Remproblemen Audi RS3 Sportback 8V

2800i zei:
Vergeet niet dat je een relatief nieuwe auto rijdt. Een oplossing voor een probleem dient zich niet zo snel voor.
Een dealer/importeur/fabriek kan niet zomaar een set remmen van een andere auto erop plaatsen. Ik zie op Duitse fora overigens wel dat dit al met succes is gebeurd.

Een fabrikant zit met zijn aansprakelijkheid, veiligheid, en de typegoedkeuring, los van alle andere wettelijke eisen. Daardoor duurt zo'n oplossing zo maar eens een jaar voordat die wereldkundig kan worden. Aangezien ik in de toeleverancierbranche voor OEMs werk, krijg ik mee hoe lastig dit soort thema's kunnen zijn. Bij veiligheidsdelen als remmen helemaal.

Ik hoop voor je dat het snel opgelost kan worden. En dat je tot die tijd duidelijkheid krijgt hoe het proces er voor staat... Want volgens mij is het een veel groter issue dat je probleem ontkend lijkt te worden. Het zou fijn zijn als het achter de schermen al opgepakt is. Misschien dat ze het onder de pet houden en iedereen je daardoor afscheept omdat ze van de voortgang niet weten?

Een auto testen voordat je hem op de markt brengt, had ik wel verwacht...
En dat een dealer zich aan zijn afspraken houdt ook...

Het eerste deel heb je gelijk in. Waarbij je wel even twee zaken in het achterhoofd moet houden:

- De vorige RS3 kende dezelfde problemen. Je kunt hier dan ook niet echt spreken van een kinderziekte. Eerder iets erfelijks. Je denkt dat zoiets reden zou zijn om bij de opvolger van zo'n model (zeker van een omzetmodel óf een koningsmodel) alles uit de kast wordt getrokken om je niet voor een tweede keer aan dezelfde steen te hoeven stoten.
- De afhandeling is ook hier weer één groot deja vu. Het gaat voortdurend zo. Dat er een fout in een ontwerp kan zitten die niet eerder boven tafel is gekomen is moeilijk voorstelbaar, maar niet onmogelijk. Dat dat keer op keer gebeurt op nogal wat verschillende vlakken zet te denken over de filosofe van een bedrijf, maar ok. Daar kun je voor kiezen. Maar de afhandeling is weer tranentrekkend. Dat dat lastiger is voor een typegoedkeuringsissue als remmen of sjoemelsoftware is waar, maar inmiddels is vaak zat bewezen dat het opgaat voor problemen die wel een stuk makkelijker opgelost hadden kunnen worden. Bovendien kun je er als bedrijf ook voor kiezen om het spel eerlijk en open te spelen. Ja, dit is een lastig probleem, nee, we weten echt nog niet hoe we het op dit moment binnen de wettelijke eisen kunnen oplossen en ja, we gaan het zonder financieel verlies voor de klant oplossen. En dat zegt wél alles over een bedrijfsfilosofie. Zo is het niet alleen meer erfelijk, zo is het zelfs epidemisch. Ik ben echt totaal niet verbaasd meer over deze gang van zaken, waarschijnlijk zit het ergens gewoon in de al dan niet geschreven bedrijfsinstructies. Maar betalen als klant zul je, linksom of rechtsom. Of om de boel fatsoenlijk rijdend te houden, of door een "inruilvoorstel" waar je wel op moet ingaan omdat je anders enorm afschrijft tov wat anderen er voor bieden.

@S. Velthuis: wat ben je lekker pessimistisch. Op een of andere manier ben je gebeten op VAG hoewel je, verbazingwekkend, zelf wel in auto's van het concern rijdt. Daarnaast kom je steeds met voorbeelden uit de oude doos. Misschien een wat minder negatieve insteek? Ik heb op dit moment andere ervaringen met Audi, zowel met de garage als met de importeur. Die belt mij zelfs op of alles naar wens verlopen is en of ik tevreden ben over de garage. Deze RS3 is een zeer exclusieve auto met een enorm vermogen. Risico dat er dan iets mis gaat lijkt mij een stuk groter dan van een doorsnee A3.

@zeebra
Met alle respect maar omgekeerd lijkt het weleens of jij bij de fam. Pon op de loonlijst staat.
Nuance is altijd goed maar w.b. s. velthuis heb ik wel het gevoel dat hij weet waar hij het over heeft.

