simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

24-VK-87?! De ááálleoudste Chrysler-Simca Horizon van Nederland! :D, Proficiat mh2cv!!! Deze Horizon kende ik nog niet voor het club-eigen kenteken en voertuigarchief! Zou jij mij de gegevens van het kenteken willen mailen opdat ik deze zéér vroege Horizon aan het kentekenarchief kan toevoegen? Zet er meteen even jouw gegevens bij mh2cv.
Simcat
 
het kenteken komt niet voor in het rdw-register :confused:

hee!! dat is ook voor het eerst! openingspost :D
1301s-ling:

DSC03844.jpg

DSC03846.jpg


en
Tagoraling:

DSC02009.jpg

DSC02008.jpg
 
Ondertussen aan de andere kant van de wereld...

Gespot in Christchurch, Nieuw Zeeland, paar weken geleden:

14273_1237331883_500.jpg
 
ginkelvanmichiel zei:
het kenteken komt niet voor in het rdw-register :confused:

hee!! dat is ook voor het eerst! openingspost :D
1301s-ling:

Dat klopt hij bivakkeert momenteel in het slapend bestand van de rdw. Zodra hij weer aan de wettelijke eisen voldoet kan ik hem laten herkeuren met behoud van het orginele kenteken.
 
ReneS zei:
Ondertussen aan de andere kant van de wereld...

Gespot in Christchurch, Nieuw Zeeland, paar weken geleden:

14273_1237331883_500.jpg

kijk eens aan,een talbot 1510 van franse afkomst met het stuur aan de rechterkant en ook nog eens aan de andere kant van de wereld.
geweldig:)
 
Hoi mah2cv,

Dat zou geweldig zijn. Het is echt de alleroudste Horizon in Nederland. Mijn vader had er trouwens vroeger ook één uit 1978. Dat was de DJ-82-NS. Een donkergroen metallice GLS. De binnenbekleding was geblikt of gestreept en had zowel oranje alsook, grijze en zwarte tinten. Het dashboard daarintegen was oranje van kleur. Ik moet er ergens nog een paar foto's van hebben. Wat ik eens heb begrepen is dat die bekeleding welke ik bedoel thans zéér zeldzaam is en alleen in de allereerste serie is gebruikt. Heb jij trouwens enkele foto's van jouw Horizon van 1978? Ik denk dat wij hier op het forum er op zitten te smachten om ze eens te zien, haha. En zeg nu zelf, die Horizon van jou is het alleen al vanwege het kenteken erop waard om te laten zien. Het is ECHT zo, hij bestaat dus tòch, hahaha! Qua kenteken heb ik ooit een Horizon in een blaadje zien staan die nòg ouder was. Het was eveneens een zelfde groen metallic exemplaar en het kenteken had "UH" in het midden. Van zo vroeg zul je ze dus echt niet meer vinden.

Trouwens nu wij toch praten over héél vroege exemplaren. Muddy, wist jij dat in Oostenrijk ee'n Racho uit 1977 !!! is opgedoken? 17 November 1977 was de dag van afgifte kenteken! Uit de éérste produktiemaand dus. Dit zéér bijzondere exemplaar is er bijzonder slecht aan toe, maar wordt met expliciete hulp van de club aldaar volledig gerestaureerd. En heb jij trouwens al weer wat nieuwe foto's van de restauratie? Ik en de rest zullen reuze benieuwd zijn kerel hoe de vlag er bij jouw wagen voor hangt.:LOL:
Simcat
 
Ik heb hier eind vorig jaar ook een rancho uit '77 zien rijden. Een saharabeige, nabij de Bilt. (Utrecht) Dat was een import-exemplaar, maar aan het YA of YB kenteken zag ik direct dat hij van vóór 1978 moest zijn :)
 
ginkelvanmichiel zei:
Ik heb hier eind vorig jaar ook een rancho uit '77 zien rijden. Een saharabeige, nabij de Bilt. (Utrecht) Dat was een import-exemplaar, maar aan het YA of YB kenteken zag ik direct dat hij van vóór 1978 moest zijn :)

Dat is niet die van mij, maar ik ben wel benieuwd wie er met deze Rancho rijdt. Bekend op dit forum?
 
