Roest anno nu

@ HDI110,

Hoe is het gesteld met de carroserie?
Mijn Audi uit 2004 gaat binnenkort voor de 2de keer weg voor roest schade..
 
Bartus G. zei:
@ HDI110,

Hoe is het gesteld met de carroserie?
Mijn Audi uit 2004 gaat binnenkort voor de 2de keer weg voor roest schade..


1 plekje van 0.5cm bij 0.5cm bij een slotvanger waar de lak bobbelt. En dat is op een alu deel. (de TT is grotendeels van aluminium)

img2814.jpg



Edit: plaatje
 
Misschien dat die "slotvanger" gewoon gemaakt is van metaal of ijzer? Mij staat bij dat aluminium niet goed samen gaat in contact met ijzer of metaal.

Bij mij in de straat staat een zilvergrijze Ford Fiësta van 1997/1998. Bij de achterschermen ontstonden ongeveer een half jaar geleden de eerste bruine roestbultjes aan de wielranden. Nu zijn die plekjes inmiddels al uitgegroeid tot flinke bruine randen met daaromheen de nodige roestpuisten. Het kan hard gaan!
 
Zeker, die slotvanger is gewoon verzinkt staal. Maar in principe komt dat niet in contact met het aluminium. Er zit lak en misschien ook een isolerend plaatje tussen. Audi heeft enorm veel aandacht besteed aan het vermijden van ijzer-aluminium contact. Overal waar dat zou kunnen optreden zit een isolerend plaatje tussen, of zijn de onderdelen gelijmd. De kofferbak bodem is bijvoorbeeld helemaal van ijzer, waar dorpels en achterspatborden weer van aluminium zijn. Zouden ze dat gewoon aan elkaar geklonken hebben dan zou dat enorme corrosie problemen hebben opgeleverd.
 
HDI110 zei:
Zeker, die slotvanger is gewoon verzinkt staal. Maar in principe komt dat niet in contact met het aluminium. Er zit lak en misschien ook een isolerend plaatje tussen. Audi heeft enorm veel aandacht besteed aan het vermijden van ijzer-aluminium contact. Overal waar dat zou kunnen optreden zit een isolerend plaatje tussen, of zijn de onderdelen gelijmd. De kofferbak bodem is bijvoorbeeld helemaal van ijzer, waar dorpels en achterspatborden weer van aluminium zijn. Zouden ze dat gewoon aan elkaar geklonken hebben dan zou dat enorme corrosie problemen hebben opgeleverd.

Die bouten van de slotvanger zitten toch ook ergens in vast.....
 
marcel21674 zei:
HDI110 zei:
Zeker, die slotvanger is gewoon verzinkt staal. Maar in principe komt dat niet in contact met het aluminium. Er zit lak en misschien ook een isolerend plaatje tussen. Audi heeft enorm veel aandacht besteed aan het vermijden van ijzer-aluminium contact. Overal waar dat zou kunnen optreden zit een isolerend plaatje tussen, of zijn de onderdelen gelijmd. De kofferbak bodem is bijvoorbeeld helemaal van ijzer, waar dorpels en achterspatborden weer van aluminium zijn. Zouden ze dat gewoon aan elkaar geklonken hebben dan zou dat enorme corrosie problemen hebben opgeleverd.

Die bouten van de slotvanger zitten toch ook ergens in vast.....

Met busjes van kunststof wellicht?
 
929V6 zei:
marcel21674 zei:
HDI110 zei:
Zeker, die slotvanger is gewoon verzinkt staal. Maar in principe komt dat niet in contact met het aluminium. Er zit lak en misschien ook een isolerend plaatje tussen. Audi heeft enorm veel aandacht besteed aan het vermijden van ijzer-aluminium contact. Overal waar dat zou kunnen optreden zit een isolerend plaatje tussen, of zijn de onderdelen gelijmd. De kofferbak bodem is bijvoorbeeld helemaal van ijzer, waar dorpels en achterspatborden weer van aluminium zijn. Zouden ze dat gewoon aan elkaar geklonken hebben dan zou dat enorme corrosie problemen hebben opgeleverd.

