• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

Idd Ruud is een kunstenaar Pur Sang.
Bij Henk Slagter in Appingedam staat sinds kort ook een Avenger te koop .
Het oudere type met 4 koplampen , voor de liefhebber!!
Gr van een voormalig avenger rijder echter Onslow niet:p

@Sceppie: Ik heb de Avenger die bij Slagter te koop staat via de website even bekeken. Echt een mooi ding zeg wat een kleurencombinatie :eek:

Het dashboard is nu klaar en moet alleen nog bruin gespoten worden. Dus ben ik vandaag met wat onderdelen verder gegaan.
Als eerste de radiator. Het is de bedoeling om elk onderdeel onder handen te nemen. Schoonmaken, ontvetten en dan schuren.

DSC06770_zps3tmmfa4x.jpg

Aan de radiator zit een constructie met de koelventilator. Dit krijgt dezelfde behandeling.

DSC06778_zps7vyla09t.jpg

Ik wilde de radiator gaan spuiten maar ik moest eerst een nieuwe spuitmasker kopen het gaat toch behoorlijk stinken in zo'n schuurtje.

DSC06797_zpsyxwbiwtg.jpg

Terwijl dit moest drogen ben ik veder gegaan met het demonteren van diverse onderdelen uit de motorruimte. Alles is vies, vet en geoxideerd dus het is erg dankbaar werk om het weer te laten glimmen.

DSC06799_zpsz9agvkjt.jpg

Heerlijk om te zien hoe ook deze auto met beetjes tegelijk, maar toch heel snel weer mooi wordt! Ik kom binnenkort weer eens langs voor een live inspectie.

Rush2112 zei:
Jay DoubleYou zei:
Rush2112 zei:
Nee, zo'n roostertje is toch een zwakke plek. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten maken. Bovendien plaats ik daar toch geen speaker.

Ebay ook al afgezocht?

Hoe bedoel je?

12 dozijn dartpijltjes om gaatjes te prikken.:)

Ik heb ze in de nieuw beklede dashpad van m'n Wagoneer wel weer aangebracht met behulp van een spijkertje gelast aan de punt van een soldeerbout.
Maar deze manier zal bij jou niet meer gaan werken aangezien het gat opgevuld is met polyester.

Wordt er ook een soort Rootes-register bijgehouden?

Ik fotografeerde onlangs deze Humber in Haarlem:

Zijaanzicht:

In oktober kwam ik deze Commer tegen in Zandvoort:

Jay DoubleYou zei:
Rush2112 zei:
Jay DoubleYou zei:
Rush2112 zei:
Nee, zo'n roostertje is toch een zwakke plek. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten maken. Bovendien plaats ik daar toch geen speaker.

Ebay ook al afgezocht?

Hoe bedoel je?

Op Ebay is wereldwijd veel te vinden. Ook auto-onderdelen, dus ik dacht dat het misschien mogelijk was daar wel te slagen. :)

Maar gaatjes zijn geen onderdeel.;)

Ik ben nu effe op twee topic's (Passat B1) bezig maar dat is wel leuk die afwisseling. Ik ben allerlei onderdelen klaar aan het maken om te gaan stralen maar ik had ook nog tijd om wat spuitwerk te verrichten.
De radiator is weer mooi zwart en ook het motorhuis van de ventilator glimt weer. Tevens heb ik de vinnen in de vaatwasser (dat mocht van mevr. Rush)gehad.

DSC06821_zpsdbclmyra.jpg

Zo is het weer netjes als ik het terug monteer.

929V6 zei:
Jay DoubleYou zei:
Rush2112 zei:
Jay DoubleYou zei:
Rush2112 zei:

Ebay ook al afgezocht?

Hoe bedoel je?

Op Ebay is wereldwijd veel te vinden. Ook auto-onderdelen, dus ik dacht dat het misschien mogelijk was daar wel te slagen. :)

Maar gaatjes zijn geen onderdeel.;)

Grapjas. :) Ik begreep dat het ging om een rooster mét gaatjes.

