simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Nog 2 modeletjes van de rommelmarkt
Een Simca 1100 en een Simca 1308

Nou hier de foto´s van mijn gisteren aangeschafte ´aanwinst´. Er zitten wat plekken aan de deuren, bumpers en de bodem is ook niet helemaal tof. Geschatte kilometerstand ongeveer 170000 km, de teller werkt niet goed meer... vermoedelijk versleten raderwerk of kabel niet in orde.
bild0141x.jpg

bild0142.jpg

bild0143.jpg

bild0144.jpg

bild0145.jpg

bild0146c.jpg

bild0147.jpg

bild0148o.jpg

bild0149.jpg

Op de foto hieronder zie je zo´n slechte plek, dit is aan de bestuurderszijde vooraan. De bodem is op een plek of 4 ook goed vochtig, zullen dus wel wat gaatjes zitten hier en daar. Echter volgens 1e aanblik niet kuis verrot , maar een aandachtsobject is het wel.
bild0150.jpg

bild0151.jpg

bild0152.jpg

bild0153.jpg

bild0154b.jpg

Het was nogal een stukje vanaf Agen naar NL, 1129 kilometer, maar de auto rijdt verder prima, het blok klinkt gezond en hij heeft een leuke brom. De banden zijn iig nog prima in orde en die hoef ik sowieso niet te vervangen. Het tellerwerk is versleten lijkt het, de accu is niet veel, maar dat kan natuurlijk ook de dynamo zijn. Iig ben ik er mee thuis gekomen, er zit géén stuurbekrachtiging op... ik ga volgende week ns kijken wat ik aan die roestplekken aan de deuren e.d. ga doen (lees dus een prijsraming doen) en of de auto het waard is om m spic en span te maken.
Hij is overigens van 15-01-1981 en het is een gls met electrische ramen.

@Simca TI, heb je nog wat onderdelen over van die gesloopte Solara... en welke staat is het ?? Sowieso zoek ik het tellerwerk, aangezien de mijne het niet goed meer doet, de dagteller en km teller zijn allebei hikkerig. Dus de auto is tijdens de rit naar NL meerdere malen het miljoen gepasseerd. Hij probeert dus het tellerwerk door te laten draaien, maar dit lukt niet, waarbij je dan ´tik´ hoort en de snelheidsmeter 10 km naar boven uitslaat. De ´ton´ teller gedraagt zich op het moment als hectometerteller, dus.. het is iig niet in orde. Zie ook de foto´s van de deuren.

Ik hoor het wel.. mag uiteraard ook via PB...

allereerst gefeliciteerd met de talbot solara aanschaf.
ik heb wel een teller unit voor je uit de sloopsolara.
van de deuren zal ik wat foto`s maken met wat details over de kwaliteit.
naar mijn weten heb ik op deze deuren geen scheuren gezien zoals bij jouw deuren.
ik neem daar morgen wel foto`s van.
kun je zelf bepalen of je het de moeite waard vind.
de deuren worden alleen qua inhoud geheel leeggemaakt omdat ik nog een aantal mechanieken nodig heb voor de andere solara die opgebouwd gaat worden.
je moet alleen wel snel zijn want ik wil dit project eind van de week weg hebben.
zoek je dan nog iets kan ik het altijd appart voor je houden en overde kosten kunnen we over praten want deze sloper is niet van mij.
gaat in ieder geval niet de hoofdprijs kosten hoor maar moet het wel een beetje in overleg doen met holunder.
dus zorg ervoor dat je jouw solara even kritisch bekijk want misschien zijn er nog delen van het chassis goed die jij eventueel nodig hebt.
ik stuur je een pbtje met mijn gegevens en waar de auto staat.

DSC03261.JPG

Onderstaande scans laten een Talbot prijslijst uit 1981 zien en een Bonne Route van Peugeot-Talbot uit '83 (Rai Special).

