Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

Ik heb die gele onlangs gespot denk ik. Hoe kan ik hier een foto plaatsen?

Grt. Roland.

sceppie zei:
En toch heb ik dit ergens in mijn hoofd zitten ...., kan ook zijn dat de bezitter de estate opgeslagen heeft..
Zal zodra ik er de tijd voor heb gaan zoeken in mijn meters oldtimer bladen.

Breaking news.

Mijn hersenspinsels blijken deels op waarheid te berusten.
Een bestuurslid van Elk Merk Waardig heeft voor Klassiek en Techniek een item geschreven over een avenger estate rechts gestuurd maar Nederlands kenteken !!!!
Namelijk 57 YB 04 .
Gr.
Sceppie van de Theo.
NB heb een foto maar moet nog even weer uitzoeken hoe ik deze toe moet voegen

Ah, dat is ongetwijfeld voorzitter Aart van der Haagen geweest. Hij bezit er in elk geval geen. Wel leuk dat er dan toch eentje in Nederland is, alleen jammer dat de APK al ruim drie jaar verlopen is.

Ik wou geen namen noemen aangezien ik niet weet of Aart of de eigenaar hier wel prijs op zouden stellen.
Gr.
Sceppie van der Theo

Sceppie vroeg mij deze foto te plaatsen van de Hillman Avenger Estate

IMG-20161104-WA0000%20-%20kopie_zpszkmhl3hq.jpg

Goed gedaan Rush 2112 alias Ruud .
Toch bijzonder deze estate en ongehoord zeldzaam.
Gr van sceppie van der theo

Dat is reuze interessant ! Houd dus in dat er in ons land ook estate uitvoeringen hebben gereden met origineel Nederlands kenteken
(y)

We hebben dus gezien dat er rotte plekken ter hoogte van de mistlampen zijn. Dit is de eerste slijpklus aan de Avenger.
Het blijkt dat er enorme lagen plamuur zitten en dat er twee plaatdelen over elkaar heen gelast zijn. Nou dan weten we wel wat er gebeurd.

DSC07541_zpsa47pn2h9.jpg

Aan de linkerzijde hetzelfde verhaal. Wel apart dat de ruiten- en koplampsproeier motortjes zich vlak achter het paneel bevinden in de wielkast. Lijkt me toch een zeer kwetsbare plek.

DSC07544_zps22no350j.jpg

Om wat prettiger te kunnen werken is het beter om de spatborden eraf te halen. Deze zijn met veel kunst en vliegwerk in model gehouden. Getuige de vele klodders plamuur en de matte groene verf. Het is altijd weer spannend om te kijken wat er onder vandaan komt.

DSC07590_zps7rmjoyli.jpg

DSC07595_zpsggr5j4tg.jpg

De A-stijl zelf ziet er heel goed uit, alleen daarnaast moet er wel het één en ander bijgewerkt worden.

DSC07599_zpsz0ltjiio.jpg

De spatborden rechts en vooral links zijn kansloos verrot. Nu kan de speurtocht naar betere beginnen. Rechts gaat nog wel. Daar zou ik nog iets van kunnen maken.

DSC07601_zpseclimq33.jpg

Wow, een Avenger Estate, dat is puur jeugdsentiment
Mijn vader kocht in 1978 zijn laatste nieuwe auto, een metallic bruine Chrysler Avenger 1.6GL Estate (96-XR-75)

Toen hij hem in 1984 in wilde ruilen op een Talbot 1510 (bij een Ford dealer) zat er niet zoveel minder roest aan dan aan het exemplaar van Rush2112.

De Ford verkoper kon helaas geen hoge inruilprijs geven want het was:
1) geen heel erg courant model en 2) er zat ook wel erg veel roest aan

Waarop mijn vader de wijze woorden sprak: "Ja, maar hij is tenslotte ook al 6 jaar oud..."

Zijn voorgaande Simca's werden steevast na een jaar of 3 ingeruild dus in zijn ogen was een 6 jaar oude auto hoogbejaard, logisch dat de bovenkanten van de voorschermen over de hele lengte doorgeroest waren en dat er onder de voorbumper hele stuken plaatwerk weggerot waren ontbraken, toch?

Er is een Engelse Rootes groep op facebook, wie weet! https://www.facebook.com/groups/rootesgroup/

@rzasa: Ik heb even gekeken op facebook maar het lijkt wel afgeschermd. Je moet eerst lid worden
Echter ik heb een interessant adres gekregen van classac car bodyshop. Het is een bedrijf in Engeland. Bedankt voor het meedenken

Parallel aan de werkzaamheden buiten lopen ook kleine werkzaamheden binnen. Het interieur moest uit de auto voor het lassen aan de bodem. Anders fikt de boel zo.
De auto is in het gelukkige bezit van een middenconsole. Deze heeft sierrandjes en een tapijtje. De randjes waren rabbig en het tapijtje versleten.

