s velthuis
Startmotor
2800i zei:Vergeet niet dat je een relatief nieuwe auto rijdt. Een oplossing voor een probleem dient zich niet zo snel voor.
Een dealer/importeur/fabriek kan niet zomaar een set remmen van een andere auto erop plaatsen. Ik zie op Duitse fora overigens wel dat dit al met succes is gebeurd.
Een fabrikant zit met zijn aansprakelijkheid, veiligheid, en de typegoedkeuring, los van alle andere wettelijke eisen. Daardoor duurt zo'n oplossing zo maar eens een jaar voordat die wereldkundig kan worden. Aangezien ik in de toeleverancierbranche voor OEMs werk, krijg ik mee hoe lastig dit soort thema's kunnen zijn. Bij veiligheidsdelen als remmen helemaal.
Ik hoop voor je dat het snel opgelost kan worden. En dat je tot die tijd duidelijkheid krijgt hoe het proces er voor staat... Want volgens mij is het een veel groter issue dat je probleem ontkend lijkt te worden. Het zou fijn zijn als het achter de schermen al opgepakt is. Misschien dat ze het onder de pet houden en iedereen je daardoor afscheept omdat ze van de voortgang niet weten?
Een auto testen voordat je hem op de markt brengt, had ik wel verwacht...
En dat een dealer zich aan zijn afspraken houdt ook...
Het eerste deel heb je gelijk in. Waarbij je wel even twee zaken in het achterhoofd moet houden:
- De vorige RS3 kende dezelfde problemen. Je kunt hier dan ook niet echt spreken van een kinderziekte. Eerder iets erfelijks. Je denkt dat zoiets reden zou zijn om bij de opvolger van zo'n model (zeker van een omzetmodel óf een koningsmodel) alles uit de kast wordt getrokken om je niet voor een tweede keer aan dezelfde steen te hoeven stoten.
- De afhandeling is ook hier weer één groot deja vu. Het gaat voortdurend zo. Dat er een fout in een ontwerp kan zitten die niet eerder boven tafel is gekomen is moeilijk voorstelbaar, maar niet onmogelijk. Dat dat keer op keer gebeurt op nogal wat verschillende vlakken zet te denken over de filosofe van een bedrijf, maar ok. Daar kun je voor kiezen. Maar de afhandeling is weer tranentrekkend. Dat dat lastiger is voor een typegoedkeuringsissue als remmen of sjoemelsoftware is waar, maar inmiddels is vaak zat bewezen dat het opgaat voor problemen die wel een stuk makkelijker opgelost hadden kunnen worden. Bovendien kun je er als bedrijf ook voor kiezen om het spel eerlijk en open te spelen. Ja, dit is een lastig probleem, nee, we weten echt nog niet hoe we het op dit moment binnen de wettelijke eisen kunnen oplossen en ja, we gaan het zonder financieel verlies voor de klant oplossen. En dat zegt wél alles over een bedrijfsfilosofie. Zo is het niet alleen meer erfelijk, zo is het zelfs epidemisch. Ik ben echt totaal niet verbaasd meer over deze gang van zaken, waarschijnlijk zit het ergens gewoon in de al dan niet geschreven bedrijfsinstructies. Maar betalen als klant zul je, linksom of rechtsom. Of om de boel fatsoenlijk rijdend te houden, of door een "inruilvoorstel" waar je wel op moet ingaan omdat je anders enorm afschrijft tov wat anderen er voor bieden.