Roest anno nu

Electronica an sich kan zeer betrouwbaar werken. Halfgeleiders slijten nauwelijks, zelfs led's gaan jarenlang mee.

Het zijn de fabrikanten die er een rommeltje van maken. Bekende vijanden van elektriciteit zijn trillingen en vocht. Beide vijanden zijn in ruime mate aanwezig in een auto. Maar het is zo aantrekkelijk te bezuinigen op maatregelen en daarvoor in de plaats wat speelgoed op de bolide te schroeven. Speelgoed waar de marketingafdeling mooi weer mee kan spelen, speelgoed waar de klanten op geilen.

Gelukkig stelt het publiek haar opinie in de loop der jaren steeds bij. Toen de 2002-Laguna op de markt kwam, riep iedereen dat het een heel erg mooie auto was. Nu de mensen het vermoeden hebben dat het een problemenbak pur sang is, is de waardering sterk gezakt. Zo sterk gezakt dat deze serie een negatieve invloed gehad moet hebben op de balans van diverse leasemaatschappijen.
Zo is het ook met roest. Toen ik een puberaapje was, stond Opel bekend om de roestbestendigheid. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en heeft Opel een zodanige reputatie opgebouwd qua roesten dat mensen zelfs mooie Opels links laten liggen. De markt reguleert zichzelf, zij het erg traagjes.

De relatief simpele electronische zaken zoals een motormanagement zullen ook wel heel lang meegaan, het zijn de electronische zaken waar draaiknopjes, druktoetsjes of een touchscreen etc. in/op zit of veiligheidssystemen waar diverse sensors nodig zijn die in weer en wind hangen onder de auto.
Hoor het soms al van kennissen die al wat oudere auto' s rijden met bv. abs. Is er een sensor kapot gegaan en dan blijkt het al vrij lastig om daar een nieuwe sensor voor te krijgen. Leuk als ze straks de apk eisen aanscherpen dat veiligheidssystemen zoals abs en airbags gewoon moeten werken als het op de auto zit. Heb je mooi een fiks probleem.

Zolang er nog auto's zonder ABS een typegoedkeuring krijgen, kunnen ze voor dat model ABS niet verplicht stellen. Bovendien wordt ABS ook steeds goedkoper en eenvoudiger, over een paar jaar is ABS net zo gewoon als een cdi nu is.

Jij noemt het motormanagement (wordt pas 20 jaar oid toegepast) nu al simpel, over tien jaar is ABS zoals we het nu kennen verouderd of vereenvoudigd. Daarnaast zal je standarisatie zien in de uitvoeringen van abs-systemen. Betere systemen zullen de slechte en onderhoudsgevoelige systemen op den duur vervangen.

rke zei:
Electronica an sich kan zeer betrouwbaar werken. Halfgeleiders slijten nauwelijks, zelfs led's gaan jarenlang mee.

Het ligt vooral aan de montage ervan en aan de toeleveranciers.

Bij een 10 jaar oude Peugeot kan de bekabeling zo slecht zijn, dat simpele dingetjes als centrale vergrendeling, ruitenmotortjes en verlichting niet meer werken. Slechte montage dus wat kortsluiting kan veroorzaken. PSA heeft het later geprobeerd op te lossen met een digitale bus-systeem, maar dat werkte onverwacht nog slechter.

Een Lexus hangt net zo vol met electronica als een luxe BMW of Mercedes. Het verschil is dat bij een Lexus de electronica wél werkt. Toyota/Lexus winkelt alleen bij de betere toeleveranciers en monteert de boel met grote precisie.

Toen ik vandaag mijn vaders lease BMW 318d eens een poetsbeurt gaf, kreeg ik zin om deze thread een schop te geven.

Het ding is 18 maand oud, en wat zag ik daar bij de rechter raamstijl? Jawel... roest! :D

Tis dat hij n BMW moest nemen van de zaak, maar je zal maar als particulier een klein vermogen aan zo'n Duitse premium bak geven...

