Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

adinsx zei:
:) Je kunt maar beter vroeg beginnen. Hier wordt het last-minute werk, al heb ik de stille hoop dat Athlon ook auto's bij dealers inkoopt.
8 maanden levertijd zit ik niet op te wachten.
(..)

Kan je beter eerst de autoregeling bij je aanstaande werkgever opvragen en kijken wat de bepaling is: dealervoorkeur/selectie bij de berijder (werknemer) of leasemaatschappij.. OF je werkgever heeft misschien wel een leveranciersselectie gemaakt waar de werknemer en leasemaatschappij het maar te doen mee heeft.

Durashift zei:
adinsx zei:
:) Je kunt maar beter vroeg beginnen. Hier wordt het last-minute werk, al heb ik de stille hoop dat Athlon ook auto's bij dealers inkoopt.
8 maanden levertijd zit ik niet op te wachten.
(..)

Kan je beter eerst de autoregeling bij je aanstaande werkgever opvragen en kijken wat de bepaling is: dealervoorkeur/selectie bij de berijder (werknemer) of leasemaatschappij.. OF je werkgever heeft misschien wel een leveranciersselectie gemaakt waar de werknemer en leasemaatschappij het maar te doen mee heeft.

Vrije merk keuze, centrale levering meen ik. Maar gezien lange levertijden en daarmee lange inzet van een huurauto weet ik dat LM’s niet negatief staan tegenover inkoop van demo’s / voorraad bij dealers. Maar goed, eerst moeten er nog wat handtekeningen komen om toegang te krijgen tot de bestelmodule / alvorens ik een offerte kan indienen.

MCW 84 zei:
Rembrandt zei:
EV lease betekent voorlopig ID.3, ID.4, Enyaq of Q4 eTron.

Ik zou voor een andere werkgever gaan :) Enyaq vind ik zelf het mooist, ook van binnen. Alleen geen van die 4 heeft derde zitrij dus vallen ze aut. af toch? Of heb je geen 4 kinderen?

Ja, vier steeds groter wordende kinderen.
En dan gaat opeens zo’n derde zitrij zoals in de Allspace al krap worden. Al moet het voor nog één lease-termijn nog lukken. Tegen het einde zou de oudste dan 18 zijn. ;)

Andere werkgever staat óók in de optielijst.:cool:
Maar dan gaan ook de andere arbeidsvoorwaarden/omstandigheden meespelen, en voorlopig delft de leasebak dan het onderspit.

Terug naar twee auto’s en geen zevenzitter is één van de opties. Dan zou een ID.3 of standaard ID.4 weer wel kunnen.

adinsx zei:
Durashift zei:
adinsx zei:
(..)
(..)

Kan je beter eerst de autoregeling bij je aanstaande werkgever opvragen en kijken wat de bepaling is: dealervoorkeur/selectie bij de berijder (werknemer) of leasemaatschappij.. (..).

Vrije merk keuze, centrale levering meen ik. Maar gezien lange levertijden en daarmee lange inzet van een huurauto weet ik dat LM’s niet negatief staan tegenover inkoop van demo’s / voorraad bij dealers. (..)

Antwoord past beter in je eigen topic.. maar bedenk: Athlon Rental factureert natuurlijk graag aan Athlon Lease. ;) .. en als je nieuwe baas ervoor betaalt..

Ja, vier steeds groter wordende kinderen.
En dan gaat opeens zo’n derde zitrij zoals in de Allspace al krap worden.

Ja klopt. Toen ik kind was hadden we een Nissan Prairie II vanwege 4 kinderen. Toen we ouder werden werd die derde zitrij te krap en moest het een Chrysler Voyager II worden. Alleen toen had je nog een hoop handige MPV's.

erug naar twee auto’s en geen zevenzitter is één van de opties. Dan zou een ID.3 of standaard ID.4 weer wel kunnen.

Alleen al vanwege de slechte ergonomie en matige materialen zou ik dat niet willen. Zeker vanuit je Tiguan lijkt het mij een grote stap terug.