Die bouten van de slotvanger zitten toch ook ergens in vast.....

Met busjes van kunststof wellicht?

Die bout moet ergens toch in een moer gedraaid zitten, van staal of aluminium. En die moet op zijn beurt toch zodanig vast zitten dat men geautomatiseerd of niet die slotvanger kan monteren met een zodanig moment dat deze niet kan gaan schuiven bij het dichtgooien van de deur.
 
marcel21674 zei:
Die bout moet ergens toch in een moer gedraaid zitten, van staal of aluminium. En die moet op zijn beurt toch zodanig vast zitten dat men geautomatiseerd of niet die slotvanger kan monteren met een zodanig moment dat deze niet kan gaan schuiven bij het dichtgooien van de deur.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Tussen de slotvanger en het plaatwerk stop je een isolerend kunststof plaatje in de vorm van de basis van de slotvanger. Zo'n zelfde plaatje gebruik je aan de andere kant van het plaatwerk en dan pas het ijzeren deel waar je de schroeven in draait. Het alu plaatwerk zit dan gewoon klem tussen twee kunststof plaatjes en raakt het ijzer van het slot niet.

De TT is geen massa product als een Golf of A3, dus extra aandacht tijdens de productie voor dit soort details is geen probleem.
 
HDI110 zei:
De TT is geen massa product als een Golf of A3, dus extra aandacht tijdens de productie voor dit soort details is geen probleem.

Vind je? Misschien niet in dezelfde aantallen, maar ik vind het toch een behoorlijk massaproduct.
 
Wordt volkomen geautomatiseerd gebouwd op een productielijn tussen andere modellen. Van deze generatie weet ik het niet, maar de eerste TT werd gebouwd in Györ in Hongarije.

Zo te zien is dit inderdaad een gevalletje galvanische werking.
 
Klassiekerrijder zei:
Wordt volkomen geautomatiseerd gebouwd op een productielijn tussen andere modellen. Van deze generatie weet ik het niet, maar de eerste TT werd gebouwd in Györ in Hongarije.

Zo te zien is dit inderdaad een gevalletje galvanische werking.

Van de tweede generatie wordt de koets in Ingolstadt gemaakt en gespoten. De assemblage vind plaats in Györ waar ook de TT Roadster, A3 Cabriolet en de RS3 geassembleerd worden. Dus toch net even de iets bijzondere modellen waar wellicht wat meer handwerk aan zit.
 
Ok, deze Fiat Ducato bestelwagen is niet meer heel jong, ik schat zo'n 14 à 15 jaar. Toch een pak roest vind ik.
SDC10543.jpg

SDC10544.jpg
 
Ik moest aan dit topic denken toen ik afgelopen week een Ka uit 2002 met 86.000 km voor de lens kreeg. Overigens mijn excuses voor de kwaliteit van de tweede foto, ik had wat haast.

dsc0509b.jpg

dsc0514bh.jpg


De hele auto zag eruit of hij keurig was onderhouden, was schadevrij en schoon maar zat onder de kruipende roest. Overigens ook een C-Klasse uit 2003 voorbij zien komen met flinke roestplekken.
 
HDI110 zei:
marcel21674 zei:
Die bout moet ergens toch in een moer gedraaid zitten, van staal of aluminium. En die moet op zijn beurt toch zodanig vast zitten dat men geautomatiseerd of niet die slotvanger kan monteren met een zodanig moment dat deze niet kan gaan schuiven bij het dichtgooien van de deur.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet? Tussen de slotvanger en het plaatwerk stop je een isolerend kunststof plaatje in de vorm van de basis van de slotvanger. Zo'n zelfde plaatje gebruik je aan de andere kant van het plaatwerk en dan pas het ijzeren deel waar je de schroeven in draait. Het alu plaatwerk zit dan gewoon klem tussen twee kunststof plaatjes en raakt het ijzer van het slot niet.

