Roest anno nu

Ik had bij mijn Alfa 146 uit 1999 nooit last van roest, ook niet onder de auto. Tenminste niet zo erg als op de foto's hierboven, er is door de garage nooit een opmerking over geplaatst. Sowieso was er geen zichtbare roest, in tegenstelling tot een even oude Ibiza van een familielid, die begon na 7 jaar al bij de achterklep te roesten:eek:

Als je je auto gewoon volgens het boekje onderhoudt, en je haalt zo nu en dan even de hogedrukreiniger onder de auto door, valt het met elke moderne auto vast wel mee met het roesten. Het is denk ik eerder een kwestie van slecht onderhoud.
 
Quadrifoglio Verde zei:
Het is denk ik eerder een kwestie van slecht onderhoud.

En een kwestie van slecht of niet herstelde schades. De deuk in de deur van mijn buurmans Mini Jumbo is nooit hersteld. Inmiddels is de hele deur verrot:LOL:
 
D. Elzinga zei:
fastmatti zei:
Daarbij zit helemaal niemand te wachten op 25 jaar oude auto's

O nee?:rolleyes:
Een enkele liefhebber uitgezonderd, maar die zoekt wel naar een roestvrij exemplaar. Voor de gewone consument is het totaal niet relevant. Vooral niet als je bedenkt dat de nieuwkoper samen met de tweede koper bepalen welke auto's er geproduceerd worden.
 
Is die 99'er Astra een overjarige F of een G? Overigens weet ik al heel lang dat het verhaal van veel Opelaars dat Astra's F van na 1995 niet meer roesten onzin is, maar bij een G vind ik het wel verassend (als het zo is)


Beide roesten, zijn het bij de F niet meer de wielkasten maar dan begint het wel ergens rondom een raamrubber, of ergens aan het dak.
Bij de G zie je de eerste exemplaren na 11 tot 12 jaar en een puist kilometer gaan rotten aan de wielkasten. Mede doordat dit bij de meeste auto's nooit schoongemaakt wordt krijg je na jaren toch voor elkaar dat de zinklaag wordt aangetast.

De serie van 94-95 (F II) zijn relatief gezien het meest roest ongevoelig, daarvoor en daarna is het weer oppassen geblazen. Maar zolang je het gewoon schoongehouden wordt, (zoals mijn exemplaar) heb ik na 15 jaar zo goed als geen roest. De auto heeft in het verleden wel eens schade gehad en daar zijn 3 minimale plekjes ontstaan. Bij het verwijderen van mijn voorscherm ivm met schade zag ik dat er op de plaats waar het voorscherm over de dorpel valt dat er een oppervlakkige roestplek was ontstaan van een paar cm. Vuil, vocht en zout kunnen daar heerlijk intrekken, zonder dat je het merkt. Pas jaren later begint de dorpel te rotten..
 
Op zich is schoonhouden natuurlijk heel verstandig, maar in veel gevallen is de conservering van de holle ruimtes ook gewoon heel slecht. Dan kun je de boel nog zo goed schoonhouden maar als het condenswater in de holle ruimtes de boel aantast doe je daar niets aan. Achterschermen van binnenuit tectyleren (voordat er roest is ontstaan) is de enige oplossing.

Bij de Ford Ka is goed onderhoud en schoonmaken niet heel zinvol. Die dingen zijn gewoon zo slecht geconserveerd tegen roest dat je dat niet kunt voorkomen. In het Autobild TUV report 2009 werd de Ka niet voor niets een KA-tastrophe genoemd.
 
Mijn buurman had ook stevige roest aan de bodem van zijn '98er Astra. Niet kunnen ontdekken dat het ding ooit schade had gehad, gewoon slechte behandeling.
 
Ik had een E-Kadett met nog geen 100.000 km op de teller waar al diverse plaatjes en dergelijke op gelast moesten worden. Op een gegeven moment waren de dorpels en achterspatborden compleet verrot, maar de rest functioneerde nog prima.

