Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

@Speedtouch.. Dat is onmogelijk, want die van mij staat zonder wielen, stoelen, uitlaat, benzinetank, accu en voorkant.. 40 cm van de grond af in de garage :)

@ Richard.. Ik zou die tegelvloer er wel uitslopen als je die optie hebt, je vloer komt anders ook ineens een stukje hoger en je kan misschien de extra kamer dan ook aansluiten op de vloerverwarming.

Dat de vloer hoger wordt ben ik me van bewust, dat zal niet voor veel problemen zorgen. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om de tegelvloer eruit te breken, die licht er strak in en wat win ik er mee?
Ja de vloer wordt minder hoog, maar ik heb er een hoop werk van, moet de beton vloer sowieso weer egaliseren daarna en dan nog hopen dat ik nergens per ongeluk de vloerverwarming raak.

De vloer die er nu ligt is strak, d.w.z. geen hoogteverschil tussen de tegels. Alleen de voeg is wat lager, dat maakt voor laminaat niet uit. Voor PVC zal het geheel geëgaliseerd moeten worden, maar dat moet bij een betonnen vloer ook altijd.

Ik zou persoonlijk nooit laminaat op de benedenverdieping leggen, mijn schoonvader heeft het ook en als B er loopt dat hoor je elke stap 'klak, klak, klak' als ze hakken aan heeft. Ook als er een glas drinken over gaat is het snel opruimen voordat het laminaat beschadigd raakt en idd het nadeel van vloerverwarming. het kan wel, maar ideaal is het zeker niet.

Dat is ontzettend afhankelijk van de ondervloer die je gebruikt. Toen ik mijn huidige vloer uitzocht heeft een vloerenboer mij het verschil eens laten horen tussen verschillende ondervloeren, heel simpel door een golfbal op het laminaat te laten vallen. Dat maakt ontzettend veel verschil!

Hetzelfde geld voor de vocht bestendigheid. Budget-laminaat van de bouwmarkt zal vlot opbollen bij een waterprobleempje. Mijn vloer is van iets betere kwaliteit, afgelopen zomer een keer een flinke hoosbui gehad waarbij ik flink wat water binnen had gekregen doordat een raam nog in de kantelstand stond. Er heeft een paar uur lang een plas water van 3 m2 op gestaan voordat ik thuis was, opgedweild en je ziet er niets van.

Dus nee, misschien ben ik eigenwijs. Voorkeur gaat nog steeds naar laminaat, maar alleen als het efficiency verlies i.c.m. de vloerverwarming te overzien is.

@ Jimmy, ik zag de foto's voorbij komen op FB en zag er goed uit. Dat is, zeker voor dat geld, lekker hobby'en inderdaad (tu)

@Richard,

Als het hoogteverschil acceptabel is dan kan je het laten liggen. I weet niet hoe je met deuren enzo zit.
Bij mij zou het eruit gaan als we verhuizen maar dat komt omdat we een houten vloer willen.. Dat met een ondervloer ben je zo 2cm hoger.

ja lekker bezig zo.. :)

@Fer: dat had ik inderdaad moeten zeggen. Werd niet bij aankomst en registratie gemeld, maar pas bij het instappen!
Leerpuntje voor de volgende keer :)
Met het rijden, een rondje van 15 minuten ofzo, wel aardig gas kunnen geven. 150 gehaald op een smal en klein weggetje :D Dat ding is toch wel serieus vlot. Maar ik zou het geld er niet aan uitgeven, omdat ie echt onwijs onpraktisch is en zoals ik zei, een RS3 net zoveel plezier kan geven.

Laminaat: heb ik nu en in m'n vorige huis ook op de benedenverdieping. Wel wat duurder spul dan boven, dat wel. En een lichte marmervloer als ondervloer, perfect glad.
Boven ook een hele plas water op gehad voor een paar uur, maar geen schade. Viel me erg mee.

@Richard: ik ben wel benieuwd naar dat huis! Nog nergens iets van langs zien komen toch?

Corsa-20SEH zei:
@Speedtouch.. Dat is onmogelijk, want die van mij staat zonder wielen, stoelen, uitlaat, benzinetank, accu en voorkant.. 40 cm van de grond af in de garage :)

Dan zal er wellicht nog zo een in de buurt zich bevinden of die er verschrikkelijk op lijkt. Die was in ieder geval compleet!;)

Avond.