Het is ook helemaal niet vreemd als je jarenlang in karretjes van merk X hebt gereden en je ziet de kwaliteit/service achteruit hollen, dat je daar extra teleurgesteld over bent.
Waarom is dat verbazingwekkend?

Ik heb niet zoveel met "zeer exclusieve" auto's en helemaal niks met Audi of VAG, maar leg eens uit waarom exclusieve auto's vaker storingen aan/vreemd gedrag van het remsysteem (een essentieel onderdeel voor de veiligheid) zouden mogen hebben dan een Picanto of een 108?

Waarom is het onmogelijk dat Audi hier een ontwerpfout heeft gemaakt die ze niet willen/kunnen fiksen?

Carfanatic zei:
Deze RS3 is een zeer exclusieve auto met een enorm vermogen. Risico dat er dan iets mis gaat lijkt mij een stuk groter dan van een doorsnee A3.

en dan moet je dit soort mankementen maar slikken?
Daar heb ik een heel duidelijk antwoord op: nee, natuurlijk niet!! Ik begrijp dan ook de frustratie van TS richting de dealer.

herman m zei:
@zeebra
Met alle respect maar omgekeerd lijkt het weleens of jij bij de fam. Pon op de loonlijst staat.
Nuance is altijd goed maar w.b. s. velthuis heb ik wel het gevoel dat hij weet waar hij het over heeft.

Het is ook helemaal niet vreemd als je jarenlang in karretjes van merk X hebt gereden en je ziet de kwaliteit/service achteruit hollen, dat je daar extra teleurgesteld over bent.

Ik heb niet zoveel met "zeer exclusieve" auto's en helemaal niks met Audi of VAG, maar leg eens uit waarom exclusieve auto's vaker storingen aan/vreemd gedrag van het remsysteem (een essentieel onderdeel voor de veiligheid) zouden mogen hebben dan een Picanto of een 108?

Waarom is het onmogelijk dat Audi hier een ontwerpfout heeft gemaakt die ze niet willen/kunnen fiksen?

Dat laatste spreek ik niet tegen: er zit een fout een de voorremmen of in ieder geval in de software. Volgens mij is dat inmiddels we duidelijk.
Doordat het remsysteem bij zo’n vermogen extreem belast wordt is het risico dat er iets kapot gaat natuurlijk ook gewoon groter. In verhouding hoeft de Picanto bijna niet te remmen.

Mijn voorkeur ligt niet speciaal bij VAG. Ik vind Honda ook goed. Alleen pas ik niet goed in de voorstoelen. Vandaar dat ik overgestapt ben. Wellicht dat de HR-V groter is. Dat vind ik ook een mooie en goede auto.

Feit is dat auto's gewoon veel te fancy worden en dat dit gewoon door schiet en z'n doel voorbij gaat.
Al dit soort technische snufjes is leuk en handig voor op het circuit, maar voor het dagelijkse woon/werk verkeer of een zondags familie ritje, totaal overbodig
Het is prachtig dat het allemaal kan, maar of je er ook echt wat aan hebt, duidelijk niet..

marcel21674 zei:
Feit is dat auto's gewoon veel te fancy worden en dat dit gewoon door schiet en z'n doel voorbij gaat.
Al dit soort technische snufjes is leuk en handig voor op het circuit, maar voor het dagelijkse woon/werk verkeer of een zondags familie ritje, totaal overbodig
Het is prachtig dat het allemaal kan, maar of je er ook echt wat aan hebt, duidelijk niet..

Ik denk dat daar juist de kern van het probleem ligt. De technische snufjes (ESP/ABS/ASR) zijn bedoeld
om een plotselinge uitwijkmanoeuvre/incidenteel teveel gas geven in goede banen te leiden,
maar niet om voortdurend het gebrek aan een goede wegligging/overmaat aan motorvermogen te compenseren.

Op het circuit heb bijvoorbeeld een goede mechanische sper op de aangedreven wielen nodig,
anders rook je binnen een paar ronden de voorremmen op.

Blackadder the 5th zei:
marcel21674 zei:

Ik denk dat daar juist de kern van het probleem ligt. De technische snufjes (ESP/ABS/ASR) zijn bedoeld
om een plotselinge uitwijkmanoeuvre/incidenteel teveel gas geven in goede banen te leiden,
maar niet om voortdurend het gebrek aan een goede wegligging/overmaat aan motorvermogen te compenseren.

