Remproblemen Audi RS3 Sportback 8V

Barri zei:
@zeebra
Met alle respect maar omgekeerd lijkt het weleens of jij bij de fam. Pon op de loonlijst staat.
Ben wel blij dat het bij mij niet opvalt :p

Heb het toevallig wel ergens met iemand besproken. Volgens mij staat het ook al in dit topic: het droogremmen is een functie die veel meer nieuwe VAG-auto's hebben, maar bij de RS3 wordt een soortgelijk systeem gebruikt voor bijvoorbeeld ESP. Steeds lichtjes bijremmen dus. En ik vermoed dat dat het probleem is. Waarom zou zoiets anders alleen bij de RS3 voorkomen? Zou toevallig zijn als alle RS3'en verkeerd gemonteerde remmen hebben (bijvoorbeeld scheef gemonteerde zuigers, zoals ik hierboven lees).
Als die bijremfunctie uitgezet kan worden zou het probleem toch verholpen zijn?

De fenomenale wegligging van de RS3 is (mede) aan die bijremfunctie (lees ESP) te danken.
De bijremfunctie uitzetten is eigenlijk geen optie, denk dat de RS3 dan een ongeleid projectiel wordt ...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik wil beide zaken niet uitsluiten. Laten we het gewoon hebben over niet uitgelijnde zuigers dan. Als er 1 vastzit dan is die ook niet uitgelijnd ;)
Ik vermoed dus dat 1 kant van de klauw harder drukt dan de andere kant. Dat kan ook verklaren waarom er soms geen probleem is en dan ineens na een lange tijd zonder remmen bij de eerste serieuze remactie wel. De klauw duwt de schijf krom en direct treedt dan het "kromme remschijven" effect op.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is, maar het lijkt zeker iets om te testen.

Je hebt inderdaad een punt. (y)

De meeste auto's hebben de zuigers aan 1 kant zitten in combinatie met een zwevende klauw. Door de reaktiekracht bij
het remmen verchuift de klauw en heb je aan beide kanten van de remschijf gelijke remkracht.

Bij auto's met meer vermogen (zoals ook de RS3) heb je zuigers aan beide kanten in combinatie met een vaste klauw.
Dan zou het fenomeen zoals je beschrijft kunnen optreden, wanneer er zuiger aan 1 kant vast blijft zitten.
Vraag is dan wel hoe het kan dat dit binnen een paar duizend km dit gebeurt ...

Hier een uitleg (met fotoslides waar je door heen kunt scrollen) over remsystemen.
Hierin wordt ook het verschil tussen vaste en zwevende remklauwen uitgelegd.

Het lijkt me sterk. Ten eerste liggen de blokken tegen de schijven aan, tijdens remmen is er amper sprake van een slag van de remblokken. De kracht op de blokken wordt verhoogd, maar afstand in de klauwen leggen de blokken niet af. Vaste klauwen met aan beide zijdes zuigers zijn bij het ATB'en heel normaal. Ook daar is er altijd een zuiger die soepeler loopt dan een ander, maar dat levelt echt uit tijdens het remmen. Bovendien heeft een RS3 meerzuiger klauwen, dus dan zouden ook al alle zuigers aan één kant problemen moeten hebben. En dan nog, drukt een schijf er niet zo maar door krom. Je moet dan meer denken aan roestvorming op één zijde van de schijf. Bij zwevende klauwen zie je dat nog wel eens. Blijft de klauw hangen, wordt één zijde van de schijf amper aangesproken. Eén zijde is keurig ingeremd, de andere kant begint te roesten. Uiteindelijk leidt dat wel tot trillen, maar dat is hier niet het punt. Hier is mi een fundamenteler probleem.

Beste Twente86 ,

Heb je nog nieuws of een update??
Alles nog probleemloos??
Ben wel erg benieuwd eerlijk gezegd.

@Bofkont. Gisteren geschreven..

Twente86 zei:
Toch even een update van mijn kant, na al het rumoer op Autoblog is er door PON een 'nieuwe' set schijven op de markt gezet voor de RS3. In werkelijkheid zijn dit volgens mij gewoon de schijven die op de nieuwe TTRS zitten.

Deze heb ik nog niet, toen de update uit kwam had ik net de nieuwe schijven (en naven) er 1000km onder en nog geen problemen.
Inmiddels beginnen de trillingen wel weer te komen (nog met de wave design schijven), en gaat de auto binnenkort terug voor de 'nieuwe' schijven.

