Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Een vakantieauto voor drie weken kost ook al snel €1200 hoor. Vergis je daar niet in. Zeker in het hoogseizoen als iedereen die grote SUV/stationwagon met trekhaak wil hebben.

Tesla: hoe komen die kinderen daar bij? Wat hangt er om dat merk van de nieuwe Kadett wat die aantrekkingskracht heeft?

Ja ik weet ook niet waar het mis is gegaan. Toch bij de hockey denk ik, want als je geen Tesla hebt, hoor je er niet bij lijkt het wel als ik daar op de parkeerplaats sta :ROFLMAO:. een groene Porsche is wel een goede droom auto!

Lekker bezig Gerwin! Ik had een 1e gesprek deze middag, maar die is verplaatst naar morgenochtend ivm. een stroomstoring. toch wel spannend maar komt vast goed!

Tesla: hoe komen die kinderen daar bij? Wat hangt er om dat merk van de nieuwe Kadett wat die aantrekkingskracht heeft?

Youtube, tiktok, alles staat vol met die vloggers met hun tesla's.... Hockey hebben we hier niet in het dorp en Tesla's ook maar erg weinig..:)

Hier rijden we nog echte auto's op die enkele leasebakken die naar het westen of midden van het land karren na..:)

Jahoor...meer dan genoeg. Je weet wel waar jullie stroom en/of de productie ervan voor een groot deel vandaan kwam... :)

Jij hebt er toch ook een poster van boven je bed... :) :)

Een Tesla is qua specs top, maar ik snap de aantrekkingskracht niet. Maar het wordt wel mijn volgende auto denk ik zo.

Het rijdt fantastisch, het dashboard minimalistisch.... En vele willen een stille auto, die zijdezacht accelereert zonder (bonkige) schakelmomenten en dat doet'ie! Daarnaast een brandstofverbruik van 6 a 7 cent per kilometer. Iets heel anders dan de Chryslers!

Zakelijk en elektrisch kan je er eigenlijk niet omheen.

Maar privé komen er toch vaak andere aspecten bij kijken.

Laatst bewerkt:
Ik kan op eigen oprit 3 auto's kwijt, laadpaal komt binnenkort en geen caravan of andere karretjes.... Mooi blijft een subjectief begrip (Chryslers waren ook niet de mooiste auto's) en als techneut vind ik Tesla wel technisch het beste...

Dat laatste is zeker een punt. Gezien de betrouwbaarheid van onze overheid, ook inzake mrb, is het voor mij de vraag of elektrisch rijden betaalbaar blijft. Met mrb erbij en weinig reiskostenvergoeding is een auto van 1600 kilo gewoon kostbaar. Misschien dat we dan ipv twee auto’s (Twingo en Ampera-e) naar één hybride oid moeten overstappen. Zolang we tenminste zelf in de omgeving Lelystad/Zwolle werken… als ik iets op fietsafstand zou kunnen vinden overweeg ik een e-up of ietsdergelijks. Dat kan dan wel weer.

Wegenbelasting obv "benzine" rond de € 110 per maand in 2030, aankomend jaar € 30 per maand.... de 2 Chryslers waren gezamenlijk aanmerkelijk duurder per maand! En wat als de tijdelijke accijnsverlaging van de benzine er weer bij komt? De toekomst blijft toch allemaal wazige in de kristallen bol....

De mrb op elektrische auto’s gaat aardig omhoog, maar ik kan me lastig voorstellen dat de kosten voor benzine auto’s op het huidige niveau blijven. Ik verwacht toch een stevige accijns stijging, deels om mensen toch in een EV te krijgen.

accijns stijging jaagt mensen alleen maar naar het buitenland, wat met sigaretten in meer of mindere mate nu ook gebeurd

Ik vind een tesla alleen helemaal niks. Het rijd goed (meeste EV's wel overigens) en het is goedkoop. Maar ik voel en zie de bezuinigingen er aan af. Minimalistisch en goedkoop is een dun lijntje en de tesla model 3 (voor de grote facelift) vind ik absoluut aan de verkeerde kant zitten. Ik vind het helemaal niks. de facelift schijnt wel stukken beter te zijn, maar heb daar zelf geen ervaring mee. De model Y is gelijk aan de oude model 3 en zou dus bij mij echt nooit op de shortlist te komen, temeer omdat de concurrentie groot is.