Heb niet alles gelezen maar kan je niet je Tiguan overnemen prive?

FCA lover zei:
Rembrandt zei:
Waar blijft die Jogger Hybrid? Zie er niets over op de Dacia site. Dat ding is toch in Oktober in Parijs geïntroduceerd?
Ben benieuwd naar het trekgewicht. En de prijs natuurlijk…..;)

Ik vrees dat omdat de Jogger gebaseerd is op de Clio, dat de hybrid dan net als de Arkana en de Clio maar 750kg zal zijn. Maar ik hoop met je mee op een hoger trekgewicht

Dacia Jogger Hybrid geprijst en specs bekend

En helaas.......trekgewicht geremd slecht 750kg.
Dus die valt helaas af.

Stijgt de Model Y nog wat verder........:cool:
Tesla Model Y tot 12.000EURO goedkoper!

^^^ KIA EV9. Gaat 2800 kilogram kunnen trekken, zei meneer Verstoep van KIA NL vorige week in de BNR Autoshow.

Of de EV9 een zevenzitter wordt, dát weet ik dan ff niet.

6 mensen, 6 fietsen…….:cool:
:)

tilsCZk.jpg

De kinderen worden groter. De fietsen ook.
Dus elke keer op het dak wordt voor de fiets van de oudste al een beetje te gek. Vandaar even een trekhaak-versie op de kop getikt.
“Alles Thule oder was…..” :cool:

Maar als het moet kunnen we nu dus met z’n zessen weg incl. fietsen. Mijn vrouw is al plannen aan het maken.:rolleyes:

Tot nu toe redden we het met de kinderfietsen ín de caravan, en onze fietsen voor op de dissel. Kogeldruk wordt dan wel een dingetje (maar zo 100 kg), dus dat moet nog anders. Wellicht ook eens kijken wat fietsbeugels kosten voor op het dak. De dakrails heb ik al i.v.m. de dakkoffer. De nieuwe vierwieler heeft echter geen dakrails, dus moet daar andere voetjes voor hebben mocht er ooit een koffer op moeten.

Ik ben een fase verder.;)
De kinderfietsen waren al te groot (en teveel) voor in de caravan, en worden nu te groot voor op het dak. De ouder-fietsen staan al op de dissel.
Deze drager is voor wekelijkse “oppik-momentjes” voor de oudste of als mijn vrouw en ik er even uit willen met de fiets. Voor de jongste drie kunnen de fietsen nog op het dak.
Alle fietsen mee op vakantie zal waarschijnlijk niet meer lukken. Komende zomer neem ik ze sowieso niet mee (bergachtig terrein).
Er zit ook een drager voor twee fietsen achterop de caravan, maar die gebruik ik liever niet. Werd de combinatie erg instabiel van.

Achterop de caravan is niks inderdaad. Kroatië blijven de fietsen thuis, Hemelvaart en Pinksteren op de Twee Bruggen en dan gaan ze mee. Alleen niet in één keer.
45 km is echter te overzien om een keertje vaker te gaan.

De trek-/lease-auto gaat z’n laatste jaar in.
Dus vandaag even op en neer naar Brussel voor de Autosalon.
Dagje autootjes kijken.:cool:

Rembrandt zei:
De trek-/lease-auto gaat z’n laatste jaar in.
Dus vandaag even op en neer naar Brussel voor de Autosalon.
Dagje autootjes kijken.:cool:

Dat was geen dag auto's kijken denk?

Nav jou berichtje ook besloten even naar Brussel te rijden einde van de ochtend. Maar waar ik hoopte me wel uurtje of 3-4 te kunnen vermaken had ik het na anderhalf uur wel gezien. Kleine stands, weinig spannends. Prima vermaak voor even verder hoor.

Ja, dat was een beetje een tegenvaller.
Alleen zaal 9,11,7,6 en 5. En ik heb Mercedes niet kunnen vinden.:(
Dus ik was in twee uurtjes ook wel weer klaar. Gelukkig had ik ook nog een bezoekje aan vrienden net buiten Brussel op de agenda. Zie ik die ook nog eens. Dus daar de rest van de middag gezeten en vanavond terug gereden.