Effe vlug bijlezen. Drukke periode prive en op het werk dus weinig forumtijd.

@ barri: ziet er goed uit! Dochewanden / deuren hebben toch een standaard maat?
Weet er helaas alles van. Had ook een kant en klare achterdeur besteld en dd deursponning bleek afwijkend ook net wat breder dan standaard. Maar behulpzame buurman heeft deur breder gemaakt!

@ richard: had je al iets gedeeld rondom het huis? Of heb ik dat gemist?

Laminaat beneden heb ik in alle huizen gehad en kan uitstekend. Goede ondervloer en laminaat met extra isolatielaag en je hebt nergens last van.
En vocht kan goed laminaat wel prima tegen!

Wij hebben twee jaar geleden vloer helemaal vervangen door een van duurste soorten van bouwmarkt. Prachtig vloertje allen wat ik wel merk is dat de toplaag vrij gevoelig is voor beschadigingen. Als je iets laat vallen spat er snel stukje uit. Hadden onze vorige vloeren (ook de duurderen van de bouwmarkt) niet. Wij doen bewust geen hele dure vloeren want ik vind af en toe iets nieuws wel leuk..;)

Weet er helaas alles van. Had ook een kant en klare achterdeur besteld en dd deursponning bleek afwijkend ook net wat breder dan standaard. Maar behulpzame buurman heeft deur breder gemaakt!
Dank!
Het was lastig om een schuifdeur te vinden zonder zijwand, en deze heb je in meerdere breedtes. Deze zou tot 127cm breed moeten passen dacht ik, maar 120cm haalt ie al niet. Beetje gek. Maarja, nu maar opvullen met een kunststof strip ofzo.

Heb ook in hele huis laminaat laten leggen destijds. ( behalve in badkamer, toilet en bijkeuken/berging ).
Destijds gekozen voor een redelijk duur laminaat en moet zeggen dat het er nog steeds prima uitziet.
Had zonder zaagverlies een 120m2 nodig en dat werd al met al nog een vrij kostbare aangelegenheid inclusief de ondervloer, plinten en leggen etc. kwam het nu al uit op dik 4 mille. Voor mij destijds ook reden geweest om niet voor nog veel duurder hardhout te gaan.
Heb helemaal niets met tegels of een gietvloer of iets in die richting, favoriet is echt wel hout of laminaat, geeft gewoon veel meer sfeer.
In geval van Richard wel van belang heel goed uit te zoeken hoe het zit met de vloerverwarming, anders heb je straks wellicht te weinig capaciteit om je huis warm te krijgen.

Barri zei:
Dank!
Het was lastig om een schuifdeur te vinden zonder zijwand, en deze heb je in meerdere breedtes. Deze zou tot 127cm breed moeten passen dacht ik, maar 120cm haalt ie al niet. Beetje gek. Maarja, nu maar opvullen met een kunststof strip ofzo.

Waarom niet weer gewoon voor een complete cabine gegaan?
Nu wordt alles aan de kant van het bad toch alsnog nat steeds?

Dat is weer lastig met het muurtje langs het bad. En daarnaast hoeft een volledig gesloten cabine niet zo van mij. Valt overigens mee hoe nat het bij het bad wordt. Heb wel zondagochtend gedouchet zonder die deur, toen kon ik de badkamer wel even dweilen!

Barri zei:
Dat is weer lastig met het muurtje langs het bad. En daarnaast hoeft een volledig gesloten cabine niet zo van mij. Valt overigens mee hoe nat het bij het bad wordt. Heb wel zondagochtend gedouchet zonder die deur, toen kon ik de badkamer wel even dweilen!

Ik begon erover omdat ik namelijk zo goed als dezelfde opstelling heb. ;)

45567743_10213514957217151_2786355317405908992_n.jpg

Met het rijden, een rondje van 15 minuten ofzo, wel aardig gas kunnen geven. 150 gehaald op een smal en klein weggetje big smile smiley Dat ding is toch wel serieus vlot. Maar ik zou het geld er niet aan uitgeven, omdat ie echt onwijs onpraktisch is en zoals ik zei, een RS3 net zoveel plezier kan geven.