Op het circuit heb bijvoorbeeld een goede mechanische sper op de aangedreven wielen nodig,

De RS3 heeft een 4 wielaandrijving met haldex. Daar kan je geen mechanische sper aan koppelen. In de basis zorgt de Haldex ervoor dat de voorwielen ontlast worden als ze dreigen te slippen. Het EDS wordt gebruikt om nog sneller door de bocht te kunnen. Overigens lijkt volgens TS dat niet het probleem te zijn bij deze auto. Die haldex en EDS zorgen er voor dat zelfs degene zonder ervaring probleemloos snel met deze auto kunnen rijden.

zeebra zei:
Blackadder the 5th zei:
marcel21674 zei:

De RS3 heeft een 4 wielaandrijving met haldex. Daar kan je geen mechanische sper aan koppelen. In de basis zorgt de Haldex ervoor dat de voorwielen ontlast worden als ze dreigen te slippen. Het EDS wordt gebruikt om nog sneller door de bocht te kunnen. Overigens lijkt volgens TS dat niet het probleem te zijn bij deze auto. Die haldex en EDS zorgen er voor dat zelfs degene zonder ervaring probleemloos snel met deze auto kunnen rijden.

Kun je uitleggen waarom dat technisch gesproken niet zou kunnen?

Die stelling is ook niet correct;

mijn andere speeltje is namelijk een Seat Leon Cupra uit 2007. Nu roepen jullie al snel, he die heeft geen haldex. Klopt, dat had hij ook niet. Maar inmiddels wel, en tevens ook een andere motor, etc. Maar goed. De versnellingsbak is voorzien van een sper, Wavetrac. Het kan dus wel met een Haldex ;-)

Nieuw mbt de RS3:

PON heeft telefonisch contact met mij gezocht, of laat ik het beter stellen, een medewerker van PON die zich het verhaal erg aantrok. Er schijnt binnen Audi AG aan een oplossing gewerkt te worden en ik heb voorzien van alle informatie die ik had. Zo is het lijntje naar de fabriek in ieder geval iets korter geworden, want mijn dealer werkt nog steeds niet echt mee.

zeebra zei:
wat ben je lekker pessimistisch. Op een of andere manier ben je gebeten op VAG hoewel je, verbazingwekkend, zelf wel in auto's van het concern rijdt. Daarnaast kom je steeds met voorbeelden uit de oude doos.

Nou, dat dus:

herman m zei:

Het VAG van nu is helaas niet meer het VAG uit de jaren 90. Mijn Cordoba zit bv nog wél zeer goed en goed doordacht in elkaar. En ik snap niet wat je bedoelt met voorbeelden uit de oude doos? De kapotvriezende motoren van de Lupo/Arosa is een probleem van 15 jaar geleden, dat is uit de oude doos. Kon trouwens opgelost worden voor 40 euro, maar dat was één van de eerste grote problemen die structureel genegeerd werd door de dealer en importeur, met in de winter desastreuze motorschade tot gevolg. Zelfs nu nog, wacht even een wat strengere winter af en Marktplaats stroomt nog steeds vol met vastgelopen Lupo's/Arosa's. Dat probleem werd dus in NL net zo beroerd aangepakt als anno nu bv de lekkende Up'jes/Mii's die van binnenuit doorrotten omdat het water langs de dakplaat naar binnen komt. Al een echte terugroepaktie gezien? Ik nog niet. En inderdaad, mijn schoonpa heeft jaren lopen aanklooien met een nieuw gekochte Touran van 38 mille waar werkelijk alles aan kapot ging, ik heb het hele arsenaal smoezen in de afgelopen jaren voorbij horen komen, bij verschillende dealers. Mijn buurman met zijn Amarok vergaat het inmiddels hetzelfde. Ik heb mijn hele leven in VW's gereden of ben er in vervoerd, maar dat gaat niet meer gebeuren met het nieuwe spul, een Renault of Dacia ligt momenteel meer voor de hand. En dan ben ik dus per definitie al niet eens afhankelijk van een garage, dealer of garantie aangezien ik alles zelf doe aan al onze auto's in de familie, niet afhankelijk wil zijn van een gebonden mobiliteitsservice en niet afhankelijk ben van inruilwaarde omdat ik mijn auto's tot snot oprij en ik na afloop alleen nog per kilo betaald wordt...