Wel even kunnen proeven van wat auto’s op mijn lijstje:
- Model Y: toch wel een erg aantrekkelijke auto. En dan bedoel ik niet persé qua uiterlijk
- VW Golf: als eventueel kleiner alternatief: ik zit er niet lekker in. Ik zit beter in een ID.3. Dus wellicht 2x ID.3 in plaats van 1 grote 7-zitter?:rolleyes:
- Skoda’s concept Vision 7S belooft veel. Hopelijk komt het productiemodel snel.
- Dacia Jogger: hybrid stond er niet helaas. Op zich mooi totaalpakketje, maar qua beleving wel een hele erge stap terug van mijn huidige.

Dat is trouwens een heerlijke reisauto gebleken de laatste maanden. Ook weer voor dit ritje naar Brussel. Heb ‘m net voor de Corona-tijd gekregen en heb vooral korte (stads-)ritjes gemaakt.

Eigenlijk gaat zo’n beetje alles wat binnen mogelijkheden/budget valt waarschijnlijk tegenvallen ten opzichte van de Tiguan.
Enige waar ik dat gevoel niet heb is de Y.:rolleyes:
Dus voorlopig nog maar even van deze genieten.

Naast heerlijke reisauto voor Düsseldorf, Brussel en verdere vakanties, is de Tiguan ook een prima auto voor kort ritje naar mini-meet in jouw grote dorp :) Was even gezellig gisteren!

Ben nog onder de indruk.......o_O

Tiguan staat bij de garage voor een olie-refresh.
Dus ik ben zowaar weer eens op kantoor.:p

Tijdelijk een andere auto, een T-Cross.
Kan nu dus niet dit weekend met de hele familie op stap, maar ach…….

Gisteren kreeg ik, net over de grens, een melding dat ik de koelvloeistof moest controleren. Omdat ik een zakelijke afspraak had, doorgereden (wel rustiger dan normaal ;) ) en de temperatuur goed in de gaten gehouden. Vanochtend naar de garage gegaan. Blijkt er een scheur in de slang te zitten. Volgens de monteur spoot het eruit.
Dus nog mazzel gehad dat ik niet stil ben komen te staan in Duitsland.
Donderdag deed spontaan, ook op de snelweg, de ACC het niet meer. Dan merk je hoe snel je aan zo’n optie gewend raakt.
Zou ie er genoeg van hebben? Hij moet nog wel een jaartje mee.:LOL:

Kreeg vanmorgen belletje dat het een marter-attack betreft.
Da's de tweede keer voor mij (eerste was met de Octavia).

Er zit hier een hele familie. Heb ze wel eens met z'n drieen zien ravotten hier voor de deur. Leuke beestjes, maar dus niet voor de auto......:eek:

Auto is nog niet terug. Dus nog steeds de T-Cross voor de deur.
v8m23wN.jpg

Auto is nog niet terug. Dus nog steeds de T-Cross voor de deur.

Ik dacht je vandaag heel even te spotten in de (digitale) binnenspiegel op de A50. Een Tiguan met wat haast, maar nadat ik hem (na eerst te vloeren) toch maar voorbij liet was het een trieste kale uitvoering, vooruit wel met led, maar niet de lekkere bumperpartij.

Marters zitten hier in de wijk ook. Waar niet zou je denken. Hopelijk laten ze de boel met rust, of pakken ze een oranje kabel. Is het meteen klaar. :sneaky:

Eigenlijk gaat zo’n beetje alles wat binnen mogelijkheden/budget valt waarschijnlijk tegenvallen ten opzichte van de Tiguan.
Enige waar ik dat gevoel niet heb is de Y.:rolleyes:
Dus voorlopig nog maar even van deze genieten.

Weer zo'n mooie Tiguan als opvolger is geen optie?