Phoenixrood74 zei:
Zijn de vinnen blijven zwemmen?

Heb ik het weer verkeerd geschreven?

@D'oh: ik ken niet iemand die een register bijhoud. Ik denk dat de Rootesclub wel zoiets heeft maar daar ben ik geen lid van.
Het blijft natuurlijk wel leuk deze geweldige foto's.

D' oh zei:
Wordt er ook een soort Rootes-register bijgehouden?

Er bestaat een rootesclub en een commerclub,
De Rootesclub heeft een afgeschermd register voor leden welke slecht bijgehouden wordt..
Deze club is helaas niet echt actief meer..

De Commer club is een stuk actiever echter ook hier is het ledenregister alleen te te bekijken door leden.

Gr,

Sceppie Rootes fan sinds de jaren 80 en topicstarter

https://www.kapaza.be/nl/vi/113622891.htm?utm_source=criteo&utm_campaign=retargeting&xts=397806&xtor=AD-2001-%5B1486227919%5D&xtdt=24770465
Eentje voor onderdelen.

Vandaag ben ik verder gegaan met de dynamo. Vorige week heb ik de poelie en de fan er vanaf gehaald. Ook de kunststof kap aan de achterzijde moest voor de spuitbeurt wijken.

DSC06801_zpsodthrw0r.jpg

Dan alles goed schuren en ontvetten zoals bekent.

DSC06823_zpscf6rtbmk.jpg

En dan kan de boel gespoten worden. Het middenstuk matzwart en het huis met velgenspray. De poelie en fan worden later gestraald en gepassiveerd.

DSC06836_zpsz8n7laco.jpg

Ook heb ik vandaag de verdeler gedemonteerd. Het is een electronische vanaf fabriek.

DSC06835_zps2j6neep0.jpg

Wat betreft de dynamo, let er op dat het voor dit type Avenger vanaf model 16 acr moet zijn.
Dit ivm maximaal afgeven aantal ampère s.
Gr
Theo

Het inlaatspruitstuk en de daaraan vastzittende Stromberg waren ook aan een opknapbeurt toe. Alles vies en vet door jaren lang gebruik.

DSC06857_zpsagzuuuar.jpg

De Stromberg heb ik met remmen reiniger schoongemaakt en daarna met een Dremel bewerkt.

DSC06869_zpsporrlmxz.jpg

Het spruitstuk ook gereinigd en daarna met velgenspray gespoten.

DSC06870_zpstnenfmip.jpg

Aan de carburateur zit natuurlijk een filterhuis vast. Deze is van kunststof gemaakt. Om overal goed bij te kunnen heb ik hem maar uit elkaar gehaald.

DSC06872_zpsmu31xx8y.jpg

De afgelopen dagen ben ik bezig verder gegaan met het opknappen van diverse onderdelen. Op de getoonde foto's ziet u de startmotor en de remkrachtverdeler.

DSC06879_zpswdk3t7mn.jpg

DSC06881_zpsg8xheq7r.jpg

De startmotor krijgt 2 kleuren dus die moet afgeplakt worden

DSC06890_zpsfzrrxe98.jpg

Hij wordt zilver en zwart en alle remdelen goudkleurig.

DSC06891_zpsih8gdiih.jpg

Vandaag ben ik verder gegaan met het demonteren van de torsiestang, stuurhuis, rembekrachtiger en de uitlaat.

DSC06903_zps24hjswaz.jpg

Als het een beetje lukken wil probeer ik maandag a.s. een garagekraan te huren om de motor+vesnellingsbak er uit te tillen. Ik heb nu alles eruit wat in de weg zou kunnen zitten.

DSC06906_zpsotoezjiw.jpg

Ruud is wederom niet te houden!
Als jij mij de maten doorgeeft van dat stroomkabeltje dan maak ik een spiksplinternieuwe voor je.
Gr
Sceppie van der theo.

sceppie zei:
Ruud is wederom niet te houden!
Als jij mij de maten doorgeeft van dat stroomkabeltje dan maak ik een spiksplinternieuwe voor je.
Gr
Sceppie van der theo.

