Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

@mrweird,

Leuk, die Paykans! Grappig dat er Chrysler Sunbeam (of Simca 1307/1308) achterlichten op zitten.:)

Stefan-V6 zei:
Ik weet niet of dat zo mooi is, is ook zeker een kans dat ie in de banger terecht komt...

De Sceptre staat weer op Mp dus gelukkig niet in de banger!
Is rijdend gemaakt en er kan op geboden worden.
Overdrive schijnt te werken op alle versnellingen,dit is niet origineel.!
Werkt normaal op 3 en 4.
De toekomstige eigenaar krijgt een verassend goed rijdende bolide die ook nog eens zeldzaam is.
Groetend.
Theo Haverkamp kenner van de Arrow range /Rootes

sceppie zei:
Stefan-V6 zei:
Ik weet niet of dat zo mooi is, is ook zeker een kans dat ie in de banger terecht komt...

Dan zet ik het linkje naar de advertentie er even bij: Sceptre 1973

De auto is natuurlijk wél wat aantrekkelijker voor liefhebbers om als tweede of derde auto te hebben omdat deze belastingvrij is. Dat zou zijn redding kunnen zijn.

Leuk dat er weer wat leven in de brouwerij is in dit Topic. Van zo'n Sceptre wordt ik heel erg hebberig:eek: Is dit nu precies dezelfde als de Sceptre die jij hebt Theo?

Zelf ben ik weer even met de Rapier bezig geweest. De auto had maanden lang stil gestaan doordat we niet goed van ons pad af konden.
De weg werd opnieuw ingericht en daardoor lag de hele boel open. Nu wist ik wel dat de hulp koppeling cilinder lekte maar toen ik de auto van de week wilde pakken bleek de koppeling helemaal niet meer te functioneren. Het reservoir was volledig opgedroogd.

Woensdag een revisie setje besteld bij Rootesparts en die kwam vandaag binnen. De cilinder had ik al schoongemaakt dus ik kon vanavond weer de boel in elkaar zetten.

DSC05402_zpsfa80aaad.jpg

DSC05403_zpsec3319c4.jpg

DSC05404_zpse9ef637a.jpg

De testrit ging naar de strand opgang en de koppeling functioneert weer naar behoren.

DSC05405_zps80b928d7.jpg

Hallo Ruud en alle overige lezers uiteraard.
Mooi dat de Rapier weer rijdend is en weer te bewonderen valt!
Om op je vraag terug te komen wat betreft verschillen tussen een 73 en een 76 Sceptre.
Ja in detail zijn er een paar verschillen en dan komt het bj 73 als winnaar uit de bus.
Betere schakelaars,cardanas in 2 delen alhoewel dat ik dit niet 100% zeker weet.
Die engelsen deden soms maar wat ,zo heb ik een ducelier verdeler .dit terwijl de lucas 45d4 gangbaar was...
Verder een andere bumper en en betere ophanging voor de motor,dit zijn zaken die wegbezuinigd zijn bij het 76 model.
Tot slot voor de eventuele koper,rijdt goed op LPG.cilinderkop van aluminium dus tevens geschikt
Nb,Ruud stuur mij ff een mailtje ben je adres kwijt door crashende pc...
Gr
Theo

@sceppie,

Waarschijnlijk zijn die verschillen allemaal afhankelijk van welke fabrieken op dat moment in staking waren.... ;)

sceppie zei:
Stefan-V6 zei:

Is rijdend gemaakt en er kan op geboden worden.
Overdrive schijnt te werken op alle versnellingen,dit is niet origineel.!
Werkt normaal op 3 en 4.
De toekomstige eigenaar krijgt een verassend goed rijdende bolide die ook nog eens zeldzaam is.
Groetend.
Theo Haverkamp kenner van de Arrow range /Rootes

De Sceptre is verkocht ,dat is mooi !
Hoop dat hij een serieuze eigenaar krijgt.
Mocht de eigenaar dit lezen, aub wijzig de overdrive weer naar alleen werkend op 3 en 4.
Werkend op alle versnellingen is geen dure optie ,er is geknoeid met de bedrading van versnellingsbakschakelaar naar overdrive unit/relais op binnenkant spatbord.
Groetend
Theo ha

Hallo Allen ,

Deze Topic maar ff nieuw leven in blazen met een filmpje van mijn Sceptre en Rapier + de Alpine van mijn vriend Homme.
Gemaakt afgelopen zaterdag in Appelscha tijdens het oldtimer evenement

Groetend Theo Ha

https://www.youtube.com/watch?v=OnoIKsxrTCg

Geen idee of deze auto's al bekend zijn maar ik vond toch dat ik ze even moest plaatsen. Het zijn foto's die ik in de loop der jaren heb gemaakt van auto's die in dit topic passen.

Een Hillman Minx uit 1959.

En mijn meest recente spot, deze rechtsgestuurde Singer Chamois.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen!

Leuke bijdrage!
Een aantal bolide,s incl eigenaren ken ik ,echter een ook niet,
Wie heeft er nog meer foto,s van Rootesproducten in de aanbieding?.
Gr.
Sceppie

Ik heb er ook nog een paar!