DSC06720_zpswj1slgz6.jpg

De sierrandjes afplakken duurde ongeveer 2 uur, wat een monnikenwerk. Spuiten deed ik met velgenspray.

DSC06721_zpspacqvsso.jpg

En dit is het eindresultaat.

DSC06722_zpsa9rtsuz3.jpg

Rush2112 zei:
@rzasa: Ik heb even gekeken op facebook maar het lijkt wel afgeschermd. Je moet eerst lid worden
Echter ik heb een interessant adres gekregen van classac car bodyshop. Het is een bedrijf in Engeland. Bedankt voor het meedenken

Dat klopt, maar je kan lid worden door op de knop Lid Worden te klikken!

rzasa zei:
Rush2112 zei:

Dat klopt, maar je kan lid worden door op de knop Lid Worden te klikken!

Dan moet je wel een FB-profiel hebben, natuurlijk.;)

Zo de eerste las klus zit er weer op. Aan de voorzijde, ter hoogte van de mistlampen, was de boel door en door verrot. Hier sluiten ook de chassisbalken op aan. Althans dat is de bedoeling. Ook hier schitterde het staal door afwezigheid. Genoeg aanleiding om de verrotte stukken weg te slijpen en de ontstane ruimte op te vullen met vers staal.

DSC06727_zpsoubji859.jpg

De boel was rechts en links ongeveer symmetrisch aangedaan. Dus ook links mocht er aan geloven.

DSC06728_zps7vtdexep.jpg

Om verder te kunnen gaan met laswerkzaamheden aan de bodem moet het interieur eruit.

DSC07644_zps4rsxh8xv.jpg

Het tapijt leek erg schoon maar als je de onderdelen weg haalt zie je veel kleurverschil.

DSC07659_zpsc4eakmq8.jpg

Het dashboard is zwaar beschadigd. Veel scheuren en een groot gat welke is afgeplakt met een stukje rubber. Eenmaal eruit komen er toch weer heel wat draden tevoorschijn.

DSC07679_zps3vrt4aw1.jpg

Bij de kriksteun was te voelen dat ook de bodem vergaan was. Dan ben ik altijd benieuwd wat er vanaf de bovenkant te zien is als het tapijt is verwijderd.

DSC07664_zpsknvfy9kx.jpg

Dat ziet er niet goed uit. Nogal bruin. Roestbruin. Als we dat een beetje weghalen dan ziet het er zo uit.

DSC07681_zps1xuf54yd.jpg

Als je de stoelen naast elkaar zet dan ziet het er zo uit . Ik heb besloten het hele interieur te laten reinigen. Ik ben bang dat ik alleen maar vlekken maak.

DSC06725_zpsmsj0f3qi.jpg

Mooie inkijkjes met veel en diverse soorten bruin. Ik ben heel erg benieuwd hoe de stoelen en het tapijt er na reiniging uit komen te zien. Met het laswerk komt het ongetwijfeld goed!

Als het weer het niet toelaat dan zijn er ook nog klusjes die binnenshuis gedaan kunnen worden. Eén ervan is het opknappen van het dashboard.

DSC07223_zpshfagfdcj.jpg

Ter hoogte van de speakergaatjes zit een rubberen sticker. Daar zal niet veel goeds onder vandaan komen. Verder nog wat scheuren, waar een alarmlampje in geplaatst zit, en amper zichtbare haarscheuren.

DSC06682_zpssfleb5v1.jpg

DSC06683_zpsbtgpmito.jpg

Oei dat is toch een behoorlijk gat. Eerst maar eens van onderuit dicht maken met een stukje hardboard.

DSC06687_zps0uvgles1.jpg

En dan van bovenaf opvullen met meerdere plaatjes en polymax

DSC06688_zpsfdavnzbs.jpg

Ik ben benieuwd wat je daar nog van kunt maken. Gezien je eerdere ervaringen met dashboards herstellen heb ik er wel vertrouwen in dat het jou gaat lukken. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat het niet meevalt. Succes.(y)

Hé leuk, wat een mooi nieuw projekt!
Je hebt al hoge ogen gescoord met de passat, dus dit zal ook wel weer een pracht worden.
(y)

Ik doe mijn best. Bovendien is het gewoon erg leuk om te doen. In dit geval ook nog eens erg belangrijk want zoveel zijn er niet meer van.