Wellicht vinden jullie het ook leuk om even door te lezen!

pr1v.jpg

pr2j.jpg

pr3m.jpg

pr4r.jpg

pr5h.png

pr6.jpg

pr7.jpg

67127577.jpg

42491922.jpg

87583855.jpg

20579354.jpg

87258273.jpg

48641195.jpg

34644774.jpg

61103764.jpg

simca1006 zei:
Zeg klassiekerrijder; heb je daar nog geen schaalmodel van....
Nee, de volgende NAMAC-beurs maar eens naar zoeken.

A.Brandhorst: klassiek probleem, plastic radertje draait door op metalen asje. Soms te repareren met superlijm en een vijltje, soms ontbreekt er al een tandje.

Hey Appie, leuk man! Die Solara ziet er echt netjes uit. De paar plekjes werk je wel weg. Mooi dat er lichtmetalen wielen onder zitten. (y)

@A.BRANDHORST,

Zo te zien nog een best mooie Solara. (y)

Zou je voor mij even een paar foto's willen maken van het stuurhuis?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of Simca/Talbot op alle modellen hetzelfde stuurhuis heeft gemonteerd...

Stoer, heer Brandhorst! Ik zit af en toe ook wel te kijken naar iets Frans uit Fransenland, maar het lijkt zo'n gedoe... en jij doet het even! Met de trein naar Agen dus, en dan op de F-platen gewoon naar huis tuffen? Baretje af hoor!

2241361965_53220b5c69_o.jpg

2242152986_aa7e101a21_o.jpg

ja.. da´s dat ding dat al JAAAREN bij Henk Slagter in Appingedam stond, weet het niet zeker .. maar vlgns mij Euro 2950,=

Ach, en over dat ophalen... je denkt als je onderweg bent van: wat voor n hok heb ik nu gekocht, en : waar ben ik aan begonnen??.... Maar Simca - Talbot gaat me aan het hart. Simca kent iedereen nog wel, maar Talbot... da´s toch een Simca???... Nee, een Talbot na 1 januari 1980!!

Eerlijk is eerlijk, ik vind het zónde om een auto met deze kleur en zeldzaamheid zn weg naar de sloop te laten rijden, er zijn er al zo weinig... en het is écht een leuk model van Talbot... je kunt niet alles redden.. maar af en toe moet je gewoon toeslaan als je de kans krijgt, niet te veel denken, maar gewoon ophalen.

Overigens ben ik (mbt die Franse platen )ook niet zo´n held hoor, ik heb niet voor niets tot over vijven snachts doorgekacheld tot voorbij Parijs... snachts val je veel minder op, en is er veel minder controle. Daarnaast was het grote delen van de reis (toen het nog licht was in FR), vréselijk weer, en dan is de ´pakkans´ ook stukken kleiner. Als je het achteraf beschouwt, is het dom om een auto zélf te rijden, meer risico, maar het bespaart een GROTE hap geld aan transportkosten, die je dan weer kunt gebruiken om zo´n auto gangbaar te maken en op te knappen.

Zo heb ik indertijd mijn 1100 GLS van 1970 uit Zwanenburg gehaald.
Deze Simca was naar Nederland gereden vanuit Frankrijk door de toenmalige nederlandse eigenaar.
Deze had nog 1 jaar met franse platen in ons land rondgereden.
:eek:

Kan iemand mij vertellen wat de steek is van wielen Talbot Horizon? Ben trotse bezitter van een Horizon, maar stalen 13 inch wielen zijn niet erg stoer. Weet iemand welke type auto's dezelfde maat hebben?

als je dit forum een beetje gevolgd heb,ken je het antwoord al een beetje.
de steek,die je ook met je eigen velgen kunt bepalen,is 98.
voor zover ik weet heeft fiat/alfa de zelfde steek.
daar zijn genoeg velgen voor te krijgen lijkt me.

gisteren ben ik weer aan het demonteren geweest.
de foto`s zeggen genoeg lijkt me.
nog 1 avondje wsleutelen en dan kunnen we deze solara afvoeren en kan het restauratie project van holunder komen.

DSC03855.JPG

DSC03857.JPG

DSC03858.JPG

DSC03859.JPG

DSC03860.JPG
:rolleyes:

Zo is dat Appie, gewoon soms doen, maar achteraf bekeken is natuurlijk makkelijk praten, had ook mis kunnen gaan maar met een nuchtere instelling en geluk kom je ook ver zo zie je maar weer ; HULDE !!

