Ook ik heb sinds deze week voor het eerst ervaring opgedaan met roest

Ik ben in het bezit van een Nissan Almera hatchback sinds een jaar of 4. (bouwjaar 1998).
Afgelopen week werd ik gebeld door de Nissan garage met het verhaal dat er behoorlijk wat moest gebeuren aan de auto om 'm door de apk te krijgen. Ik kan prima leven met het feit dat er onderdelen vervangen moeten worden maar toen ik hoorde dat er aan 1 zijde, de onderkant van een dorpel behoorlijk onderhevig was aan roest (15-20 cm weggeroest) vroeg ik me af: die auto heb ik, sinds die in mijn bezit is, altijd bij dezelfde NISSAN garage in onderhoud gehad. Waarom hoor ik pas van zo'n roestplek nu deze al 15-20 cm weggerot is ipv toen het een gaatje van misschien 4 cm was?
(zeker nu ik op verschillende fora lees dat dit een bekend probleem is met dit model)
De roestplek stond geloof ik nu los van het APK vraagstuk maar men had het over kosten van 350 euro

Waarom wordt er niet ingegrepen (indien mogelijk) wanneer de kosten "slechts" 100 euro zijn?
Eigenlijk is mijn vraag : valt de garage in kwestie hier niets aan te rekenen dat men niet eerder actie heeft ondernomen?
Ik heb weinig verstand van auto's vandaar mijn vraag...
Alvast bedankt voor jullie reactie..!