Ik heb ook al diverse Alfa's 156 gezien met rotte bodems, gewoon auto's van een jaar of 5-6 oud. Bumpersteunen rotten ook standaard door, maar dat is op zich niet zo'n issue.

Italiaans spul roest dus ook nog steeds lekker mee, alleen nu iets minder erg dan een jaar of 20 geleden.

Roest anno 2009:

Yabbadabba001.JPG

Alfa 146

Mijn XM heeft overigens ook een blaas, aan de binnenkant van het RA portier. Dat is nog beperkt, ff wegkrabben en in de tectyl zetten en het is weer prima.

D. Elzinga zei:
Ik zie opvallen vaak Mercedes-Benz Sprinters van het vorige model met veel roest.

Ja ik ook. Maar ik denk dat dat komt doordat er vaak nogal schade mee gereden wordt (krassen, schaven, etc) wat dan weer niet hersteld wordt waardoor het toch gaat roesten. Zie je ook bij taxi's veel. Vooral die vaak fietsen in de kofferbak vervoeren (op stapavonden), dan rammelt die klep op die fiets en zie daar na een tijd; roest.

rke zei:
Zolang er nog auto's zonder ABS een typegoedkeuring krijgen, kunnen ze voor dat model ABS niet verplicht stellen. Bovendien wordt ABS ook steeds goedkoper en eenvoudiger, over een paar jaar is ABS net zo gewoon als een cdi nu is.

Jij noemt het motormanagement (wordt pas 20 jaar oid toegepast) nu al simpel, over tien jaar is ABS zoals we het nu kennen verouderd of vereenvoudigd. Daarnaast zal je standarisatie zien in de uitvoeringen van abs-systemen. Betere systemen zullen de slechte en onderhoudsgevoelige systemen op den duur vervangen.

ABS is al een paar jaar verplicht.

Ik heb het hele topic niet doorgelezen dus misschien dat ik nu dingen zeg die al gezegd zijn. Wat ik hierboven wel zie is dat het meer mensen opvalt dat bestelwagens veel roesten. Ik heb als koerier gewerkt en neem maar gerust aan dat dat niet verklaard kan worden door meer schades. Ik denk dat er gewoon minder aandacht wordt besteed aan roestpreventie omdat die bedrijfswagens sowieso sneller worden afgeschreven.

Verder hoor ik regelmatig slechte verhalen van Fords, met name de Ka. De Ka van de dochter van mijn monteur heeft al nieuwe stukken in de bodem gelast! Ook bij de tankdop kunnen ze enorm rotten.

Ka's zie ik ook vaak met roestplekken op de meest vreemde plaatsen. Volgens mij willen Mercedes modellen van een jaar of 10-12 jaar oud ook wel flink rotten onder de deuren.

De oude monteur van mijn ouders viel het op toen zijn Citroën werkgever samen ging met een Ford dealerschap dat zijn Ford-collega's nog wel eens het lasapparaat er bij moesten pakken bij vrij jonge auto's. Je ziet het dus wel vaker bij Fords.

Ford is inderdaad een bijhoorlijk roestgevoelig merk. Dit betreft dan auto's t/m bouwjaar 2007 ongeveer (vorige generatie Ka-Fiesta-Focus-Mondeo, uitgezonderd Galaxie). Wat betreft de roest op bedrijfswagens, dit is vaak het gevolg van gebruikersschades. Je kent het wel, zet een tafeltje in een busje, rijd bochtje om, tafeltje valt om, bultje naar buiten in het scherm van laadruimte. In veel gevallen barst dan ook de lak, soms met minimale haarscheurtjes die echter wel lekker alle regen/vocht vasthouden. Het is inderdaad geen "verhaal" dat juist de Mercedes Vito-Sprinter's veel roest hebben evenals de VW LT.

Mijn hemel, die foto's hierboven :cry:

Gelukkig is mijn Audi geheel van aluminium;)

Het is inderdaad geen "verhaal" dat juist de Mercedes Vito-Sprinter's veel roest hebben evenals de VW LT.