Hé, da's interessant. Een '77-er Rancho kende ik nog niet in het nationale register. Da's toch wel bijzonder dat zich in Nederland een '77- er exemplaar bevindt. De oudste wagen welk ik thans ken is van 30-05-1978. Zodra iemand de wagen spot, melden!! hahaha!
Simcat
 
Ik heb 'm al meerdere keren zien rijden, zal de volgende keer het kenteken noteren. Van een afstandje ziet-ie er goed uit. Doet me denken aan de poster van een Rancho die ik als jochie boven mijn bed had hangen...
 
Ik denk dat ik weet wie het is, ik heb de persoon inmiddels een bericht gestuurd. Volgens mij staat de auto in Bussum.
Ik ben daar al meerdere malen geweest voor onderdelen. Hij heeft nog een aantal Rancho's in bezit.
 
Is deze Horizon bekend: LS-46-LZ. Rijdt rond in Utrecht, zie ik af ten toe in Utrecht rondrijden
 
Simcat zei:
...... En heb jij trouwens al weer wat nieuwe foto's van de restauratie? Ik en de rest zullen reuze benieuwd zijn kerel hoe de vlag er bij jouw wagen voor hangt.:LOL:

Simcat

Ben werkzaam in de tuincentrumbranche, en maak momenteel werkweken van gemiddeld 70 uur....
Blijft dus niet veel tijd over voor de Grand Raid :( maar dat wil niet zeggen dat ik geheel stil gezeten heb.

Om te beginnen nog nieuw plaatwerk gemaakt voor de A-stijl en diverse delen van de wielkassen, vloer, schokbrekertoren enz.





Verder ook bezig geweest met het polyester dak, hier zaten ook een paar scheuren en gaten in.
De gaten gerepareerd met polyester met behulp van een zelf gemaakt malletje.
Wat een troep is die polyester hars trouwens...plakt alles aan elkaar vast wat je niet vast wilt hebben.
Kreeg tijdens die smeerwerkzaamheden nog een telefoontje, na 3 minuten bellen zat de kwast en de handschoenen zelfs vast aan het dak....:(
Maar het is uiteindelijk weer sterk, strak en netjes geworden.







De kleine scheurtjes en schroefgaatjes in het polyester op aanraden van een polyester-specialist gerepareerd met een ander goedje (perfect spul hiervoor trouwens):





De teller uit het dashboard ook nog even onderhanden genomen (wil straks met een schone lei beginnen :cool: ):





De werkelijke kilometerstand is dus 165.006 km., maar met de nieuwe kilometerstand is het voor mij straks gemakkelijker om de onderhoudsintervallen te plannen. (heb er dus geen slechte bedoelingen mee...)



En verder de gehele kabelboom doorgemeten, gecontroleerd op beschadigingen (paar draden dus vernieuwd, o.a. dat beruchte deel bij de accu) en geheel de kabelboom opnieuw ingetaped met zo'n 140 meter :eek: tape.
(niet letten op de puinhopen in de schuur, ik weet precies waar alles ligt...:) )





Tot zover voorlopig dan maar weer, ben nu geleidelijk aan weer bezig met de laswerkzaamheden die ook veel tijd en geduld vragen.
 
ik weet er alles van muddy,dat van een auto helemaal uit elkaar halen en overal onderdelen hebben liggen.
maar ook ik kon alles prima terug vinden en wist ook nog na een aantal jaren,waar alles hoorde op de ti.
ik ben weer even in mijn archief wezen speuren en heb wat restauratiefoto`s gevonden.
ook de foto van de 1200 s in de goudachtige kleur.
dit was in 2001 op circuit lelystad.
begin%20van%20restauratie%20ti.jpg

ti voor restauratie.

grondverf%20chassis%203.jpg

chassis in de grondverf.

rechter%20voorscherm.jpg

roestprotectie,

https://dwgmow.blu.livefilestore.com/y1pQUwTZAl38MkcPnkHwovIaZnYYk0ivhSwWP7eGBGkY-
0owF2oH3XsBJU3jRgYjso0o1p3fB8PB2mHfWrEbrWxz2A_NifshRwf/rechter%20voorscherm%202.jpg
rechter%20voorscherm3.jpg


gespoten%20chassis%202.jpg

chassis in de kleur.