Maar van de grandland word ik nu ook niet echt warm , heb het AW filmpje gekeken, beetje vlees noch vis. Toch ook wel de nodige kritiekpunten op infotainment , ruimte en rijden en blinkt nergens echt in uit. Eigenlijk zou ik het niet weten als ik nu een EV zou moeten kiezen zoals hier op het werk verplicht is. gelukkig geen lease auto en mag ik de zakelijke kilometer declareren. (y)

Goedemiddag!
Over die Tesla’s, ik heb veel collega’s die in 2019 de model 3 leasden vanwege de lage bijtelling, maar die hebben uiteraard dit jaar moeten kiezen voor een vervangende leaseauto (want leasecontract = 5 jaar)

Wat mij opvalt is dat ze eigenlijk gewoon weer kiezen voor de nieuwe model 3 (een enkele stapt over op een Y vanwege verandering gezinssamenstelling)

En zo slecht zijn die dingen niet. Het merk en de service is natuurlijk anders dan traditionele merken zijn/doen, maar anders is niet per se slecht.
Als ik het aantal menu-opties van de Tesla’s bekijk t.o.v. mijn Astra is de Astra echt heel beperkt.

Goedemiddag!
Over die Tesla’s, ik heb veel collega’s die in 2019 de model 3 leasden vanwege de lage bijtelling, maar die hebben uiteraard dit jaar moeten kiezen voor een vervangende leaseauto (want leasecontract = 5 jaar)

Wat mij opvalt is dat ze eigenlijk gewoon weer kiezen voor de nieuwe model 3 (een enkele stapt over op een Y vanwege verandering gezinssamenstelling)

En zo slecht zijn die dingen niet. Het merk en de service is natuurlijk anders dan traditionele merken zijn/doen, maar anders is niet per se slecht.
Als ik het aantal menu-opties van de Tesla’s bekijk t.o.v. mijn Astra is de Astra echt heel beperkt.

Dit verbaasd mij eigenlijk helemaal niets.

Even door de bril van de gemiddelde leaserijder gekeken:
De Model 3 was voor het gros van de mensen toch wel een gave auto om te hebben. Die werd door de gunstige lease voor veel mensen goed bereikbaar én ook nog eens voordeliger dan een brandstof auto. Echte volwaardige EV concurrenten waren er destijds ook nog niet, zeker niet voor hetzelfde geld.

Tegelijkertijd doet Tesla het qua EV techniek en ander hoogstaande snufjes bepaald niet slecht. Dus prijs/kwaliteit dikke prima voor de gemiddelde leaser.

Nu loopt de leaseperiode af en moet men iets anders. Genoeg EV alternatieven, maar die hebben er een zware dobber aan om de prijs/kwaliteit te evenaren plus dat men dus net vier á vijf jaar ervaring hebben met hun Tesla en waarschijnlijk dik tevreden zijn dus gewoon weer een 3 of een Y bestellen is best logisch dan.

Dat een Tesla niet mooi is, van binnen niet bijzonder inspiratievol is etc is ook maar een voorkeur. Ik denk dat het gros van de mensen zwaar onder de indruk is van de techniek, de kwaliteit, actieradius (een van de beste zo niets beste onder de EV's dacht ik) en prestaties.

De gemiddelde leaserijder pakt traditie getrouw al de bijtellingsknaller (Polo bluemotion, 308, GTE etc) of (zoals ik bijv deed) zoveel mogelijk pk's/luxe voor het budget. De categorie die een merkvoorkeur heeft en perse een bepaald merk/model wil leasen wordt kleiner en kleiner vermoed ik.

Ik denk dat een Tesla ook voor de particuliere EV rijder interessant is: erg efficiënt, relatief licht en ook weinig technische problemen. Kom daar maar eens om bij andere EV’s.
Hadden jullie al gezien dat de MG5 in de AW een test heeft gewonnen van de Astra Electric? Had ik niet verwacht.

Ik denk dat een Tesla ook voor de particuliere EV rijder interessant is: erg efficiënt, relatief licht en ook weinig technische problemen. Kom daar maar eens om bij andere EV’s.
Groot aanbod dus aanschafprijs na 5 jaar valt mee (relatief), awd, hoop trekkracht (< 5 seconden naar 100), 5 cent/km aan brandstof, 1.841 kg dus in 2025 iets van € 50 per maand aan MRB, oplopend tot in 2030 tot ongeveer € 200. En snelladen kan met het Tesla netwerk en 1 pasje van een energiebedrijf op bijna iedere straathoek. Ik probeer het gewoon, net zoals ik ooit LPG heb gereden, diesel en benzine. Het gebrek aan dasboard wordt gecompenseerd door de zeer goede functies via het tablet.

Puur naar prijs.kwaliteit is een Tesla een top aanbod als occasion. maar dat is een Dacia ook als je kijkt wat je krijgt en de prima kwaliteit.

