Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

Gisteren gereden in de nieuwe C1. Vandaag bij toeval tegen de nieuwe Twingo (geen voorseriemodellen meer) aangelopen. En een stukje mogen sturen in een rode dynamique met cabriodak. Geen turbomotor, maar de sce 70 met dus normale stuurbekrachtiging. Natuurlijk direct naar motorkapconstructie gekeken en die is dus niet veranderd. Gewoon klepjes verwijderen in gril. Daarna schuiven omklappen en motorkap kan (voorzichtig) naar voren worden geschoven. Die motorkap zit met riempjes vast.

Ik was erg benieuwd naar het weggedrag van de nieuwe Twingo. Ik moet zeggen, dat de twingo heel redelijk comfort biedt. De lange wielbasis zorgt voor (relatieve) rust in het onderstel. Hij stuurt bij lage snelheden lekker vlot en daardoor is de Twingo lekker wendbaar. Op hogere snelheden is ze wel wat vager. Toch heeft de auto zeer volwassen rijeigenschappen. Wat mij betreft niet minder dan een Up of I10.

Ik was al enthousiast over de looks. Dat ben ik nog steeds. Ik vind het echt van binnen en buiten een hele leuke auto. Ruimte achterin vind ik toch tegenvallen. Zithouding voorin is al wat rechtop en achterin is er toch weinig beenruimte. Ruimtegebruik is wel in orde. Het cabriodak is netjes, maar niet zo groot. Wel is het goed geïsoleerd. Beter dan de c1 airscape. Sowieso viel de rust op in de auto. Maakt weinig lawaai voor een A segmenter.

De sce 70 3 cilinder loopt netjes. Snel is de Twingo er niet mee. Zelfs op toeren niet. Je kan beter maar gewoon 'het nieuwe rijden' doen. Wil je toch een beetje pit, zou ik zeker de 90 pk turbomotor overwegen. De 70 pk versie is prima mee te rijden, maar accelereren wil de Twingo alleen 'kalmpjes aan'. De lange bakverhoudingen versterken dit ook nog eens. Gekgenoeg had ik er snel vrede mee. Schakelen ging wat hakerig, maar ja, misschien wordt dit nog wat beter. Er stond pas 14 km op de teller.

Van die RWD heb dus ook weinig gemerkt. Daar had deze Twingo te weinig pit voor. Bochtjes deed ze redelijk neutraal. Ik moet nog eens met de 90 pk was grenzen gaan opzoeken om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Maar een baksteen hoeft er echt niet in voorin :T.

Conclusie : een aanrader. Ondanks het gebrek aan een 14% versie denk ik dat deze Twingo goed verkocht gaat worden. Ik ben in ieder geval fan.

Als ik de rijtesten zo lees, lijkt het wel een herschreven rijtest van de Daihatsu Move. Veel binnenruimte, vrij smal, korte neus, zeer wendbaar in de stad, alleen kom er niet de snelweg mee op. ;)
De concurrentie is nog niet afgeschreven...

Overigens schijnt de oorsprong van het A-segment vergeten te worden in de tests; gewicht, zuinigheid en compactheid. De Hyundai i10 rijdt volwassen, maar is met zijn 3,69m eigenlijk gewoon B-segment, om over het gewicht en het verbruik maar te zwijgen. Het VAG-trio blijft al dichter bij de A-segment-criteria. Alleen zou ik het gewicht nog moeten opzoeken. Waar het TPSA-trio nog kan scoren is waar het A-segment ooit voor was bedoeld: licht, zuinig en compact.

---GT--- zei:
Overigens schijnt de oorsprong van het A-segment vergeten te worden in de tests; gewicht, zuinigheid en compactheid. De Hyundai i10 rijdt volwassen, maar is met zijn 3,69m eigenlijk gewoon B-segment, om over het gewicht en het verbruik maar te zwijgen. Het VAG-trio blijft al dichter bij de A-segment-criteria. Alleen zou ik het gewicht nog moeten opzoeken. Waar het TPSA-trio nog kan scoren is waar het A-segment ooit voor was bedoeld: licht, zuinig en compact.

Volgens mij is het A-segment gewoon de goedkoopste categorie auto’s. En zo groot zijn ze nu ook weer niet. De Twingo is maar 10 centimeter langer dan de Diahatsu Cuore. Wat betreft de i10 heb je wel een punt vind ik. Dat is in alles een kleine uitvoering van een grote auto(en beslist niet zuinig)
Ooit was de Lada 1200 ook een A-segmenter. Deze was alles behalve zuinig of compact maar koste wel de heft van een Renault Twingo!!

zeebra zei:
---GT--- zei:

Volgens mij is het A-segment gewoon de goedkoopste categorie auto’s. En zo groot zijn ze nu ook weer niet. De Twingo is maar 10 centimeter langer dan de Diahatsu Cuore. Wat betreft de i10 heb je wel een punt vind ik. Dat is in alles een kleine uitvoering van een grote auto(en beslist niet zuinig)
Ooit was de Lada 1200 ook een A-segmenter. Deze was alles behalve zuinig of compact maar koste wel de heft van een Renault Twingo!!