DSCN0042.JPG

1200 s.
 
Het is altijd leuk om te zien hoe en waar de auto's allemaal gerestaureerd worden.
Momenteel heb ik dus 3 auto's in onderdelen + een hoop reservedelen verdeeld over 5 locaties....is soms wel knap lastig.

Mijn grootste probleem is telkens weer het ruimtegebrek en soms een droge sleutelplaats.:(
Voor de Rancho heb ik een ruimte op m'n werk (10 km van m'n huis af), alleen kan ik daar niet spuiten en lassen, dat moet dus weer op een andere lokatie 25 km verderop gebeuren.
Voor de opslag van m'n Suzuki's in onderdelen heb ik nog de beschikking over 2 garageboxen verspreid in m'n buurt, echter beiden zonder electra.
En dan de zolder en schuur (waar een auto dus niet in kan) bij m'n huis (zie foto), hier ben ik regelmatig met het kleinere las- en revisiewerk van beide automerken tegelijk bezig om de verloren uurtjes te vullen.
Al dat heen- en weer gesleep en reizen gaat veel tijd in zitten en maakt een complete restauratie wel een heel stuk lastiger, maar ik heb helaas geen andere keuze...een woning met grote garage is voor mij ook niet te betalen.:cry:
Kleinere reparaties en APK-laswerkjes aan rijdende auto's moet ik dus meestal noodgedwongen gewoon op straat doen...bij regenachtig weer dan met de bescherming van een partytentje.
 
simca ti zei:
ik weet er alles van muddy,dat van een auto helemaal uit elkaar halen en overal onderdelen hebben liggen.
maar ook ik kon alles prima terug vinden en wist ook nog na een aantal jaren,waar alles hoorde op de ti.
ik ben weer even in mijn archief wezen speuren en heb wat restauratiefoto`s gevonden.
ook de foto van de 1200 s in de goudachtige kleur.
dit was in 2001 op circuit lelystad.
begin%20van%20restauratie%20ti.jpg

ti voor restauratie.

grondverf%20chassis%203.jpg

chassis in de grondverf.

rechter%20voorscherm.jpg

roestprotectie,

https://dwgmow.blu.livefilestore.com/y1pQUwTZAl38MkcPnkHwovIaZnYYk0ivhSwWP7eGBGkY-
0owF2oH3XsBJU3jRgYjso0o1p3fB8PB2mHfWrEbrWxz2A_NifshRwf/rechter%20voorscherm%202.jpg
rechter%20voorscherm3.jpg


gespoten%20chassis%202.jpg

chassis in de kleur.

DSCN0042.JPG

1200 s.

Inderdaad, dit was één van mijn eerste verre ritjes met de goudkleurige 1200S !!!
 
ff paar dagen niet op je mail letten.
en je hebt weer prachtige plaatjes en leesvoer.
gaan er nog mensen naar de rit van aankomend weekeind.
ik ga zaterdag die kant op.
de eerste lange rit met de 1500.
we gaan het wagen.
 
Geweldig dat jullie naar Noord-Holland komen, de rit beloofd mooi te worden!!
(Heb geholpen met uitzetten van de rit)

Voor de liefhebbers, ik kwam deze advertentie tegen op e-bay.
 
Gisteren kort na elkaar gezien in Groningen: een wat rommelige zilvergrijze 1100 GLS van '80, kenteken GB????.......... even later een donkergrijze 1308 GLS in hele mooie staat. Bekend bij iemand ?
 
ik ga het komende weekend niet naar noord holland maar heb wel een andere simca meeting.
en wel in frankrijk om precies te zijn.
vrijdagochtend vertrek ik naar brabant en van daaruit wordt de reis naar dyon gemaakt.
ik ga naar het srt weekend die de franse club heeft georganiseerd.
ik zal voor de nodige foto`s gaan zorgen.
zorgen jullie voor wat foto`s van de toerrit?

vanavond ook nog bezig geweest met de verdere demontage van de solara.
de motor en wat er om heen zit is zo goed als eruit.
wordt al lekker kaal deze auto

DSCN0069.JPG

DSCN0064.JPG

DSCN0097.JPG
 
Ik ga volgend weekend ook naar FR, SRT Dijon in Flagey-Echezeux met aanhanger vol onderdelen!