Ik ben er (helaas) niet voor in de markt, maar een hothatch of een Cayman is toch eigenlijk geen vergelijk? Ik zou, als het een auto voor erbij was, juist voor een Cayman gaan en niet voor een hothatch. Ik vind een RS3 of **** R meer iets voor een hele vlotte daily waar je niet al te veel kilometers maakt.

@Richard,

Als het hoogteverschil acceptabel is dan kan je het laten liggen. I weet niet hoe je met deuren enzo zit.
Bij mij zou het eruit gaan als we verhuizen maar dat komt omdat we een houten vloer willen.. Dat met een ondervloer ben je zo 2cm hoger.

Klopt, maar van een deur kan veelal nog wel wat afgehaald worden aan de onderkant.

@Richard: ik ben wel benieuwd naar dat huis! Nog nergens iets van langs zien komen toch?
@ richard: had je al iets gedeeld rondom het huis? Of heb ik dat gemist?

Nee, nog niet. Ik had gehoopt dat er op Funda nog wat deftigere foto's zouden komen, de foto's die er op stonden/staan zijn gemaakt met een aardappel :D
Toen we het huis gingen bezichtigen hadden we ook niet het idee dat dit dé woning zou worden, maar ik zal even een paar foto's delen via FB (tu)

In geval van Richard wel van belang heel goed uit te zoeken hoe het zit met de vloerverwarming, anders heb je straks wellicht te weinig capaciteit om je huis warm te krijgen.

Precies, maar dat kan ik dus lastig online vinden. Iedereen zegt dat je capaciteit verliest en dat is ook meer dan logisch, maar moet ik dan alleen iets meer stoken of ga ik het überhaupt niet warm krijgen?

Had zonder zaagverlies een 120m2 nodig en dat werd al met al nog een vrij kostbare aangelegenheid inclusief de ondervloer, plinten en leggen etc. kwam het nu al uit op dik 4 mille. Voor mij destijds ook reden geweest om niet voor nog veel duurder hardhout te gaan.

Wij zijn voor alleen beneden ook al een goede 100 m2 nodig, zonder zaagverlies. Dan boven nog. Eigenlijk wil ik beneden gewoon een vloer die we super mooi vinden en wil ik daar (in alle redelijkheid) niet teveel op de prijs letten, maar als uiteindelijk blijkt dat de vloerverwarming het toch niet trekt dan is dat helemaal een dure grap natuurlijk. Misschien toch voor de zekerheid maar voor PVC gaan? Lastig, lastig, lastig.

Welkom in het klusforum :}

Met zo veel handige doe-het-zelfers val ik wel uit de toon. Ik vind een beetje klussen best fijn, maar ben niet iemand die hele huisverbouwingen zelf gaat uitvoeren. Ik ben dan weer liever buiten bezig, maar nu de tuin 't meest klaar is ligt er daar ook minder werk.

Valt me trouwens op dat je tegenwoordig veel minder verblind wordt door tegenliggers. Daar is de komst van de led-koplampen wel een hele vooruitgang in geweest, waardoor de aftermarket xenon-setjes snel verdwijnen uit het straatbeeld. Zag van de week de nieuwe Fiesta nog rijden, wat is die dagrijverlichting daar mislukt zeg!!

Hoe zou het Ingo vergaan met de verkoop van zijn auto en de zoektocht naar wat anders?

speedtouch zei:
Corsa-20SEH zei:

Dan zal er wellicht nog zo een in de buurt zich bevinden of die er verschrikkelijk op lijkt. Die was in ieder geval compleet!;)

Er rijden er in de omgeving (15km) 8 stuks waarvan ik weet.

Total Loss zei:
Barri zei:

Ik begon erover omdat ik namelijk zo goed als dezelfde opstelling heb. ;)

45567743_10213514957217151_2786355317405908992_n.jpg
Het was bij ons de vraag of 90*120 zou passen. Met wat hakken past de bak precies maar een cabine zal net niet passen denk ik.

