Roest anno nu

Zie hier een Mercedes Viano-bus van ten vroegste 2004 (?), en jawel, met flink wat roest op de achterklep (geen schade gehad op het eerste zicht).
IMG_4076.jpg

Vanmiddag achter een Suzuki Wagon R van 1998 gereden, die begon op de achterklep, onder het raam, al aardig te roesten.

Charger zei:
Vanmiddag achter een Suzuki Wagon R van 1998 gereden, die begon op de achterklep, onder het raam, al aardig te roesten.

Hij is wel 13 jaar oud. Dan mag dat wel een beetje hoor.

Ja, maar deze auto had forse, meerdere roest plekken.
Toen ik mijn Golf III van 1997 in 2007 inruilde, zat er geen spatje roest op, bij VW was de roestpreventie in die tijd al goed voor elkaar.

De laatste Golfs III waren prima tegen roest beschermd. Helaas hebben de eerste jaargangen wel wat problemen, vooral met de lijm van de achterruit die door de lak vreet.

Ik zag er van de week eentje waarvan het complete onderste gedeelte van het linker voorscherm (rechter niet gezien), waar het moet aansluiten op de dorpel, was weggerot.

Klopt, dat heb ik ook wel eens gezien. Waren trouwens wel allemaal exemplaren die na een schade ooit een imitatiescherm hadden gekregen.

Die plastic randen om de wielkasten helpen ook niet tegen roest.

Mijn Kadett E uit 1988 heeft geen roest aan de spatbordranden.Het kan dus wel degelijk.
OpelKadett185.jpg

OpelKadett188.jpg

OpelKadett181.jpg

OpelmeetingDronten17-04-2011041.jpg

Nu is dit een automaat en het schijnt dat deze uitvoeringen beter behandeld werden omdat de automaten voor 90% bestemd waren voor de ouderen.
Ik ben er in iedergeval heel blij mee.
gr Marcel

Charger zei:
Ja, maar deze auto had forse, meerdere roest plekken.
Toen ik mijn Golf III van 1997 in 2007 inruilde, zat er geen spatje roest op, bij VW was de roestpreventie in die tijd al goed voor elkaar.

Ik had ook een Golf III tussen 2003 en 2007, maar bij mij was het verhaal iets anders. Serieuze roestplekken onder de deurrubbers, de rubbers aan het dak. Mijn broer heeft hem dit jaar weggedaan wegens helemaal doorgeroest... (wel na 349 000 km)

rottieroodmax zei:
Nu is dit een automaat en het schijnt dat deze uitvoeringen beter behandeld werden omdat de automaten voor 90% bestemd waren voor de ouderen.

Waarom zou een auto voor ouderen beter moeten worden behandeld tegen roest dan die voor alle andere bestuurders? En waar heb je dit gehoord of gelezen?

Pieter.Ge zei:
Zie hier een Mercedes Viano-bus van ten vroegste 2004 (?), en jawel, met flink wat roest op de achterklep (geen schade gehad op het eerste zicht).
IMG_4076.jpg

Triestig... Op een bus van 50 tot 70 000 euro in Belgie. Ik rij tamelijk veel kilometers, en kan vertellen dat dit geen alleenstaand geval is. Heb al op zijn minst 5 a 6 andere Viano's gezien met hetzelfde probleem. Roest rond de nummerbord uitsparing en de handgreep van de achterklep.

Vreemd genoeg heft de goedkopere bestelwagenversie (met achterdeuren) Vito er geen probleem mee... (in elk geval nog niet gespot)

Zag net een Mondeo uit 2006 met een roestig dorpeltje. 't Moet niet gekker worden!! :eek:

rottieroodmax zei:
gr Marcel

Hoezo dat dan?

Mijn Astra F 1.6SI Automaat is van een van de beste jaren voor een F -> Modeljaar 1994. Gebouwd tussen 08-1993 & 08-1994.
Dus NIET de facelift! Zaten wel 3 mini plekjes op! deze zijn nu netjes weg gehaald!

Mr.F zei:
rottieroodmax zei:
gr Marcel

Hoezo dat dan?