Nog zopas een partytentje gaan halen...
 
Oke dat zal wel heel mooi zijn daar in frankrijk.
ben zeer benieuwd TI naar de foto's straks.
 
@Simca TI: Ik ben ook zeer benieuwd naar de foto's van jouw avontuur naar Frankrijk!! Ik hoop dat je met mooie foto's thuis komt. :LOL:
 
simcat079 zei:
Ik ga volgend weekend ook naar FR, SRT Dijon in Flagey-Echezeux met aanhanger vol onderdelen!

Nog zopas een partytentje gaan halen...

volgend weekend?
dan ben je veel te laat joh,het is aankomend weekend al.
ik weet zeker dat ik je daar ziet,ga daar een paar dagen kramperen met een pas aangeschafte koepeltentje.
DSCN0038.JPG
 
Rancho's uit Landgraaf verkocht!!! :p Hallo iedereen! Ik hoop dat jullie allemaal fijne foto's meenemen! Ik en de rest zal reuze benieuwd zijn! Trouwens, de twee beroemde Rancho's van Jo Raats uit Landgraaf, Zuid-Limburg zijn dan EINDELIJK verkocht... :D Pfff, wat een gedoe om die twee wagens te kunnen bemiddelen... Zelfs tot in Oostenrijk heb ik mijn contacten in de szene doen spelen. Uiteindelijk gaan beiden naar Duitsland om aldaar gesloopt te worden voor de onderdelen. Ik snap het niet want er zit een kapitaal aan onderdelen aan beide Rancho's. Beide motoren lopen gewoon en dat priiiimaaaa! Echt waar. Geen blauwe rook, niks! Geen rare geluiden, niets! Goed op het gas en lekker rond bovendien zijn de motoren keurig netjes droog! Zonde voor die motoren en de rest hoor. Een poos geleden is er nog een achterkep in de szene verkocht. Deze kostte zowaar 100 Euro. Als je die op zolder hebt liggen heb je dat geld toch maar mooi in de knip! Laat staan wat de rest aan reservedelen had opgeleverd. Jammer hoor want één van de twee wagens was zelfs uit 1978 (80-XE-04). De andere wagen is de HD-08-TZ. Wéér 2 Rancho's minder in Nederland dus... Indien iemand interesse heeft kan ik het chassisnummer van de wagens redden. Zomee kunnen de wagens behouden worden:D. Laat in dat geval wat weten, o.k.? Foto's van het ophalen van beide wagens volgen. Ik was erbij toen ze werden opgehaald vandaag. En de prijs voor beiden..... 400 Euro. Samen wel te verstaan. Dáár kun je geen buil mee vallen. Zeker als je de prijzen voor zo'n losse achterklep hoort. Maar goed, je moet natuurlijk wel plek hebben om de wagens te slopen of op te slaan en zin en tijd hebben om de moeite te nemen om beiden te komen bekijken en op te halen. Ik denk dat velen zich te veel focussen op het clubmagazijn. Echt mensen er komen dagen dat er NIETS meer zal zijn en dat zelfs je beste compagnon uit de szene niets meer verkoopt omdat hij zelf niest meer kan vinden... Die tijden zijn echt op komst en geloof mij, dat duurt geen 5 tot 10 jaar meer. Zeker niet in de Ranchoszene want de spoeling is inmiddels zéér dun.
Simcat
 
Inderdaad komend weekend (hier tegen Brussel zeggen we volgend...) Een paar foto's van SRT Dijon vorig jaar....



n' rijtje Rallye 3's



n'extreme 1200S:





n' prachtige CG Spider:



n' unieke (slechts zo'n 100 stuks gebouwd) Rallye Basty, n' 1000 met Simca 1200S motor en radiator vooraan, vooraleer de Rallye 2 er kwam:



n' 1100 Camper:

 
Simcat zei:
Rancho's uit Landgraaf verkocht!!! :p
En de prijs voor beiden..... 400 Euro. Samen wel te verstaan. Dáár kun je geen buil mee vallen.
Simcat

Had hij financiëel gezien dus toch beter mijn bod van december kunnen accepteren...:confused:...maar goed, dat gebeurt soms als je denkt dat ze van goud gemaakt zijn.