Hiermee is mijns inziens het probleem nog niet permanent opgelost, gezien er al andere RS3 rijders zijn met deze schijven die nog steeds klachten hebben, maar goed, we blijven positief.

Ai dom van mij, had wat beter moeten teruglezen, mijn excuses.
Dus nu maar afwachten en duimen dat het echt is opgelost dus.

@Twente86,

Hoe gaat het inmiddels met je RS3? Ik ben wel benieuwd of hier nog wat meer is uitgekomen...

Ik hoop echt dat TS zijn rem problemen worden verholpen. Lijkt mij echt *** wanneer je een nieuwe dikke bak aanschaft en je hebt er alleen maar problemen mee..

Op Instagram zag ik dat er topicstarter nogmaals zijn RS3 op een trailer afgesleept zag worden wegens remproblenen. Voor wat het waard is.

80.000 euro betalen en dan constant problemen hebben met zoiets basaals als remmen o_O. Het meest bizarre vind ik nog dat er blijkbaar geen structurele oplossing is.

Ik had zo'n bak ellende direct ingeruild en had vervolgens mijn geld uitgegeven bij een merk wat zijn spul wél op orde heeft.

Update van mijn kant;

- Het probleem is nog steeds niet opgelost
- We zitten vandaag op dag 21 (totaal) dat de auto inzake de kwestie bij de dealer staat
- Ik heb de dealer een laatste kans gegeven het probleem definitief op te lossen, mijn geduld is nu wel een keer op.

Ik heb inmiddels een dossier aangelegd van alle communicatie tussen mij, de dealers, Audi Nederland en PON. Alle mails en telefoontjes gebundeld tot 1 dossier.
Dus voor nu mag ik het nog even doen met een Peugeot 108, de leenauto die ik gekregen heb omdat het ze niet duidelijk was dat ik niet zonder auto kon....

https://www.audi-sport.net/xf/threads/solution-for-rs3-brake-problems.339975/

https://www.audi-sport.net/xf/threads/audi-s-and-rs-big-brake-solutions.354270/

speedtouch zei:
Wat zonde dat dit al bijna 2 jaar duurt!o_O

Tja, sommigen kl#ten nog veel langer met hun VAG-mobiel aan. Dat is juist de (on)zekerheid die je koopt bij het merk. Mooi als het werkt, maar een zeer onzekere put op het moment dat dat niet meer zo is en het probleem niet direct gevonden kan worden.

KadettRT zei:
https://www.audi-sport.net/xf/threads/solution-for-rs3-brake-problems.339975/

https://www.audi-sport.net/xf/threads/audi-s-and-rs-big-brake-solutions.354270/

Stupide dat Audi en Pon niet zelf met dergelijke oplossingen komen. Die eerste is trouwens wel mooi: die schildjes heeft mijn Cordoba ook, met 75 pk en massieve schijfjes. Af fabriek. In 1996...

Die scoops lossen nog steeds niet op dat door de regensensor de boel zo heet word.
Maar zijn er ook een paar die er mee reden en de sneeuwval nier eens overleefd hadden.

Ik zal morgen nog eens wat foto's en filmpjes toevoegen. En ivm met de juridische stappen die ik aan het voorbereiden ben kan ik helaas nog niet alles laten zien.

Twente86 zei:
Die scoops lossen nog steeds niet op dat door de regensensor de boel zo heet word.
Maar zijn er ook een paar die er mee reden en de sneeuwval nier eens overleefd hadden.

Ik zal morgen nog eens wat foto's en filmpjes toevoegen. En ivm met de juridische stappen die ik aan het voorbereiden ben kan ik helaas nog niet alles laten zien.

Omdat sneeuw direct op de schijven komt?
Wat een gedoe man! Is een verkoop niet de oplossing? Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen in de wagen naar een dieptepunt is gedaald...

Twente86 zei:

Scoops of schijven niet overleefd? Als het allemaal niet zo treurig zou zijn was het lachwekkend.

Wat een gedoe man! Is een verkoop niet de oplossing? Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen in de wagen naar een dieptepunt is gedaald...

Dat kost je uiteraard flink wat geld, laat de dealer /importeur daar maar voor bloeden.