De TT is geen massa product als een Golf of A3, dus extra aandacht tijdens de productie voor dit soort details is geen probleem.

eerst zien dan geloven dat er een isolerend plaatje tussen zit, ik denk van niet.
 
Vanmorgen reed ik achter een Peugeot 206 van het eerste uur (TZ-SH-97) met een roestende achterklep (vlak onder de ruit)... Had ik nog nooit gezien bij een 206, ik dacht ook dat Peugeot dat wel iets beter voor elkaar had.
 
Je zou denken bij Ford dat ze van het roestprobleem bij de Escort wel geleerd hadden.

Erg jammer, verder hele fijne auto's die Focusjes.

Deze is gespot in Veenendaal.

spot.jpg


2.jpg


Wat ik dan niet snap......als eigenaar van zo'n auto zie je toch op een gegeven moment een plekje en werk je dat bij of laat je dat bijwerken. Je laat dit toch niet escaleren naar een echte rotte plek?
 
Bij de Peugeot 206 komt dat omdat de achterruit als het ware iets naar beneden zakt doordat deze af fabriek te spaarzaam gekit is. Komt vaker voor, is verder geen structureel roestprobleem, dat heeft Peugeot goed voor elkaar.
 
Ik heb nog nooit roest gezien op een 206, maar het zou natuurlijk best kunnen dat er modellen zijn met roest.
In het algemeen denk ik wel dat Peugeot van pakweg de laatste 15 jaar zeer weinig last hebben van roestgevoeligheid. Ikzelf heb een 406 uit 99, staat altijd buiten en wordt verre van elke week of maand gepoetst, en die heeft helemaal niets van roest. Iemand uit de buurt heeft dan weer een Mercedes C uit 2002 en die begint al flinke blaasjes te krijgen. Maar de ev. aanwezigheid van roest hangt natuurlijk af van verschillende factoren (onderhoud, buiten staan, ...). Zo zie je maar.
 
-MGM- zei:
Wat ik dan niet snap......als eigenaar van zo'n auto zie je toch op een gegeven moment een plekje en werk je dat bij of laat je dat bijwerken. Je laat dit toch niet escaleren naar een echte rotte plek?

Nou kijk eens naar de staat van de velg o_O

't ding is 14 jaar oud en zal geen vertroetelde klassieker worden. Nog een jaar of twee en hij wordt omgesmolten naar nieuwe Focus.
 
Pieter.Ge zei:
Ik heb nog nooit roest gezien op een 206, maar het zou natuurlijk best kunnen dat er modellen zijn met roest.
In het algemeen denk ik wel dat Peugeot van pakweg de laatste 15 jaar zeer weinig last hebben van roestgevoeligheid. Ikzelf heb een 406 uit 99, staat altijd buiten en wordt verre van elke week of maand gepoetst, en die heeft helemaal niets van roest. Iemand uit de buurt heeft dan weer een Mercedes C uit 2002 en die begint al flinke blaasjes te krijgen. Maar de ev. aanwezigheid van roest hangt natuurlijk af van verschillende factoren (onderhoud, buiten staan, ...). Zo zie je maar.

Het PSA concern heeft z'n roestproblemen overgecompenseerd. Overleefde vroeger de techniek de carrosserie, tegenwoordig is het andersom.
 
HDI110 zei:
-MGM- zei:
Wat ik dan niet snap......als eigenaar van zo'n auto zie je toch op een gegeven moment een plekje en werk je dat bij of laat je dat bijwerken. Je laat dit toch niet escaleren naar een echte rotte plek?

Nou kijk eens naar de staat van de velg o_O

't ding is 14 jaar oud en zal geen vertroetelde klassieker worden. Nog een jaar of twee en hij wordt omgesmolten naar nieuwe Focus.

Dan nog. Als de auto technisch nog goed is kun je zon plek voor minder dan €10 en minder dan 10 minuten werk behandelen. Het is dan niet zo goed als nieuw, maar het vertraagt het roesten toch aanzienlijk. Als je dit ongeveer elke 3 maanden een keer doet, merk je helemaal veel verschil ;)

Edit:
Waarom zou het per definitie geen vertroetelde klassieker kunnen worden? Dat zal vroeger ongetwijfeld ook gezegd zijn over oude Golfjes e.d.
 