Die zie ik anders vaker met ernstige roestvorming (ook aan onderkant deuren, dat lijken me geen gebruikersschades) dan bijvoorbeeld de T4 (vanaf '96), Renault/Opel en Sevel-Nord/Sud bestelbussen.

M'n moeder heeft nu haar 2e Ford Ka. (ja, daar hebben we 'm weer;))
De eerste was van 1999 en begon op de vreemdste plaatsen te roesten.
Zo was de onderkant van de bestuurdersdeur al aardig aan het wegrotten toen ze hem in 2004 ingeruild heeft voor een nieuwe Ka.
Die heeft (tot nu toe) nog geen last van roest, alleen op de uitlaat ontstaan verschillende puntjes.

Ik geloof dat sommige mensen ook weleens vergeten dat auto's een gebruiksvoorwerp zijn. Een wasmachine heeft toch ook niet het eeuwige leven, een auto dus ook niet.

Nee, maar als je ziet wat een auto kost mag je toch wel verwachten dat je meer dan tien jaar met zo'n ding kunt doen voor de gaten erin vallen.

Bartus G. zei:
Vito II en Golf 4 roesten net zo hard als hun voorgangers.

KLopt, ik heb een Vito II uit 2004. Na 3 jaar begonnen de eerste roestplekken al door te komen. Elk jaar weer smoesjes van de dealer en ik werd overal mee afgescheept. Ik wou er steeds wat aan (laten) doen ware het niet dat er steeds meer nieuwe plekken bij komen. Dus vechten tegen de bierkaai. Hij heeft nu al meer dan 30 roestplekken, vooral in de kieren (bijv bovenin bij achterklep beide kanten) en de wielkasten achter. Ik maak binnenkort een website met foto's want ik ben het nu echt zat. Ze gebruiken een slecht soort metaal. Een kennis met een Vito had 1 onderdeel van zijn Vito afgehaald en dat absoluut 100% helemaal roestvrij laten maken en spuiten. Wat denk je? Na 3 maanden ook weer helemaal verroest.

sdi3s zei:
300ZX Z31 zei:
En het is nog maar de vraag of het onder garantie hersteld kan worden! Het is in ieder geval de laatste (nieuwe) Mercedes voor mijn vader.
Volgens mij is het roesthoofdstuk bij Mercedes in 2004 afgesloten (PKW's). Voor zover ik heb begrepen wordt het onder garantie gewoon vervangen, zelfs na 8 jaar.

Nope, zelfs na 3 jaar wordt je al afgepoeierd. KLeine beurt gemist? Geen garantie. NIet de eerste eigenaar? Geen garantie.

Voor de goede orde: het is mijn eigen bussie en ik ben er erg zuinig op, heeft pas 70000km gelopen. De roest komt niet door schades. Het verschijnt gewoon, elke week weer nieuw en ergens anders.

S8Powerrr zei:
Mijn hemel, die foto's hierboven :cry:

Gelukkig is mijn Audi geheel van aluminium;)

Zeg het maar niet te hard. Mijn A8 begon ook te roesten. Was bij de A-stijl, en vermoedelijk veroorzaakt door het 2x vervangen van de voorruit in het verleden. Maar toch, roest! (of zo je wilt oxidatie, hoewel het er hetzelfde uitziet als een roestblaas op staal). Ook bij een andere A8 heb ik eens een grote roestblaas gezien bij een achteraf gemonteerde antenne.

Tja, niet voor niks dat carrosseriewerk aan een A8 moet worden gedaan in een afzonderlijke werkplaats en met gereedschap wat niet voor 'blikken' auto's wordt gebruikt. Galvanische werking tussen aluminium en staal is vrij heftig. Dat met die antenne heb ik ook al eens gezien, niet slim om 'zo maar' een antenne op een A8 te monteren.

