Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Gepost door W124STER 
De afgelopen 2 jaar heb ik onder MyReview het onderstaande geschreven over mijn W124'ers. Daar ik toch veel van uitvoering wissel is het geen MyReview meer, maar veel meer een automobiel dagboek van een W124 liefhebber. Naast een 300E heb ik een 200, 300D, 200TE, 200TD, 300TE, 300E-24, 300CE-24 Cabriolet, 400E en een W129 500SL gehad. Gecompleteerd met diverse proefritten, heb ik in ieder geval alle W124's een keer bestuurd... Omdat er toch altijd reacties zijn op wat ik schrijf, vind ik het leuk om dat te blijven doen. Vandaar dat ik nu maar een item open onder "Mijn auto". Ter zijner tijd verwijder ik mijn MyReview.

2008 -2009 W124 300E

De W124 300E Automaat van 1985 heeft aantoonbaar weinig gelopen en verkeert in absolute nieuwstaat; de afgelopen 24 jaar is deze W124 ongeschonden doorgekomen. En dat is wat hem bijzonder maakt. In de W124 serie vind ik persoonlijk de 6 cylinders het meest prettig. Ik heb in de afgelopen jaren zo goed als alle typen W124 gereden; van 4- tot 8-cylinder. Stuk voor stuk mooi en met hun specifieke kenmerken allemaal anders. De 4 cylinder biedt de beste kwaliteit - kosten balans, de 6 cylinder het meeste comfort voor nog steeds prettige kosten en de 8 cylinder de beste kwaliteit - prestatie verhouding (maar dat heeft dan wel z'n prijs). In de 300E van 1985 ervaar je niet het bombastische van de 8 cylinder (ondanks dat de 400 en 500 onvoorstelbaar fantastisch rijden), maar ervaar je (en dat is persoonlijk) de mooiste balans tussen prestaties, rijeigenschappen, kosten, oorspronkelijkheid en trouw aan het ontwerp. Deze 300E is zonder twijfel de mooiste en voor mij meest echte en oorspronkelijke W124. Net als de 260E, voldoende vermogen voor de grootte van de auto.
De 300E wordt alleen gebruikt voor "de mooie dingen"; vakanties en toertochten met het gezin.
Zomer 2008: Met de 300E naar Zwitserland gereden; een fantastische tocht door de Alpen gemaakt. Meer dan 2000km zonder problemen genoten van een auto die aanvoelt als nieuw.
Voorjaar 2009: Wintersport in Duitsland 'op staal-met-winterbanden'. Probleemloos meer dan 1500km gereden en genoten van toertochten door mooi winterlandschap.
Mei 2009: De 15-gaats zijn dit jaar vroeg gemonteerd. Eind van de maand de APK; de garage kan niet wachten om dit uit te voeren... W124's genoeg, maar in deze staat komen de monteurs 'm niet vaak tegen.
Juni / Juli 2009: glansrijk door de APK. Niets aan de hand. Voor de zekerheid de remvloeistof maar weer 's vervangen en wat olie bijgevuld. Alles bij elkaar nog geen 100 Euro. Verder door omstandigheden de auto tijdelijk gebruikt voor 2.500km woon-werkverkeer en dan gaat de kilometerstand snel omhoog. Maargoed, uiteindelijk heb ik geen museum aan huis en een auto moet doen waar die goed in is: rijden.
Augustus / September 2009: ik heb de 300E "in de Mequiair's gezet"; voor het gevoel is die nu niet alleen nog mooier, maar rijd hij ook nog lekkerder (maar vanwege de prachtige en lang aanhoudende zomer, rijden we meer in de cabrio, dan in de limousine).
Oktober / November 2009: de cabrio is geschorst, dus de sedan mag weer wat meer kilometers maken (al zal de combi het meeste werk moeten doen, zeker bij regen en sneeuw).
December 2009: de auto is verkocht. Komend jaar rijd ik zakelijk een W124 Diesel en vier W124's op het erf is teveel van het goede. Bovendien is de 300E te bijzonder om dagelijks te gaan gebruiken.