Over het staalverhaaltje: ik weet dat de ene staalsoort veel sneller roest dan de andere. Ik zie sommige auto's met enorme roestschade rondcrossen en andere auto's hebben nauwelijks last van roest. Je gaat mij toch niet vertellen dat het dompelen van een auto in een anti-roestbad de enige besparing is die de fabrikant scoort door heftig roestende produkten te verkopen?

Anyway: Er zijn auto's die na 20 jaar nauwelijks last hebben van roest en er zijn auto's waarbij na 5 jaar de laskar al naast de brug staat. Of dat door de staalsoort komt of door de manier van afwerken maakt eigenlijk niet uit. Bij de auto's die tot 5 jaar geleden nog van de band afreden was er nog steeds bij een enkel merk sprake van roestgevoeligheid, ik neem aan ( !!! ) dat dat bij de nieuwe auto's nog steeds zo is.



Nieuwe auto --> direct een dinitrolbehandeling? Vooral bij die dingen met zo'n blauw ovaaltje op de kap ?
 
In veel gevallen komt roest bij ons door lak schade. De Omega had dit vooral bij de achterdeuren. Onderaan de deur zat dan een heel klein plekje door stenen die tegen de lak aan geslagen waren en een gat hadden gemaakt. Als je deze plekken echter een beetje in de gaten hield en bijwerkte had je nergens lanst van.
 
rke zei:
Nieuwe auto --> direct een dinitrolbehandeling? Vooral bij die dingen met zo'n blauw ovaaltje op de kap ?

Van de Ford monteur;Zolang je nog binnen de carroserie garantie valt (ingevuld boekje) niet doen. De inspectie valt dan niet meer te doen. Zonder Dinitrol kan je zien waar het mis gaat en maatregelen nemen, mét dinitrol kan je niet meer zien of het daaronder stiekum toch misgaat.

De Fordkwaaltjes op de flensraden kan je door een dinitrolbeurt niet vermijden, anders hadden ze af fabriek al wat maatregelen kunnen nemen.

Freez
 
rke zei:
Over het staalverhaaltje: ik weet dat de ene staalsoort veel sneller roest dan de andere. Ik zie sommige auto's met enorme roestschade rondcrossen en andere auto's hebben nauwelijks last van roest. Je gaat mij toch niet vertellen dat het dompelen van een auto in een anti-roestbad de enige besparing is die de fabrikant scoort door heftig roestende produkten te verkopen?

Wij leveren aan diverse auto fabrikanten. grote klanten zijn oa. ford peugeot en renault.
Hoe verklaar jij dan, dat ford "enorme" roest problemen heeft en peugeot / renault nauwelijks tot geen, terwijl ze vrijwel dezelfde staalkwaliteiten gebruiken!
Dan moet het toch aan de roest preventie liggen.
 
Of aan het ontwerp en productiemethode: randje zus, randje zo, in elkaar, om elkaar, rubber ertussen of juist niet, kit ertussen of juist niet. Er zijn zoveel verschillen mogelijk, anders dan staalkwaliteit.
 
Quadrifoglio Verde zei:
Ik had bij mijn Alfa 146 uit 1999 nooit last van roest, ook niet onder de auto. Tenminste niet zo erg als op de foto's hierboven, er is door de garage nooit een opmerking over geplaatst. Sowieso was er geen zichtbare roest, in tegenstelling tot een even oude Ibiza van een familielid, die begon na 7 jaar al bij de achterklep te roesten:eek:

Als je je auto gewoon volgens het boekje onderhoudt, en je haalt zo nu en dan even de hogedrukreiniger onder de auto door, valt het met elke moderne auto vast wel mee met het roesten. Het is denk ik eerder een kwestie van slecht onderhoud.

Ik heb ook tot vorig jaar een Alfa 145 uit '95 gereden en die was nagenoeg roestvrij (en dus 14 jaar oud!). Alleen achter onderzijde bij de achteras wat door steenslag ed, niet ernstig en op 1 plekje waar het rubber eindigde dat om de rand van de kofferbakopening zat (kennelijk schuurde het daar en doordat het onderaan zat bleef het een beetje vochtig), maar nergens doorgeroest ed.