Er loopt ergens nog een discussie over de segmenten. Volgens mij van MR. X. Ik kan het zo gauw niet vinden. Maar een lada 1200 in het a-segment plaatsen:rolleyes:
Voor mij is de I10 echt wel A segment., net als de Space Star bv ook. Maar er is natuurlijk altijd grijs gebied. En er zijn merken die bewust tussen segmenten in zitten. Bv. Volvo en een Nissan Micra.

Ami zei:
(..) Vandaag bij toeval tegen de nieuwe Twingo (geen voorseriemodellen meer) aangelopen. (..)

Ik gistermiddag ook even gestopt bij Bochane Maarn. Niet gereden, gewoon ff buiten gekeken. Zo'n geel exemplaar als op de voorgaande pagina's wordt getoond. Dus mét striping.
Hoezo, jaren 80? Komt helemaal terug hoor, ook het behang uit die tijd:)

Het blijft een beetje aparte vormgeving, erg korte neus en een wat vloeiend achterwerk, van opzij bekeken. Relatief ook hoog model, viel mij op.
Verder ziet het er netjes uit. Denk inderdaad wel dat 90 pk nodig is voor een beetje rijbeleving. Door de aparte constructie wil je, denk ik, wel wat pit.
Moet het 'normaal' dan zijn andere A segmenters net zo goed, naar mijn mening.

Ik kan mij dan ook wel vinden in de conclusie van Autointernationaal.. [size=x-small]wat je verder ook van het medium vindt[/size]
;)

Autointernationaal.nl zei:
En toch wil Autointernationaal.nl niet eindigen met een puur rationeel advies. Kiezen voor de i10 of Up (of Mii/Citigo) is net zoiets als het omarmen van een levensstijl waarin je alleen nog maar Milner (30+) kaas eet in plaats van de volvette variant, een leven waarin je op tijd naar bed gaat en waarin je verrassingen eigenlijk maar lastig vindt. De Twingo mag dan niet helemaal fijn geslepen zijn, hij is wel lekker eigenwijs. En lijkt bestemd te zijn voor autoconsumenten die weten dat zij maar één keer leven. Mensen die zonder schuldgevoel genieten van een Twix, die gewoon de nachtfilm uitkijken ondanks dat ze weten dat ze 's ochtends vroeg op moeten en bij wie de hond niet altijd aangelijnd hoeft te zijn. En dus wordt de Renault een succes.

durashift zei:
Ik gistermiddag ook even gestopt bij Bochane Baarn. Niet gereden, gewoon ff buiten gekeken. Zo'n geel exemplaar als op de voorgaande pagina's wordt getoond. Dus mét striping.Hoezo, jaren 80? Komt helemaal terug hoor, ook het behang uit die tijd.

Tja... Maar daar doe ik ook niet aan mee. Ik ben misschien wat klassiek en tijdloos.

Ik hoop dan niet dat de Hella mistlampen en verstralers terug gaan komen:rolleyes:..... Of is dat al het geval... De aftermarket led-dagrijverlichting van de Halfords past prima in dat straatje!:T

Ik vind de striping ook erg leuk, oa de striping helpt de Twingo aan z'n tijdloze uiterlijk. :)

Revieuw Autozine:
https://www.autozine.nl/text/1238.html

Twingo weet zich op alle vlakken te onderscheiden van de concurrentie. Dat klinkt wel erg positief. Enige kritiekpunten zijn:
Kleinere bagageruimte en de turbomotor(verbruik en geluid)

Yellow Cab zei:
JP2010 zei:
(...) oa de striping helpt de Twingo aan z'n tijdloze uiterlijk. :)

Volgens mij zijn er weinig dingen zo tijdgebonden als striping.

En toch vind ik de Twingo juist ook door de striping niet ditect gebonden aan een bepaalde tijd.
Zoals de up bijvoorbeeld, die ziet er strak en modern uit.
De 108/c1/aygo vind ik wagens van nu, die zijn over 8-10 jaar verouderd (qua design).
Iets pakken uit het verleden en opnieuw toepassen maakt het voor mij tijdloos.

Die flank waar het op zit is er voor gemaakt. Zonder kan niet, in mijn ogen.
Zal ook wel komen doordat ze mét striping bij de eerste foto's te zien zijn geweest.. Op een bepaalde manier 'hoort' dat dan..

Terwijl, met lichtmetalen velgen heb ik dat dan weer minder.. Een mooie wieldop kan ook, wat mij betreft.