Valt me trouwens op dat je tegenwoordig veel minder verblind wordt door tegenliggers. Daar is de komst van de led-koplampen wel een hele vooruitgang in geweest, waardoor de aftermarket xenon-setjes snel verdwijnen uit het straatbeeld.

Vind je? Ik vind juist auto's met af fabriek led erg verblindend. Vaak zijn het Volvo en bmws. En ook de facelift 508 van de vorige generatie is een complete kerstboom. Bij ** en opel juist weer niet.

rjthefrisian zei:
Valt me trouwens op dat je tegenwoordig veel minder verblind wordt door tegenliggers. Daar is de komst van de led-koplampen wel een hele vooruitgang in geweest, waardoor de aftermarket xenon-setjes snel verdwijnen uit het straatbeeld.

Vind je? Ik vind juist auto's met af fabriek led erg verblindend. Vaak zijn het Volvo en bmws. En ook de facelift 508 van de vorige generatie is een complete kerstboom. Bij ** en opel juist weer niet.
Gisteren een XC90 achter me, met matrix led denk ik. Die verblindt dus elke paar seconden heel kort. En de reflectie op de zijkant van tegenliggers (dat zie ik dan in m'n spiegel) is echt heel irritant.

Ah dat zou dan inderdaad lastig worden.
Kon zo op de foto's niet zien dat je ook een veel bredere douchebak geplaatst had tegen het bad aan. Bij mij is er wat ruimte over en past cabine gewoon op de douchebak ( 90 x 90 )

Midje!

Okay, zou wellicht kunnen zijn dat enkele modellen het juist heel erg hebben. Is me nu bij meerdere mercedessen en Opels opgevallen dat het eigenlijk goed werkte. Van BMW's heb ik ook nog geen negatieve ervaring.

@ Berry: Gefeliciteerd
@ Peter: Mooie bak man, geweldige combi tussen kleur en velgen.

Ik krijg het momenteel minder mee, maar in Duitsland klagen collega's over het moeilijk verkrijgen van diesel. Schijnt dat meerdere pompen gewoon "droog" staan. Gelukkig schijnt de zon :}

Dank heren! (tu)

@Ruud: huh, geen diesel verkrijgbaar? Ben wel benieuwd naar de reden. Niks van gehoord hier.

B-Real zei:
Is toch geen ramp, dieselauto's ouder dan bouwjaar 2015 (!) mogen straks Keulen en Bonn al niet meer in. Iedereen dus aan de benzine :)

Nieuwsbericht

ik vermoed dat het artikel niet helemaal volledig is. Ten eerste al omdat er t/m september 2015 waarbij de meeste auto's zijn verkocht ook euro 5 diesels nog verkocht mochten worden die het zelfde uitstoten als in 2014, 2013, etc.

Ze gingen toch in duitsland voor euro 6 auto's een blauwe sticker maken? Ach het zal wel niet zo'n vaart lopen. Als occasion zou ik nu nog gerust een euro 5 diesel durven kopen als je veel km maakt, die schijnen in duitsland door de diesel klopjacht op 'oude diesels' ook heel aantrekkelijk te zijn om aan te schaffen. Wel wetende dat de restwaarde ook weinig zal zijn na een paar jaar, maar dan zal er ook wel de nodige kilometers op staan

Mogguh!

2015 ...belachelijk..onze C3 diesel van 2011 is volgens mij zo schoon als wat..niks dieselwalmen of stank.

Laat ze de echt oude vervuilende diesels een aanpakken. Als ik soms zie wat voor roetpluimen er uit oude **'s , Audi's, BMW's en Mercedessen met tonnen op de teller en zonder roetfilters en dergelijke komen..

Inderdaad, alles wat euro 5 is, is relatief schoon en kun je ook alleen maar halen met roetfilters etc. Elke auto na 2009 voldoet hier aan. Als je daar nu de grens trekt is het best begrijpelijk. Maar er zijn altijd steden die willen laten zien hoe streng ze wel niet zijn en hoe groen ze wel niet bezig zijn.