@TS: Benieuwd wat er nu concreet gaat gebeuren. Vooralsnog blijft het dus in toezeggingen hangen? En iedere maand voor tig euro's aan nieuw remspul, of rij je er voorlopig niet in?

Twente86 zei:
Die stelling is ook niet correct;

mijn andere speeltje is namelijk een Seat Leon Cupra uit 2007. Nu roepen jullie al snel, he die heeft geen haldex. Klopt, dat had hij ook niet. Maar inmiddels wel, en tevens ook een andere motor, etc. Maar goed. De versnellingsbak is voorzien van een sper, Wavetrac. Het kan dus wel met een Haldex ;-)

Is de Seat Leon naderhand uitgerust met een aangdreven achteras?
Meende dat de Seat Leon van dit bouwjaar niet leverbaar was met aandrijving op de voor- en achterwielen.

De RS3 word volgende week gehaald, dan word het spul vervangen en een dag later krijg ik m weer terug. PON heeft contact gezocht met mijn dealer en er kom nu weer gang in de zaak.

Blackadder, ja, mijn Cupra is van 2007 en was ook alleen leverbaar met voorwielaandrijving. Er zit nu een achteras onder van een Golf 5 R32, incl brandstoftank, cardan, etc.
De versnellingsbak is van een Golf 4 2.8 V6 4motion. Alles in de bak (behalve de 1e en 2e versnelling) is vervangen door versterkt spul, met onder andere dus een sperdifferentieel van Wavetrac. We hebben er toevallig net gisteren voor het eerst flink wat power op los gelaten (meer dan 700NM).

Ook al ruim 2 jaar mee bezig, volgende stap is de auto klaarmaken voor de RDW. Maar goed daar ging dit topic niet over. Wie op facebook of instagram zoekt naar CupraR32T vind meer over de Cupra :)

Toch even een update van mijn kant, na al het rumoer op Autoblog is er door PON een 'nieuwe' set schijven op de markt gezet voor de RS3. In werkelijkheid zijn dit volgens mij gewoon de schijven die op de nieuwe TTRS zitten.

Deze heb ik nog niet, toen de update uit kwam had ik net de nieuwe schijven (en naven) er 1000km onder en nog geen problemen.
Inmiddels beginnen de trillingen wel weer te komen (nog met de wave design schijven), en gaat de auto binnenkort terug voor de 'nieuwe' schijven.

Hiermee is mijns inziens het probleem nog niet permanent opgelost, gezien er al andere RS3 rijders zijn met deze schijven die nog steeds klachten hebben, maar goed, we blijven positief.

Dank voor je update. Jammer dat het, kennelijk, via de media druk moet om zaken ten betere te keren..

Althans, iets minder slecht dan, als ik jou zo lees.

Zat hier toevallig pas geleden nog aan te denken. Was benieuwd naar de voortgang. Maar als ik het goed begrijp is er in de afgelopen 3 maanden dus eigenlijk nog niets concreets gebeurd om het definitief op te lossen?

Heel eerlijk gezegd vrees en vermoed ik dat ook (daarom moest ik er een tijdje geleden ook aan terugdenken), maar goed, hoop houden mag.

Als je bruikbare reacties wilt kan je je probleem beter op het audiforum(.nl) zetten. Dan krijg je ervaringen van soortgenoten met hetzelfde probleem en wat er aan te doen valt (of niet). Dat bespaart je ook de nutteloze reacties zoals hiervoor.

Meeuw zei:
Als je bruikbare reacties wilt kan je je probleem beter op het audiforum(.nl) zetten. Dan krijg je ervaringen van soortgenoten met hetzelfde probleem en wat er aan te doen valt (of niet). Dat bespaart je ook de nutteloze reacties zoals hiervoor.

Denk dat er op het Audi RS forum iemand zit (ik weet heel toevallig wie dat is, die is er ook al mee bezig) die TS heel goed helpt hierin. Geen idee wie er op audiforum.nl zitten maar daar zou ik het eerder zoeken. (y)
En dat heeft TS ook al gedaan. ;)

Monsieur Le Loure zei:
Is er een Audirijder weer op zijn teentjes getrapt?!

Ik vind het eigenlijk ook redelijk onbeschoft om zoveel reacties per direct neer te zetten als onbruikbaar. Meeuw gaat even voorbij aan het feit dat er in dit topic al goed is gebrainstormd en er redelijk veel informatie is gegeven. Dat dit allemaal niet tot een oplossing leid of een veel te dure oplossing is zonde.
En eerlijk gezegd is het nog steeds een casus die door Quattro GMBH en Pon moet worden opgelost. Dat daar niet in word bezien is niet de schuld van mensen die lollig denken te zijn.