Als het weer een lease auto wordt, is de kans heel groot dat het weer een Tiguan Allspace wordt. Nieuwe versie. Is de enige 7-zitter in de lijst. Geen R-line, geen schuifdak, geen 19”. Stuk kaler dus.

Nu even de tijdelijke auto geruild.
In de T-Cross kon ik niet mijn hele gezin kwijt.
Deze nieuwe zit iets dichter bij mijn eigen auto ;):
Q2Mx4ya.jpg

De Tiguan was nog niet klaar. Stond er nog net zo als dat ik ‘m zaterdag had achtergelaten.:cry:
Het is blijkbaar druk.
Dit weekend kan ik in elk geval de hort op met het gezin. En ach, je rijdt eens in wat anders.:cool:

Je hebt nog een jaartje toch? Flink wat kms bij op rijden en hopen dat occasionmarkt in elkaar stort...

Flauw, was hier ook even een pil, het overnemen van de GT. Nieuwe auto's zijn wat dat betreft ook onbetaalbaar aan het worden. Eigen bijdrage en luxe bijdrage erbij op zoals hier en het is nog minder leuk. Scheelt dat we hier het gezin op vier houden en dan kom je nog redelijk weg.

Sja, een auto kopen kost wel wat. Maar dan heb je wel zelf de keus en kan je dus wat fijns kiezen. Wat dat betreft mis ik een leaser niet.
Heb collega's die een Q4 als leaser hebben, maar de bijtelling is dan ook bizar.

Sja, een auto kopen kost wel wat. Maar dan heb je wel zelf de keus en kan je dus wat fijns kiezen. Wat dat betreft mis ik een leaser niet.
Heb collega's die een Q4 als leaser hebben, maar de bijtelling is dan ook bizar.

Je moet met een leaser dan ook alles in ogenschouw nemen denk ik. Geen risico bij een kostbaar defect, geen gedoe bij (forse) schade. Eigenlijk koop je met de bijtelling een stukje zekerheid/mobiliteit voor een vast bedrag.

Onder aan de streep was bij mij geen bijtelling pakken of geen leaser wellicht goedkoper want de km-vergoeding is best prima hier. Maar ik wil vooral geen gedoe, dus tja, dan kost het 450 netto in de maand (mede door 242 eigen bijdrage).
En heel veel privé rijden doen we ook nog niet, zeker nu de zomervakantie de EV thuis blijft.

Wat dat betreft zijn we ook wel verwend met z'n allen.
Autorijden is duur, zeker weten. Maar je kunt het tot op zekere hoogte net zo duur maken als je zelf wilt.
Een (bijna) nieuwe auto rijden is geweldig, maar dat moet financieel wel mogelijk zijn.
Als dat niet kan is er niks mis met een occasion van 5 of 10 jaar oud.

Je went snel aan een nieuwe en moderne auto, maar het blijft extra luxe die je niet nodig hebt.
Neemt niet weg dat nieuwe auto's (en occasions) extreem duur worden!

Je moet met een leaser dan ook alles in ogenschouw nemen denk ik. Geen risico bij een kostbaar defect, geen gedoe bij (forse) schade. Eigenlijk koop je met de bijtelling een stukje zekerheid/mobiliteit voor een vast bedrag.
En dat is bij mij de hoofdreden, en nog meer bij mijn vrouw, zeker na een privé C5 2.2HDi. :rolleyes:

Privé een Allspace, dan denk ik dat ik nog eerder een nog wat dikkere 2.0TSi uit Duitsland zou halen.
Ach, dromen mag. Donatie is welkom.:ROFLMAO:

Nou, tweedehands spul is echt te belachelijk voor woorden. Keek mee met m’n neef, 2e hands Superb van paar jaar oud…manmanman wat een geld vragen ze (en krijgen ze ook nog).

zo’n Kodiaq, is dat veel verschil met je huidige Tiguan qua rijden?
Neuh, natuurlijk erg vergelijkbaar.
Zelfde 1.5TSi, zelfde 7-traps DSG. Ongeveer dezelfde maatvoering.