Een Peugeot 108 meegeven aan een klant die een topmodel van je eigen merk rijdt, dat is nu nog eens klantenbinding (y) o_O

Voor de mensen die het hele verhaal gemist hebben, even de tijdlijn op papier gezet. Dit is nog de samenvatting van het complete dossier.

18-03-2016: Nieuwe RS3 in ontvangst genomen
23-05-2016: Nieuwe remschijven ivm trillingen/piepen bij lokale dealer (7.800km)
08-07-2016: Remblokindicator brand (10.671km)
09-07-2016: Auto ter inspectie aangeboden bij lokale dealer
11-07-2016: Lokale dealer bevestigd, remblokken zijn niet vervangen. Staat niet in de TPI dat dit zou moeten. Dealer beschuldigt mij tevens van circuitgebruik auto gezien de hoge remslijtage
19-07-2016: Auto word gehaald door verkopende dealer om alsnog remblokken te vervangen onder garantie, en schijven na te kijken ivm terugkomende trilling.
Dit ophalen is rijdend gebeurd (190km enkele reis), ondanks toezegging 'transportopdracht'. In de middag word ik gebeld dat de band rechtsvoor een schroef erin heeft. Voorbanden (beide ivm slijtage verschil) zijn uiteindelijk op mijn kosten vervangen. Vervangend vervoer Audi A1 1.4TFSI
23-07-2016: Zelf auto weer opgehaald bij verkopende dealer
22-08-2016: Melding trillende remmen doorgegeven aan verkopende dealer
12-09-2016: Samenvatting en vermoeden regensensor doorgegeven aan verkopende dealer
20-09-2016: Auto opgehaald met oprijwagen door verkopende dealer (18.884km). Afspraak 24/9 auto terug ivm deelname Borderrun. Vervangend vervoer Audi A1 1.4TFSI.
24-9-2016: Auto niet klaar, zelf opgehaald in de ochtend voor de Borderrun met nog de niet-vervangen remmen er op. Borderrun gereden met trillende remmen.
04-10-2016: Auto opnieuw opgehaald met oprijwagen door verkopende dealer (19.738km). Vervangend vervoer Audi A1 1.4TFSI.
07-10-2016: Auto weer niet voor het weekend klaar zoals beloofd, zelf opgehaald. Nieuwe schijven + blokken.
06-02-2017: Trillingen terug, voorlopig aangeboden door te rijden met trillingen omdat het voornamelijk een probleem in de regen is tot er een oplossing is ontwikkeld.
- Exacte data tussen deze 4 maand moet ik nog terug zoeken
06-06-2017: Ophaalpoging verkopende dealer, willen weer rijdend terug. Gezien vorige ervaring had ik al aangegeven dat dit niet meer rijdend ging gebeuren. Ophaler retour zonder RS3.
31-07-2017: Auto zou opgehaald worden door verkopende dealer, komen zonder enig bericht niet opdagen. Na zelf een paar keer aan de bel te hebben getrokken zou ik terug gebeld worden, ook dit gebeurd niet.
01-08-2017: Excuses verkopende dealer, 'iets mis gegaan'.
07-08-2017: Verkopende dealer haalt RS3 met oprijwagen (39.285km). Belofte auto terug voor het weekend. Vervangend vervoer Audi A1 1.4TFSI.
11-08-2017: Geen auto terug. Heel veel belletjes later belofte volgende dag terug
12-08-2017: Auto terug met nieuwe schijven/blokken (39.338km). Auto is terug gekomen met verdraaide dashcam, stekker eruit en lakschade op rode remklauw. Van de 53km die door dealer gereden is met de auto staat 0km op de dashcam, wel andere beelden van hoe er met de auto is omgegaan bij de dealer. Deze kan ik ivm privacy van de medewerkers niet posten. Maar het is alles behalve netjes.
17-10-2017: Mij gemeld bij verkopende dealer, remmen trillen weer.
20-12-2017: Ingebrekestelling verzonden aan verkopende dealer
23-12-2017: Remvoering indicator gaan branden
08-01-2018: Auto opgehaald met oprijwagen (49.856km), geen leenauto mee gebracht.
09-01-2018: Peugeot 108 op kunnen halen in de regio als vervangend vervoer.
10-01-2018: Conclusie verkopende dealer: Remmen trillen ivm roestranden op de achterste schijven, remindicator brand omdat deze GESMOLTEN is. Kosten achterremmen ná korting gezien historie: € 632,47
11-01-2018: Alle informatie doorgegeven door dealer aan PON. Vervolg onderzoek op 12/1.