Zelf kopen, uit de handel halen of een specialist

Ik heb inmiddels auto's gekocht via de handel, direct van de particulier, nieuw van de dealer en in nieuwstaat van de specialist(en). Wat er ook over de specialisten wordt gezegd, daar komen wat mij betreft toch de beste youngtimers vandaag. Zeker qua gebruikskosten na aanschaf. Aanschaf bij de specialist kost meer, maar dan heb je geen gedoe achteraf. Aanschaf in de handel leidde bij mij tot meerkosten in de eerste maanden na aanschaf (grote beurt en diverse dingetjes). Maargoed, elders in de MyReviews worden de specialisten nogal eens afgekraakt. Prijzen zouden te hoog zijn, de betrouwbaarheid zou te wensen overlaten enz. enz. Maar persoonlijk koop ik graag bij een specialist en meer specifiek, bij Marco Hof van 500E.nl. Reden? Verstand van auto's en passie voor ook mij zeer aansprekende auto's!

2008 - 2010 W124 300CE-24 Cabriolet

Mei 2009. De 300E heeft dit jaar concurrentie voor de zomerkilometers... Een brandweerrode (Signal Rot 568) Cabriolet. Een volledig originele Hollandse (dus met afneembare trekhaak...) W124 300 CE-24 van 1992. Boekjes d'r bij etc. Met deze auto reden we een tocht door het Zwarte Woud, Beieren, Zwitserland (de Alpen van Oost naar West), Italie (rond de meren in het Noorden)en weer naar huis. Om een daarvoor klaar te maken moesten er helaas meer kosten worden gemaakt dan bij aankoop verwacht. Ik heb 'm in de handel gekocht zonder garantie etc. en niet bij een specialist. Zou een conclusie kunnen zijn dat je dan dus extra kosten kunt verwachten? Hoe dan ook, de grote beurt, 4 nieuwe banden, nieuwe regelunit voor elektrische ramen en kap, nieuwe raammotor en wat kleine dingetjes, maken 'm €2000 duurder. De auto rijdt inmiddels uitstekend; de 24 klepper maakt er een feestje van. De beschikbare 220PK zorgt, weliswaar bij hogere toeren, voor serieuze prestaties en 'een heerlijk' motorgeluid. De automaat schakelt heel soepel, het lichtgrijze leer toont na al die jaren nog steeds exclusief, de orthopedische stoelen zijn in alle standen verstelbaar, de airco zorgt met het dak dicht voor verkoeling en de kinderen vinden ruim plaats achterin; wat wil een W124 liefhebber in de zomer nog meer? Niets dus! De inmiddels bijna 18 jaar oude auto heeft zich zo'n 3000km door Alpen perfect gedragen; behalve een defecte thermostaat (gerepareerd door een MB dealer in Italië: 90 Euro), is het een 'droomrit' geworden.
September 2009: het blijft een fantastische auto, maar door kennelijk toch wat achterstallig onderhoud en een langere periode van stilstand (1,5jaar) bij de vorige eigenaar, "ben ik regelmatig aan de beurt"; aluminium bevestigingselementen van de hydraulische schokdempers (nivo regeling) achter moeten worden vervangen (700 Euro excl. montage) en de accu is in oktober vervangen.
De auto is dit jaar ondanks 'de kosten' zo goed bevallen dat 'ie in ieder geval tot en met volgend jaar zomer blijft.
Eind oktober 2009: geschorst voor de winter.