Een Rancho is nu eenmaal onbekend en ondergewaardeerd bij het grote publiek, zelfs een harde Rancho brengt niet meer op als een gerestaureerde Opel Kadett uit hetzelfde bouwjaar.
Ik heb toen al gewaarschuwd dat slopers momenteel niet meer waard zijn dan zo'n 300 euri, en voor dat geld zijn ze nog steeds verkrijgbaar.
Ze zijn echter alleen maar intressant als het onderstel met de langsdragers nog in een redelijke staat is.
Het probleem met de Rancho's is simpelweg een goede, sterke en betrouwbare techniek in en zeer roestgevoelig onderstel.
Motorisch zijn ze eigenlijk niet kapot te krijgen en motoren of motoronderdelen zijn voor weinig zeer goed verkrijgbaar. (deze motoren zijn ook massaal in vele andere merken en types gebruikt, net zoals de overige technische delen trouwens)
Het polyester roest niet en gaat dus ook zeer lang mee, dit is dus ook geen probleem.
Problematisch zijn enkel bepaalde carrosseriedelen, maar deze zijn dus bij praktisch alle slopers ook al in verregaande staat van ontbinding.
En voor deze delen kun je soms ook nog teruggrijpen naar bepaalde (ondergewaardeerde) Simca's en Talbots.
Een sloper aanschaffen heeft echt alleen maar zin als je een eigen onderdelenmagazijn aan wilt leggen voor je eigen harde Rancho (en daar zijn er dus niet veel van), voor de handel is het echt niet rendabel.

Laten we het maar van de positieve kant bekijken, de Rancho is weer 2 stuks zeldzamer geworden en de overlevende Rancho's zijn misschien weer iets waardevoller.
(en misschien worden ook de slopers ook ooit nog eens waardevol...:D )
 
Hoi Muddy,

Tja, je zegt het, gáááááp (net weer een flesje gegeven aan de kleine Valérie...) Jouw woorden over de Rancho's zijn mijn woorden kerel.
Simcat
 
Simcat zei:
..... gáááááp (net weer een flesje gegeven aan de kleine Valérie...)


Waarom zou je het nu ook beter hebben als ik 16 jaar geleden?...:cool:

Maar troost je, het zal je laatste slapeloze nacht nog lang niet zijn.
Hier komen ze nu om 4 uur 's ochtends thuis van het uitgaansleven met de vrienden en vriendinnen....en dan gaan ze ook nog met 10 personen tegelijk eieren bakken :T....
 
Beste Talbot fans

Ik vind het leuk om dit forum te volgen. Als 41-jarige ben ik eind jaren zestig, de gehele jaren zeventig en het eerste jaar van de jaren tachtig door mijn ouders vervoerd in respectievelijk een Simca 1000, een donkergroene Simca 1100, vervolgens een witte 1100, een metallic lichtgroene en een Simca 1308 GLS (19-ST-35). Deze laatste hebben mijn ouders als één van hun fijnste auto's tot op heden ervaren. Echter, tegen de tijd dat die auto bijna 4 jaar oud was had de tand des tijds al vat op 'm gekregen. Kwaliteit van de interieurbekleding en de carroserie lieten sterk te wensen over. Erg jammer, want ik vond en vind het prachtige wagens. Het deed me dan ook goed om jaren later tijdens een vakantie in Griekenland er nog velen te zien rondrijden, niet aangetast door wegenzout.
Zeer recent (afgelopen maandag) was ik voor mijn werk in Zuilichem toen ik onder een carport een donkergrijze Talbot TAGORA zag staan. Volgens de RDW betreft het een 2.2 GLS uit 1981, echter vorig jaar op NL kenteken (89-ZF-R:cool: gezet. Kent iemand deze auto? Ze zag er goed uit. Ik heb er helaas geen foto's van. Grappig was dat op het parkeerplaatsje tegenover de Tagora twee Leylands Princess stonden, een vrijwel uitgestorven autoype. Er zaten buitenlandse kentekenplaten op.
Mocht ik nog foto's van de Simca's van mijn ouders in een oude doos aantreffen dan zal ik kijken of ze de moeite waard zijn ze op dit forum te plaatsen.
Groetjes
Wilco
 