Waarom nog steeds naar deze dealer?
Ik heb met deze dealer een koopovereenkomst gesloten, juridisch gezien zijn zij dus ook de enige die een verplichting hebben naar mij toe.

Waarom ruil je de auto niet in?
Dan word ik dus verplicht mijn 'verlies' te nemen, binnen 2 jaar na aankoop, omdat een ander niet aan zijn verplichtingen voldoet. Terwijl de planning was de auto minimaal 3 jaar te houden. De eerste afschrijving smeer je zo dan meer uit.

Hoe nu verder?
Ik hoop nog steeds op een goedwerkende auto, voor de rest is namelijk de RS3 gewoon echt een geweldige auto. Ik heb echter inmiddels al wel een advocaat ingeschakeld. Een keer is de maat vol. Op het moment van schrijven staat de auto voor de 22e dag (totaal) bij de dealer.

Het is jammer dat zo’n mooie auto zoveel remproblemen kent. Ook in Duitsland zie je dat het probleem vooral richting gebruiker geschoven wordt. Het lijkt wel of er niet serieus naar een oplossing gezocht wordt. Zeker van de dealer had ik meer verwacht. Vooral bij zo’n dure auto. De nieuwe kan geleverd worden met keramische remmen. Dat lijkt mij een goede oplossing.

Nog wat foto's. Dit zijn de remmen die ik de laatste keer heb gekregen, deze foto is genomen direct na het afladen van de vrachtwagen. Ze zijn hier 'ingeremd' door de dealer.

8bekgwj.jpg

Ik kreeg het verzoek 200km rustig aan te doen. Diezelfde avond stonden er al ruim 200km snelweg kilometers op, dus dat is snel gedaan.

Zo zagen ze er 2 weken later uit, na ~ 350-400km non-stop op de autobahn te hebben gereden met een cruise snelheid van 160-200kmh. En dan hoefde ik niet eens steeds te remmen, maar kijk hoe warm ze worden als je alleen maar rechtuit rijd.

e2ixtn3x.jpg

Ook zie je op bovenstaande foto de lakschade op de remklauw ontstaan bij de dealer.

Man man wat een ellende met die remmen én gedoe met dealer / PON. Gewoon de media op blijven zoeken. Wil autoblog niet nog wat met die twee foto's?

adinsx zei:
Man man wat een ellende met die remmen én gedoe met dealer / PON. Gewoon de media op blijven zoeken. Wil autoblog niet nog wat met die twee foto's?

Dat hebben ze uitgebreid gedaan
1-https://www.autoblog.nl/nieuws/dealers-laten-nederlandse-rs3-eigenaren-stikken-91309
2-https://www.autoblog.nl/nieuws/rs3-rem-issues-zoveel-eigenaren-meldden-zich-bij-ons-91359
3-https://www.autoblog.nl/nieuws/update-dit-is-de-stand-van-zaken-rondom-de-rs3-remmen-91755

oh wacht
Wat zegt Audi zelf?
Uiteraard hebben wij importeur PON om een reactie gevraagd. Zij hebben de kwestie echter doorgezet naar de fabrikant en we wachten momenteel nog op een reactie. Zodra we meer weten horen jullie dat uiteraard. Overigens ligt de oorsprong van het probleem natuurlijk bij de fabrikant, maar zijn dealers en importeur het aanspreekpunt voor de klant en zullen zij dit op een nette en correcte manier moeten afhandelen. Ook daar zullen vermoedelijk de laatste woorden nog niet over zijn getypt.

To be continued…
05-10-2016

Misschien optisch bedrog maar op de laatste twee foto's lijkt het alsof niet de volledige schijf wordt gebruikt?

Update: De dealer is nog steeds van mening dat het probleem niet in de schijven voor zit. Na overleg met PON gaan ze achter schijven en blokken wisselen. Voor alleen de remblokken ivm de gesmolten indicator, en de wielen opnieuw balanceren.
Word vervolgd.

Twente86 zei:
Update: De dealer is nog steeds van mening dat het probleem niet in de schijven voor zit. Na overleg met PON gaan ze achter schijven en blokken wisselen. Voor alleen de remblokken ivm de gesmolten indicator, en de wielen opnieuw balanceren.
Word vervolgd.