General Custom zei:
Waarom zou het per definitie geen vertroetelde klassieker kunnen worden? Dat zal vroeger ongetwijfeld ook gezegd zijn over oude Golfjes e.d.

Ik weet 100% zeker dat de Focus I als model ooit in de toekomst een gewaardeerde klassieker gaat worden, maar dit exemplaar zal die toekomst niet halen.


Freez
 
Freez zei:
General Custom zei:
Waarom zou het per definitie geen vertroetelde klassieker kunnen worden? Dat zal vroeger ongetwijfeld ook gezegd zijn over oude Golfjes e.d.

Ik weet 100% zeker dat de Focus I als model ooit in de toekomst een gewaardeerde klassieker gaat worden, maar dit exemplaar zal die toekomst niet halen.


Freez

Denk je, ik denk het niet. Ik geloof zowiezo, dat van de huidige auto's maar heel weinig de oldtimer of klassieker status gaan halen.
De huidige technologie in de auto's is niet meer door de gewone man te repareren, vervangende electronische onderdelen zijn zo duur, dat het niet echt interessant zal worden om die autos te blijven rijden.
 
@Pieter.Ge: bellamacchina heeft gelijk. De 206jes van het eerste uur hebben wel vaker een roestplek op de achterklep, meestal in het midden pal onder de achterruit doordat de achterruit dus verzakt en in de lak drukt. Ook onze 206 uit 99' had er last van. Bij latere versies is dit verholpen.
 
marcel21674 zei:
Freez zei:
k weet 100% zeker dat de Focus I als model ooit in de toekomst een gewaardeerde klassieker gaat worden, maar dit exemplaar zal die toekomst niet halen.


Freez

Denk je, ik denk het niet. Ik geloof zowiezo, dat van de huidige auto's maar heel weinig de oldtimer of klassieker status gaan halen.
De huidige technologie in de auto's is niet meer door de gewone man te repareren, vervangende electronische onderdelen zijn zo duur, dat het niet echt interessant zal worden om die autos te blijven rijden.

[Glazen bol modus]
Ik zie wel een toekomst, met daarbij universele, programeerbare units voor injectie en ontsteking. Voor de 90'er modellen is het nog wel te doen. Universele auto-elektronica wordt een hele nieuwe markt. [/glazen bol modus]

Freez
 
Er zijn in elk geval genoeg auto's van tegenwoordig waarvan i denk dat ze klassieker zullen worden, denk aan de Chrysler 300M, 300C, en PT Cruiser bijvoorbeeld.
 
Klassiekerrijder zei:
Fords roesten behoorlijk, zeker uit die tijd. Ka en Fiesta het ergst, maar de Focus en Mondeo kunnen er ook wat van.

Valt op zich wel mee vooral de Fords van 1990 t/m 2000 roesten behoorlijk, daarna werden ze veel beter. Je ziet wel eens een Focus I met roest, maar echt rotte bakken kom je ook weer niet tegen.
 
Freez zei:
marcel21674 zei:
Freez zei:
k weet 100% zeker dat de Focus I als model ooit in de toekomst een gewaardeerde klassieker gaat worden, maar dit exemplaar zal die toekomst niet halen.


Freez

Denk je, ik denk het niet. Ik geloof zowiezo, dat van de huidige auto's maar heel weinig de oldtimer of klassieker status gaan halen.
De huidige technologie in de auto's is niet meer door de gewone man te repareren, vervangende electronische onderdelen zijn zo duur, dat het niet echt interessant zal worden om die autos te blijven rijden.

[Glazen bol modus]
Ik zie wel een toekomst, met daarbij universele, programeerbare units voor injectie en ontsteking. Voor de 90'er modellen is het nog wel te doen. Universele auto-elektronica wordt een hele nieuwe markt. [/glazen bol modus]

Freez

Motor ecu is ook nog wel de minste zorg, die systemen zijn er al genoeg aftermarked. gaat meer om veiligheidssystemen airbags, abs, tractioncontrole, gordelspanners die bij een apk gewoon moeten werken. Dan nog maar te zwijgen over alle electronische gadgets van tegenwoordig.