Hier mijn foto´s van de Solara die onderdelen leverde om een andere Solara funtionerend te houden...

bild00262.jpg

bild00272.jpg

bild00292.jpg

@Simca TI, nog bedankt voor de service!!

Hallo Thomas :)

Vielend Dank fuer deine Gruesse. Wie ich sehe hast du das holl. Forum gefunden und dich bereits darin bekannt gemacht. Wie ich sehen kann schreibst du sehr gut Hollaendisch. Mein Kompliment darzu! Haette ich nicht gedacht, haha. Wie steht's wie geht's mit deinem 1301 LS aus dem Jahre 1970 den du in Leeuwarden gekauft hast? Ich bin sehr gespannt zu erfahren ob du denn schon angefangen hast mit der bevorstehenden Restauration des Wagens. Bitte schicke mir doch mal Privat einige Bilder von dem Wagen. Zudem moechte ich dich gerne mal Fragen wie denn das holl. Kennzeichen deines Simca lautete. Vielleicht kenne ich den Wagen schon aus dem Club-Fahrzeugenverzeichniss. In dem Fall muesste ich den Wagen darin loesschen zwacks Ausfuhr nach Deutschland.

Viele Gruesse,
Patrick (Simcat)

Hallo Appie,

Proficiat met de aankoop van de Solara! Ik was even uit beeld. Ik kreeg geen mails meer inzake aanvullingen op het forum. Waarom dat nu weer was mag Joost weten...:confused:
Ik ben reuze benieuwd naar het kenteken wat jouw nieuwe aanwinst krijgt. Ook het chassisnummer en alle andere zaken van het kenteken interesseren mij zodat ik de nieuwe Talbot-aanwinst in nederland in het natioanle voertuig- en kentekenregister van de club kan vermelden. Leuke foto's trouwens, haha!

Simcat

We gaan eerst opknappen, dan LPG erin, dán op kenteken. Maar zodra dat allemaal rond is, speel ik je die info door!

Het is Albert overigens, geen APPIE. ;)

Vandaag met de meeting van ELK MERK WAARDIG, Alberts prachtige aanwinst voor NL, de Solara mogen aanschouwen, een leuke auto waar nog wat aan te doen is maar ik ben er echt gecharmeerd van en deze auto is te goed zo verwacht ik, om een andere einde te krijgen als Albert deze niet gekocht had !

ook ik heb een prachtige dag meegemaakt met veel simca`s.
het betrof hier een meeting van de simca,matra sportsclub.
dit treffen was in ijsselstein en de organisatie was tiptop in orde.
de foto`s zet ik er morgen wel bij.
we hebben de dag afgesloten met een grote bbq party en er was voor iedereen voldoende te eten en te drinken.
namens mij en de andere deelnemers wil ik de gastheer bij deze bedanken voor de fantastische dag met veel zon en veel simca plezier.
DSC03518.JPG

zoals beloofd,de foto`s van zaterdag.
het is wel leuk om te zien dat je niets mist van andere bijeenkomsten dankzij het forum.
de meeting van gisteren kreeg een vervolg op zondag,want er was in woerden ook een oldtimerfestival.
hier gingen diverse simca`s heen die zaterdag ook present waren.
die zijn op de camping gebleven en zijn gezamelijk erheen gereden.
ik ben zaterdagavond naar huis gereden en ben niet in woerden geweest.
misschien is er wel iemand die dit forum leest erheen geweest?

DSC03871.JPG

DSC03869.JPG

DSC03872.JPG

DSC03878.JPG

DSC03868.JPG
DSC03889.JPG

Ik ga dit topic zeker vaker bekijken ,heb zojuist mijn nieuwe oude Simca gehaald ,en prachtig testritje vanuit Friesland naar Nijmegen ,toch 200km ,en dat voor een auto van 42jaar die nog nooit Friesland uitgeweest is.

https://www.mijnalbum.nl/Album=RXOCMGOZ

Hé leuk! Die advertentie zag ik vorige week staan (in Kootstertille toch?), ging wel even kriebelen... hoewel ik de '00' varianten net iets mooier vind. Gefeliciteerd in ieder geval!