Deze Hillman Minx staat al jaren buiten bij een restaurant.

Een Sunbeam-Talbot 90 MK II Cabriolet, zomaar in het wild.

En nog twee die ik zag tijdens oldtimerritten: een Sunbeam Alpine...

... en een Sunbeam Stiletto, die achter een Bedford camper hing.

Die witte sunbeam is een avenger,heb ooit een 1600gls gehad uit 1978,ding was echt bloedsnel.
Nb,Onslow van schone schijn had er 1 in de tuin staan!!!,incl hond ha ha ha

sceppie zei:
Die witte sunbeam is een avenger,heb ooit een 1600gls gehad uit 1978,ding was echt bloedsnel.
Nb,Onslow van schone schijn had er 1 in de tuin staan!!!,incl hond ha ha ha

Ik vind die witte Sunbeam ook geniaal. Heerlijke foto's trouwens. Zwart wit heeft ook wel wat

Ik vond dit topic, sorry als ik hem omhoog schop. Vind het moeilijk de liefhebber te bereiken.
Wij hebben nog een Commer uit '66 gratis / tegen klein prijsje op te halen.
Via pb kan ik het telefoonnummer geven.

Neen in tegendeel, weer wat leven in de brouwerij.
Google even op commerclub of eventueel rootesparts,daar ben je op het juiste adres.
Groetend.
Theo alias sceppie

Vroeger zag je commers rijden met de tekst;;kommer en kwel .
Mijn inziens onterecht , Rootes auto,s zijn ondergewaardeerde auto,s die een beter lot verdienen.
Denk dat ik dit mag zeggen na ruim 30 jaar ervaring met deze bolide,s.
Gr.
Theo

Gisteren bij de oldtimerdag in Appelscha gezien deze Commer Imp Van van 1967:

gi9f8duufqi.jpg

En deze Sunbeam Chamois van 1966:

ctl55wxwseo.jpg

Enige tijd geleden viel mijn aandacht op een advertentie op Marktplaats.
Te koop: Chrysler/Sunbeam Avenger 1.6 GLS '78. Op de foto een groene auto met vinyl dak. En een auto met vinyl dak en zeldzaam heeft direct mijn interesse. Ik ben vol goede moed naar Hoorn gereden en toen ik de auto in het echt zag wist ik het meteen, ik moest hem hebben.
Het motortje liep prima alleen de remmen deden het niet. Verder rotte punten bij de kriksteunen en de voorkanten van de chassisbalken.
Een week later haalde ik de auto op en staat nu in de voortuin, daar waar meestal Passat's staan.

DSC07224_zpso5t9qrbv.jpg

DSC07230_zpsjakk67yq.jpg

DSC07225_zpsgnnht4hc.jpg

Hallo Rush2112.
Geweldig ! Deze bolide heb ik ooit jaren in mijn bezit gehad.
Heel veel plezier er mee en houd ons op de hoogte.
En dank dat er weer wat leven in deze topic brouwerij zit .
Mijn Sunbeam Sceptre heden voor de APK .
100 punten !
Zal zsm mijn review updaten.
Gr
Sceppie van der Theo

Ja ik ben ook erg blij met deze auto, dank voor de positieve reacties. Ik vind het vooral leuk wanneer auto's zeldzaam zijn, ik heb al een Rapier onder handen genomen en de 4 Passat's natuurlijk.
Deze auto kent 2 gezichten. Achter is ie gewoon goed maar de voorzijde kent meerdere verrotte delen.
De motorruimte is 1 smerige bende. Er zit een 4 cilindertje in gevoed door een enkele Stromberg.

DSC07215_zpshiha9j0x.jpg

Het interieur is gelukkig bijna helemaal goed. Geen gescheurde stoelen, de bank is goed en er zit een lekker bruin tapijtje in. Minpuntje is het dashboard. Daar zitten flinke scheuren in en waar de speakergaatjes zitten is en plakker aangebracht.

DSC07223_zpsowcbhxjc.jpg

Ik had het plan om als eerste de remmen in orde te maken. Het rijdt toch lastig wanneer je bij zekere vaart het geheel tot stilstand wilt brengen.
Alles moest er dus onderuit om zodoende de boel te kunnen reviseren. Er zit in Alkmaar een bedrijf die alles voor je kan regelen.
De teleurstelling was groot toen ik het bericht kreeg dat er niets te reviseren viel, alles was verrot. Gelukkig kon wel alles nieuw besteld worden.
Toch mooi voor een auto van 38 jaar oud.

DSC07529_zpswg8pyjmk.jpg

De auto heeft mistlampen vanaf fabriek. Ernaast zijn enorme gaten die niet vanaf fabriek zijn. Die horen er niet en zijn zelfs APK-afkeur. Mede omdat daar ook de chassisbalken op uit komen kan men zien dat die daar ook deels ontbreken. Dus werk aan de winkel en daarover de volgende keer meer.