Wellicht gekke vraag: maar is er al eens gekeken naar de marge tussen blok en schijf voor? Staan de blokken niet dermate dicht op de schijf dat er alsnog een bepaalde mate van warmteontwikkeling plaatsvindt?

Daar is nooit naar gekeken, en volgens mij ook vrij normaal dat ze er altijd tegenaan liggen. Een remklauw gaat niet 'terug' bij het lossen van de rem, alleen gaat de druk eraf, toch?

Dit is heel duidelijk een probleem van oververhitting. Je ziet dat rondom de ventilatiegaatjes de schijf niet verkleurd is, maar midden tussen de gaatjes is hij blauw. Dat is een teken dat hij daar veel te heet wordt.

Dat bij nieuwe blokken/schijven het vlak nog niet direct volledig draagt, is normaal. Op de bovenste foto zie je geen verkleuring, lijkt dus goed ingeremd te zijn. Maar die tweede foto is echt bizar, als je daar de remmen niet gebruikt hebt. Dat het er na een stevig rondje Nürburgring zo uit zou zien, sois.... Maar niet na een stukje rechtuit Autobahn :rolleyes:

Daar ga je met een merkdealer / importeur niet uitkomen. Een aftermarket set zullen zij zich niet aan wagen, vermoed ik. Vervelend, dat je op die manier niet verder komt.

Een heel technisch verhaal, maar ik zat te denken: is het een optie dat je/je dealer een stuk snelweg met een geheugenoscilloscoop gaat rijden, en hij logt voor hoe vaak en hoe lang die remventielen (neem gewoon 1 van 1 wiel) aangestuurd worden? Want volgens mij zit de auto veel periodiek (zonder dat je het doorhebt) de schijven warm te stoken om te zorgen dat ze altijd direct keihard bijten. Een andere verklaring heb ik er niet voor, met name niet vanwege het lange rechtuit rijden. Volgens mij zou de tester van VAG zelfs de remdruk uit meetwaarden moeten kunnen tonen (of zelfs loggen).

Twente86 zei:
Word vervolgd.

Het remblok maakt in onbelaste toestand natuurlijk geen contact met de remschijf. Tenminste, in normale situatie.
Het lijkt er hier simpelweg op dat het blok tijdens het rijden contact maakt met de schijf. Dermate warmtevlekken krijg je alleen met extreem langdurige contact tussen blok en schijf. Daarom zou eens moeten worden gemeten of de remblokken bij loslaten van het rempedaal wel weer voldoende afstand nemen van de klauw. Of dat überhaupt de remdruk voldoende afneemt.

Twente86 zei:
Word vervolgd.

Het remblok maakt in onbelaste toestand natuurlijk geen contact met de remschijf. Tenminste, in normale situatie.
Het lijkt er hier simpelweg op dat het blok tijdens het rijden contact maakt met de schijf. Dermate warmtevlekken krijg je alleen met extreem langdurige contact tussen blok en schijf. Daarom zou eens moeten worden gemeten of de remblokken bij loslaten van het rempedaal wel weer voldoende afstand nemen van de klauw. Of dat überhaupt de remdruk voldoende afneemt.

De blokken blijven altijd tegen de schijven aanliggen. Trommelremmen werken met retourveren, daar worden de blokken echt los getrokken van de trommels. Bij schijven is dat anders. Voor de APK mag een schijfrem daarom lichtjes slepen, een trommelrem moet vrij draaien. Maar de foto's van TS zijn echt bizar, zulke blauwe schijven krijg je van caravanrijden in de steile bergen en trackdays. En dan te bedenken dat dit voor de openbare weg al fors overbemeten remmen zouden moeten zijn. Los van de forse slijtage voor de remmen lijkt me dit voor het brandstofverbruik ook niet tof.

Is het niet zo dat bij snellere auto's af en toe de blokken licht tegen de schijven aangedrukt worden om ze schoon/droog te houden? Geen idee of deze Audi dat ook heeft? Misschien dat er daar iets fout zit in de software.

Ik heb ooit een Fiat Cinquecento gehad waar de blokken de schijven raakte bij licht in sturen. Gek werd je van het gepiep. Dat was slechts het kleinste probleem van een lange lijst. Ook na 1,5 ingeruild met fors verlies.

s velthuis zei:
Twente86 zei:
Word vervolgd.