Helaas heeft de volgende eigenaar, of iemand die hij erin liet rijden, hem een paar keer hard over een drempel gereden met als gevolg dat ie zo beschadigd was aan de onderzijde (was vrij zwaar verlaagd) dat ie alsnog naar de sloop is gegaan ...
 
Ook ik heb sinds deze week voor het eerst ervaring opgedaan met roest :(
Ik ben in het bezit van een Nissan Almera hatchback sinds een jaar of 4. (bouwjaar 1998).

Afgelopen week werd ik gebeld door de Nissan garage met het verhaal dat er behoorlijk wat moest gebeuren aan de auto om 'm door de apk te krijgen. Ik kan prima leven met het feit dat er onderdelen vervangen moeten worden maar toen ik hoorde dat er aan 1 zijde, de onderkant van een dorpel behoorlijk onderhevig was aan roest (15-20 cm weggeroest) vroeg ik me af: die auto heb ik, sinds die in mijn bezit is, altijd bij dezelfde NISSAN garage in onderhoud gehad. Waarom hoor ik pas van zo'n roestplek nu deze al 15-20 cm weggerot is ipv toen het een gaatje van misschien 4 cm was?
(zeker nu ik op verschillende fora lees dat dit een bekend probleem is met dit model)
De roestplek stond geloof ik nu los van het APK vraagstuk maar men had het over kosten van 350 euro :( Waarom wordt er niet ingegrepen (indien mogelijk) wanneer de kosten "slechts" 100 euro zijn?

Eigenlijk is mijn vraag : valt de garage in kwestie hier niets aan te rekenen dat men niet eerder actie heeft ondernomen?
Ik heb weinig verstand van auto's vandaar mijn vraag...

Alvast bedankt voor jullie reactie..!
 
Toevallig dat ik dit topic tegenkom, gisteren een ervaring ondervonden waarbij roest opnieuw een grote rol speelt.
Van Ford Escortjes is algemeen bekend dat roest een issue is en vroeg of laat men die zal (moeten) aanpakken als men ermee wil blijven rijden.
Vaak zijn het dan de achterste wielranden (kuipranden), carosseriebalken (in de buurt van de benzinetank) en de dorpels (tussen voor en achterwiel).
Nu schijnt het zo te zijn dat Escort Clippers (stationwagens) ook erg veel roest op de achteras op de plek waar het rubber de achterveer afdekt bij de as. Je ziet pas hoeveel roest erzit als je het rubber loshaalt, en de stalen ring die op de as zit, omhoog gewerkt is door de roest.
Veel Clippers hebben hetzelfde euvel en op de sloop een andere as halen, is weinig zinvol aangezien die ook al verroest zijn.
Een nieuwe as kost bij de dealer 650 euro ex montage en is voor menig Escort een te dure reparatie, gezien de waarde van de meeste exemplaren.
Tip voor iedereen die een Escort Clipper heeft van tussen 1991 en 2001, laat hier naar kijken; het is in principe afkeur voor apk. Niet alle keurmeesters kijken ernaar of weten ervan, bij een steekproef kan het toch aan het licht komen.
Ben overigens blij dat het bij Escort hatchback (3, 5 deurs) niet bij de as een probleem is.
En ben nog blijer dat mijn Escort roestvrij is, ookal heeft het veel aanpak nodig gehad en moet je het nog steeds goed in de gaten houden cq beschermen tegen de roestduivel.
 
nostradamus99 zei:
Ook ik heb sinds deze week voor het eerst ervaring opgedaan met roest :(
Ik ben in het bezit van een Nissan Almera hatchback sinds een jaar of 4. (bouwjaar 1998).

Afgelopen week werd ik gebeld door de Nissan garage met het verhaal dat er behoorlijk wat moest gebeuren aan de auto om 'm door de apk te krijgen. Ik kan prima leven met het feit dat er onderdelen vervangen moeten worden maar toen ik hoorde dat er aan 1 zijde, de onderkant van een dorpel behoorlijk onderhevig was aan roest (15-20 cm weggeroest) vroeg ik me af: die auto heb ik, sinds die in mijn bezit is, altijd bij dezelfde NISSAN garage in onderhoud gehad. Waarom hoor ik pas van zo'n roestplek nu deze al 15-20 cm weggerot is ipv toen het een gaatje van misschien 4 cm was?
(zeker nu ik op verschillende fora lees dat dit een bekend probleem is met dit model)
De roestplek stond geloof ik nu los van het APK vraagstuk maar men had het over kosten van 350 euro :( Waarom wordt er niet ingegrepen (indien mogelijk) wanneer de kosten "slechts" 100 euro zijn?