Hallo
Ik heb van verlede week een Simca 1000 Coupé bij in mijn verzameling
Deze is een amerikaanse versie =
Snelheids meter in mijlen
Watertemeratuur in F.
Benzinemeter in Gallons
Toerenteler is anders
Voorste pinkers van het eerste bj. simca 1000 Coupé = Rood glas met 1 bevestegingsschroef inplaats van 2
Silletbiem koplampen
Achterbumper zonder nummerplaat verlichting
deze staan links en rechts van de nummerplaat
Achterlichten kompleet rood
Is er zo een versie in Nederland?
Rallyebasse

Net als zovaak bij het vorige forum krijg ik wéér geen mail als er nieuwe berichten te lezen zijn. Ik heb maar weer eens aangevinkt dat ik ervan op de hoogte wens te worden gehouden. Wie van jullie heeft ook al deze problemen gehad jongens? Volgens mij ben ik niet de enige. Groetjes aan iedereen! ;)Simcat

de talbot solara is afgevoerd naar zijn laatste bestemming.:cry:
hier staat hij bij diverse lotgenoten te wachten op de schredder.
kreeg als opmerking te horen dat er echt niets meer te gebruiken was.
einde van het tijdperk jz-47-lt.
leve het nieuwe project talbot solara!
deze keer geen sloopproject maar een renovatie project.:T
laat maar komen holunder!
ik heb ook een vrijwaring van de talbot solara op zak.
hier de laatste foto`s van de afgevoerde solara:eek:

DSC02026.JPG

DSC02025.JPG

DSC02028.JPG

DSC02027.JPG

DSC02029.JPG

Hoi SimcaTI,

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH...... WAT ERG!!!!!!
TJONGE WAT DOET DIT PIJN.....:(

Foto's waarop de wagen gestript wordt zijn tot daar en toe, maar dit... SNIK....:cry:

Jammer man dat de deuren de kap en het deksel mee de shredder zijn ingegaan. Ook de bumpers en de bovenste delen van de deurbekledingen... Maar goed, soms moet er één sterven om anderen te kunnen laten leven....
Hopelijk wordt de te redden Solara een plaatje!
Groetjes, Simcat

alles wat er nog op zat was echt niet meer te gebruiken.
plaatwerk was dermate slecht dat je het niet meer op een andere auto wil zetten.
de vorderingen van de andere solara lees je wel op dit fotum:LOL:

simca ti zei:
dat heb je dan maar weer snel voor elkaar zo,matra.
deze week is het project sloop solara begonnen.
afgelopen vrijdag is de solara gebracht bij ons op de zaak en gisteravond alvast begonnen om de gehele binnenkant te demonteren.
alleen het gehele dashboard moet nog verwijderd worden maar dat doe ik later want de auto moet nog wel even rijbaar blijven.
alle klemmen en kooimoeren haal ik er ook uit zodat de wagen echt helemaal leeggeplukt wordt.
het valt me op dat al de plastic delen echt helemaal uitgedroogd zijn en bij het minste of geringste beweging gewoon verpulveren.
hoef ik dit in ieder geval niet te bewaren.

DSC03242.JPG

DSC03245.JPG

vandaag de gehele ruitenwisserinstallatie gedemonteerd en in een doos gedaan.
alles is nog zeer goed voor hergebruik in de te restaureren solara.
de motor die je ziet gaat zijn diensten verrichten in de talbot 1100ls.:LOL:

DSC03246.JPG
waar om heb je hem eigelijk gesloopt was hij erg rot of wat was de reden

de reden dat deze solara gesloopt werd kun je niet zien aan de foto`s maar diverse belangrijke delen waren totaal doorgeroest waaronder een hoofdbalk.
het zou dus een aardige duit gaan kosten om de solara weer rijklaar en apk waardig te maken.
de eigenaar van deze solara heeft nog een solara die technisch zeer slecht is maar de rest is prima.
en nu zijn er onderdelen genoeg om de solara uit 1986!!!!!!weer geheel rijklaar te maken zodat je er nog jaren mee kan toeren.
DSC03864.JPG

er is trouwens aankomende zaterdag een toertocht uitgezet van de simca automobielclub in het brabantse land!
kreeg het bericht pas gisteren binnen en kan helaas niet aanwezig zijn.