Bedoel je die aarde draad Theo ?

Een paar maanden geleden heb ik het interieur ingeleverd bij Car Cleaning Heiloo. Logischerwijs was de bestuurdersstoel behoorlijk vuil geworden. Wat wil je na 40 jaar.
Het verschil tussen de stoelen was voor mij onaanvaardbaar. Ik durfde het niet aan om het zelf te doen omdat ik bang was voor kringen.
Vandaag mocht ik de stoelen weer op komen halen.

DSC06725_zpsfcahzcbl.jpg

DSC06913_zpsut4qwilm.jpg

Ook de achterbank had vlekken en kringen maar ziet er weer keurig uit.

DSC06911_zpsyjomrwqv.jpg

Zo hé, wat een verschil!
Wat zijn de stoelen ook kwalitatief goed, daar kan menig fransoos nog een puntje aan zuigen:D

Zelf heb ik ooit eens een interieuir gereinigd met een water stofzuiger, te huur bij de gamma. Ging ook prima.
Maar ik denk dat jou kwaliteits eisen hoger liggen dan menigeen.

Mooi hoor weer.

Maar een motorkraantje, moet je die huren?
Ik heb er wel eentje die je mag lenen.
Hoeft het motortje er ook niet op een dag in en uit.

Wat een aardig aanbod! Ik huur er altijd eentje want ik kan hem zelf nergens kwijt. Het kost gelukkig maar een tientje en het is maar 5 km bij mijn huis vandaan. De verhuurder belt me morgen of de verhuur doorgaat. Jij woont toch ergens in het zuiden?
Ik red het makkelijk in 1 dag en de motor gaat pas terug als de auto is gespoten.

:eek::eek::eek: Wat een mooie auto. Het lijkt mij dat kosten noch moeite zijn gespaard om hem in deze conditie te krijgen.

Maandag was het eindelijk tijd om de motor uit de auto te hijsen. Eerst moest nog wel de motorkap verwijderd worden om de nodige ruimte te maken.

DSC06916_zps2czm90dp.jpg

Om de klus wat soepeler te laten verlopen had ik mijn zwager gevraagd mij te helpen. Zo kon de één de garagekraan bedienen en de ander de motor begeleiden. Het werkt lekker precies met zo'n kraan. Beetje bij beetje komt de boel er uit.

DSC06917_zpsyp973d2a.jpg

DSC06918_zpshi2lvyc0.jpg

Al met al ging het lekker soepeltjes en zo hangt het kloppend hart aan de kraan. Op de grond is het eenvoudig om motor en bak te scheiden.

DSC06919_zpsodr2ffpe.jpg

DSC06921_zpsamuoqsrr.jpg

Motorruimte en motor zijn een beetje vuil Veertig jaar vet, vuil, en roest kunnen nu op een plezierige manier verwijderd worden

DSC06922_zpsiesudobc.jpg

DSC06926_zps9r7piakv.jpg

Wanneer je het tapijt weghaalt, kan er nog wel eens iets onaangenaams tevoorschijn komen. Zo ook bij de Avenger. Gaten schitteren hier door aanwezigheid. Grote en kleine het maakt niet uit.

DSC07664_zps5iyda7kg.jpg

DSC07681_zpshhml2bei.jpg

Dus alle rotte delen moeten er uit geslepen worden. En het is dan altijd meer dan dat je denkt. De binnendorpel komt dan lekker in het zicht en die blijkt ook door de roestduivel beet genomen te zijn.

DSC06695_zps3rapfvh7.jpg

DSC06698_zpsphbdtpno.jpg

Eerst de binnendorpel maar van een vers stukje plaatwerk voorzien.

DSC06702_zps3d33mutg.jpg

En dan volgt natuurlijk de rest van de bodem.

DSC06730_zpspjkwpzxb.jpg

Terug
Bovenaan