Dat terwijl in duitsland de zeer vervuilende bruinkoolcentrales nog worden gebruik, 43 stuks maar liefst(!) (niet te verwarren met reguliere veel schonere steenkolencentrales zoals wij in NL nog een paar van kennen)

maar de auto's en diesel in het specifiek daar is nu echt een klopjacht op, het gaat echt nergens over en staat niet in verhouding

Ik ben heel benieuwd wat voor problemen dit nog meer gaat zorgen:

- Zoals de waarde van tweedehands diesels in die regio's of wellicht heel Duitsland (er zullen vast nog meer steden volgen)
- Gaan consumenten, welke recent een diesel aangeschaft hebben, gecompenseerd worden?
- Hoe gaan de autofabrikanten er op reageren, de Duitse merken zijn niet bepaald kleine jongens in dat land natuurlijk.
- Wat doet dit eventueel met de werkgelegenheid daar?
- Als dit voor minder verkeer zorgt in de binnensteden, betekend dit dan ook minder winkelend publiek? Wat doet dat dan met de middenstand?
- Uiteindelijk is het volgens mij echt alleen maar de binnenstad waar je niet meer in mag (m.u.v. de bewoners van die binnenstad), dus het zal met de nadelen nog wel meevallen maar levert dit dan echt zoveel voordelen op?
- Etc etc

Ik vind het, zonder mij er nou echt heel erg in te verdiepen, vooral symboolpolitiek en kan me niet voorstellen dat dit nou echt heel veel zoden aan de dijk zet voor de luchtkwaliteit.

De BMW heeft weer een vol jaar APK... Niets op aan te merken, ik uitstekende conditie :) met enkel APK en een beurtje ieder jaar. :) Ik heb zelfs nog nooit een lampje gewisseld bij deze 1 serie. :)

@Diesel. Ik vrees wel dat dit door gaat zetten, bij ons op kantoor zijn er ook nog maar 2 met een diesel, beiden wonen in België.

t005jguu504.jpg

Zo de diffusor is uit 2 delen, pas gemaakt en weer als 1 deel gemonteerd onder de auto :)
Nu alleen nog de zaaglijn, opvullen met zwarte gelcoat, terugschuren en polijsten.. Dan is het echt weer 1 geheel.
Alle overige gelcoat beschadigingen heb ik ook al gevuld met gelcoat die moeten worden teruggeschuurd en gepolijst.
Dat is een werkje voor een vrije dag, niet voor de avond uren.

Ziet er goed uit Jimmy! Heel gaaf!

@Diesel: het is vooral sentiment. De klap was eind vorig jaar, het stabiliseert nu wel. Maar het aandeel diesel bij nieuwe inzet neemt wel hard af. Toch, als je veel op de snelweg zit blijft diesel de zuinigste optie. Alleen zijn ze in aanschaf knetterduur, terwijl je dat niet terugziet tweedehands. Maar juist dat stabiliseert de prijzen; het aanbod diesel tweedehands neemt de komende jaren af en dat is juist weer gunstig voor de prijzen. Ik verwacht dus niet dat diesel er helemaal uit gaat. Wat er volgens mij wel wijzigt is de standaard 'een leaseauto is een diesel tenzij...', dat wordt: 'een leaseauto is een benzine tenzij...'.

Erg gaaf Jimmy, staat ontzettend goed (tu)
Jou is het vooral om de looks te doen natuurlijk, maar doet het qua aerodynamica nou ook nog echt iets op een auto als deze?

Wat vind je trouwens van het chroom? Ik ben er niet zo fan van vrees ik, elk krasje/deukje zie je er ontzettend goed op. Volgens mij zou British Racing Green (nee, geen foto van Peter), ontzettend goed matchen met het gele (tu)

Wat er volgens mij wel wijzigt is de standaard 'een leaseauto is een diesel tenzij...', dat wordt: 'een leaseauto is een benzine tenzij...'.

Is dat zo? De afgelopen jaren heb ik volgens mij geen collega's gehad die een diesel lease auto hadden en al helemaal niet verplicht. Alhoewel het in de regels vaak wel stond dat er vanaf circa 35.000km p/j werd gekeken of diesel wellicht niet een betere optie stond.
Oud collega reed ik "vrolijk" bijna 50.000km in een GTI bijvoorbeeld en ik deed/doe ook iets van 40.000km per jaar in een benzine auto.