Eigenlijk is mijn vraag : valt de garage in kwestie hier niets aan te rekenen dat men niet eerder actie heeft ondernomen?
Ik heb weinig verstand van auto's vandaar mijn vraag...

Alvast bedankt voor jullie reactie..!
Roest kan best in eens heel hard gaan.
 
Inderdaad, een maand of 10 nadat ik de roestinspectie aan m´n 505 deed, in 2007 was de inspectie en in april 2008 de deelrestauratie, was ook aan mijn 505 het stuk in de dorpel flink afgetakeld. Ook in de wielkast was de roestduivel geklommen...

Nee... roest moet je snel opsluiten of aanpakken in rigoureuze zin.
 
A.BRANDHORST zei:
Inderdaad, een maand of 10 nadat ik de roestinspectie aan m´n 505 deed, in 2007 was de inspectie en in april 2008 de deelrestauratie, was ook aan mijn 505 het stuk in de dorpel flink afgetakeld. Ook in de wielkast was de roestduivel geklommen...

Nee... roest moet je snel opsluiten of aanpakken in rigoureuze zin.

Dan heeft er al flink roest inwendig gezeten, dat kan niet anders.
dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het er ook niet is........
 
De roestduivel is zeker nog niet overal bedwongen. Ook in jonge auto's niet. Sterker, het lijkt de laatste jaren weer erger te worden.

De Mercedes E-klasse is inderdaad een berucht voorbeeld. Ken verhalen van een monteur in Duitsland van E-klasse's die een noodstop moesten maken en door de voortrein heen gingen....
Ook de Vito is berucht. verder zie je bij Focussen (model 2000 zeg maar) veel aan de onderkant van de deuren (binnenkant) en de achterklep. Veel Ford Ka's, maar ook Renault Scenic heb ik met krokante wielkasten gezien. Een Mitsubishi Galant model 1997 t/m 2003 heeft ook last van roest bij de wielkasten: wijze van construeren door de fabrikant in dit geval; er blijft makkelijk vuil (en dus ook vocht) zitten, waardoor a.h.w. het roestproces op gang wordt gebracht. Een Galant van 1995 of een model van 1990 heeft dit probleem niet en zie je daardoor minder met roest. Het kan dus wel: zodanig construeren en beschermen dat het roesten lang wegblijft..... Mijn Sigma van 1994 heeft slechts een paar kleine plekjes op het dak bij de chromen sierstrip. Verder nog knalhard.

Voor een deel heeft het wel met onderhoud te maken, maar zeer zeker (dus) ook met de wijze van constructie en bescherming vanuit de fabrikant. Valt dit onder het kopje 'bezuiniging'? Of mag een auto niet 10 jaar roestvrij blijven omdat er anders geen nieuwe auto's verkocht worden?
 
schorpioen zei:
De roestduivel is zeker nog niet overal bedwongen. Ook in jonge auto's niet. Sterker, het lijkt de laatste jaren weer erger te worden.

De Mercedes E-klasse is inderdaad een berucht voorbeeld. Ken verhalen van een monteur in Duitsland van E-klasse's die een noodstop moesten maken en door de voortrein heen gingen....
Ook de Vito is berucht. verder zie je bij Focussen (model 2000 zeg maar) veel aan de onderkant van de deuren (binnenkant) en de achterklep. Veel Ford Ka's, maar ook Renault Scenic heb ik met krokante wielkasten gezien. Een Mitsubishi Galant model 1997 t/m 2003 heeft ook last van roest bij de wielkasten: wijze van construeren door de fabrikant in dit geval; er blijft makkelijk vuil (en dus ook vocht) zitten, waardoor a.h.w. het roestproces op gang wordt gebracht. Een Galant van 1995 of een model van 1990 heeft dit probleem niet en zie je daardoor minder met roest. Het kan dus wel: zodanig construeren en beschermen dat het roesten lang wegblijft..... Mijn Sigma van 1994 heeft slechts een paar kleine plekjes op het dak bij de chromen sierstrip. Verder nog knalhard.