Door omstandigheden is het bericht erg laat verzonden, maar de datum van de meeting stond al enige tijd op de website van de Simcaclub aangegeven op de evenementen kalender.

Zelf ben ik morgen weer aanwezig, ik heb er zin in.
De Rancho heb ik vanavond nog gewassen, zodat hij er weer mooi bijstaat.

De carburateur is er afgeweest en is schoongemaakt, omdat de auto al enige tijd beroerd liep.
Morgen uittesten of het vuiltje daadwerkelijk is verwijderd. :cool:

Hoewel het evenement van de Simcaclub bij mij om de hoek plaats vindt zie ik niet echt kans om te komen, zaterdagen zitten vaak snel vol.

Ik had graag meegereden met mijn nieuwe aanwinst ,maar waarom zijn al dit soort leuke evenementen altijd op zaterdag?
Werk namelijk altijd zaterdag,s.

@Grompie58:

De meeste evenementen van onze club zijn op zondag, vandaag een rit op zaterdag.

Er zijn ook mensen die absoluut nooit op zondag kunnen deelnemen aan een evenement, hier houden we als club rekening mee.

Graag tot ziens op een van onze zondagen. :)

Voor de liefhebbers: bij De Slegte in Utrecht (Oude Gracht) staat nog een flinke rij vraagbaken voor de Simca 1100, de 1307/08 en de 1510 en ik zag ook een Horizon-exemplaar staan.

die heb je voor dit soort auto's toch niet nodig, probleemloze wagens....:)

hallo allemaal, ik zoek voor mijn bagheera een spruitstuk en carburateur met 1 dubbele weber, t liefst compleet met luchtfilterhuis erbij, jullie weten wel zo 1 met een wafelpatroon, deze zitten op vele simca, en talbot modellen,dus van een 1442cc of 16oocc motor, bij matra zijn ze geleverd op de bagheera N en op de murena 1.6, als t een net setje is wil ik ze wel ruilen tegen mij gereinigde en gereviseerde spruitstuk met 2 dubbele webers. alvast bedankt!

Ondanks de geringe opkomst bij de Zomerrit van de Simcaclub te Sint Oedenrode is het een geslaagde meeting geworden.
We hadden mooi weer en we hebben het erg gezellig gehad.

Klik hier voor de foto's.

Zo te zien was de opkomst idd gering, erg jammer voor de organisatie. Maar als het gezellig is geweest dan wederom een mooi Simcadag,toch ?

Matrancho zei:
Ik heb het erg naar m'n zin gehad. (y)
heb je ook een orgelcertifikaat gehaald?
lijkt me helemaal geweldig om een keer orgelman te spelen.
ik heb weer wat gemist.
is het met harrie zn simca weer goedgekomen?

Ja, inderdaad, hoe is het afgelopen met de 1300 van Harrie? Hij was nog wel zo trots als een pauw met de wagen naar Bergeijk gereden om bij de uitreiking van het lintje aan de voorzitter van de club aanwezig te zijn. En een regen dat wij hadden aldaar... BÁÁÁLEN man....
PS, Matrarancho, ik zie dat Piet schade heeft gereden aan de Découvrable... Verdraaid noog an toe, hoe kon dit gebeuren? Zo zie je maar was één van de beide Rancho's uit Landrgaaf naar Noord Holland verkocht had dit ene bumperdeel alweer zijn geld opgebracht. Maar goed, joh, gedane zaken nemen geen keer. Is ook niet erg, want de wagens zijn verkocht. Trouwens de '78-er zal verder leven want hij wordt gerestaureerd. Jammer dat ik hier in België nog geen eens de uitnodiging voor de rit in huis heb. Ik wist de datum natuurlijk wel want die stond al een poos op de site. Maar ja, waar de rit zou plaatsvinden niet, haha.

Simcat

Terug
Bovenaan