Nico GTR zei:
Monsieur Le Loure zei:

Ik vind het eigenlijk ook redelijk onbeschoft om zoveel reacties per direct neer te zetten als onbruikbaar. Meeuw gaat even voorbij aan het feit dat er in dit topic al goed is gebrainstormd en er redelijk veel informatie is gegeven. Dat dit allemaal niet tot een oplossing leid of een veel te dure oplossing is zonde.
En eerlijk gezegd is het nog steeds een casus die door Quattro GMBH en Pon moet worden opgelost. Dat daar niet in word bezien is niet de schuld van mensen die lollig denken te zijn.

Het gaat mij ook zeker niet om alle reacties. Er zijn ook serieuze reacties van forummers die echt verstand van zaken hebben en hebben getracht om TS van nuttige informatie te voorzien. Denk dat iedereen wel het verschil kan zien tussen dat soort reacties en reacties van enkele forummers die meteen een erectie krijgen als iemand een probleem met zijn Audi (of ander VAG-product) post.

Nico GTR zei:
Monsieur Le Loure zei:

Exact, dit bedoel ik dus, kan het niet beter verwoorden(y)(y)

Meeuw zei:
Nico GTR zei:
Monsieur Le Loure zei:

Het gaat mij ook zeker niet om alle reacties. Er zijn ook serieuze reacties van forummers die echt verstand van zaken hebben en hebben getracht om TS van nuttige informatie te voorzien. Denk dat iedereen wel het verschil kan zien tussen dat soort reacties en reacties van enkele forummers die meteen een erectie krijgen als iemand een probleem met zijn Audi (of ander VAG-product) post.

Ik miste de nuance in je eerdere bericht maar bedankt voor de opheldering. (y) Klinkt toch een stuk fijner vind ik altijd. De sneue figuren houd je helaas overal, of er nu een VAG product of een Frans product word genoemd. Dat vind ik persoonlijk ook altijd jammer.

@ Meeuw,

Het blijft opmerkelijk dat een fabrikant van deze gootte iets simpels als een remprobleem niet opgelost krijgt, het is niet bepaald rocketscience.

Monsieur Le Loure zei:
@ Meeuw,

Het blijft opmerkelijk dat een fabrikant van deze gootte iets simpels als een remprobleem niet opgelost krijgt, het is niet bepaald rocketscience.

Nou ja, in het geval van deze generatie RS misschien wel. In de zin van dat men een technische uitwerking heeft bedacht (zo lees ik het) waardoor er een overbelasting van het systeem optreedt... Wat de vraag is of betere en hoogwaardige remdelen dit volledig oplost?

Eigenlijk is de auto op dat punt gewoon 'verkeerd' ontworpen, denk ik.

Je zou dan zeggen schakel dat "spersysteem" uit zodat er niet continu een wiel afgeremd wordt, maar ik bang dat er dan weinig wegligging meer overblijft.

Utopie zou zijn als Audi een echt sperdifferentieel monteert voor de gedupeerde bezitters van deze modelserie.

Meeuw zei:

Je vindt het zelf wel adequaat en doortastend opgelost? Jij denkt zelf nog niet dat ze dit probleempje pappen en nathouden tot de garantieaanspraken voorbij zijn?

Gek genoeg vermoed ik dat het programma probleem in de klauw zit. Ben benieuwd of deze klauw op andere modellen wordt toegepast en of deze ook problemen kennen. Mijn vermoeden is dat de cilinders aan weerszijden niet zijn uitgelijnd en de schijf krom gedrukt wordt.

Blijkbaar heeft Audi nog meer problemen met de remmen als alleen bij de RS3. Bezitters van de nieuwe Audi A4 (B9) melden zich te woord in duitse Forums en klagen dat remblokken bij 15k reeds versleten zijn, dus voordat de eerste onderhoudsbeurt eraan komt.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Gek genoeg vermoed ik dat het programma probleem in de klauw zit. Ben benieuwd of deze klauw op andere modellen wordt toegepast en of deze ook problemen kennen. Mijn vermoeden is dat de cilinders aan weerszijden niet zijn uitgelijnd en de schijf krom gedrukt wordt.