Voor een deel heeft het wel met onderhoud te maken, maar zeer zeker (dus) ook met de wijze van constructie en bescherming vanuit de fabrikant. Valt dit onder het kopje 'bezuiniging'? Of mag een auto niet 10 jaar roestvrij blijven omdat er anders geen nieuwe auto's verkocht worden?

ik blijf het ook zeggen, als je eenmaal weet wat het verzinkproces inhoud bij auto's, dan kijk je daar heel anders naar.
blijkbaar denken veel mensen nog steeds dat verzinken na het inelkaar zetten van de koets gebeurd, dat is dus niet het geval.
 
marcel21674 zei:
ik blijf het ook zeggen, als je eenmaal weet wat het verzinkproces inhoud bij auto's, dan kijk je daar heel anders naar.
blijkbaar denken veel mensen nog steeds dat verzinken na het inelkaar zetten van de koets gebeurd, dat is dus niet het geval.

Misschien moet je dat wat toelichten. Ik begrijp je opmerking niet in relatie tot mijn berichtje nl.
Volgens mij zet ik niets raars of onwaars neer nl.

Thanks.

Overigens ben ik het met je eens dat het niet zo is dat een in elkaar gezette koets pas wordt verzinkt. Dat zou betekenen dat elke auto volledig verzinkt zou zijn, wat niet het geval is. Sommige fabrikanten laten in de folder met plaatjes/tekeningen zien welke delen verzinkt zijn. Betekent ook niet dat daar nooit roest kan optreden natuurlijk (er zullen vast mensen zijn die denken van wel). Het helpt wel een heel stuk.
 
schorpioen zei:
marcel21674 zei:
ik blijf het ook zeggen, als je eenmaal weet wat het verzinkproces inhoud bij auto's, dan kijk je daar heel anders naar.
blijkbaar denken veel mensen nog steeds dat verzinken na het inelkaar zetten van de koets gebeurd, dat is dus niet het geval.

Misschien moet je dat wat toelichten. Ik begrijp je opmerking niet in relatie tot mijn berichtje nl.
Volgens mij zet ik niets raars of onwaars neer nl.

Thanks.

Overigens ben ik het met je eens dat het niet zo is dat een in elkaar gezette koets pas wordt verzinkt. Dat zou betekenen dat elke auto volledig verzinkt zou zijn, wat niet het geval is. Sommige fabrikanten laten in de folder met plaatjes/tekeningen zien welke delen verzinkt zijn. Betekent ook niet dat daar nooit roest kan optreden natuurlijk (er zullen vast mensen zijn die denken van wel). Het helpt wel een heel stuk.

Het ging me vooral over je laatste 2 regels, onderhoud en goede aanvullende roest preventie blijven inderdaad noodzakelijk, verzinken en een laklaag alleen voldoen niet.
 
Aygo, C1 en 107 moet je ook in de gaten houden. Roesten nu al onder de deurrubbers en aangezien bodemsectie op veel plaatsen zonder antisteenslag is uitgevoerd is dat ook een aandachtspunt. Op kleine auto's wordt soms flink bespaard.

Oom heeft trouwens een Zafira B met flinke roestproblemen aan deuren en dorpels......
 
marcel21674 zei:
schorpioen zei:
marcel21674 zei:
ik blijf het ook zeggen, als je eenmaal weet wat het verzinkproces inhoud bij auto's, dan kijk je daar heel anders naar.
blijkbaar denken veel mensen nog steeds dat verzinken na het inelkaar zetten van de koets gebeurd, dat is dus niet het geval.

Misschien moet je dat wat toelichten. Ik begrijp je opmerking niet in relatie tot mijn berichtje nl.
Volgens mij zet ik niets raars of onwaars neer nl.