We zijn gebleven bij het dashboard. Het grote gat is opgevuld met plaatjes hardboard en polymax in de scheuren. Om de boel op niveau te brengen gebruik ik een 2K epoxyhars van Bison.

DSC06731_zpsoukszftm.jpg

DSC06733_zpspni6agbm.jpg

Vervolgens moet er geschuurd worden. Een tijdrovend klusje en wat is er dan beter dan te luisteren naar mijn favoriete bandje.

DSC06742_zpsfztowcyu.jpg

Er zit een ronding in het dashboard en die moet zoveel mogelijk gevolgd worden. En op een gegeven moment zie je waar nog niet genoeg hars zit.

DSC06746_zpsqlieejaa.jpg

Dus moet er weer opnieuw aangebracht worden. Dit herhaalt zich totdat het resultaat goed is.

DSC06749_zpsskiplybp.jpg

Geweldig zeg, wat knap (y). Ga je het weer opnieuw bekleden of gaat het gespoten worden? Wat is de vervolgstap precies?

@Mia D.: Ik wil de behandelde stukken eerst van een laagje structuurspray voorzien. Daarna zal het dashboard gespoten worden.

@Muddy Bandit: De basis is van metaal, dan een laagje schuimplastic en dan de toplaag die ooit wel zacht aangevoeld zal hebben maar alle weekmakers zijn nu wel vervlogen.

sceppie zei:
Dat is reuze interessant ! Houd dus in dat er in ons land ook estate uitvoeringen hebben gereden met origineel Nederlands kenteken
(y)

Als het gaat over het kenteken van die witte: Dit is geen origineel Nederlands exemplaar. De **-YB-** kentekens zijn pas een paar jaar geleden ingevoerd voor import-oldtimers. De auto is volgens de RDW in 2009 voor het eerst in Nederland op kenteken gezet.

Jay DoubleYou zei:
sceppie zei:
(y)

Als het gaat over het kenteken van die witte: Dit is geen origineel Nederlands exemplaar. De **-YB-** kentekens zijn pas een paar jaar geleden ingevoerd voor import-oldtimers. De auto is volgens de RDW in 2009 voor het eerst in Nederland op kenteken gezet.

Volgens mij ging het over een Avenger die ze vroeger bij SS90 thuis hadden ;)

Stefan-V6 zei:
Jay DoubleYou zei:
sceppie zei:
(y)

Volgens mij ging het over een Avenger die ze vroeger bij SS90 thuis hadden ;)
En die was echt origineel Nederlands geleverd.
En er reden er bij ons in de buurt nog een paar van.

Na 25 keer en nog wat schuren en vullen is het dashboard nu eindelijk klaar om behandeld te gaan worden met structuur spray.

DSC06762_zps9naelnnl.jpg

DSC06764_zpsjmbvamua.jpg

Ik gebruik hiervoor SEM Texture Coating no. 39853. Dat heb ik ook voor het radiatorkapje gebruikt voor de Passat van Phoenixrood. Zo ziet het eruit na de eerste laag.

DSC06766_zpsnwwsiygn.jpg

De deurpanelen zijn er in de loop der jaren ook niet strakker op geworden. Door het vocht wat er door de deur trekt is er een golvend patroon ontstaan. In de zee zeer wenselijk maar voor de panelen een doorn in het oog.
In de bouwmarkt heb ik stalen strips gekocht die ik aan de achterzijde plak met polymax.

DSC06737_zpsdzlwlvwt.jpg

DSC06738_zpsh71tbrud.jpg

Ik plak ze ter hoogte van de chromen biesjes die ik straks nog opnieuw moet verchromen. Accu's zijn lekker zwaar en die laat ik er een nacht op staan. Dit is het resultaat na 1 strip plakken. Langs de bovenliggende chromen biesjes herhaal ik deze methode.

DSC06739_zpszmiedpdl.jpg

DSC06740_zpshu48rnhh.jpg

Slim bedacht met die strips en accu's. Maakt het nog wat uit wat voor accu's je gebruikt of moet het per se 12 V zijn? :T

Vandaag had ik niet zo veel tijd om te klussen. Ik kon wel het dashboard van een 2e laag structuurspray voorzien.
Het enige wat er nu nog moet gebeuren is het bruin spuiten van het geheel.

DSC06774_zpswiefwmq8.jpg

DSC06777_zpsh7k2f7st.jpg

Nee, zo'n roostertje is toch een zwakke plek. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten maken. Bovendien plaats ik daar toch geen speaker.

Terug
Bovenaan