Het staat ongetwijfeld met grote letters in de instructie- en werkplaatshandboeken dat zoiets niet mag, maar ja wie leest die nou he? :rolleyes:

Roest, het is een erg vervelend kwaaltje.

Je kan maatregelen nemen tegen heel veel ellende. Maar een paar zaken zijn slecht te bestrijden.

Staal kan je in veel kwaliteiten kopen. Er is kwaliteitsstaal, vrijwel roestvrij en stevig.... maar duur. En er is pisbakkenijzer. Goedkoop, makkelijk te vormen maar met wat water is de rotting in een paar uur al goed op gang. Het bestrijden van de roest bij een auto van dat staal is heel erg lastig. Ieder minuscuul klein barstje in de lak gaat roestblaasjes geven. Restaureren helpt slechts tijdelijk, doordat je enerzijds de roestgevoelige plekjes vervangt door een goede kwaliteit staal en anderzijds een goede roestbescherming meegeeft aan het resultaat van maandenlang lassen aan..... de trieste resten van rottend pisbakkenijzer.

Een andere ellende die slecht te bestrijden is, zijn slechte contactjes in de spaggetti van een moderne kabelboom. De tijd dat een auto met drie draadjes kon rijden is al heel erg lang voorbij. Als er in die chaos van stekkertjes, modules, draadjes en sensoren dan ook onvoorspelbare storingen op gaan treden, is het hek van de dam. Alles controleren is een stevige hoeveelheid werk en heel vaak is zo'n elektrodrama dan al snel een total loss-gevalletje. Je gaat geen stapel euro's neerleggen voor een tien jaar oud ding wat al jarenlang elektrische storingen heeft, zo'n gedrocht schop je de schroothoop op.

Een ander soort ellende is gelukkig tegenwoordig een zeldzaamheid geworden. Vroeger werden er soms motoren in auto's geleverd die met moeite 100.000 km konden rijden. Na die afstand was het blok zodanig versleten dat een revisie gewoonweg nodig was. Moderne motoren kunnen met correct gebruik vrijwel altijd meerdere tonnen rijden. Helaas, echt fool-proof zijn de blokken nog niet: de echte loodpoot krijgt een blok nog steeds wel stuk.

Dat een Mercedes zo roest valt mij erg tegen en ik ervaar dat als een eerste klas managementmisser.
In de 70-er jaren was Opel een merk wat een zeer goede naam had onder andere dankzij de goede roestvastheid. Opeltjes uit de 60-er jaren waren simpel maar voor die tijd extreem degelijk. Toch, Opel schakelde over van bouw-filosofie en ging goedkoper produceren, dus ook goedkoop staal toepassen.
En nu? De bijnaam is niet voor niets Slopel. Als ik een enkele keer zo'n veelverkochte Astra van vijftien jaar oud zie, zie ik vaak roest bij de dorpels en achterwielkasten.
Misschien rollen er anno 2010 wel hele goede Opels van de band. Helaas, dat weten we pas over twintig jaar, als die hele goede Opels van nu dan nog in vrij grote aantallen rondrijden. En dan duurt het nog eens tien jaar voordat het publiek het weet.....

Dat de Mercedes jarenlang de ultieme taxi was, kan niets anders dan een compliment zijn. Maar, je ziet tegenwoordig wel veel andere merken als taxi ingezet worden, in mijn beleving betekent dat dat die modellen veel beter geschikt zijn als taxi dan de Mercedes.
Een taxibedrijf koopt niet uit emotie, die koopt vervoersdoosjes op basis van "wat verwacht de klant" en "hoe hoog zijn de kosten". Als de verwachting van de klant (die op een Mercedes-taxi rekent) dan niet opweegt tegen de hogere kosten (mindere kwaliteit), doe je het als Mercedes-fabriek niet correct...
Penny wise, pound foolish.

P.s. Ik heb Mercedes als voorbeeld gebruikt. In mijn beleving zijn er veel meer merken die dezelfde fouten gemaakt hebben. Managers "lenen" elkaars ideeen nog wel eens, ook als ze heel erg slecht zijn.