Merk het al bij vroege 626'en die uitgerust waren met abs. een sensortje vinden word al moeilijk. Je komt er vervolgens gewoon niet mee door de apk.
fff een universeel sensortje eronder prakken werkt niet, want ze moeten binnen specifieke weerstandsgrenzen vallen.
 
Ook de modernere auto's zullen gewoon een klassieker status bereiken en daarvan zullen er ook weer modellen zijn die in leven gehouden worden. De techniek gaat vooruit, wat nu complex en duur is zal dat in een later stadium niet meer zijn. auto's van 30 jaar oud waren in die tijd ook complex, voor die tijd. De technieken, voor bijvoorbeeld de hierboven genoemde 626, worden echter pas beschikbaar als er vraag naar is. Waarschijnlijk zal een moderne Golf één van de eerste zijn waarbij je dit zal merken aangezien daar áltijd vraag naar is.
 
HDI110 zei:
-MGM- zei:
Wat ik dan niet snap......als eigenaar van zo'n auto zie je toch op een gegeven moment een plekje en werk je dat bij of laat je dat bijwerken. Je laat dit toch niet escaleren naar een echte rotte plek?

Nou kijk eens naar de staat van de velg o_O

't ding is 14 jaar oud en zal geen vertroetelde klassieker worden. Nog een jaar of twee en hij wordt omgesmolten naar nieuwe Focus.

Je mist het punt wat ik probeer te maken.
Ongeacht of een auto nu een klassieker in spe is of niet, het bijhouden van lakbeschadigingen is ook een stukje onderhoud wat door een hoop mensen word vergeten of niet als boeiend word geacht. Door dit niet bij te houden, is een auto al sneller total loss en onverkoopbaar dan wanneer je het bijhoud. Een klein puntje op de dorpel ff netjes bijwerken voorkomt dat dit een groot gapend gat is over een aantal jaar. Maar de meeste mensen weten dat ze de auto slechts enkele jaren zullen rijden en laten dat over aan de volgende eigenaar.

Een hoop wagens hadden op deze manier behouden kunnen blijven.

Een auto die er van buiten netjes uitziet, verkoop makkelijker en brengt doorgaans ook meer op.
 
Ook iets heel mafs....

2001 Kia Carens met alleen roest op 1 wielkast.

2011-11-14143711.jpg


2011-11-14143722.jpg


2011-11-14143730.jpg



ook een gevalletje van bijhouden is beter dan lassen....
 
-MGM- zei:
HDI110 zei:
-MGM- zei:
Wat ik dan niet snap......als eigenaar van zo'n auto zie je toch op een gegeven moment een plekje en werk je dat bij of laat je dat bijwerken. Je laat dit toch niet escaleren naar een echte rotte plek?

Nou kijk eens naar de staat van de velg o_O

't ding is 14 jaar oud en zal geen vertroetelde klassieker worden. Nog een jaar of twee en hij wordt omgesmolten naar nieuwe Focus.

Je mist het punt wat ik probeer te maken.
Ongeacht of een auto nu een klassieker in spe is of niet, het bijhouden van lakbeschadigingen is ook een stukje onderhoud wat door een hoop mensen word vergeten of niet als boeiend word geacht. Door dit niet bij te houden, is een auto al sneller total loss en onverkoopbaar dan wanneer je het bijhoud. Een klein puntje op de dorpel ff netjes bijwerken voorkomt dat dit een groot gapend gat is over een aantal jaar. Maar de meeste mensen weten dat ze de auto slechts enkele jaren zullen rijden en laten dat over aan de volgende eigenaar.

Een hoop wagens hadden op deze manier behouden kunnen blijven.

Een auto die er van buiten netjes uitziet, verkoop makkelijker en brengt doorgaans ook meer op.

