vanmiddag met het gezin genoten van een mooie rit door de omgeving.

IMGP0140_zpsdbcab668.jpg~original

IMGP0142_zpsed04e138.jpg~original

IMGP0141_zps3fbd7ee1.jpg~original

Barri zei:
mooie plaatjes! Is dat de toren van Lopik, daar op de foto?

Ja, dat klopt. Ik woon in IJsselstein, als de toren omvalt ligt deze waarschijnlijk op mijn dak. Ik woon er een paar honderd meter vandaan.

smarter zei:
Barri zei:
mooie plaatjes! Is dat de toren van Lopik, daar op de foto?

Ja, dat klopt. Ik woon in IJsselstein, als de toren omvalt ligt deze waarschijnlijk op mijn dak. Ik woon er een paar honderd meter vandaan.

Ach, voordeel is dat je niet meer je eigen kerstboom hoeft op te tuigen;)

Onderweg naar het Youngtimer Event in Ulft heb ik de Golf afgetankt. Ik werd niet blij van de plas benzine op straat bij het rechter achterwiel na het tanken. Nadat ik de auto verplaatst had kon ik verder geen lekkage meer zien. Toch maar verder naar Ulft gereden dus.

In Ulft, naast een eveneens origineel NL geleverde Golf 1 Cabrio in dezelfde kleur:

DSCF0405_zps534dd146.jpg~original

Dat waren dus wel even ruim 250 kilometers op 1 dag met vrouwlief en kinderen in de Golf. Erg leuk om te merken dat dat gewoon prima gaat en dat de binnenruimte gewoon gezinswaardig is.

Na thuiskomst even gegoogled op de tanklekkage, het blijkt een zeer bekend probleem, de stalen vulhals roest gewoon door na verloop van tijd.

Net bij Volkswagen Classic Parts de originele onderdelen besteld:

Vulhals
Afplaksticker om de schroeven te bedekken
Afdichtingspakking

Blijft apart om te zien dat je dit soort zaken nog gewoon uit voorraad kunt bestellen.

Naast de tankvulhals heb ik nog een andere uitdaging. Ik wilde de remvloeistof laten verversen, maar de ontluchtingsnippel op de remklauw rechtsvoor is afgebroken. Waarschijnlijk is deze er nog wel uit te draaien, maar ik hoop dat ik een passende nippel kan vinden i.p.v. een nieuwe remklauw.

Klopt! Ooit zelf een golf uit 1984 met hetzelfde probleem gehad. Vervuilde tank door rotte vulhals. grrrrr.......

De beige uit mijn topic

Terug
Bovenaan