Roest, het is een erg vervelend kwaaltje.

Je kan maatregelen nemen tegen heel veel ellende. Maar een paar zaken zijn slecht te bestrijden.

Staal kan je in veel kwaliteiten kopen. Er is kwaliteitsstaal, vrijwel roestvrij en stevig.... maar duur. En er is pisbakkenijzer. Goedkoop, makkelijk te vormen maar met wat water is de rotting in een paar uur al goed op gang. Het bestrijden van de roest bij een auto van dat staal is heel erg lastig. Ieder minuscuul klein barstje in de lak gaat roestblaasjes geven. Restaureren helpt slechts tijdelijk, doordat je enerzijds de roestgevoelige plekjes vervangt door een goede kwaliteit staal en anderzijds een goede roestbescherming meegeeft aan het resultaat van maandenlang lassen aan..... de trieste resten van rottend pisbakkenijzer.

Dit is erg kort door de bocht, want zo simpel als jij het nu schetst is het niet. Elke toepassing heeft zijn eigen staalsoort (kwaliteit van het staal heeft hier niets mee te maken), voor de automobielindustrie zijn dat veelal tisulc kwaliteiten en hoge sterkte stalen, die vaak nog fijn getuned (kleine aanpassingen in de staalsamenstelling) worden op het gebruik van de fabrikant specifiek.
Staalkwaliteiten zijn er echter in maar 3 varianten, SO1, SO2 en SO6 en vroeger heel af en toe SO8. en betreft alleen oppervlakte fouten.
SO1 mag totaal geen afwijkingen hebben
SO2 mag geen visuele afwijkingen hebben (kleine afwijkingen die niet of nauwelijks zichtbaar zijn met het blote oog, zijn toegestaan)
SO6 mag ook wat visuele afwijkingen hebben, zolang ze niet te zwaar zijn.
SO8 met recht pisbakken ijzer.

SO1 wordt voor buitendelen gebruikt, ook al word/werd daar door diverse fabrikanten ook wel SO6 voor gebruikt (SO6 voldoet veelal ook aan SO1 normen).
SO2 wordt meestal gebruikt voor emaileerstaal en dak/wandpanelen van fabriekshallen.
SO6 wordt voor van alles gebruikt oa. binnendelen van auto's.

Een andere ellende die slecht te bestrijden is, zijn slechte contactjes in de spaggetti van een moderne kabelboom. De tijd dat een auto met drie draadjes kon rijden is al heel erg lang voorbij. Als er in die chaos van stekkertjes, modules, draadjes en sensoren dan ook onvoorspelbare storingen op gaan treden, is het hek van de dam. Alles controleren is een stevige hoeveelheid werk en heel vaak is zo'n elektrodrama dan al snel een total loss-gevalletje. Je gaat geen stapel euro's neerleggen voor een tien jaar oud ding wat al jarenlang elektrische storingen heeft, zo'n gedrocht schop je de schroothoop op.

Mee eens, maar valt grotendeels te voorkomen, door gebruik van betere kwaliteit en meer zorg voor hoe kabelbomen door de auto lopen

Een ander soort ellende is gelukkig tegenwoordig een zeldzaamheid geworden. Vroeger werden er soms motoren in auto's geleverd die met moeite 100.000 km konden rijden. Na die afstand was het blok zodanig versleten dat een revisie gewoonweg nodig was. Moderne motoren kunnen met correct gebruik vrijwel altijd meerdere tonnen rijden. Helaas, echt fool-proof zijn de blokken nog niet: de echte loodpoot krijgt een blok nog steeds wel stuk.

onzin, zijn bv. genoeg 30 jaar oude ex taxi mercedessen die meer dan 500.000km gedraaid hebben. alles hangt of staat met het gebruik