Mijn Astra F 1.6SI Automaat is van een van de beste jaren voor een F -> Modeljaar 1994. Gebouwd tussen 08-1993 & 08-1994.
Dus NIET de facelift! Zaten wel 3 mini plekjes op! deze zijn nu netjes weg gehaald!

Extra geluidsisolatie?

De ouderen wilde een auto hebben waar ze de eerste tijd niets aan hoefde te doen.Dus werd er wat meer aandacht besteed aan roestpreventie.
Ik heb dit gehoord van twee oudwerknemers van Opel Belgie die bij de meeting waren in Dronten.
Zij hebben deze wagens ook in elkaar geschroefd en werden apart gezet,deze Kadetts.
Ik moet het ook maar geloven.En dat doe ik dan maar.

Mijn Kadett was trouwens bestemd voor de Zwitserse markt,maar door vage redenen is hij hier in Nederland gebleven.
Mijn Opel is geboren in Belgie.

groetjes Marcel.

rottieroodmax zei:
De ouderen wilde een auto hebben waar ze de eerste tijd niets aan hoefde te doen.Dus werd er wat meer aandacht besteed aan roestpreventie.
Ik heb dit gehoord van twee oudwerknemers van Opel Belgie die bij de meeting waren in Dronten.
Zij hebben deze wagens ook in elkaar geschroefd en werden apart gezet,deze Kadetts.

Mijn Kadett was trouwens bestemd voor de Zwitserse markt,maar door vage redenen is hij hier in Nederland gebleven.

groetjes Marcel.

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.
Ik geloof dat alles valt of staat met de km-stand en het onderhoud.
Ouderen rijden over het algemeen heel weinig en rustig, vaak zijn ze ook zuinig op hun auto.
Zijn ook in 80% van de gevallen juist die auto's die de tand des tijd goed overleven.

Oh oke, tja :p

@ marcel21674
Daar geloof ik meer in inderdaad, mijn Astra is dealer onderhouden en van de 1e eigenaresse geweest uit Belgie.
En binnen gestaan natuurlijk ;-) Ook pas weg gegaan toen ze overleed.

marcel21674 zei:
Ouderen rijden over het algemeen heel weinig en rustig, vaak zijn ze ook zuinig op hun auto.
Zijn ook in 80% van de gevallen juist die auto's die de tand des tijd goed overleven.

Aan de andere kant zie ik ouderen weer niet na of zelfs tijdens de winter naar een wasbox gaan om de auto eens lekker aan de onderkant te wassen. Maar misschien gaan ze ook helemaal de weg niet op in de winter. En dan is de overlevingskans een heel stuk groter ja. Bovendien hebben ouderen meestal wat minder geld om te verkwisten en gaat een auto niet weg omdat ze erop uitgekeken zijn. Sterker nog, ze willen soms zelfs niet eens meer wennen aan een nieuwe. Dus wordt zo'n wagen op de weg gehouden en gaat 'ie niet naar de sloop omdat 'ie uit de mode is. Als je helemaal geluk hebt dan tref je een auto die ook nog wel eens een schram of deukje opliep: regelmatig een verse laklaag. De c-Kadett van mijn oma is in z'n 18 jaar bestaan 3 keer overgespoten. Helaas draaide uiteindelijk de motor in de soep.

Die Astra van me bij haar niet eens in de pekel/regen & sneeuw buiten geweest. In de regen komt hij nu wel als het niet plenst maar pekel & sneeuw zeker niet!

marcel21674 zei:
rottieroodmax zei:

groetjes Marcel.

Vaak zijn het ook die auto's die een versleten versnellingsbak hebben vanwege gebrekkig schakelen, een luie motor vanwege nooit eens de snelweg op enj altijd maar met een gangetje sukkelen van 60 per uur, overal parkeerdeukjes vanwege niet echt meer het overzicht hebbenin de auto etc. etc.

Zie ze regelmatig met twee wielen over de stoep de binnenbocht nemen, word je ophanging ook niet vrolijk van.
En....ook vaak grotere delen overgespoten vanwege wat grovere schade.