Puur op gevoel afgaande denk ik "Ja, dat wordt em!" maar als ik dan de eerste testverslagen lees denk ik "Hadden ze anno 2014 niet kunnen zorgen voor betere rijeigenschappen en een zuinigere motor?!!". Ook de kleurstellingen en keuzemogelijkheden van het interieur spreken me echt niet aan. Ik wil het eerste kwartaal van 2015 een auto aanschaffen (ik moet ook wel met momenteel 5 uur reistijd woon-werkverkeer met OV, iedere werkdag; om gek van te worden!!) maar ben er nog niet uit of ik dan ga voor nuchter verstand en een Up op groengas, op gevoel en een Twingo of op ervaring, super rijeigenschappen en comfort en opnieuw een Mini. Decisions, decisions.... ;-)

Een van de eerste video reviews van Renault kenner Tony Vos

https://www.youtube.com/watch?v=M7vb4gfr5P8&feature=youtube_gdata_player

Ami zei:
Er loopt ergens nog een discussie over de segmenten. Volgens mij van MR. X. Ik kan het zo gauw niet vinden. Maar een lada 1200 in het a-segment plaatsen:rolleyes:
Voor mij is de I10 echt wel A segment., net als de Space Star bv ook. Maar er is natuurlijk altijd grijs gebied. En er zijn merken die bewust tussen segmenten in zitten. Bv. Volvo en een Nissan Micra.

Vroeger, in de jaren 80 en 90 waren er duidelijke grenzen in afmetingen te bekennen tussen de segmenten. Het A-segment hield op bij de 3,50m en het B-segment was gemiddeld 3,75m kort. Het C-segment begon namelijk al bij 3,80m (Japanse driedeurs met ingekorte wielbasis).
De Space Star en Nissan Micra zie ik als voordelige B-segmenters die qua prijs kunnen concurreren met de A-segmenters.
De Hyundai i10 is in bijna al zijn kenmerken een B-segmenter (formaat, gewicht, verbruik) Alleen is hij niet als zodanig op de markt gezet Dat uit zich in de motorisering. Anders zou een 1.6 ook wel leverbaar zijn in een i10. Maar als je gaat voor klein, licht en zuinig, dan is een i10 niet jouw ding. Dat is wat ik bedoel met de kernwaarden uit het oog verliezen. Het gaat niet alleen op de auto die het best een grote, luxe auto kan benaderen, maar het gaat ook om de kosten, formaat en zuinigheid. Dat wordt vaak vergeten in een autotest; de beste auto is niet altijd de goedkoopste.

Een Lada 1200 in het A-segment plaatsen is natuurlijk puur vanwege de binnenruimte. Het was toendertijd een auto die je in het C-segment zou plaatsen. De echte opvolger van de 1200 is een B-segmenter geworden, op basis van de Opel Corsa.

---GT--- zei:
Ami zei:

Vroeger, in de jaren 80 en 90 waren er duidelijke grenzen in afmetingen te bekennen tussen de segmenten. Het A-segment hield op bij de 3,50m en het B-segment was gemiddeld 3,75m kort. Het C-segment begon namelijk al bij 3,80m (Japanse driedeurs met ingekorte wielbasis).
De Space Star en Nissan Micra zie ik als voordelige B-segmenters die qua prijs kunnen concurreren met de A-segmenters.
De Hyundai i10 is in bijna al zijn kenmerken een B-segmenter (formaat, gewicht, verbruik) Alleen is hij niet als zodanig op de markt gezet Dat uit zich in de motorisering. Anders zou een 1.6 ook wel leverbaar zijn in een i10. Maar als je gaat voor klein, licht en zuinig, dan is een i10 niet jouw ding. Dat is wat ik bedoel met de kernwaarden uit het oog verliezen. Het gaat niet alleen op de auto die het best een grote, luxe auto kan benaderen, maar het gaat ook om de kosten, formaat en zuinigheid. Dat wordt vaak vergeten in een autotest; de beste auto is niet altijd de goedkoopste.

Een Lada 1200 in het A-segment plaatsen is natuurlijk puur vanwege de binnenruimte. Het was toendertijd een auto die je in het C-segment zou plaatsen. De echte opvolger van de 1200 is een B-segmenter geworden, op basis van de Opel Corsa.

Ik kan heel ver mee gaan in je verhaal. Toch een korte reactie (je zegt sommige zaken zo stellig:T) met elementen die ik anders zie.

De onderverdeling in segmenten is iets van de jaren 90. Het begon met A t/m F. Daarna in de jaren 2000 snel de eerste cross-overs zoals c segment MPV --> J ( Scenic en Picasso). Het is ook heel erg West -Europees. In de VS werken ze met 'classes' zoals mid-size, full size. In bv Japan is het A segment veel meer onderverdeeld. ( denk bv aan Kei-cars). In de rest van de wereld is het nog meer een ratatouille omdat budget-modellen altijd al meededen.