Dat een Mercedes zo roest valt mij erg tegen en ik ervaar dat als een eerste klas managementmisser.
In de 70-er jaren was Opel een merk wat een zeer goede naam had onder andere dankzij de goede roestvastheid. Opeltjes uit de 60-er jaren waren simpel maar voor die tijd extreem degelijk. Toch, Opel schakelde over van bouw-filosofie en ging goedkoper produceren, dus ook goedkoop staal toepassen.
En nu? De bijnaam is niet voor niets Slopel. Als ik een enkele keer zo'n veelverkochte Astra van vijftien jaar oud zie, zie ik vaak roest bij de dorpels en achterwielkasten.
Misschien rollen er anno 2010 wel hele goede Opels van de band. Helaas, dat weten we pas over twintig jaar, als die hele goede Opels van nu dan nog in vrij grote aantallen rondrijden. En dan duurt het nog eens tien jaar voordat het publiek het weet.....

Dat de Mercedes jarenlang de ultieme taxi was, kan niets anders dan een compliment zijn. Maar, je ziet tegenwoordig wel veel andere merken als taxi ingezet worden, in mijn beleving betekent dat dat die modellen veel beter geschikt zijn als taxi dan de Mercedes.
Een taxibedrijf koopt niet uit emotie, die koopt vervoersdoosjes op basis van "wat verwacht de klant" en "hoe hoog zijn de kosten". Als de verwachting van de klant (die op een Mercedes-taxi rekent) dan niet opweegt tegen de hogere kosten (mindere kwaliteit), doe je het als Mercedes-fabriek niet correct...
Penny wise, pound foolish.

Zoals eerder gezegd, slechte staalkwaliteiten, als oorzaak van roestproblemen, geloof ik niet. denk dat je het in 99% van de gevallen in de roestpreventie moet zoeken en de gebruikte materialen daarvoor.
Zie het bij mijn mazda 818, die konden ook vreselijk roesten, heb er al heel wat aan opgeknapt, maar staalfouten heb ik nog niet kunnen vinden. Gebrekkige dekking van (grond) lak des te meer.
Afb004.jpg

kun je op de bovenstaande foto goed zien, achter de voorschermen zit alleen een dunne laag grondlak, en die is op sommige plekken zo dun, dat je er zowat doorheen kijkt. In de diverse afgesloten delen Dorpels, deurstijlen, kokerbalken is dat probleem nog groter.

P.s. Ik heb Mercedes als voorbeeld gebruikt. In mijn beleving zijn er veel meer merken die dezelfde fouten gemaakt hebben. Managers "lenen" elkaars ideeen nog wel eens, ook als ze heel erg slecht zijn.[/quote]

Ook een leuk weetje Koudwals 21 bij corus ijmuiden is zo'n beetje de albert heijn in de staal industrie, want de klant vraagt maken we, terwijl de meeste koudwalsen slechts een soort, een kwaliteit en een breedte maken. Verder zijn we een van de weinige die 2 meter breed kunnen walsen.
Betreft een 40 jaar oude batchwals waarmee we vrijwel net zoveel produceren als moderne continue walsen.

Wat ik mis in deze discussie, die steeds over kwaliteit van productie en staal gaat, is dat tegenwoordig lakken op waterbasis moeten worden gebruikt vanwege het milieu, en dat die lakken veel moeilijker (onmogelijk?) tot een goede kwalitatieve beschermlaag te maken zijn. Als daar dan een barstje in komt, ja, dan is er een kans dat roest ontstaat. Daartegenover staat dat men tegenwoordig gegalvaniseerd staal gebruikt, eigenlijk zou je dan niet verwachten dat er gaten vallen...

Dennis_zw zei:
Wat ik mis in deze discussie, die steeds over kwaliteit van productie en staal gaat, is dat tegenwoordig lakken op waterbasis moeten worden gebruikt vanwege het milieu, en dat die lakken veel moeilijker (onmogelijk?) tot een goede kwalitatieve beschermlaag te maken zijn. Als daar dan een barstje in komt, ja, dan is er een kans dat roest ontstaat. Daartegenover staat dat men tegenwoordig gegalvaniseerd staal gebruikt, eigenlijk zou je dan niet verwachten dat er gaten vallen...