Ik begreep je punt wel, tuurlijk is het leven van een auto gemakkelijk op te rekken met wat extra onderhoud. Maar waarom zou je je daar op een gegeven moment nog zorgen om maken? Het is toch netjes genoeg als een reguliere auto zo'n 16 jaar mee gaat? Waarschijnlijk is al het andere dan ook wel zo ongeveer versleten.
 
-MGM- zei:
Ook iets heel mafs....

2001 Kia Carens met alleen roest op 1 wielkast.
ook een gevalletje van bijhouden is beter dan lassen....

Ik zie wel vaker auto's waarbij de kant met de benzine vuldop eerder roest dan de andere kant. Gemorste benzine die anti roest heeft weggespoeld?
 
Dan heeft ie wel erg scheef gemorst, de vuldop zit er rechtsboven. Anti roest bescherming heeft zo'n Carens niet anders dan het plaatwerk wat van een laagje verf is voorzien. Wat vaak word onderschat is steenslag, eenmaal een pitje op die felsrand, een beetje pekel een paar winters en let maar eens op wat dat gaat doen.....ach ja, tis maar een Carens gelukkig :)
 
In dit geval zou het inderdaad wel morsen bij harde wind zijn. Maar meer in het algemeen lijkt de kant waar de vuldop dit wel de zwakkere kant, qua roest.

Hoe dan ook, 10 jaar oud, Nederlandse omstandigheden en voor alleen lak, dan is de kwaliteit van het staal niet slecht. Aan de Carens gaat ook niet veel verloren inderdaad.:)
 
Mijn moeder rijdt een Punto uit 2000 (2e model dus) en die heeft een roestblaas boven de voorruit, links in de hoek.
 
De Ka staat niet bekend als enorm roestvast. Dit exemplaar is wel extreem geperforeerd.

DSCF2185b.jpg

DSCF2183b.jpg


Hij stond afgelopen week met de amateuristische reparaties aan de rechter wielkast bij een garage (voor APK?) en nu bij een sloper. Werk voor niets geweest blijkbaar, en als ik naar de dorpel kijk lijkt me dat duidelijk.
 
nou Ford Ka zijn enorm roestgevoelig...wij hadden er eentje uit 2002 te koop, maar ook veel roest..vooral onder de bevestiging van de achterruitenwisser en bij de kokerbalken links en rechts...
 
Ik zag er gisteren ook twee te koop staan waar de vulopening van de tank bijna was losgeroest uit het plaatwerk eromheen. Slecht gebouwd.
 
Waren dat niet alle Fords uit die tijd? Escort, Focus, Mondeo, Fiesta... Lijkt een beetje op Mercedes-Benz ;)
 
Motorkap van een Citroen C4 uit 2011. Zie ook dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4912681

IMG_9220.jpg


IMG_9221.jpg
 
Volgens de befaamde 'dr anders' kan dat kloppen, want Citroen is natuurlijk Frans en die (samen met de Italianen) roesten altijd! Het is alleen vreemder dat Duitse, degelijke auto's roesten, want dat kan niet.

*cynisme-modus uit*
 
Rob076 zei:
Waren dat niet alle Fords uit die tijd? Escort, Focus, Mondeo, Fiesta... Lijkt een beetje op Mercedes-Benz ;)

De Focus, Mondeo (Mk2) en Fiesta (Mk6) waren prima qua roestbestendigheid. De Escort en Ka stammen uit een andere periode, en zijn een stuk slechter. Sommigen hebben de tand der tijd wel goed doorstaan en roesten amper. Dan kan je er alsnog een fijne auto aan hebben.
 
Is dat een grap? De Focus Mk1 staat behoorlijk bekend om roest, ik meen vooral bij de portieren, achterklep en spatborden. Net als overigens de Mk2 Mondeo. De Mazda6 die daarop (losjes) gebaseerd was is daar nog enigszins de dupe van geworden.
 
Als je erop let heeft vrijwel elke Ka wel roestschade. Voor een dergelijke nette en strakke auto vind ik dit alleen best extreem.

DSCF2204b-1.jpg


DSCF2205b-1.jpg
 
Terug
Bovenaan