Thanks.

Overigens ben ik het met je eens dat het niet zo is dat een in elkaar gezette koets pas wordt verzinkt. Dat zou betekenen dat elke auto volledig verzinkt zou zijn, wat niet het geval is. Sommige fabrikanten laten in de folder met plaatjes/tekeningen zien welke delen verzinkt zijn. Betekent ook niet dat daar nooit roest kan optreden natuurlijk (er zullen vast mensen zijn die denken van wel). Het helpt wel een heel stuk.

Het ging me vooral over je laatste 2 regels, onderhoud en goede aanvullende roest preventie blijven inderdaad noodzakelijk, verzinken en een laklaag alleen voldoen niet.

Aha. Helemaal duidelijk! Zitten we op dezelfde lijn :) .
In feite kun je het beste uitpluizen of en waar de auto van jouw keuze roestgevcoelig is en meteen bij de koop extra bescherming regelen (en vervolgens in de gaten blijven houden).
 
Kan ik me best voorstellen maar die auto is al meer dan 4 jaar daar in onderhoud. Mij maken ze niet wijs daar ze nooit iets gezien hebben, een ovaal gat van een paar cm breed en 15-cm lang.. :(
Wat mij het meeste tegenvalt is dat ze me opbellen dat het 350 euro gaat kosten om te fixen...waar was m'n telefoontje toen het gat 1,5 cm was en het 35 euro ging kosten om te fixen..?
 
nostradamus99 zei:
Kan ik me best voorstellen maar die auto is al meer dan 4 jaar daar in onderhoud. Mij maken ze niet wijs daar ze nooit iets gezien hebben, een ovaal gat van een paar cm breed en 15-cm lang.. :(
Wat mij het meeste tegenvalt is dat ze me opbellen dat het 350 euro gaat kosten om te fixen...waar was m'n telefoontje toen het gat 1,5 cm was en het 35 euro ging kosten om te fixen..?
Met 1,5 cm. is het nog geen APK punt.
 
stoterstangen90 zei:
Met 1,5 cm. is het nog geen APK punt.

Een goede tandarts wacht ook niet totdat je kies een gat van een cm diep hebt maar pakt het gelijk aan zodra een gaatje ontdekt wordt lijkt me...
 
Wij hebben drie oude Opeltjes (een Monza uit 85, een D Kadett uit 1981 en een Rekord uit 1979), en die stammen toch allemaal uit een periode, dat Opel het niet zo nauw nam met fabriekaf roestpreventie. Echter, alle waren ze bij aanschaf zo goed als roestvrij (en wat er zat, is ondertussen geod gerepareerd). En dat heeft volgens mij toch te maken met het feit, dat bij alle drie de auto's, de allereerste eigenaren ervoor gekozen hadden om de auto's een goede roestpreventie mee te geven, maar ook alle nabehandelingen en kontrolebeurten gewoon te doen. Dat weet ik, omdat ik de originele documenten hiervan bij de auto's heb.

Bijvoorbeeld, mijn Monza heeft bij de dealeraflevering een Dinitrolbehandeling gehad voor de onderkant en chassisbalken (ook binnenkant), en alle andere holle delen van de auto hebben een transperante wax behandeling gehad. En dat zit er echt beredik op. 3 jaar geleden bij een schade constateerden we, na uitbouw van onderdelen, dat de holle ruimten nog steeds heel netjes geconserveerd zijn, en dat zelfs de wax nog hartstikke vet is. Het droop van onze handen.

Dus roestpreventie is wel degelijk een issue. Daarnaast zijn auto's, soms door hun constructie, of liever gezegd, constructiefouten, meer gevoelig voor roest dan andere. Bijvoorbeeld, om mijn Monza weer aan te halen, deze zijn berucht om de roestvorming bij de veerpoten en achter de versterkingsdriehoek bij de paravan, op de plek waar de afwatering zit. Als het daar dus niet goed beschermd is, zal daar veel eerder roest ontstaan.
Ook als je als eigenaar deze bekende plekken niet controleert op beginnende roest en deze gelijk aanpakt, kun je later geconfronteert worden met behoorlijke schade. Ik controleer mijn auto's daarom elk half jaar (voor en na de winter), en als ik wat zie, behandel ik het gelijk.