Dat zeg ik, alles valt of staat met de roestpreventie, zelfs verzinkt staal is niet zaligmakend omdat het staal al verzinkt is voordat het de persstraat ingaat bij de fabrikant.

Er zijn amper gevallen waarbij er gaten vallen en al helemaal niet in de dragende delen van de auto's. Uitzondering hierop is de Ford Ka, maar voor de rest hebben we het echt alleen maar over oppervlakte roest. Dat ziet er niet mooi uit, maar heeft niets te maken met de roest uit de jaren 70.

Daarbij blijf ik erbij dat een auto een gebruiksvoorwerp is met een economische levensduur korter dan 10 jaar. Als er dan na die periode wat oppervlakteroest is, is dat echt geen schande.

fastmatti zei:
Er zijn amper gevallen waarbij er gaten vallen en al helemaal niet in de dragende delen van de auto's. Uitzondering hierop is de Ford Ka, maar voor de rest hebben we het echt alleen maar over oppervlakte roest. Dat ziet er niet mooi uit, maar heeft niets te maken met de roest uit de jaren 70.

Daarbij blijf ik erbij dat een auto een gebruiksvoorwerp is met een economische levensduur korter dan 10 jaar. Als er dan na die periode wat oppervlakteroest is, is dat echt geen schande.

Dan heb je dit plaatje niet goed bekeken:
Yabbadabba001.JPG

Viel mij ook niet gelijk op, maar er steekt een voet door de bodemplaat, hoezo oppervlakteroest....

---GT--- zei:
Bij een 10 jaar oude Peugeot kan de bekabeling zo slecht zijn, dat simpele dingetjes als centrale vergrendeling, ruitenmotortjes en verlichting niet meer werken. Slechte montage dus wat kortsluiting kan veroorzaken. PSA heeft het later geprobeerd op te lossen met een digitale bus-systeem, maar dat werkte onverwacht nog slechter.

Kleine aanvulling : toen Peugeot als één van de eerste merken de multiplex technologie toepaste waren er inderdaad wat aanloopproblemen. Inmiddels heeft Peugeot zeer veel ervaring op dit gebied en komen storingen nog maar sporadisch voor. En vergeet ook niet dat in een auto met Multiplex netwerk je niet zomaar even een radio,trekhaak of carkitje kan installeren. Veel van de problemen die er zijn ontstaan ook door ondeskundigheid van inbouwers!

nog een voorbeeldje van een 99'iger astra sedan. doorgerot subframe.
astra99j.jpg

dorpel ford KA.
Ford_Ka_Dorpel_2%20(Medium)kopie.jpg

dorpel citroen xsara
Cit_xsara_dorpel_M.JPG

alfa 156 doorroesten achterste draagarmen / reactiestangen.
Alfa_156_A-Dr.Arm_1_M.jpg

99 subaru wielkast achter:
images

BMW 3 serie (E46) uitscheuren achterste subframe
E46-A-as_(4)_M.JPG

mercedes e-klasse roest aan het voorste subframe
MB_Subframe_2%20(Medium)kopie.jpg

Ziet er slecht uit allemaal. Een draagarm is makkelijk te vervangen, en kan natuurlijk eens een keer doorroesten. Zeker bij een Alfa zijn draagarm constructies altijd een zwak punt. Die dorpels van de Ka en Xsara lijkt mij gewoon achterstallig onderhoud (niet vaak goed schoongemaakt).

Leuk die foto's, maar dat is slechts die <0,1% met echte problematische roest. 99,9% heeft geen roestproblemen, maar dat schijnt er bij de meeste mensen hier niet in te gaan. Daarbij hebben we het weer over auto's van minstens 12 jaar oud terwijl deze problemen in de jaren 70 al bij 2 jaar oude auto's voorkwamen en dan bij vrijwel allemaal.