Jij legt heel erg de nadruk op afmetingen. Segmenten zijn altijd al een combinatie geweest van prijs en afmetingen. Naast de lengte spelen ook breedte en vooral wielbasis een rol. Sommige 'experts' leggen ook nog een verband met onderstel. Sowieso zijn de segmenten in de loop der jaren gegroeid. Een Golf 3 is een stukje kleiner dan een Golf 7. Ik denk zelf dat de huidige Polo dichter bij de Golf 3 zit, dan de Golf 7.

Dan concreet: de Space star plaats ik zeker wel in A segment omdat prijs laag is en A segment vaak 'mindere materialen' gebruikt. Qua afmetingen heb je gelijk, zeker binnenruimte, maar als je goed kijkt zie dat auto 'opgeblazen' is. Daarom toch A- segment. Uiteindelijk beslissen brancheorganisaties zoals Bovag in welk segment ze een auto plaatsen. En dan is er altijd discussie. Denk aan bv Octavia en Volvo v70.

Dan de Lada 1200. Ga je toch terug naar de roots, dan is een Lada 1200 (2101) een Fiat 124. Dat was in die tijd een concurrent van bv Renault 10 en 12. De 12 is de voorloper van de Laguna. Om die lijn door te trekken naar de segmenten, dan zou je (bijna) roepen dat Lada 1200 een D segmenter is. De opvolgers, Kalina en nu eigenlijk Granta zijn inderdaad wel het beste te vergelijken met het B segment, hoewel sommige 'analisten' ze ook in het (budget) C segment plaatsen. Denk dan bv aan Concurrent Dacia met Logan (MCV), Skoda Rapid of Peugeot 301.

Nog even helder: De Kalina heeft geen (technische) relatie met de Opel Corsa.

Sluit ik af met de stelling dat de segmenten (hokjesgeest:rolleyes: mede door vele cross-overs, maar ook door globalisering en platformstrategieen z'n langste tijd gehad heeft.

Yt9xaX.jpg

HaxYIL.jpg

Mn favoriete kleurstelling. :)

Leuk filmpje waarin ook een aantal uitvoeringen voorbij komen:
https://www.youtube.com/watch?v=fgIzf4VQAw0

Ik kijk oblecjtief naar de auto. Maar zouden de Renault-Fanboys net zo enthousiast over de Twingo zijn als hij van een merk als 'TsjingTsangHo' zou komen? ;)

---GT--- zei:
Ik kijk oblecjtief naar de auto. Maar zouden de Renault-Fanboys net zo enthousiast over de Twingo zijn als hij van een merk als 'TsjingTsangHo' zou komen? ;)

Lekker aan het trollen, gt?

---GT--- zei:

De Twingo rijdt in ieder geval beter dan een Suzuki Swift uit 1996. Alleen de stoelen zijn al veel beter. De eerste nieuwe auto die ik kocht was een Twingo en toen een directe concurrent van de Suzuki Swift in de goedkopere uitvoering(en dus niet van de Alto) Een wereld van verschil. Toen al. En nee, ik ben geen Renault Fan. Ik rijdt al 17 jaar in een ander merk.

JP2010 zei:

Nee, gewoon een open vraag. Ik lees de testuitslagen van de Twingo en nog steeds blijven de fanboys enorm enthousiast. Daarom vraag ik mij af, gezien degene die reageren, hoeveel het merksymbool van Renault ermee te maken heeft.

@Zeebra: een oude Swift heeft andere kwaliteiten, zoals daar zijn; de lage aankoopprijs en het gebrek aan nood voor onderhoud. Dan neem ik iets minder comfort wel voor lief. Stel jezelf de keuze: je wilt een auto voor basic-vervoer en je bent flauw van fietsen in de regen en niets kunnen meenemen. Koop je dan voor 10.000 euro een Twingo, of voor 650 euro een perfect werkende Swift?

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Nee, gewoon een open vraag. Ik lees de testuitslagen van de Twingo en nog steeds blijven de fanboys enorm enthousiast. Daarom vraag ik mij af, gezien degene die reageren, hoeveel het merksymbool van Renault ermee te maken heeft.

Volgens mij zijn we hier op de 1e plaats gewoon allemaal autoliefhebber.
Stop gewoon met het woord 'fanboy', het komt denigrerend over en voegt niks toe aan de discussie.

@Zeebra: een oude Swift heeft andere kwaliteiten, zoals daar zijn; de lage aankoopprijs en het gebrek aan nood voor onderhoud. Dan neem ik iets minder comfort wel voor lief. Stel jezelf de keuze: je wilt een auto voor basic-vervoer en je bent flauw van fietsen in de regen en niets kunnen meenemen. Koop je dan voor 10.000 euro een Twingo, of voor 650 euro een perfect werkende Swift?