Opel heeft trouwens in de jaren 80 een stel bezuiningsronden meegemaakt, die duidelijk ook zijn weerslag hadden in het produktieproces. Want het merk moest mee in de opkomende Japanse opmars.
De afwerking werd minder, maar ook werd er mindere kwaliteit staal gebruikt. Ik heb daar een mooi voorbbeeld van gezien bij twee Manta's B. De ene betrof een Manta uit 1980. Toen we daar een intact stuk staal vrijmaakten van de lak, bleek het staal eronder te glimmen. Bij de andere Manta, uit 1986, bleek het staal dof te zijn, en bovendien waren we zo door de laklaag heen.
 
Sprak gisteren een maat van, die vertelde dat hij zijn alfa 156 ook min of meer noodgedwongen weg heeft moeten doen.
De bodem bleek diverse roestgaten te hebben, waarmee deze niet meer door de apk kwam.
 
Freez zei:
jan626 zei:
Probleem is de leverancier, of liever de inkoper van staal, of liever de directie die bezuinigingen doorvoert.
Altijd hetzelfde, overal.

De term "onder controle" is fout hier. Het is geen brand. Het is de keuze van de inkoper. Slecht staal is goedkoop. Goed staal is duur.
Hier de wortel van al het kwaad. Het is bewust gedaan, om nog meer te verdienen.
Hebben jullie dat niet in de gaten?
Onder controle? Alsof het griep is. Welnee, het is greediness.

Of besparen op het ouderwetse tectyleren. Bij Mondeo's en Focussen, zijn het (net als Mercedes E-klasse) overigens flensranden die met kit werden afgedicht. Omdat de hele koets beweegt, breekt deze kit, en in de ontstane scheuren kon vocht komen met de roest tot gevolg. Waarschijnlijk een kitfabrikant die had voorgerekend dat het systeem goed en goedkoop moest werken, maar met dramatische gevolgen. Overigens met de dealer wel eens een discussie gehad over tectyleren. Ze geven aan dat roestinspecties na tectyleren niet meer goed te doen zijn, er is geen garantie dat er onder de tectyllaag geen roest ontstaat. Liever gewoon schoon laten, en in geval van roest ingrijpen. Ikzelf ben er nog niet uit.

Freez


Je hebt ook ML tectyl die transparant is, dat noemen ze ML Wax ofzo, check hun site anders ff.
 
Wat er ook gebeurt, we blijven altijd in een oorlog tegen roest.
Maar je moet er geluk mee hebben.

Heb al veel Ford Granada`s gezien, die katsverrot zijn.
Terwijl mijne ook laswerk nodig had, maar toch niet helemaal verrot was.

En heb er nu 1 gevonden die ooit 1 plek gelast heeft gekregen, van 10x10 cm.
Rest nog origineel en snoeihard.

Maar er is meer bekend bij Ford liefhebbers inmiddels.

In Mei 1982 is de productie verloop van de Escort Mk3 gewijzigd.
Vele Escortjes die nu nog gevonden worden, van voor Mei, zijn vaak nog kogelhard, en ongelast.
Terwijl ze van na Mei, vaak laswerk hebben gehad, of nodig hebben.
 
De Suzuki Swift van begin jaren 90 heb ik hier niet gezien. Wij hebben zelf als 2e auto een 1.3 Swift Sedan gehad. Die is na een jaar er in te hebben gestuurd weggegaan.... Na een kleine inspektie bleken de chassisbalken links en rechts compleet doorgerot, was wel lekker behandeld met plamuur door de vorige eigenaar....... Moet ook zeggen dat het wagentje toen ook voor een habbekrats is gekocht, dus wat zeur ik... (tja, snel even een 2e auto nodig....). De Daihatsu Applause van '93 die erna aangeschaft werd, was nagenoeg roestvrij, zeer ondergewaardeerde auto, is weggegaan door vastzittende remklauwen aan de achterkant..... Ging aardig wat geld kosten voor reparatie :(, was eigenlijk een best fijn rijdende auto. 1.6 liter motor met 105 pk op een gewicht van ongeveer 1000 kg. Gaf leuke verassingen bij stoplichten :).....
 