Enzo Ferrari zei:
Ziet er slecht uit allemaal. Een draagarm is makkelijk te vervangen, en kan natuurlijk eens een keer doorroesten. Zeker bij een Alfa zijn draagarm constructies altijd een zwak punt. Die dorpels van de Ka en Xsara lijkt mij gewoon achterstallig onderhoud (niet vaak goed schoongemaakt).

Het meeste is wel te vervangen of te repareren, gaat erom dat de roestproblemen nog altijd actueel zijn en eigenlijk niets eens specifiek bij een paar merken.

fastmatti zei:
Leuk die foto's, maar dat is slechts die <0,1% met echte problematische roest. 99,9% heeft geen roestproblemen, maar dat schijnt er bij de meeste mensen hier niet in te gaan. Daarbij hebben we het weer over auto's van minstens 12 jaar oud terwijl deze problemen in de jaren 70 al bij 2 jaar oude auto's voorkwamen en dan bij vrijwel allemaal.

Ben ik niet met je eens, kijk maar eens goed, dit soort specifieke roestschade is niet bij een enkele auto, het is meestal meer gerelateerd aan de km-stand.

Grapjas. Iedereen weet dat een Ford Ka roest, net zoals iedereen weet dat een Astra uit die tijd roest, om over Alfa's nog maar te zwijgen. Daarbij zijn dit allemaal oude auto's, maar dat schijnt er weer niet in te gaan.

marcel21674 zei:
fastmatti zei:

Ben ik niet met je eens, kijk maar eens goed, dit soort specifieke roestschade is niet bij een enkele auto, het is meestal meer gerelateerd aan de km-stand.
Sorry hoor, maar we hebben het over oude auto's waarvan die op de foto's de ergste gevallen zijn. De rest heeft hooguit wat oppervlakteroest. Of denk je dat een auto van 15 jaar oud nog jaren mee moet?

Is die 99'er Astra een overjarige F of een G? Overigens weet ik al heel lang dat het verhaal van veel Opelaars dat Astra's F van na 1995 niet meer roesten onzin is, maar bij een G vind ik het wel verassend (als het zo is)

fastmatti zei:
marcel21674 zei:
fastmatti zei:

Sorry hoor, maar we hebben het over oude auto's waarvan die op de foto's de ergste gevallen zijn. De rest heeft hooguit wat oppervlakteroest. Of denk je dat een auto van 15 jaar oud nog jaren mee moet?

Ja ik vind dat met de huidige technieken en die van 10 jaar terug een auto makkelijk 20 tot 25 jaar mee moet kunnen in goede staat.
Zeker als je bedenkt dat er merken zijn die dat 25 jaar geleden al konden zonder of nauwelijks te verzinken.

marcel21674 zei:
fastmatti zei:
marcel21674 zei:
fastmatti zei:

Ja ik vind dat met de huidige technieken en die van 10 jaar terug een auto makkelijk 20 tot 25 jaar mee moet kunnen in goede staat.
Zeker als je bedenkt dat er merken zijn die dat 25 jaar geleden al konden zonder of nauwelijks te verzinken.

Elke auto kan zo lang mee als je wilt, je moet enkel als eigenaar ook voldoende aan roestpreventie en onderhoud doen. 15 jaar stelt niets voor.

Bij de roestproblemen van Mercedes werd er teveel gerycled staal gebruikt.

marcel21674 zei:
fastmatti zei:
marcel21674 zei:
fastmatti zei:

Uitzonderingen. Daarbij zit de consument daar helemaal niet op te wachten. De eerste eigenaar rijdt er een jaar of vier in, de tweede meestal ook maar wat er daarna mee gebeurd interesseert helemaal niemand. De waarde is na 8 jaar tenslotte nog maar een paar duizend euro. Daarbij zit helemaal niemand te wachten op 25 jaar oude auto's want die zijn onveilig, oncomfortabel en milieuvervuilend.

Terug
Bovenaan