DSC07538_zpsz2i1kjfo.jpg

DSC07540_zps5xeqwlfz.jpg

Beste Rush 2121

Mooi dat er mensen zoals jij zijn die incourante oldtimers willen opknappen.
Wens je veel suc6 toe en houd ons vooral op de hoogte.
Persoonlijk ben ik blij dat de auto waar ik jaren met plezier in gereden heb uiteindelijk bij jou terecht gekomen is.
Even een detail opmerking ,, Die stromberg carburateur waar je over spreekt is wel een 1.75 model dus een vette .
Beter 1 1.75 carburateur dan 2 van het 1.5 model ivm mogelijke synchronisatie problemen.
Gr uit het friese land.
Sceppie van der Theo

Leuk hoor.
Wij hadden vroeger thuis een Sunbeam stationcar. Met de oude neus en het oude dashboard, met de lintteller. Was toen al een zeldzame verschijning.

Fantastische reddingsactie, Ruud! (y) Heel veel succes gewenst, ik ben erg benieuwd naar alle komende ontwikkelingen.:)

Wat een briljant ding zeg! Ik kwam vorige week nog een heel vroege Avenger tegen, en dat blijft toch bijzonder om te zien. Erg mooi project. (y)

Toevallig een gele, Rob? Die had Phoenixrood74 ook vorige week gezien dus dat zou zomaar kunnen als je ergens in de buurt van Oosterhout was.

Nope, dat was onderstaande. Ongeveer 1.200 km verderop. ;)

14915078_10207380597739624_438052554_n.jpg

Maar die gele zou ik heel graag eens willen zien!

Oh, haha! Die gele heb ik jaren terug zelf ook eens gezien in Oosterhout, maar ik heb helaas al vergeefs gezocht of er foto's van te vinden zijn.

Bekende beelden... Forummer GewoonDirk is ooit eens voor mij naar deze auto wezen kijken toen ie bij een bedrijf in (ik geloof) Brabant stond. Bleek slechter te zijn dan verwacht, en doordat de eigenaar van de caravanstalling waar onze vouwwagen staat ermee ophield, durfde ik het niet aan. De auto bleef me echter in mijn gedachten achtervolgen, en daarom vind ik het mooi om te zien dat ie nu goed aangepakt wordt! Mocht je er ooit vanaf willen, denk aan mij :) (Hoewel het voor mij niet dé ultieme Avenger is, dat blijft toch een Estate van '78/'79 met Talbot-logo's)

@Stefan-V6: Heb jij foto's van de Talbot Avenger Estate? Ik heb je verhaal van St. Annaland gelezen. Wat zal je toen onrustig geslapen hebben.

Woow dat is echt een mooie steesjun:eek: Ik kan me voorstellen dat dit je ultieme model is.

Stefan-V6 zei:
Rush2112 zei:
Woow dat is echt een mooie steesjun:eek: Ik kan me voorstellen dat dit je ultieme model is.

Maarja, niet te vinden helaas :(

In Nederland is de Avenger voor zover ik weet ook niet meer geleverd met Talbot-merkplaatjes (die overigens pas in '79 zijn ingevoerd, de Avenger is samen met de Talbot Sunbeam nog tot het sluiten van de fabriek in Linwood in '81 gebouwd).

929V6 zei:
Stefan-V6 zei:
Rush2112 zei:

In Nederland is de Avenger voor zover ik weet ook niet meer geleverd met Talbot-merkplaatjes (die overigens pas in '79 zijn ingevoerd, de Avenger is samen met de Talbot Sunbeam nog tot het sluiten van de fabriek in Linwood in '81 gebouwd).

Je hebt anders een foto van een 81-er op je Flickr staan ;)

Over de estate uitvoering, ondanks het feit dat ik mij sinds de jaren 80 bezig houd met Rootes cars heb ik er nog nooit 1 gezien..
Wel meen ik mij te herinneren dat ik ooit gelezen heb dat er een lid of bestuurslid van de club elk merk waardig er 1 in zijn bezit heeft.
Weet dit echter niet zeker meer..
Voor mij is de ultieme estate de Humber Sceptre estate .
Gr.
Sceppie van der Theo

Hoi Ruud, goed om weer van je te horen. De Passat-wind waait nu uit een ander hoek met deze Avenger. Chique kar hoor, met deze kleur in combinatie met het vinyl dak. Het lijkt me een overzichtelijk project, een mooie uitdaging en een goede actie om deze zeldzaamheid te redden! Succes met de Rushtauratie(y)

Stefan-V6 zei:
929V6 zei:
Stefan-V6 zei:
Rush2112 zei:

Je hebt anders een foto van een 81-er op je Flickr staan ;)

Die is van '80 en dat klopt, ik ben nog even de boeken ingedoken en het blijkt dat hij in 1980 toch nog geleverd is. In '81 niet meer.

@sceppie,

Als iemand bij Elk Merk Waardig een Avenger Estate zou hebben zou dat me zeker bekend zijn, maar dat is helaas niet het geval. Een hele rits Franse Talbots en een Chrysler 180 zijn wel aanwezig.

En toch heb ik dit ergens in mijn hoofd zitten ...., kan ook zijn dat de bezitter de estate opgeslagen heeft..
Zal zodra ik er de tijd voor heb gaan zoeken in mijn meters oldtimerbladen.
Gr
Sceppie van der Theo

Terug
Bovenaan