2009 - 2010 W124 200TD

Oktober 2009. Stel je wilt je 300E mooi houden en je cabrio schorsen in de wintermaanden, maar toch een kilometervreter erbij hebben. Wat doe je dan? Wij kochten er een W124 Combi bij (dat lijkt duur en decadent, maar met een geschorste auto in de garage en een belastingvrije daarnaast, valt dat dus per saldo mee). Dit keer een (opnieuw in Signal Rot) 200TD van bouwjaar 1987. De onderhoudshistorie bevestigd het aantal gereden kilometers (241.000km) en het geheel verkeerd in hele goede staat. Voor "een appel en een ei" uit Duitsland gehaald van de 4e eigenaar. In combinatie met de 5-bak rijdt de 200 heerlijk comfortabel en wordt het geduld dat je moet opbrengen om van A naar B te komen (want snel is anders) beloond met een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Op één tank (55 liter) rijden we zo'n 900 kilometer en dat is voor een Combi van het formaat vrachtwagen gewoon voordelig.
December 2009: we hebben inmiddels 7.000km gereden met de combi en nul kosten voor onderhoud gehad.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2011 12:53 door W124STER.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 18:37
... vandaag de 300E verkocht aan een andere liefhebber. Uiteindelijk is een auto maar een ding, maar echt gemakkelijk ging het niet. Het is dan wel goed te weten dat de auto is overgenomen door iemand die de auto in deze staat op waarde weet te schatten. De verkoop is via Marco Hof (www.500E.nl) gegaan. Zoals hem te doen gebruikelijk, is het allemaal weer prima verlopen. Nu is het wachten op een mooie W124 Diesel voor dagelijks en zakelijk gebruik. Mijn huidige Volvo S60 D5 Automaat ruil ik er graag voor in.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
24-12-2009 18:44
Prachtige verhalen ! Bij mij zit de liefde voor Mercedes ook in mijn hart, ondanks dat de avatar op het moment van schrijven anders doet vermoeden ! Vandaag toevallig een afspraak gemaakt om zondag (de 27e) en W124 te gaan bekijken en misschien aan te schaffen. Het betreft een 200E (die later op LPG gezet wordt - VSI Prins) met Automaat en Tempomat. Staat in Duitsland bij een particulier.
Zie uit naar as. zondag !
Veel succes en plezier met uw collectie W124's...smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2009 18:46 door wibi.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:05
@wibi; eenmaal een W124, altijd een W124. Weet waar je aan begint smiling smiley
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:10
Idd. Als je gevoelig bent voor de ster wil je nooit meer anders. Ik rijd al 20 jaar Mercedes en in het gezin hebben we ook BMW's en een Audi, maar er is niets fijner dan een goed gemotoriseerde Mercedes, althans voor dagelijks gebruik.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:20
"... een goed gemotoriseerde Mercedes". Dat is een punt; de 200 carburateur en 200D hebben voor het stadsverkeer voldoende vermogen, maar snelwegritten kosten tijd. Iemand die een gezin te vervoeren heeft en regelmatig de snelweg op- en af moet, moet eigenlijk beginnen bij een E200 (de MoPf2, die met meerklepstechniek en 136 PK) of een oudere 230. Een 200D is een werkpaard, is economisch verantwoord etc. Maar snel is 'ie niet. Zou daarom wel door de zorgverzekeraars als tranquillizer vergoed moeten worden...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2009 19:38 door W124STER.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:25
Ik vind het ontzettend jammer dat de W124 ons verlaten heeft. Wat daarna kwam: ik vond het helemaal niks.
Ik heb een keer een weekje een jaar oude 300D gereden in 1987, fantastisch!
Alleen jammer dat het zo'n M...bak is geworden.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:26
Ja, je moet minimaal een 230E of een 250D moeten hebben. ik heb ook een W123 200D gehad en eigenlijk kan dat niet meer in het huidige verkeersbeeld. Mijn voorkeur zou zijn een 300D met 6 cylinder of uiteraard de 500E als het budget toereikend is (en je 'm niet dagelijks nodig hebt).
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:34
Vergeet de 250D inderdaad niet; een heerlijke 5-in-lijn (prachtig motorgeluid), weliswaar minder vermogen dan de 300D, maar toch. Een 300D Turbo is voor de snelheidsliefhebbers, met iets meer dan 140PK, de keuze. Maar vind maar is een goede...
Naast de 500E is natuurlijk een goede 400E / E420 te plaatsen; voor het prijsverschil rijd je 'm 1 jaar gratis... En dat terwijl er hetzelfde blok inligt (maar met 50PK minder, 279 tegen 329PK). Maar ja, je mist de uitgeklopte wielkasten en die zijn gewoon gaaf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2009 19:34 door W124STER.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:36
Idd. Een 500E heeft de echte x-factor, een 400/420 niet helaas.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 19:44
da's waar; hij heeft de X-factor. Daarmee heeft de 500 alles wat een klassieker nodig heeft om idool te zijn. En het kenmerk van idolen is dat 'ie voor velen onbereikbaar zijn. Maar er staan een paar mooie te koop in Nederland / Europa met kilometerstanden rond de 200.000km en prijzen rond de €10.000. Niet goedkoop, maar al weer wat beter bereikbaar. Wel je vakantiegeld voor het onderhoud reserveren...
Re: Mercedes W124
24-12-2009 20:21
Met de hedendaagse modellen van Mercedes heb ik niet zoveel, ik geef tegenwoordig de voorkeur aan Audi of BMW. Maar de W124 en de 190 modellen zijn zo’n beetje het beste wat de auto-industrie heeft voortgebracht. Echt auto’s van topkwaliteit. Tevens tegenwoordig vrij tijdloos. De 500e is altijd mijn Droomauto geweest,je moet voor de gein eens op mobile.de kijken staan nog aardig wat mooie exemplaren in Duistland.