Als ik de vraag mag beantwoorden: stel ik heb 12000 euro te besteden en wil iets leuks en nieuws kopen, dan zal een een oude swift niet eens in me opkomen als optie. :)

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Ik heb maar 1 serieuze test gezien: die van Topgear: voor hetzelfde geld veel meer fun dan al de andere auto’s in de A klasse. En : een auto die door de lange wielbasis weinig onderdoet voor het comfort van een Clio. De andere tests waren meer van het niveau bladvulling voor advertentieblaadjes

Als ik maar 650 euro te besteden had dan werd het een Honda Civic. Er staat nog een leuke bij mij voor de deur.;)En voor 10.000 euro koop ik geen Twingo. Ik wil er wel airco in.

Franstalige test:
https://www.automobile-magazine.fr/essais/renault/renault_twingo_0_9_tce_zen

En nog 1 :)
https://www.largus.fr/actualite-automobile/la-nouvelle-renault-twingo-deja-a-lessai-4700379.html

Ik heb hem vandaag zien rijden! Een metaalrode. Eigenlijk een heel apart gezicht (totdat er duizenden op de weg rijden natuurlijk), het deed me wel wat. Op dit moment vind ik het de meest originele van het hele A-segment. Een typisch geluid vond ik ook het motortje hebben. Ik denk dat ik morgen eens naar de showroom fiets om hem van dichtbij te bewonderen.

JP2010 zei:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/la-nouvelle-renault-twingo-deja-a-lessai-4700379.html

On aime ~ prettig/goed/waar men van houdt
La maniabilité en ville ~wendbaarheid in de stad
Le moteur pétillant ~ levendige motor
Le comportement sûr ~ wegligging
L'équipement moderne ~ moderne uitrusting

On regrette ~ balen/men betreurt
Les options nombreuses ~ je moet de optielijst plunderen om een beetje aangekleede TWIII te krijgen (VAG truc.;)
Les bruits d'air sur route ~ windgeruis (geen wonder, nu hoor je nl geen motor voor je en uitlaat onder je)
L'accueil à l'arrière et dans le coffre ~ instap achter en toegang kofferbak

rickm zei:
JP2010 zei:

On regrette ~ balen/men betreurt
Les options nombreuses ~ je moet de optielijst plunderen om een beetje aangekleede TWIII te krijgen (VAG truc.;)
Les bruits d'air sur route ~ windgeruis (geen wonder, nu hoor je nl geen motor voor je en uitlaat onder je)
L'accueil à l'arrière et dans le coffre ~ instap achter en toegang kofferbak

De nadelen vind ik er een beetje met de haren bijgesleept:

Dat er veel opties zijn, zie ik niet als een nadeel. Je hebt zelf de keuze om ze wel of niet aan te schaffen.
Het windgeruis zie je veel voorbijkomen als nadeel. Maar ja, zo stil is de auto verder.
De slechte toegang tot koffer en achterbank: De standaard portieren gaan onder een grote hoek open en de koffer is zonder drempel.

Zoals Renault al aangaf, 4 sterren voor de Twingo:

https://www.youtube.com/watch?v=kYAhRmziL4g

https://nl.euroncap.com/nl/results/renault/twingo/563.aspx

Hebben de dealers het al druk met het intro event dat morgen gaat beginnen?

Ik hoorde deze week al regelmatig radiospotjes voorbij komen waarin de startdatum niet genoemd werd.. 'kom nu naar het introductie event'.

Foutje in de planning, té vroeg met uitzenden begonnen? ;)

JP2010 zei:

Niet slecht voor een stadsauto met zo'n klein neusje. Zal de nieuwe forfour het beter doen met zijn tridion cell?
De originele twingo uit 2003: https://nl.euroncap.com/nl/tests/renault_twingo_2003/161.aspx

Doet de EuroNCAP nog steeds geen small overlap crash test?

Vanmiddag even naar de Renaultdealer geweest. Gewoon, zomaar, om de nieuwe Twingo eens in het echie te zien. Was om te beginnen wel een leuke binnenkomer.

Eerst kwam er een jonge receptioniste naar me toe om te vragen of ze me ergens mee kon helpen. Nou mag ik graag wat rellen en mensen op het verkeerde been zetten. Dus ik zeg tegen haar dat ik heel lang gespaard had om nu eindelijk vandaag een splinternieuwe Renault 16 TX te komen bestellen, de luxe uitvoering, zei ik er nog bij.
Ik kon aan haar reactie merken dat ze het model niet direct kende, maar ze zei dat dat mogelijk was en dat ze even iemand van de afdeling verkoop ging halen. Dat leek hoopvol en ik kon een brede grijns niet onderdrukken.

Even later kwam er een verkoper aandraven en ik vertelde hem hetzelfde. Een aarzeling, een onzekere blik, een moment van nadenken en toen kwam het verlossende woord eruit. Uiteindelijk zei hij dat dat model al een tijdje niet meer leverbaar was. Humor ten top!