Is dit een probleem dat in het verleden vaker is voorgekomen?

s velthuis zei:
Meeuw zei:

Je vindt het zelf wel adequaat en doortastend opgelost? Jij denkt zelf nog niet dat ze dit probleempje pappen en nathouden tot de garantieaanspraken voorbij zijn?

Jammer dat je zo reageert want jij bent nu juist 1 van de forummers die op basis van zijn technische kennis nuttig informatie kan leveren (en doorgaans ook levert).

En als ik zou denken dat PON/Audi een dergelijk probleem adequaat oplost dan hoef ik een topic als dit niet te lezen (dan was dit topic trouwens niet eens geopend). Als eigenaar van Audi's is het juist voor mij van belang om te weten wat ik kan verwachten als een auto van mij dit soort ellende/ergernis overkomt. Anderzijds kan ik dan beter de discussies op het Audiforum volgen waar er meer nuttige informatie wordt gegeven en de denigrerende opmerkingen ontbreken.

Opvallend is dat bij andere topics waar er veel mis gaat met een bepaald model auto en de dealer(s) ook niet bepaald klantvriendelijk reageren (lees bijvoorbeeld het 308-topic), er geen forummers met irritante opmerkingen komen. Zeker niet van mij. Het ligt niet in mijn karakter om andermans auto (of merk) af te kraken en, ondanks dat ik dat topic vanaf het begin volg, zal je van mij daar geen negatieve opmerkingen vinden.

Blackadder the 5th zei:

Dat weet ik niet. Maar ik vind dat er veel te veel op schijf en remblokken wordt geconcentreerd, terwijl de klauw zelf hier ook een groot effect op kan hebben. Als wederzijdse cilinders niet dezelfde druk opbouwen, door welk technisch mankement dan ook, kun je blijven zoeken naar het probleem in de blokken en schijven, maar dat gaat het probleem in de toekomst niet verhelpen.

Blackadder the 5th zei:

Dat weet ik niet. Maar ik vind dat er veel te veel op schijf en remblokken wordt geconcentreerd, terwijl de klauw zelf hier ook een groot effect op kan hebben. Als wederzijdse cilinders niet dezelfde druk opbouwen, door welk technisch mankement dan ook, kun je blijven zoeken naar het probleem in de blokken en schijven, maar dat gaat het probleem in de toekomst niet verhelpen.

Wat je nu omschrijft (zuigers die niet dezelfde druk opbouwen in remklauw (zou je ook kunnen vertalen als vastzittende zuigers?),
is anders wat je in de vorige post omschreef (verkeerd uitgelijnde zuigers).
Vastzittende zuigers is vaak een onderhoudsverhaal (weet niet of (herhaaldelijk) oververhitte remmen hierop ook invloed kan hebben).
Verkeerd uitgelijnde zuigers lijkt me meer een constructie/montagefout bij gedeelde remklauwen.

Kan me trouwens wel voorstellen dat remmen die intensief
(en niet alleen voor het remmen, maar ook voor het "verbeteren" van de wegligging)
worden gebruikt, veel meer onderhoud nodig hebben.
Wellicht meer dan de motor met de lange onderhoudsintervallen van tegenwoordig ...

Meeuw zei:
s velthuis zei:

Jammer dat je zo reageert want jij bent nu juist 1 van de forummers die op basis van zijn technische kennis nuttig informatie kan leveren (en doorgaans ook levert).

En als ik zou denken dat PON/Audi een dergelijk probleem adequaat oplost dan hoef ik een topic als dit niet te lezen (dan was dit topic trouwens niet eens geopend). Als eigenaar van Audi's is het juist voor mij van belang om te weten wat ik kan verwachten als een auto van mij dit soort ellende/ergernis overkomt. Anderzijds kan ik dan beter de discussies op het Audiforum volgen waar er meer nuttige informatie wordt gegeven en de denigrerende opmerkingen ontbreken.

Opvallend is dat bij andere topics waar er veel mis gaat met een bepaald model auto en de dealer(s) ook niet bepaald klantvriendelijk reageren (lees bijvoorbeeld het 308-topic), er geen forummers met irritante opmerkingen komen. Zeker niet van mij. Het ligt niet in mijn karakter om andermans auto (of merk) af te kraken en, ondanks dat ik dat topic vanaf het begin volg, zal je van mij daar geen negatieve opmerkingen vinden.

