verlichting zei:
Gedurfd concept van Renault, dat moet ik ze nageven. Ik heb wel vragen met betrekking tot de plaatsing van de motor achterin:
* Valt het motorgeluid niet tegen?
* Wordt de "sleutelbaarheid" van het motortje tijdens onderhoud door deze opstelling niet bemoeilijkt?
* Is de koeling wel voldoende voor de motor?
* Wat heeft Renault in petto als bagageruimte?
* Hoe zit het met de zijwind gevoeligheid van de Twingo?
Hoewel de auto er echt aantrekkelijk uitziet heb ik teveel vragen om meteen voor een Twingo te gaan. Eerst maar eens 2 jaar reviews volgen hoe de ervaringen zijn met deze "smarte" Renault.
Even voorstellen, Patrick, woonachtig te Tienen, ben motorfreak (en een beetje ook voor auto's).
Rijd met een Suzuki GSX 750 F 1999 (en nog zo een zelfde in mijn garage staan voor onderdelen, was mijn vorige)
Mijn auto, een Renault Megane II CC, 1.9DCI (2004), met 160.000km, heb deze bijna 2 jaar.
De nieuwe Twingo ... ik vind het een gedurfd project van Renault, maar ondanks ik zelf geen kleine auto zou kopen kan ik hem wel waarderen!
Om op de gequote argumenten te antwoorden:
* Valt het motorgeluid niet tegen?
--- Renault kennende, ik denk dat dit best moet meevallen, zeker bij traag rijden (lees: zelden boven de 70km/u, want het is een stadsautootje, of toch voor korte afstanden)
* Wordt de "sleutelbaarheid" van het motortje tijdens onderhoud door deze opstelling niet bemoeilijkt?
--- tja ... zoals bij elke moderne auto (autootjes) steekt het motorcompartiment gewoon propvol he ...
Maar zo een licht motortje kan je er effe uit tillen en dan het werk doen ... hehehe
* Is de koeling wel voldoende voor de motor?
--- dat zal uiteraard goed berekend zijn. De koelraditor(s) zal wel voorin zitten, of indien die ook achterin zit, zal er wel een luchtkanaal voorzien zijn.
* Wat heeft Renault in petto als bagageruimte?
--- Opnieuw, het gaat hier om een stadsautootje. Denk niet dat er ook maar iemand aan denkt om als gezin met 2 kinderen een reis door Europa te ondernemen ... maar het zou wel een hele uitdaging zijn ... hehehe
* Hoe zit het met de zijwind gevoeligheid van de Twingo?
--- Ook weer vanwege een stadsautootje zijnde is dit van minder belang, maar gezien de in de uithoeken geduwde wielen denk ik dat ie best goed zit wat dat betreft. Van "uitbreken" zal weinig sprake zijn vanwege de achterin geplaatste motor. Onderstuur acht ik dan wel weer mogelijk ... maar net als het feit dat ie niet ontworpen is om Europa te doorkruisen met het gehele gezin, ga ik ervan uit dat ze bij Renault niet verwachten dat "de Stig" er zich eentje gaat aanschaffen om op de Nordschleife een nieuw record te vestigen ...
Maar, nu mijn mening.
Ik wil een auto waar ik deftig met 4 volwassen en redelijk grote mensen in kan (ja, dat kan in mijn cabrio, ben 1,82m en heb nog ruimte boven mijn hoofd vrij, en ook zitten mijn knieën net niet tegen de bestuurderstoel als ik bij wijze van test achterin ga zitten, na de bestuurderstoel op mijn maat te hebben gezet). Ik wil over een noemenswaardige bagagecapaciteit beschikken, wat niet echt een probleem is, zolang ik mijn dak dicht laat. Ook met dak open valt het best mee (maar dan niet meer om op reis te gaan ... maar ach ... hij heeft een trekhaak). Probleem is echter wel, met in de koffer opgeborgen dak ... is de toegang bij deze cabrio zéér beperkt, en grote dingen die je er hebt in gelegd voor het openen van het dak krijg je er niet uit zonder het eerst weer te sluiten.
Oke oke ... ik wijk een beetje af ...
Deze Twingo is in mijn ogen enkel geschikt als stadsautootje, of als tweede autootje (maar principieel ben ik tegen het hebben van meer dan één auto per adres ... sorry daarvoor ...)
Maar als zijnde motorrijder echter, zou ik deze Twingo best zien zitten als auto. Je kan je niet voorstellen hoeveel ik van de winkel meekrijg met de motor, ... natuurlijk, een pallet bakstenen gaat niet, maar héél wat spullen gaan verassend genoeg wél. Dus met de Twingo zal het ook wel meevallen. Maar het is omdat ik twee kinderen heb, en die beloven groot te worden, dat ik een wat gemiddelde auto nodig heb.
En iemand haalde aan dat de achterkant wat weg heeft van de luchtdoorlaten van de oude R5Turbo ... ik vind dat ie gelijk heeft ... de vorm van die achterlichten gaan daar echt in op ... maar dat is dan wel de enige gelijkenis met een R5
Zoals ik al zei, ik vind het een knap autootje ...
... net als de foto's die ik al ben tegen gekomen van de geplande reïncarnatie van de R4 (nee, niet de 4CV in dit geval), de Renault Fuego ook wat dat betreft, concepten waarvan ik hoop dat die er doorkomen.
Een spijtig geval vind ik de nieuwe Renault Espace 2015, hij verliest het uiterlijk van een dikke monovomume. De huidige type IV (heb zo een Grand Espace IV gehad, ook een 1.9DCI, en buiten het torenhoge verbruik van 6,8L/100km was dat een beest van een auto, 5 achter zetels eruit en je had een minivrachtwagen!). Hij was niet alleen enorm, hij ziet er ook enorm uit, de nieuwe mist dat serieus ...
Ben momenteel aan mijn vijfde Renault bezig, en ondanks de problemen die ik er mee gehad heb ... blijf ik ze graag zien ...
1e - R5, 1100cc, driedeurs, 1984
2e - idem, maar van 1981
3e - Renault Espace III, 1.9DCI
4e - Renault Grand Espace IV, 1.9DCI, 7 seats.
5e - mijn huidige Megane II CC, 1.9DCI.
P.S. - heb mij speciaal aangemeld op dit forum vanwege dit topc, en ga dit zeker doorlezen va begin tot eind ...