Maar goed, ik kwam dus voor de Twingo en er stonden er twee in de showroom, een zwarte en een babyblauwe. Voorin had ik ruimte genoeg. Zelfs met mijn lange stelten moest ik de stoel naar voren zetten, anders kon ik nauwelijks bij de pedalen.
De achterklep ging open en ik vroeg of ik de motor eens mocht aanschouwen. Dat kon en de mat werd opgetild. De lichtblauwe was al voorbereid op zo'n vraag omdat de zes (!) bouten waarmee het motordeksel normaliter vast zit al waren verwijderd. Op de foto kun je midden boven nog net een boutgat zien:

Foto0039_zpsa4771b54.jpg

Heb ik nou een primeur met deze eerste (?) foto van de achterin geplaatste Twingomotor? Trouwens: arme monteur die een waterpomp moet vervangen.... Op mijn vraag of het misschien voor veel mensen te veel moeite was om eerst maar liefst zes bouten te lossen alvorens de olie gepeild kan worden zei de Renaultboer dat het dashboard het oliepeil aangeeft en 'de stok' niet meer nodig was.

Helemaal voorin de wagen bevinden zich onder de klep de accu en de vloeistofreservoirtjes van koelwater, remolie en ruitensproeier. Daarvóór zit een nutteloze ruimte die opgevuld is met botsbeschermende voorzieningen.

Omdat ik op het moment van schrijven niet echt serieus geïnteresseerd was om een nieuwe bolide aan te schaffen, ook geen Twingo, heb ik maar niet om een proefrit gevraagd. Die taak is weggelegd voor één van jullie. Ik de motorfoto, jullie de proefrit. Deal?

Groetjes Blitz

:D

Ook ik ben vanmiddag naar een Renault dealer gefietst, bij ons in de stad heb je alleen maar een Renault werkplaats, dus ik moest een eind fietsen om een showroom te vinden, dat was in Etten Leur. Ik ben nog steeds heel enthousiast over de Twingo, zeker nou ik er in gezeten heb, ik heb de motorruimte mogen bewonderen en hij heeft voorgedaan hoe dat met de klep (het woord bagageklep is niet van toepassing) in werking gaat, maar als bestuurder zul je die bar weinig moeten openen vertelde de verkoper, die overigens zelf nog niet in de nieuwe Twingo gereden had. Een beetje Twingo incl airco komt op een goeie 12.000 EUR maar er stond er ook één voor rond de 17.000, maar dat was dan ook de meest luxe (incl. navi). Ik ga nog eens terug voor een proefritje, zomaar om te weten hoe het rijdt.

JP2010 zei:

YT vid op 30sec: onder de voorklep zit blijkbaar een bijna net zo groot stuk kunststof dat na de botsing in zijn geheel wordt gelanceerd.
Lijkt mij vrijwel niets wegen.

Blitz zei:
Vanmiddag even naar de Renaultdealer geweest. Gewoon, zomaar, om de nieuwe Twingo eens in het echie te zien. Was om te beginnen wel een leuke binnenkomer.

Eerst kwam er een jonge receptioniste naar me toe om te vragen of ze me ergens mee kon helpen. Nou mag ik graag wat rellen en mensen op het verkeerde been zetten. Dus ik zeg tegen haar dat ik heel lang gespaard had om nu eindelijk vandaag een splinternieuwe Renault 16 TX te komen bestellen, de luxe uitvoering, zei ik er nog bij.
Ik kon aan haar reactie merken dat ze het model niet direct kende, maar ze zei dat dat mogelijk was en dat ze even iemand van de afdeling verkoop ging halen. Dat leek hoopvol en ik kon een brede grijns niet onderdrukken.

Even later kwam er een verkoper aandraven en ik vertelde hem hetzelfde. Een aarzeling, een onzekere blik, een moment van nadenken en toen kwam het verlossende woord eruit. Uiteindelijk zei hij dat dat model al een tijdje niet meer leverbaar was. Humor ten top!

Maar goed, ik kwam dus voor de Twingo en er stonden er twee in de showroom, een zwarte en een babyblauwe. Voorin had ik ruimte genoeg. Zelfs met mijn lange stelten moest ik de stoel naar voren zetten, anders kon ik nauwelijks bij de pedalen.
De achterklep ging open en ik vroeg of ik de motor eens mocht aanschouwen. Dat kon en de mat werd opgetild. De lichtblauwe was al voorbereid op zo'n vraag omdat de zes (!) bouten waarmee het motordeksel normaliter vast zit al waren verwijderd. Op de foto kun je midden boven nog net een boutgat zien:

Foto0039_zpsa4771b54.jpg

Heb ik nou een primeur met deze eerste (?) foto van de achterin geplaatste Twingomotor? Trouwens: arme monteur die een waterpomp moet vervangen.... Op mijn vraag of het misschien voor veel mensen te veel moeite was om eerst maar liefst zes bouten te lossen alvorens de olie gepeild kan worden zei de Renaultboer dat het dashboard het oliepeil aangeeft en 'de stok' niet meer nodig was.