P.s. Mooie verhalen allemaal, heb je misschien ook foto’s van je wagenpark?
Re: Mercedes W124
24-12-2009 20:28
Vergeet de W126 niet ....
Re: Mercedes W124
24-12-2009 20:38
Bij de W126 heeft de tand des tijd toch meer invloed gehad (persoonlijke mening). Al hoewel dit ook weer zijn charmes heeft.
Re: Mercedes W124
24-12-2009 20:44
... foto's staan nu nog onder [www.autoweek.nl] . Ik zou ze hier ook moeten kunnen toevoegen, maar zoek nog even naar de manier waarop...

Mijn stelling: alle typen (in 'de dikste uitvoeringen') ontworpen onder leiding van Bruno Sacco worden ooit klassieker. En precies om de reden die EvB1979 geeft; ze worden na verloop van tijd, qua design, tijdloos.

Duitsland biedt mooie auto's maar ook veel niet te vertrouwen handelaren die het op 'domme hollanders' hebben voorzien. Goed je huiswerk doen, voordat je toehapt. Of het overlaten aan mensen die ervaring hierin hebben.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
24-12-2009 20:44
Quote
W124STER
@wibi; eenmaal een W124, altijd een W124. Weet waar je aan begint smiling smiley

Heb 3x een W202 gehad...2 op LPG G3 en een 220CDi semi-automaat. Die laatste was bruut snel.
Heb ik weg gedaan en via een omweg hoop ik nu een W124 aan te schaffen. Dit met in het achterhoofd dat de kilometerheffing wel eens kan komen. Tevens voldoet de auto aan 2 wensen: automaat (tja, boven de 40 en dan krijg je dit) en cruise-control die eigenlijk Tempomat grinning smiley zou moeten heten !!
Die E zet ik zelf wel op LPG G3....
Re: Mercedes W124
24-12-2009 21:00
Quote
wibi
Quote
W124STER
@wibi; eenmaal een W124, altijd een W124. Weet waar je aan begint smiling smiley

Heb 3x een W202 gehad...2 op LPG G3 en een 220CDi semi-automaat. Die laatste was bruut snel.
Heb ik weg gedaan en via een omweg hoop ik nu een W124 aan te schaffen. Dit met in het achterhoofd dat de kilometerheffing wel eens kan komen. Tevens voldoet de auto aan 2 wensen: automaat (tja, boven de 40 en dan krijg je dit) en cruise-control die eigenlijk Tempomat grinning smiley zou moeten heten !!
Die E zet ik zelf wel op LPG G3....

Herkenbaar, boven de 40 en dan vind je de automaat en de Tempomat ineens toch aantrekkelijk worden voor het dagelijks verkeer. Filerijden met een schakelbak is vermoeiend (... voor alle leeftijden)
Re: Mercedes W124
24-12-2009 21:05
Ik zou ze hier ook moeten kunnen toevoegen, maar zoek nog even naar de manier waarop...

'k Zal je een helpende hand toesteken:











Re: Mercedes W124
24-12-2009 21:18
.... zo dus smiling smiley Wat was dit voor mij een ongelooflijk mooie auto; ik heb er twee jaar lang van genoten!
Re: Mercedes W124
24-12-2009 21:34
Het is een zeldzaam puur exemplaar met heerlijke details waaraan je een eerste serie herkent. Kijk nog maar eens naar die middenconsole.
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
24-12-2009 21:52
Quote
EvB1979
Bij de W126 heeft de tand des tijd toch meer invloed gehad (persoonlijke mening). Al hoewel dit ook weer zijn charmes heeft.

De 126 is een tijdloos meesterwerk.
Re: Mercedes W124
25-12-2009 02:04
Na twee W124's te hebben bezeten kan ik het alleen maar hartgrondig met de TS eens zijn - en ook volmondig met de keuze van de hofleverancier (al is Erik beslist een goede tweede!)
Re: Mercedes W124
25-12-2009 12:55
... kan iemand mij uitleggen hoe ik zelf foto's toevoeg? Afbeeldingen van de W124's waar ik het over heb, maken het natuurlijk wel wat leuker!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
25-12-2009 13:02
Foto uploaden op bijvoorbeeld www.tinypic.com in formaat 15" screen. Dan krijg je meerdere links en ook één voor in een forum en die moet je knippen en plakken in je nieuwe post. Als het goed is zie we dan een W124 big smile smiley.
Re: Mercedes W124
25-12-2009 13:40
Quote
Kreidler
Foto uploaden op bijvoorbeeld www.tinypic.com in formaat 15" screen. Dan krijg je meerdere links en ook één voor in een forum en die moet je knippen en plakken in je nieuwe post. Als het goed is zie we dan een W124 big smile smiley.