Is overigens soms wel vermoeiend hoor. Donderdag getankt, om op vrijdag woon-werk retour te kunnen doen. Zaterdag getankt om retour verjaardag in het midden van het land te kunnen doen, zonder te tanken. Zondag getankt om de komende drie dagen woon-werk retour te kunnen doen en niet vanavond te hoeven tanken. Met een diesel had ik dat met minstens één tankbeurt minder kunnen doen.
Maar aangezien diesels zoveel duurder zijn rijd ik liever benzine, neem ik die extra tankbeurten wel voor lief.

Mijn vaste tankstation heeft afgelopen zomer een ongelukje gehad. Automobilist had een complete pompinstallatie eruit gereden, daar zit nu een nieuwe installatie in met daarbij een vulpistool die je net als in Duitsland vast kunt zetten. Dus komende winter geen koude handjes bij het tanken :}

B-Real zei:
Erg gaaf Jimmy, staat ontzettend goed (tu)
Jou is het vooral om de looks te doen natuurlijk, maar doet het qua aerodynamica nou ook nog echt iets op een auto als deze?

Wat vind je trouwens van het chroom? Ik ben er niet zo fan van vrees ik, elk krasje/deukje zie je er ontzettend goed op. Volgens mij zou British Racing Green (nee, geen foto van Peter), ontzettend goed matchen met het gele (tu)

Aerodynamica is bij een 7 heel slecht :) echt heel slecht, maar voor mijn doeleinden maakt dat niet uit. Mocht dat wel zijn, dan is zo een diffusor juist er goed omdat de bodem nu bijna helemaal dicht is, dus wervelingen van wind die eronder doorslaan, die gaan nu soepeler. (althans, dat zou moeten). Maar bij recreatief gebruik zal je dit niet merken hoor :)

Ik vind het RVS spuug lelijk.. Daarom wordt hij zodra alles is gedaan gewrapt in een andere kleur.. helemaal :)

Is dat zo? De afgelopen jaren heb ik volgens mij geen collega's gehad die een diesel lease auto hadden en al helemaal niet verplicht. Alhoewel het in de regels vaak wel stond dat er vanaf circa 35.000km p/j werd gekeken of diesel wellicht niet een betere optie stond.
Oud collega reed ik "vrolijk" bijna 50.000km in een GTI bijvoorbeeld en ik deed/doe ook iets van 40.000km per jaar in een benzine auto.

Is overigens soms wel vermoeiend hoor. Donderdag getankt, om op vrijdag woon-werk retour te kunnen doen. Zaterdag getankt om retour verjaardag in het midden van het land te kunnen doen, zonder te tanken. Zondag getankt om de komende drie dagen woon-werk retour te kunnen doen en niet vanavond te hoeven tanken. Met een diesel had ik dat met minstens één tankbeurt minder kunnen doen.
Maar aangezien diesels zoveel duurder zijn rijd ik liever benzine, neem ik die extra tankbeurten wel voor lief.

Mijn vaste tankstation heeft afgelopen zomer een ongelukje gehad. Automobilist had een complete pompinstallatie eruit gereden, daar zit nu een nieuwe installatie in met daarbij een vulpistool die je net als in Duitsland vast kunt zetten. Dus komende winter geen koude handjes bij het tanken

Das vaak tanken..mijn vast Tango bleek vandeweek opeens ook ontmanteld..;) Snap wel waarom..hij werd steeds duurder en steeds meer concurrentie.

Vant weekend weer een even de administratie bijgewerkt en wat financiële aanpassingen gedaan. Schrok me weer even de pleuris wat wij per maand aan onze auto's kwijt zijn. Bijna 750 euro aan brandstof, verzekering (beide all risk) en wegenbelasting per maand. Ik elke dag 86 km en mijn vrouw ook drie keer in de week dikke 50 km.

Weer een reden om tzt te verhuizen..mijn vrouw werkt haast voor de auto's...

Oeis Rob, Dat is inderdaad wel erg veel zeg.. daar zit ik gelukkig ruim onder.