Maar dit is een Kodiaq facelift, en daar zitten al verschillen in, die ook in de facelift Tiguan zitten. Zoals bv het stuurwiel. Voelt anders aan. Nieuwe stuurwiel zat ook in de T-Cross. Is volgens mij dat capacitieve stuurwiel.

Maar zoals mijn vrouw het mooi uitdrukte: Dit is een comfortabel matras, de Tiguan is een comfortabel matras met topper.:cool:

En in de T-Cross had ik ineens drie wagenzieke kinderen. Comfort went snel......;)

Verder vergelijk?
Ik heb altijd gezegd dat de beste combinatie zou zijn: interieur van de Kodiaq, exterieur van de Allspace R-line (van VOOR de facelift!).
En dat blijft zo.
Kodiaq interieur is niet veranderd met de facelift, maar vind ik mooier in details. (Wel even het sport-stuurwiel erin....)
JHH8o3Q.jpg

Allspace exterieur is een stuk minder geworden met de facelift, "verwijfder". Interieur is minder geworden, met vreselijke stofjes en foeilelijke DSG-pook.

Kodiaq lijkt iets ruimer over drie zitrijen, waar vooral de derde zitrij profiteert.
Verder heeft deze Kodiaq wat nieuwe features als draadloos Apple Carplay (en Carplay ook in het instrumentarium (Active Info Display)).

Al met al hoop ik dat de Kodiaq op onze lease-lijst komt. Zeker omdat daarvan nog dit jaar een nieuwe versie komt, en ik dan dus kans heb dat ik die kan bestellen eind van dit jaar. Maar dat is dus even afwachten.

Het wordt nog wat langer met de Kodiaq. De marter heeft zijn tandjes in nog wat meer slangetjes gezet. :rolleyes:
Kwamen ze achter toen ze het systeem op druk brachten. En die onderdelen moeten weer ergens vandaan komen, dus……

Bevalt prima, hoor.(y)
Het is een 1.5TSi DSG Business Edition met navigatie-pakket.
Dat betekent een mooi scherm, ook Virtual Display achter het stuur, parkeersensoren, nette bekleding (half stof, half leer) en hill start. En zelfde motor/bak als ik gewend ben.

Wat mis ik dan?
Nou, met dit weer de stoelverwarming!:cool:
En hij heeft geen ACC en lane assist, wat ik vrij verrassend vond. En je merkt toch dat je daar vrij snel aan gewend geraakt bent.
Wat ik niet had verwacht, is dat ik zo zou gaan rijden op het beeld van een (achteruitrij)camera.
De T-Cross had die niet. Deze Kodiaq gelukkig wel.

Wat dit alles ook wel weer duidelijk maakt is het gemak van een leaseauto:
Geen zorgen over dit soort reparaties, vervangend vervoer en aantal kilometers.

Zou dat werken?
Uit mezelf doe ik het niet. Dan moet de werkgever/leasemij er over beginnen. Maar het lijkt mij zonde van het geld.

Zo'n pieper doet helemaal niets, los van kinderen en jongeren het leven zuur maken. Het systeem met schrikplaatjes lijkt wel degelijk te werken.

Ik heb ook een pieper in de Aygo, maar er heeft al een of ander beestje aan de geluidsisolatie liggen knabbelen.

Zou dat werken?
Uit mezelf doe ik het niet.

Misschien een stuk wapeningsstaal op het grind onder de auto leggen.
Die beesten schijnen niet van een instabiele ondergrond te houden..

(..)
Wezels en marters blijken o.a. aangetrokken te zijn door het vismeel of door de visolie die gebruikt wordt in sommige kabels of door het isolatiemateriaal. Elk jaar berokkenen ze honderdduizenden euro’s herstelkosten aan het wagenpark. De wagenbezitters die het hebben meegemaakt, zullen het geweten hebben!

Meestal komt de schade voor in de lente. Tijdens de bronstijd zijn de mannetjes actiever om hun territorium te markeren en te beschermen en reageren ze op de geur van potentiële concurrenten. Ze doorsnuffelen hun territorium op zoek naar voorwerpen of voedsel waar ze aan kunnen knagen of in kunnen bijten. (..)