Mr.F zei:
Die Astra van me bij haar niet eens in de pekel/regen & sneeuw buiten geweest. In de regen komt hij nu wel als het niet plenst maar pekel & sneeuw zeker niet!

O wacht, jij bent de eigenaar van 'Johana'!:D

Haha juist! voor diegene die dan denken dat ik niet 100% ben, zo heette de 1e eigenaresse, en de Astra nu dus ook :p
Hoe weet je't? :p

Even snel gekeken op het Opel Forum, zoveel eerste eigenaresse-Astra's uit Belgie geimporteerd, en in goede staat, zijn er niet;)

Bowtie zei:
Vaak zijn het ook die auto's die een versleten versnellingsbak hebben vanwege gebrekkig schakelen, een luie motor vanwege nooit eens de snelweg op enj altijd maar met een gangetje sukkelen van 60 per uur, overal parkeerdeukjes vanwege niet echt meer het overzicht hebbenin de auto etc. etc.

Zie ze regelmatig met twee wielen over de stoep de binnenbocht nemen, word je ophanging ook niet vrolijk van.
En....ook vaak grotere delen overgespoten vanwege wat grovere schade.

Die zijn er ook zat ja, maar die overleven geen 30 jaar, gaat juist om de goed onderhouden en goed verzorgde auto's met lage km-standen.
Een luie motor is niet zo'n ramp hoor, een goede lange rit van een 250km doet wonderen en daar hoef je echt de snelweg niet voor op.

Mijn Astra was ook erg lui, maar een goede rit doet wonderen :)
Nu merk je het nog wel, maar het wordt minder :p

Twee opmerkelijke roestspots: een Lancia Lybra uit 2000 met een totaal doorgerotte dorpel en een VW Touran uit 2007 met een strook roest op de achterklep (geen schade zichtbaar).

Ik heb van de week een Xantia gesloopt, en in stukken gezaagd. Mij viel op dat er al best roest in de kokers zat, die van buiten nog niet zichtbaar was.
Nauwelijks bescherming tegen roest ook van binnen. Van buiten was de wagen nog spic en span.

Charger zei:

Ik zag gisteren een Suzuki Wagon R rijden met echt een flink roestgat in de dorpel, je kon er zo 2 vingers in steken! Ook op de deur roestplekken en niet van die kleintjes...

pas een alfa op de brug uit 2001, daar waren ontzettend veel boutjes, schroefjes, moertjes doorgerot. hoop voor ze dat ze tegenwoordig beter materiaal gebruiken, want daar moest je oppassen dat je die zooi niet brak bij het demonteren. wat een ellende

@ MGM:

Toch een waar gevalletje roest van binnenuit. Tussen bumper en spatschem zal zich wel vuil en vocht hebben afgezet. Bij een matige coating gaat dat wel werken.

Onze '97 Alto begint wat last te krijgen onder aan de achterklep. Zit aan de binnenkant van de klep dus komt door lakschade in combinatie met druppels die blijven hangen. Binnenkort maar even behandelen.

Ik zag pas een Mercedes ML uit 2004 , waar op de wielkasten boven het voorwiel flinke bubbels roest op zaten....mag je toch niet verwachten van zo een dure wagen...
of er moet ooit schade niet goed hersteld zijn geweest....ook mogelijk...

Laatst zag ik nog een wat oudere Ka die flink rot was. Er zat een heel gat in de a-stijl geroest en daar had men een stuk ductape over geplakt!:)

Dat de oude Mercedes Sprinters last hebben van roest was vrij bekend, deze 2 bevestigen dit nog eens. Heel wat roest dus, ondanks dat dit het laatste faceliftmodel is van de vorige generatie.

100_3245.jpg

En de 2de
IMG_4429.jpg

IMG_4429.jpg

2e generatie Punto. Verkeerd gespoten na schadeherstel? Beunhaaswerk?

08102011416.jpg

Rest van de auto is roestvrij:

08102011417.jpg

Ik kwam er vorige week achter dat mijn A3 uit 2004 begint te roesten op de spoiler boven het achterraam.
Nadat ik eerder al de roest van beide achterschermen had laten verhelpen..

marcel21674 zei:
rottieroodmax zei:

groetjes Marcel.