Maar het gaat mij ook zeker niet om het afkraken. Wel zie ik een patroon wat ik zelf jarenlang van dichtbij heb gezien. De eerste regel op deze pagina slaat op mij en dateert van 3 maanden geleden. Ik zie dat er in drie maanden blijkbaar niet heel veel gebeurd is. Dat er net een nieuwe set foute remmen gemonteerd was, zou voor Audi/PON geen reden mogen zijn om de auto per direct terug te halen en pas weer terug te geven op moment dat het probleem echt is opgelost. Het gaat om een peperdure auto met een gebrek waar de voorganger ook al last van had. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Monteer een sper, update de software, monteer remmen van een RS6/911, het maakt niet uit. Maar los het op. Maar ik zie weer iets anders gebeuren. Je mag in praktijk een beetje gaan testrijden voor de fabriek, er wordt gepapt en nat gehouden en als het puntje bij paaltje komt eindigt het straks met de woorden 'einde garantie' en 'produkteigenschap', eventueel gevolgd door een 'aantrekkelijk inruilbod'. Misschien ben ik inderdaad pessimistisch (ik hoop echt dat ik er naast zit), maar wel een beetje door schade en schande geworden. Ik ben verder niet gebonden aan merken, ik heb alleen praktijkervaring met VAG/PON en Renault. Andere merken zal ik nooit een opmerking over maken, simpelweg omdat ik daar niets van weet. Merkvoorkeur heb ik niet, nooit gehad ook, omgekeerd sta ik open voor alles wat technisch goed in elkaar steekt.

@ s velthuis:

Ik denk dat wij elkaar best wel goed begrijpen. Gelukkig steekt mijn Audi (+ die van Meeuwin) goed in elkaar. O.k., voorlopige conclusie. Maar 'voor het geval dat' blijf ik wel dit soort topics volgen.

Meeuw zei:
@ s velthuis:

Ik denk dat wij elkaar best wel goed begrijpen. Gelukkig steekt mijn Audi (+ die van Meeuwin) goed in elkaar. O.k., voorlopige conclusie. Maar 'voor het geval dat' blijf ik wel dit soort topics volgen.

(y)

Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:

Wat je nu omschrijft (zuigers die niet dezelfde druk opbouwen in remklauw (zou je ook kunnen vertalen als vastzittende zuigers?),
is anders wat je in de vorige post omschreef (verkeerd uitgelijnde zuigers).
Vastzittende zuigers is vaak een onderhoudsverhaal (weet niet of (herhaaldelijk) oververhitte remmen hierop ook invloed kan hebben).
Verkeerd uitgelijnde zuigers lijkt me meer een constructie/montagefout bij gedeelde remklauwen.

Kan me trouwens wel voorstellen dat remmen die intensief
(en niet alleen voor het remmen, maar ook voor het "verbeteren" van de wegligging)
worden gebruikt, veel meer onderhoud nodig hebben.
Wellicht meer dan de motor met de lange onderhoudsintervallen van tegenwoordig ...

Ik wil beide zaken niet uitsluiten. Laten we het gewoon hebben over niet uitgelijnde zuigers dan. Als er 1 vastzit dan is die ook niet uitgelijnd ;)
Ik vermoed dus dat 1 kant van de klauw harder drukt dan de andere kant. Dat kan ook verklaren waarom er soms geen probleem is en dan ineens na een lange tijd zonder remmen bij de eerste serieuze remactie wel. De klauw duwt de schijf krom en direct treedt dan het "kromme remschijven" effect op.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is, maar het lijkt zeker iets om te testen.

@zeebra
Ben wel blij dat het bij mij niet opvalt :p

Heb het toevallig wel ergens met iemand besproken. Volgens mij staat het ook al in dit topic: het droogremmen is een functie die veel meer nieuwe VAG-auto's hebben, maar bij de RS3 wordt een soortgelijk systeem gebruikt voor bijvoorbeeld ESP. Steeds lichtjes bijremmen dus. En ik vermoed dat dat het probleem is. Waarom zou zoiets anders alleen bij de RS3 voorkomen? Zou toevallig zijn als alle RS3'en verkeerd gemonteerde remmen hebben (bijvoorbeeld scheef gemonteerde zuigers, zoals ik hierboven lees).
Als die bijremfunctie uitgezet kan worden zou het probleem toch verholpen zijn?

Terug
Bovenaan