Helemaal voorin de wagen bevinden zich onder de klep de accu en de vloeistofreservoirtjes van koelwater, remolie en ruitensproeier. Daarvóór zit een nutteloze ruimte die opgevuld is met botsbeschermende voorzieningen.

Omdat ik op het moment van schrijven niet echt serieus geïnteresseerd was om een nieuwe bolide aan te schaffen, ook geen Twingo, heb ik maar niet om een proefrit gevraagd. Die taak is weggelegd voor één van jullie. Ik de motorfoto, jullie de proefrit. Deal?

Groetjes Blitz

:D

16TX?
Je hebt op een doorsnee donderdag met je lange stelten wel een Renault dealer op stelten gezet!!
Blitse humor, Blitz!

rickm zei:

Ja, wat mij betreft één van de mooiste Renaults ooit. Als je 'm niet kent moet je er zeker eens op Googelen. :eek:

Overigens vertelde de Renaultgrutter mij nog dat wanneer iemand nu een nieuwe Twingo zou bestellen, dat hij of zij nog zou moeten wachten tot januari volgend jaar voordat de aflevering plaatsvindt. Vrij lange levertijd als je het mij vraagt.

Oh ja, en de voorklep laat zich enigszins omslachtig openen met twee uitklapbare kunststoffen grendels in de grille die overigens wel met de sleutel kunnen worden afgesloten.
Nog even over dat motordeksel onder de mat achterin. Deze zit op gelijke hoogte als de onderkant van de achterklep. Vrij hoge laadvloer dus. De gemiddelde automobilist zal waarschijnlijk nooit de moeite nemen het motordeksel te demonteren. Dit is echter wel nodig om de olievuldop te bereiken. Als dat op termijn maar geen vastlopers oplevert wegens nalatig oliebijvulgedrag (mooi Scrabble woord).

En ik heb nog geen toerenteller in de nieuwe Twingo gezien. Ook niet in de brochure of als extra in de prijslijst. :(

De verkoper kon mij niet melden of deze eventueel deel uitmaakt van één van de boordcomputermenu's, omdat hij dat niet wist. Hetzelfde verhaal geldt voor een koelvloeistoftemperatuurmeter.

No worries Dr Blitz, ken de 4, 6, 7 (!), 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 20, 25, 30 dus ook de 16 TX.

Ongelijke wielbasis, hellen in bochten.
Stalen velgen die ik - ukkie dat DUS werd blootgesteld aan asbest! - mocht poetsen.
Sofa's voorin, wegzakken achterin.
Horizontale snelheidsmeter bij de doorsnee R16, ronde klokken bij de TX
Stuurversnelling.
4 koplampen bij de TX.

Vandaag heel even bij de Renault langs geweest. Was eigenlijk de bedoeling om te gaan kijken bij de Zoe, maar de demo is recent verkocht. Daarom maar even bij de nieuwe Twingo gaan kijken. En ik ben behoorlijk onder de indruk. Veel ruimte en een lekker dik uiterlijk in dat kleine wagentje.

Het is de eerste Twingo die ik mooi vind. Het is zelfs de eerste Franse auto waarvan ik denk dat hij het kopen waard is (voor mij persoonlijk dan).

De Twingo op de foto is ruim €14.000,-

xwxgHLlSzEOHb6rOpN2Het8hYtkI_Xz6Qe3eT0Rxtnw=w958-h719-no

2014-09-04%2B15.13.20.jpg

2014-09-04%2B15.14.14.jpg

2014-09-04%2B15.13.43.jpg

Proefrit Twingo

Uit nieuwsgierigheid naar dit nieuwe autootje in het A-segment ben ik ook bij de Renault langs geweest om de primeur te bekijken. En wat een frisse verschijning zeg! Vrolijke kleurtjes, leuke details bij zowel in- als exterieur en een lekker vrolijk dashboard. Het is te zien dat Renault goed zijn best heeft gedaan om er iets leuks van te maken, in plaats van iets rationeels.

De instap voorin is redelijk hoog, en de zit daarmee ook. Je zit echter niet "op de bok". De voorstoelen zitten fijn, en lijken door het ontbreken van hoofdsteunen op een soort kuipstoeltjes. De steun laat alleen wel wat te wensen over. Zoals eerder gezegd ziet het dashboard er vrolijk uit, met overal vakjes en zakjes. Het lederen stuur houdt goed vast, mooi gestikt en lijkt door het materiaalgebruik ook na 150.000 km wel slijtvast te zijn. De pook is herkenbaar uit eerdere Renault modellen, het sportpakket krijgt een aluminium pookknop meegeleverd.