(..)Traliewerk of netten die over de grond gespreid worden bieden soms een oplossing. Parkeer uw wagen op een “vlottend” net dat geschikt is voor fruitbomen of op een kippengaas. Wezels en marters houden immers niet van instabiele ondergronden. Het nadeel van dit systeem is echter dat u de autobanden hiermee kan beschadigen en dat u het net of de tralie moet verplaatsen indien u uw wagen op een andere plek parkeert. (..)

Kleine update: doordat de kinderfietsen steeds groter worden en ik nu een alternatief heb voor op de trekhaak, is de fietsendrager van het dak.
De vrouw vind het niks, want die herkent de auto niet neer op de parkeerplaats.:ROFLMAO:
Hoewel de Wingbars in combinatie met de T-adapters (Thule-talk ;)) een stuk minder herrie maken, is er nu toch wel meer rust in de auto. Ik was er al aan gewend, maar dit is ook wel lekker.

Zomervakantie zonder fietsen, dus een mooie “cleane” trekker.
pgiYCWP.jpg

Eerste vakantie in het buitenland met de caravan, maar de Tiguan geeft geen krimp op de hellingen.
Wel moet je van de cruisecontrol af, want dan schakelt de DSG door naar 7 en dan zakken de toeren onder de 2000. Liever terug naar 6 zodat de motor iets meer toeren maakt.

Er verschijnen wel steeds meer kleine deukjes aan de bijrijders zijde van de auto. Zowel in voorportier als in voorspatbord.:mad:
Allemaal parkeerdeukjes van mensen die weinig op hebben met de bezittingen van anderen. Waarschijnlijk door mijn manier van parkeren beperkt het zich (voor nu) tot die ene kant. Opvallend zijn de deukjes in het voorspatbord, maar dat komt door de hoogte van de auto, denk ik.

Zonder fietsenrek laatst ook 200+ aangetikt op de Autobahn. Zo van “moet je een keer geprobeerd hebben”.
Tot 175 gaat heel soepel. Daarna duurt het heeeeel lang voordat je tot 200 komt, dus dat lukt je nauwelijks in het huidige Duitse verkeer. Wel blijft de auto superstabiel op deze snelheden.
Zoals gezegd: leuk om een keer te proberen, maar “cruisen” met zo’n 150-160 rijdt veel relaxter.

Kreeg van de week de indicatie in het scherm dat er over 2500 km service nodig is.
Na de vakantie rit is daar nu nog 1200 km van over.
Dus.......afspraak maken.

Dacht dat ik mooi op tijd was.......:oops:
Helaas kan dat bij mijn vaste garage pas vanaf 26 september! En dat is nog een vroege. De andere locaties kunnen pas in oktober.o_O
Daarmee ga ik dus altijd over die indicator-grens heen. En dan rijd ik nog niet eens zo veel als vroeger. Maar er zitten onder andere minstens twee zakelijke ritten naar Duitsland in, dus dat is al die 1200km.
En er is mij ooit te kennen gegeven dat als je over de kilometergrens van de indicator heen gaat, dat dan je mobiele service niet meer geldig is. Dus als je dan langs de weg komt te staan.......
Nou ja, de soep zal niet zo heet gegeten worden, lijkt me, zeker met een lease-auto. Maar ik vind het wel bizar lang wachten.

Hahaha, ik hoor dezelfde onzin van Pouw in Zwolle. September als je geluk hebt en daarna met wat meer werkjes wordt het al oktober. Kansloos... Niks te regelen via de leasemaatschappij?

Gelijk de winterbanden wissel doen :ROFLMAO:

Bijna overal hetzelfde trouwens, meestal maak ik bij onderhoud al een afspraak voor de volgende interval, zit je altijd goed.
Heb ook een hekel aan overschrijding. Daarnaast vervalt inderdaad garantie etc etc…

Je kan het proberen bij Kok in Zwolle. Officieel VAG servicepunt.

Terug
Bovenaan