... ik ga het proberen; met dank!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
25-12-2009 13:41
Re: Mercedes W124
25-12-2009 20:51
Jammer dat het klaarblijkelijk niet lukt....ik ben wel benieuwd!
Re: Mercedes W124
25-12-2009 22:23
Quote
BMW-bolle
Jammer dat het klaarblijkelijk niet lukt....ik ben wel benieuwd!

... zal zeker lukken, maar gelukkig heb ik met kerst wat familie om me heen en het is net wat gezelliger met hen, dan met de PC smiling smiley. Begin volgende week volgen de foto's (maar zie via mijn profiel de MyReviews en je hebt ook een beeld)...
Wordt vervolgd!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
27-12-2009 17:28
Ben vandaag gaan kijken en het was niks ! crying smilie Helaas, maar zal ooit wel een goede tegenkomen verwacht ik...
Re: Mercedes W124
28-12-2009 08:50
Leuk topic over een van de mooiste auto's aller tijden. Toen bouwde Das Haus nog de beste auto's, tegenwoordig vind ik het niet veel bijzonders meer.

Geniet van je fijne wagens, ben benieuwd naar de plaatjes (zeg ik, die nog steeds niet kan uploaden.....).
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:02
... het duurde even, maar hierbij de plaatjes
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:12
Een waanzinnig lekker ding in Signaalroodthumbs up
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:13
ook rood, maar dan anders



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2009 23:14 door W124STER.
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:19
Quote
500 E
Een waanzinnig lekker ding in Signaalroodthumbs up

... die kleur doet wat met de W124'ers; op de een-of-andere manier komt de auto er heel goed in uit. Bruno Sacco, Italiaans, Rood enzo? In ieder geval is het heel erg 'tachtiger jaren'!
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:21
... maar mooier en origineler dan deze, heb ik ze nog niet gehad
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:29
Leuk om 2 W124's te hebben, totaal verschillend, maar wel in dezelfde kleur!
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:30


... of het moet deze zijn; qua uitvoering (400E in Rosenholz / beige Pullmann) heel bijzonder, maar toch niet mijn auto. Ik heb 'm daarom niet lang gehad.
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:31
Die 400e is wel heel erg mooi thumbs up

BTW, je kan ook meerdere foto's in 1 post kwijt
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:33
Quote
BMW-bolle
Leuk om 2 W124's te hebben, totaal verschillend, maar wel in dezelfde kleur!

... is inderdaad heel erg leuk. Er is een derde op komst voor de zakelijke kilometers; waarschijnlijk een 300D, maar 'het zoekproces loopt nog'. Ondanks dat het allemaal heel erg decadent lijkt (en misschien ook is confused smiley), slaat het W124 virus af-en-toe wild om zich heen... en dan staan er weer meer ... of minder... Geen peil op te trekken nut smiley
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:38
Neehoor is niet decadent, is liefhebberij smiling smiley
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:44


... en de laatste foto voor nu; met deze begon het ooit allemaal... onze "Gouden Koets". Een kale 200 automaat met bordeaux interieur. Heerlijk puur. Voortdurend problemen met de carburateur (eerlijk is eerlijk), maar wat was die auto gaaf. Toen ik er erg veel voor kreeg bij inruil op een 300 CE-24 Cabriolet heb ik 'm weggedaan. In de avatar leeft 'ie voort...
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:50
Die is mooi van lelijkheid (vanwege de kleur!)
Re: Mercedes W124
28-12-2009 23:58
ach, mooi fout is niet lelijk...
Re: Mercedes W124
29-12-2009 00:35
Wat ik mij altijd heb afgevraagd bij cabrio's: zijn het dashboard en de autoradio een beetje bestand tegen een flinke regenbui? Het ziet er zo kwetsbaar uit als het dak open is.
Re: Mercedes W124
29-12-2009 09:00
Het is de bedoeling dat het dak dicht is als het gaat regenen slimmerik!
Anonieme bezoeker
Re: Mercedes W124
29-12-2009 19:12
Prachtige auto's, vooral de cabrio is een erg mooie combinatie met het signaalrood en het licht grijze interieur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2009 19:12 door Kreidler.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close