3 auto's wegenbelasting: 77,- totaal
3 auto's verzekering WA+: 70,- totaal :}

met de Aygo en BMW tanken wel gemiddeld iets meer dan 1x per maand per auto. ik ga even uit van 200,- waarvan in totaal 35,- wordt vergoedt uit de reiskosten van Kim. De 7 rijdt niet zoveel, zeker nu niet :).. Maar voor de lol 25,- per maand aan. Dat komt niet eens in de buurt van jouw kosten. Afschrijving natuurlijk niet meegenomen.

@ Jimmy, ik weet wat een diffuser doet maar zelfs voor een prof. coureur haalt het dus in de basis weinig uit op zo'n auto. Bij straatgebruik al helemaal niet, maakt niet uit het staat wel tof (tu)

@ Rob, dat is serieus geld. Daar komt onderhoud en afschrijving dus nog bij?
Wij zitten samen nog niet op de helft van dat gok ik. Bijtelling Astra plus de vaste lasten van een Citroën C1, die niet zo hoog zijn natuurlijk.

Als je veel kilometers maakt dan zijn de kosten ook hoog helaas.

Gisteren zijn we met op familiebezoek geweest bij mijn schoonzus en vriend. Die wonen in de binnenring van amsterdam. Maar dus wel met de Up!. Scheelt zo weer een halve laguna tank. Die rijd sinds de Up sowieso stuk minder en daardoor lekker goedkoop. Ik tank soms maar 1x per maand met de laguna (!) als er geen gekke dingen zijn.

Laguna kost zo'n 200 euro per maand aan belasting, onderhoud, verzekering en brandstof (8.000 km p/j) en de Up alleen bijtelling van 130 euro. (25.000 p/j). Heel goed te doen dus op dit moment met 330 euro per maand voor 2 auto's met in totaal 33.000 km.

Alhoewel het in de regels vaak wel stond dat er vanaf circa 35.000km p/j werd gekeken of diesel wellicht niet een betere optie stond.
Dat dus. Veel bedrijven houden daar helaas nog stug aan. Zo'n GTI lijkt gek, maar is onderaan de streep waarschijnlijk goedkoper dan een 2.0 TDI.

@Joost: ik had hier ook even de hoop dat er een lease-up! bij zou komen voor M, maar dat betwijfel ik nu. Wel jammer, had de Focus ook wel ietsjes gescheeld :)

Kosten: best confronterend als je het in beeld brengt ja. Verzekering: €30+€35, hsb: €20+€46, brandstof: €210+€60. Bij elkaar voor deze componenten dus €400. Komt nog bij: afschrijving, pechhulp, onderhoud/reparatie. En nog twee of drie tientjes voor de Kever :D
De Focus rijdt 24.000km per jaar, de Alto zo'n 7.000km en de Kever maximaal 1.000km.

Het is natuurlijk wel raar dat je met een kleine A segment auto (hoe goed die ook mag zijn) met zn drieën naar amsterdam gaat terwijl er een grotere snellere laguna ook voor de deur staat. Maar ik moet zeggen dat de up het gewoon heel goed doet. Fijne stoelen, best stil, rijd erg stabiel. Het is alleen echt de 60PK wat echt dramatisch is. Zeker als je de de 130 wil rijden en het verkeer rijd niet zo constant, dan is het echt gewoon terugschakelen en plankgas.

met parkeren was het ook prettig gisteren in de binnenstad van amsterdam, piepte hem er zo ergens tussen :}

Dat dus. Veel bedrijven houden daar helaas nog stug aan. Zo'n GTI lijkt gek, maar is onderaan de streep waarschijnlijk goedkoper dan een 2.0 TDI.

met de restwaarde van diesels tegenwoordig zou dat haast nog zo zijn inderdaad. Hoe doen jullie dat trouwens met de restwaarde van diesels nu de markt zo grillig en onzeker is? Of heeft de export nog een vrij stabiele prijs in de toekomst na verwachting? Zeker met contracten van 4 of 5 jaar zou ik mijn vingers niet willen branden aan de restwaarde. En als je er met een auto wat naast zit is niet erg. Maar met enorme aantallen die jullie doen is het enorm goed proberen in te schatten anders kost het veel geld.