the Fox zei:
Beste Talbot fans

Ik vind het leuk om dit forum te volgen. Als 41-jarige ben ik eind jaren zestig, de gehele jaren zeventig en het eerste jaar van de jaren tachtig door mijn ouders vervoerd in respectievelijk een Simca 1000, een donkergroene Simca 1100, vervolgens een witte 1100, een metallic lichtgroene en een Simca 1308 GLS (19-ST-35). Deze laatste hebben mijn ouders als één van hun fijnste auto's tot op heden ervaren. Echter, tegen de tijd dat die auto bijna 4 jaar oud was had de tand des tijds al vat op 'm gekregen. Kwaliteit van de interieurbekleding en de carroserie lieten sterk te wensen over. Erg jammer, want ik vond en vind het prachtige wagens. Het deed me dan ook goed om jaren later tijdens een vakantie in Griekenland er nog velen te zien rondrijden, niet aangetast door wegenzout.
Zeer recent (afgelopen maandag) was ik voor mijn werk in Zuilichem toen ik onder een carport een donkergrijze Talbot TAGORA zag staan. Volgens de RDW betreft het een 2.2 GLS uit 1981, echter vorig jaar op NL kenteken (89-ZF-R:cool: gezet. Kent iemand deze auto? Ze zag er goed uit. Ik heb er helaas geen foto's van. Grappig was dat op het parkeerplaatsje tegenover de Tagora twee Leylands Princess stonden, een vrijwel uitgestorven autoype. Er zaten buitenlandse kentekenplaten op.
Mocht ik nog foto's van de Simca's van mijn ouders in een oude doos aantreffen dan zal ik kijken of ze de moeite waard zijn ze op dit forum te plaatsen.

tagora is hier bekend.
deze is van grensrijder en appie
heeft een eigen forum met het hele verhaal en historie van de tagora.
ik zou zeggen,zoek het even op en lees ze.
 
the Fox zei:
Ik heb het Tagora-forum gevonden en het verhaal (deels) gelezen. Erg leuk. Bedankt voor de tip.
de rest van het gespotte wagenpark is ook van grensrijder. (moet ook terug te vinden zijn op dit forum.)
Stond de Metro er niet?
overigens was de Reliant Robin bij de garage heb ik begrepen........
 
Gisteren overgenomen op een nieuwe auto in een Peugeot-garage in de buurt, een Horizon Diesel met 490.000 km!!! ...die al een tijdje stilstaat. Binnenkort wordt hij gerecycleerd.





 
die horizon is van een oud vrouwtje geweest, nooit in gerookt , altijd binnen gestaan... dat zie je er toch wel aan af hoop ik?? Paar klieine roestplekjes, vast geen probleem voor de Apk...
 
Ook zijn de deurrubbers slecht volgens mij als k dat zo zie. Waarschijnlijk heeft ie wel iets last van windgeruis dan..
 
matra zei:
hier even een foto voor the fox van mijn 1309:
Mijn dank, het jeugdsentiment borrelt weer naar boven. Jouw 1309 lijkt verdacht veel op de 1308 van mijn ouders. De kleur wijkt iets af, die van mijn ouders neigde meer naar grijs. Ik was in die tijd altijd wel enigszins jaloers op mensen met een 1309 , want die was toch een stukje luxer.
 
simcat079 zei:
Gisteren overgenomen op een nieuwe auto in een Peugeot-garage in de buurt, een Horizon Diesel met 490.000 km!!! ...die al een tijdje stilstaat. Binnenkort wordt hij gerecycleerd.

Was deze gemaakt van sardinenblikjes? Volgens mij is de type aanduiding op het voorspatbord trouwens nog prima te gebruiken: 1.9D. Nu nog een Horizon vinden die aan deze type aanduiding geplakt kan worden.
 
Terug
Bovenaan