Dan de ruimte achterin, met mijn 1.96 meter is het helaas niet mogelijk om achter mezelf te zitten maar dat lukt in bijna vrijwel geen enkele A-segmenter. Ook zit ik schuin met mijn hoofd tegen het dak aan. Echter moet de ruimte voor personen tot 1.80 meter geen probleem zijn.

De bagageruimte is lekker plat en heeft geen til drempel. Bij mij zat de bagageruimte op heuphoogte, wat dus redelijk hoog is te noemen maar wel erg praktisch is zodat je niet door je rug gaat bij het tillen van zware boodschappen kratten. Er passen volgens de verkoper twee uitvouwbare boodschappen kratten naast mekaar in de bagageruimte, dit gaat bij een up! niet lukken.

Na het bezichtigen van de auto, ben ik met een demo een stukje gaan rijden door de stad en op de snelweg. De demo was -zoals een demo betaamt- bomvol met opties. Ik noem climate control, cruise control, stoelverwarming, multi mediasysteem, lane assist, parkeersensoren, achteruitrij-camera, lederen stuur, lederen pook, lichtmetalen velgen en vouwdak. Behoorlijk luxe voor een A-segmenter, maar daarmee komt de prijs van deze demo wel op zo'n 18.000 euro! Dat is eerder het vaarwater van een Fiat 500, dan een i10 of up!.

Het wegrijden voelt vertrouwd Renaults aan. De bediening is over het algemeen behoorlijk licht. Zowel het sturen, pedalen als de versnellingsbak zijn licht van bediening. Daar moet je van houden, zelf houd ik wel meer van wat gevoel zoals je dit vaak tegen komt bij de Duitsers. Het aangrijpingspunt van de koppeling is even zoeken, maar dit heb je na een paar meter ook wel onder de knie. Hierbij is het ontbreken van een toerenteller wel een gemis, je wilt immers niet met teveel toeren de koppeling op laten komen.

De auto voelt tijdens het rijden degelijk aan, geen rare rammels of andere vreemde rijgeluiden. Wel bijzonder is het om vanuit de bagageruimte het lichte gebrom van de motor te horen, echter maakt dit de auto wel iets stiller dan de traditionele opzet met de motor voorin. Op de snelweg is de auto ook koersvast en stil. Daarmee maakt de auto voor een A-segmenter ook een volwassen indruk, het moet geen probleem zijn om langere stukken snelweg af te leggen zonder dat dit oncomfortabel wordt.

Wat de Twingo onderscheidt van de andere A-segmenters is natuurlijk de nieuwe opzet met de motor plus aandrijving achterin. Tijdens het rijden merk je -op het lichte gebrom van de motor achterin- hier vrij weinig van. Wel is de draaicirkel enorm klein te noemen, de wielen kunnen wel een hoek van 45 graden maken! Dit maakt het straatje keren, of inparkeren tot een hele makkelijke opgave iets wat in de stad natuurlijk een enorm pluspunt is.

Onder de traditionele motorkap (welke net als de voorspatschermen uit plastic is vervaardigd) voorin vind je helaas geen extra bagageruimte, zoals dit vaak bij andere auto's met de motor achterin vaak wel het geval is. Deze ruimte is gereserveerd voor de kreukelzone, voorwielophanging, radiateur(en), accu en vloeistoffen.

Nog een ander leuk feitje, is dat de voorwielen een andere maat (zowel ET- als bandenmaat) hebben dan de achterwielen. De lichtmetalen velgen achter liggen ook iets "dieper" dan de velgen op de vooras. Iets wat je ook vaak ziet bij sportauto's als bijvoorbeeld een Porsche. Het verschil is bij de Twingo natuurlijk veel kleiner, alleen een kenner zal het zien.

Tot zover! Mochten er nog vragen zijn na aanleiding van dit korte stukje tekst dan hoor ik die graag.

Bij deze de foto's:

Leuke wagen zo! Maar man, man.. 18.000,- voor een Twingo! Daar koop je ook een leuke B segmenter voor..

* Zo zouden Duitsers een Twingo ontwerpen & de weg op sturen, met booskijkers (één na laatste foto).

* de voorstoelen zijn zo massief dat ze achterpassagiers het leven min of meer onmogelijk maken - onbegrijpelijk.

* dat stuk kunststof onder de kap aan de voorzijde vliegt er bij de E-NCAP in zijn geheel uit.

* 15k, dat kan net, maar 18k, da's inderdaad bizar.

Als je de ruimte niet nodig hebt, waarom zou je dan voor groter gaan? Zit- en rijcomfort op Clio - niveau en met 90 pk snel zat.
De toerenteller kan overigens wel geprojecteerd worden op de R-link.

Medeforummers hadden toch echt beloofd dat er een betere motorkap zou komen op de definitieve versie.
Kijk even een paar pagina's terug en huiver. Helaas hebben ze dat er niet doorgedrukt gekregen bij Renault.
Dat is dan weer kwalitatief uitermate teleurstellend.

Terug
Bovenaan