Het is natuurlijk wel raar dat je met een kleine A segment auto (hoe goed die ook mag zijn) met zn drieën naar amsterdam gaat terwijl er een grotere snellere laguna ook voor de deur staat. Maar ik moet zeggen dat de up het gewoon heel goed doet. Fijne stoelen, best stil, rijd erg stabiel. Het is alleen echt de 60PK wat echt dramatisch is. Zeker als je de de 130 wil rijden en het verkeer rijd niet zo constant, dan is het echt gewoon terugschakelen en plankgas.

met parkeren was het ook prettig gisteren in de binnenstad van amsterdam, piepte hem er zo ergens tussen

Wij doen de lange ritten ook gewoon in de C3. Hond, kind en kinderwagen en alles past er prima in. Scheelt toch..1:20 of 1:13....
En de C3 rijdt super volwassen en gaat zelf vol bepakt nog als een speer. Ben elke keer weer onder het indruk van het dieseltje..echt supervlot...

@ Rob, dat is serieus geld. Daar komt onderhoud en afschrijving dus nog bij?
Wij zitten samen nog niet op de helft van dat gok ik. Bijtelling Astra plus de vaste lasten van een Citroën C1, die niet zo hoog zijn natuurlijk.

Daarom willen we ooit eens verhuizen naar of de werklocatie van mij of van mijn vrouw. Kunnen we vrijgekomen middelen weer inzetten voor onze woonlasten..;)

Daarom willen we ooit eens verhuizen naar of de werklocatie van mij of van mijn vrouw. Kunnen we vrijgekomen middelen weer inzetten voor onze woonlasten..

of andere leuke dingen in het leven!

Ik heb namelijk wéér een collega minder, naast de eigenaar van ons bedrijf waar ik nauw contact mee had die 2 maand geleden de 50 niet heeft mogen halen, en andere collega vorig jaar die plots kwam te overlijden kreeg ik vanmorgen te horen dat weer een collega is overleden bij een ongeval gisteren. Jonge vent, mijn leeftijd, nieuwe huis net klaar, laat vrouw en 2 kinderen na. Vrijdag nog een biertje mee gedronken, altijd vrolijk en vol van energie, van de week had ik nog een afspraak staan bij hem maar helaas. Nu loop je langs een bureau met foto's van de kinderen van hem er nog op, wetende dat hij nooit terug zal keren. Vreselijk nieuws elke keer hier op het werk en het houd maar niet op.

daardoor denk ik ook steeds vaker; geniet van het leven. Denk niet alleen aan de toekomst maar ook aan nu (tu)

Pff heftig. Sterkte Joost, en gecondoleerd. Uiteraard ook voor de nabestaanden, want voor jou als collega is het heftig, maar voor de direct nabestaanden gewoon niet voor te stellen.

@ Joost en Rob, waarom dan toch nog een grote station op de oprit als voor de grote/lange ritten toch al de kleinere/zuinigere auto wordt gepakt?
De kleinere/zuinigere auto kan ook prima korte ritten doen, waarom dan niet twee kleinere auto's?

@ Joost, zo hoort het niet te gaan op die leeftijd :(
Gecondoleerd en sterkte (tu)

Nouja, ik bedoelde meer te zeggen dat er niets werd gedaan met die regel. De persoon die ging over de leasebudgetten en contracten vulde de gewenste auto gewoon in op het formulier (o.b.v. offerte van de dealer) en liet de tussenpersoon de gunstigste leasemaatschappij opzoeken.

Heftig Joost. Gecondoleerd..akelig zulke ongelukken.

@ Joost en Rob, waarom dan toch nog een grote station op de oprit als voor de grote/lange ritten toch al de kleinere/zuinigere auto wordt gepakt?
De kleinere/zuinigere auto kan ook prima korte ritten doen, waarom dan niet twee kleinere auto's?

Je hebt wel een punt hoor. We pakken nu vaker de C3 omdat het een dieseltje is. Vooral bv naar schoonfamilie in drenthe of andere bezoekjes aan vrienden oid. Maar voor vakanties en echt verder het land in pakken we vaak wel de astra. Veiliger, rijdt veel stiller en comfortabeler en biedt lekker veel ruimte.
En wat kleiner zou flink de lasten drukken maar stiekem wil ik en mijn vrouw de astra niet kwijt..;)

Terug
Bovenaan