De blokken blijven altijd tegen de schijven aanliggen. Trommelremmen werken met retourveren, daar worden de blokken echt los getrokken van de trommels. Bij schijven is dat anders. Voor de APK mag een schijfrem daarom lichtjes slepen, een trommelrem moet vrij draaien. Maar de foto's van TS zijn echt bizar, zulke blauwe schijven krijg je van caravanrijden in de steile bergen en trackdays. En dan te bedenken dat dit voor de openbare weg al fors overbemeten remmen zouden moeten zijn. Los van de forse slijtage voor de remmen lijkt me dit voor het brandstofverbruik ook niet tof.

Als de schijven en blokken in onbelaste toestand contact zouden maken dan zou er toch frictie en dus warmte moeten zijn?
Toen ik problemen met mijn remmen had ben ik eens gaan testen of deze niet aanliepen. Ik ben 10km snelweg gaan rijden en vervolgens rollend een parkeerplaats opgerold. Volledig zonder remmen tot stilstand gekomen. Direct de remmen voelen: ijskoud.
Zouden blok en schijf contact maken dan zou er toch wel iets van warmteontwikkeling moeten zijn?

Heb je al eens op het audiforum gekeken? Ik meen mij te herinneren dat dit een typisch RS3-probleem is waar dus meer mensen problemen mee hebben.

kijk eens naar https://www.audiforum.nl/forum/audiforum-boulevard/aankoopadviezen/112142-rs3.html (de post van 20-3-17)

en https://www.audiforum.nl/forum/audiforum-boulevard/aankoopadviezen/99761-advies-gevraagd-aanschaf-rs3-mobile-de.html

Aras zei:
Is het niet zo dat bij snellere auto's af en toe de blokken licht tegen de schijven aangedrukt worden om ze schoon/droog te houden? Geen idee of deze Audi dat ook heeft? Misschien dat er daar iets fout zit in de software.
Dat is niet alleen bij de snellere auto's, volgens mij is het bij elke VAG? Of elke VAG vanaf het C-segment.

s velthuis zei:
Twente86 zei:
Word vervolgd.

Als de schijven en blokken in onbelaste toestand contact zouden maken dan zou er toch frictie en dus warmte moeten zijn?
Toen ik problemen met mijn remmen had ben ik eens gaan testen of deze niet aanliepen. Ik ben 10km snelweg gaan rijden en vervolgens rollend een parkeerplaats opgerold. Volledig zonder remmen tot stilstand gekomen. Direct de remmen voelen: ijskoud.
Zouden blok en schijf contact maken dan zou er toch wel iets van warmteontwikkeling moeten zijn?

Die warmteontwikkeling is er zeker ook wel. Alleen is het koelend vermogen van de buitenlucht er zeker ook. Daarom merk je het niet. Ik denk dat het vrijkomen van trommelremmen een van de redenen is dat deze nog steeds vrij veel gebruikt worden. Beter voor de uitstootcijfers.

s velthuis zei:
s velthuis zei:
Twente86 zei:
Word vervolgd.

Die warmteontwikkeling is er zeker ook wel. Alleen is het koelend vermogen van de buitenlucht er zeker ook. Daarom merk je het niet. Ik denk dat het vrijkomen van trommelremmen een van de redenen is dat deze nog steeds vrij veel gebruikt worden. Beter voor de uitstootcijfers.

En het feit dat je de handrem direct kunt integreren en ze verroesten minder, dus voor een klein licht autootje is een trommel achter een zeer handige oplossing en maakt niks uit voor het vermogen om hard te remmen.

Klopt. :D

TomTom zei:
Een heel technisch verhaal, maar ik zat te denken: is het een optie dat je/je dealer een stuk snelweg met een geheugenoscilloscoop gaat rijden, en hij logt voor hoe vaak en hoe lang die remventielen (neem gewoon 1 van 1 wiel) aangestuurd worden? Want volgens mij zit de auto veel periodiek (zonder dat je het doorhebt) de schijven warm te stoken om te zorgen dat ze altijd direct keihard bijten. Een andere verklaring heb ik er niet voor, met name niet vanwege het lange rechtuit rijden. Volgens mij zou de tester van VAG zelfs de remdruk uit meetwaarden moeten kunnen tonen (of zelfs loggen).

Ik heb de auto nog niet terug (voor de huidige reparatie poging staat hij opgehaald op 8 januari) ... mocht hij terug zijn, en het probleem zich nog voor doen, dan ga ik wel even loggen met VCDS.

