Ik heb volgens mij de oorzaak gevonden, dit is ook doorgestuurd aan de verkopende dealer:
Tot 2 maal toe begonnen de remmen spontaan hard te trillen na een rit van langer dan 5 km over de snelweg op hoge snelheid (zonder tijdens die rit de rem gebruikt te hebben). Snelheden varieerden tussen 160 en 190kmh.
Als ik vervolgens de auto even liet staan, een minuut of 10, en daarna mijn best deed om het probleem te reproduceren door sportief een stuk te rijden, trilden ze nauwelijks! Wel licht, maar niet meer zo extreem als kort daarvoor.
Wat ik mij kan herinneren van 1 van de 2 ritten, is dat het iets vochtig op de weg was, hier kom ik later op terug.
Op de autostrade met de cruisecontrol wederom rond de 160 vielen er enkele hele kleine regendruppels. Ik had de wisser op de 'uit' stand staan, en de wissers niet nodig gehad. Bij het rustig afremmen voor het volgende langzame verkeer, trilde de auto ineens zeer heftig! Zo uit het niets weer, wederom tijdens een rit op de snelweg. Terwijl het droog was geworden en de rit vorderde verdween dit weer langzaam.
Terugweg van vakantie, een vlotte reis, tot ik in de file stond bij Gottard, ruim een uur in de file gestaan (start&stop stond aan, auto-hold ook, heerlijke auto zo in de file). Nadat ik eindelijk door de file was konden we met 60kmh door de Gottard tunnel sukkelen. In 1 van de tunnels vlak na Gottard gingen ineens de ruitenwissers 2x aan, ik heb geen regen gezien maar ik vermoed een druppel uit de tunnel op de voorruit thv de sensor.
En vanaf dat moment, weer zeer heftig trillende remmen bij afremmen. Het eerder gepostte filmpje is op dit moment gemaakt.
Tussen al deze incidenten is er ruim 4000km met de auto gereden, wel met een trilling tijdens het remmen maar niet zo extreem als tijdens het filmpje.
Omdat ik mijn huiswerk ook gedaan heb is dit mijn vermoeden:
- Bij de RS3 8P is mij bekend, dat er software matig tijdens regen de remmen continue iets aangehaald worden om te voorkomen dat zich een waterlaagje tussen schijf en blokken vormt. Dit was met VCDS (VAG-Com) ook weer uit te schakelen bij de 8P. Ik vermoed dus, dat de 8V hetzelfde heeft, maar zeker weten doe ik het niet. En dat hierdoor elke keer op de snelweg mijn remmen veel te heet raken omdat de auto denkt dat het regent, terwijl het maar een druppel is of een insect thv de sensor. Dit verklaart ook het extreem hoge verbruik van de remblokken.
Daarnaast valt mij nog 1 ding op, ik weet niet of het er mee te maken heeft maar ik wil het toch genoemd hebben. Ik heb in 2 situaties meegemaakt, dat het ESP lampje ging branden tijdens rustig acceleren, terwijl er totaal geen aanleiding toe was. Op 1 plek kan ik het reproduceren, dit is een klein stukje klinkerweg wat over gaat in asfalt. Ik ga rustig over het stukje klinkers, als ik vervolgens het tempo wil opvoeren op het asfalt begint eerst het ESP lampje te knipperen.
Hetzelfde maakte ik mee op een drempel, afremmen voor de drempel, over de drempel rollen, en na de drempel weer rustig gas geven en vervolgens nauwelijks reactie van de auto en een knipperend ESP lampje voor 1 á 2 seconde.