Wel raar dan dat ik hier lees over een Adi die nu al begint te roesten bij de raamstijlen.
In ideregeval geloof ik wel wat die oudwerknemers van Antwerpen II tegen mij zeiden op de Opel Meeting.
Het bewijs is er dus duidelijk.

Kijk,elke auto roest.Maar als er vanaf het prille begin al voorzorgsmaatregelingen zijn getroffen,dan kan een auto heel oud worden!

Pieter.Ge zei:
Dat de oude Mercedes Sprinters last hebben van roest was vrij bekend, deze 2 bevestigen dit nog eens. Heel wat roest dus, ondanks dat dit het laatste faceliftmodel is van de vorige generatie.

De evenknie van Volkswagen had daar net zo veel last van. Ik zag laatst op de markt een wit exemplaar staan, van na de facelift, en die zat werkelijk vol met roestplekken en gaten. Alsof iemand stukken roest van op afstand had afgeschoten. Ik wou nog een fotootje te maken, maar had geen tijd. Als 'ie er woensdag weer staat dan zal ik het alsnog doen. Wat een rommel zeg.

Vanmorgen zag ik onderstaand topic op een Alfa Romeo forum:

https://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=57808&highlight=

c078a038882d83c6ddc015abc700302f.jpg

Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Het gaat om Alfa Romeo 8C van anderhalf jaar oud, deze auto die roest gewoon al!

Ik vind het ronduit belachelijk dat dit kan op een moderne auto, helemaal op een van meer dan €200k!
Zelf ben ik een Alfist in hart en nieren, ik ben er dan ook serieus chagrijnig van.
De 8C moest een reclame zijn voor Alfa, laat de mensen die overwegen een Giulietta/Mito aan te schaffen dit maar niet zien.

Tomolino zei:
Vanmorgen zag ik onderstaand topic op een Alfa Romeo forum:

https://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=57808&highlight=

c078a038882d83c6ddc015abc700302f.jpg

Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Het gaat om Alfa Romeo 8C van anderhalf jaar oud, deze auto die roest gewoon al!

Ik vind het ronduit belachelijk dat dit kan op een moderne auto, helemaal op een van meer dan €200k!
Zelf ben ik een Alfist in hart en nieren, ik ben er dan ook serieus chagrijnig van.
De 8C moest een reclame zijn voor Alfa, laat de mensen die overwegen een Giulietta/Mito aan te schaffen dit maar niet zien.

Dit is gewoon vloegroest aan de onderkant. Dit heeft elke auto, ongeacht de prijsklasse, die dagelijks ingezet word onder wat voor weersomstandigheid dan ook.

En Alfa heeft niet echt de reputatie dat ze roestvrij zijn.

Tis alleen jammer dat de meeste auto's fabrieksaf geen Tectyl of Bitac behandeling krijgen voor de onderkant en holle ruimtes.
Maar ja, als de fabrikanten dat wel deden, doen we allemaal te lang met onze auto's waardoor ze weer duurder worden.

Ik denk dat bij die Alfa gewoon een steuntje/paneeltje is dat er op geschroefd kan worden, en niet is gegalvaniseerd. Wel slordig maar ik verwacht niet dat de auto daar "een roestbak"door wordt. Als je zoiets opmerkt kan je (of de dealer) zoiets er even afschroeven, roestvrij maken, goed behandelen spuiten en weer monteren.

Bij iets in de prijsklasse van een 8C lijkt me dat wel van toepassing.

Freez

Kennelijk wordt voor de zwaardere onderdelen van een auto nog steeds geen tweezijdig verzinkt plaatwerk gebruikt. Onder mijn 5 jaar oude TT zie ik dezelfde vorm en mate van roest. Ik heb er een likje owatrol op gesmeerd zodat het niet te hard verder roest. 't ziet er zo knullig uit op een brug.

Maar een gemiddelde dealer zou dit eigenlijk ook wel mogen doen, zeker bij duurdere bolides. Even een likje of een spuitje van iets om de zaak in bedwang te houden.

Terug
Bovenaan