Uit ervaring zie ik dit het meeste:

Ook veel bedrijfswagens hebben last van corrosie, met name Boxer-Jumper-Ducato van 1994-2000, Ford Transit/Courier, VW Caddy tot 2002,Mercedessen, Nissan Vanette tot 2000 (haast onherstelbare schade aan bevestiging subframe)...
Van de auto's Ford Ka ,Puma ,Fiesta,Escort (ernstig),Focus,Mondeo ; Opel Corsa (tot 2000), Astra ,Vectra A,Calibra,Omega A. ; Mercedes E-klasse,soms S-klasse ; Alfa Romeo 146,156 ; Lancia Dedra; Mazda's ; Renault Twingo,Megane (1e serie),Laguna (1e serie); Seat Toledo tot 1998; Suzuki Samurai,Vitara ; Citroën Xsara Picasso dorpels ; VW Polo (tot 2000), Golf 3/Vento

Opvallend:eek:pel doet opmerkelijke inspanningen de laatste 3 jaar tegen de roest, ofwel worden ze in België alle overvloedig gedinitrold vooraleer ze geleverd worden.
 
A.BRANDHORST zei:
Mijn Peugeot is een echte roestbak. De bodem daargelaten. Echter als je goed oplet , kun je (preventief) heel veel voorkomen.

Het hoort misschien niet, maar toch.

Verder denk ik dat de Chevrolets ook het haasje gaan worden, ook Deawoo´s schijnen (voorloper natuurlijk) behoorlijk te kunne zieken. De Espero schijnt mee te vallen, maar de rest hakt er aardig in. Wat te denken van Kia´s?? Echt , voor € 9000,- koop je geen auto die zo goed beschermd is tegen roest hoor...

De echte Chevy's worden gelukkig bijna allemaal gekoestert, het Koreaanse spul mag wel wegroesten....opgeruimd staat...
 
Nissan Vanette en roest: check: Het ligt er maar aan wat voor de apk belangrijk is. (meestal is het de roest aan de carosserie en moeten er in het ergste geval 2 panelen opnieuw aan elkaar gelast worden. Het chassis is onverwoestbaar).
Seat Inca en roest: uncheck: niet bekend... en toen? daar sta ik met mijn tubetje roestomvormer....
 
Ik zag deze week een Mercedes Sprinter (laatste model uitgekomen in 2007 dacht ik) en die had al heel wat roeststerretjes in het midden van de achterdeuren, en vooral aan de scharnieren! Er waren ook al enkele bruine sporen nav deze roest te zien. En blutsen of andere schade was er niet te zien, dus daar lag het niet aan. Bij de vorige sprinter is het courant, maar om zoiets te hebben op een 4j oude bus is toch wel vroeg.
 
Ineens viel het me op: roestende Golfjes IV (ik heb er nu drie gezien met roest aan de spatschermrand voor), en roestende Passats variant (type '97, met roest onder de achterruit)
 
Pieter.Ge zei:
Ik zag deze week een Mercedes Sprinter (laatste model uitgekomen in 2007 dacht ik) en die had al heel wat roeststerretjes in het midden van de achterdeuren, en vooral aan de scharnieren! Er waren ook al enkele bruine sporen nav deze roest te zien. En blutsen of andere schade was er niet te zien, dus daar lag het niet aan. Bij de vorige sprinter is het courant, maar om zoiets te hebben op een 4j oude bus is toch wel vroeg.

Een kennis rijdt een Vito van 5 jaar oud (nieuw gekocht geen schade) , dat hok is zo langzamerhand ook niet meer om aan te zien.
 
Zag vorige week een S-klasse uit 2002 met krokante wielkasten - zeer opmerkelijk!
 
Een jaar of 4, 5 terug heb ik eens een Ford Focus station gezien, van 99, die al een aardige roestrand op de achterklep had.
 
Terug
Bovenaan