Aras zei:

Ik heb ooit een Fiat Cinquecento gehad waar de blokken de schijven raakte bij licht in sturen. Gek werd je van het gepiep. Dat was slechts het kleinste probleem van een lange lijst. Ook na 1,5 ingeruild met fors verlies.

Dit doet hij dus als hij denkt dat het regent sowieso, dat kan ik zelfs voelen tijdens het rijden.
Meeuw zei:
Heb je al eens op het audiforum gekeken? Ik meen mij te herinneren dat dit een typisch RS3-probleem is waar dus meer mensen problemen mee hebben.

kijk eens naar https://www.audiforum.nl/forum/audiforum-boulevard/aankoopadviezen/112142-rs3.html (de post van 20-3-17)

en https://www.audiforum.nl/forum/audiforum-boulevard/aankoopadviezen/99761-advies-gevraagd-aanschaf-rs3-mobile-de.html
Ik heb de mail gegevens van ruim 100+ andere eigenaren (binnen Europa) met hetzelfde probleem...

Ik zou de auto voor a.s. vrijdag terug moeten krijgen ... is mij vandaag telefonisch gezegd. Wat is er gedaan sinds 8 januari?
- Remschijven achter nieuw
- Remblokken achter nieuw
- Remblokken voor nieuw
- Wielen opnieuw gebalanceerd

Het duurde allemaal lang omdat de remblokken achter niet leverbaar waren.

Heb ik vertrouwen in deze oplossing? Nee, maar we gaan het meemaken. De chef werkplaats is overtuigd dat dat de oorzaak was. Wie ben ik dan als klant met 50dkm ervaring met de auto om precies te zeggen waar het probleem zit. :rolleyes:

Twente86 zei:
Ik heb de mail gegevens van ruim 100+ andere eigenaren (binnen Europa) met hetzelfde probleem...

Heeft geen van die 100+ andere eigenaren de oplossing voor het probleem gevonden? :confused:

Wat zegt de dealer van die blauwe schijven? Dat is toch niet normaal en heeft toch geen fluit te maken met alles wat ze nu vervangen hebben?

Raar dat ze de remschijven achter vervangen, het grootste deel van de remkracht gaat naar voren.
Die schijven zie je duidelijk sporen van oververhitting, en dat bij normaal gebruik.

Op mijn 208 GTi 30th heb ik Brembo voorop en dan rij ik soms 4 of 5 ronden achter elkaar op de nordschleife zonder ook maar enige vorm van verminderde remwerking te voelen. De auto heeft inmiddels 71 rondes ring erop zitten en volgens de dealer zijn de remschijven en blokken nog 70%. (staat op de Checklist). Dus dat de remmen dit wel doen na circuit gebruik gebruik is lariekoek. Misschien als je een hele boenderd over circuit.
Ik ga ervan uit dat op de RS3 nog wel een betere set zit als op mijn 208 voor het geld dat die auto kost.
En zo'n RS3 is niet gemaakt om lekker rustig mee te toeren.

Update :(

De auto is terug gebracht gisteren. Gisteravond de auto getest op de snelweg, 165 op de cruise in de motregen. Na 9,5km kwam ik bij mijn afrit, cruise control eraf, en remmen ... en daar was het probleem weer, de hele auto trilde.

De auto's is hier opgehaald op 8 januari, ik kreeg hem terug op 26 januari. En daartussen lukt het een (of alleen deze) dealer het niet om dit probleem te reproduceren terwijl ik ze letterlijk zeg, als ik dit doe gebeurd dit ...

Zojuist gebeld met de vestigingsdirecteur, die ook op de hoogte is van alles, a.s. vrijdag kan ik mijn dag zo plannen dat ik die dag in de buurt ben. Het is voor mij 200km enkele reis naar de desbetreffende dealer. Ik wil om tafel overleggen hoe we hier een einde aan kunnen maken, en het demonstreren aan iedereen die dan ook maar beschikbaar is.
De reactie was: Even overleggen of dat kan, de after-sales manager is nu op vakantie. Maar je banden zijn toch ook gecupt?

Dat een dealer het label 'Audi Sport' dealer heeft gekregen van Audi Nederland, zegt blijkbaar dus niets over kunde en het vermogen om logisch na te denken.

Terug
Bovenaan