Ik begrijp wel als mensen voor een Tesla kiezen, maar hoe goed het scherm ook is, het interieur van de 2019 M3 voelt gewoon heel erg goedkoop aan en vind de auto ook niet mooi om te zien. Ook niet praktisch. Maar toen in 2019 onovertroffen als EV. Anno 2024 is er toch wel veel concurrentie bij gekomen die ook een 700km range hebben, prima laadsnelheden, kwaliteiten. Het is dat ze enorm met de prijs stunten waardoor het nog steeds een goed aanbod is, maar eigenlijk wil je in dit segment niet stunten op prijs.

Afgelopen zaterdag trouwens met een het werk een oldtimer rally gehouden met allemaal T1 en T2 busjes. Stuk of 15 hadden we er. Allerlei opdrachtjes onderweg. Uitgebreide lunch. Was echt heel erg leuk. Wij hadden een T2, niet in concours staat maar wel netjes. Je merkt wel dat er echt wel wat gebeurd is in de automotive de afgelopen 50 jaar. Beslagen ramen, geen ABS of struurbekrachtiging, paar PK en met ramen open ruik e de auto. Maar leuk om zo puur onderweg te zijn.

Inderdaad leuk om met van die oude dingen op pad te gaan! Met het werk een keer met TukTuks en met 2cv's onderweg geweest; Allebei een hele belevenis.
En zoals je zegt; het heeft een bepaalde charme! En ik leerde het nieuwe spul wel extra waarderen ;)

Leuk Joost, ik zou ook nog weleens een T1 of T2 willen huren voor een paar dagen, bezitten is wat lastig, want ja je kan niet alles hebben. Maar lijkt me erg leuk om ene paar tourtjes mee te doen.

Gisteren een dagje vrij, naar Bobbejaanland geweest met vrienden en kids. Was erg leuk, niet het mooiste park, maar prima voor een leuk dagje weg.

Afgelopen zaterdag trouwens met een het werk een oldtimer rally gehouden met allemaal T1 en T2 busjes. Stuk of 15 hadden we er. Allerlei opdrachtjes onderweg. Uitgebreide lunch. Was echt heel erg leuk. Wij hadden een T2, niet in concours staat maar wel netjes. Je merkt wel dat er echt wel wat gebeurd is in de automotive de afgelopen 50 jaar. Beslagen ramen, geen ABS of struurbekrachtiging, paar PK en met ramen open ruik e de auto. Maar leuk om zo puur onderweg te zijn.
Dat zijn inderdaad leuke uitstapjes, maar ook erg aan de prijs hoorde ik. Zeker als je met familie of kameraden er een dag mee op pad wilt. Wij hebben zo'n activiteit dit voorjaar ook gedaan, dan met eendjes. Erg leuk om te doen, en verbaas me erover hoe die dingen zich nog houden.....ze worden immers vaak afgebeuld.

@ Barri: Oei, dat is echt een strakke. Een oom van mij heeft jaren in zo'n één gereden, ook een sedan met 2.2 motor. Was echt een statige auto. Heeft hij nadien ingeruild op een Toyota Avensis, maar dat was naar zijn eigen zeggen nooit meer zo fijn rijden als met de omega.

Was de Chinees zo goed of viel de Astra eigenlijk een beetje tegen?
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Een zwak voor de Omega heb ik ook wel. Straatgenoten hadden vroeger, toen ze nieuw waren, zo'n ding.

Dit is ook wel een erg mooi exemplaar en prijs valt mij ook nog mee. Mooie youngtimer om je zakelijke kilometers mee te maken.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Over die MG5 tegen de Astra: een beetje van beide. De MG5 is beter dan je zou verwachten, en de Astra juist weer wat minder. Ik vond het verrassend.

Gerwin: die putdeksel wieldoppen bedoel je zeker? Die op de eerste serie van deze generatie (1994) zaten, toch? Deze facelift generatie moet je met die dikke vijfspaaks hebben (iets ander design dan op dit exemplaar).

Heb er ook wel een zwak voor. Weet wel dat in die tijd het echt een enorm slagschip was, maar anno nu wel gewoon meer dan 10 cm korter dan mijn Insignia.
Weet ook dat ze heel populair waren in de export. Als zo'n ding ingeruild werd, veelal met hoge km standen dan stonden de oost Europese handelaren al op de stoep. Ook als zoiets achter het hek stond voor een klant ter reparatie werd er al gevraagd of deze ingeruild was. Verklaard ook mede wel waardoor je ze al 10 jaar bijna niet meer ziet.

Wat een rust hier….

Vrijdag onverwacht even bij Joost zijn oude werklocatie geweest, was toen een Opel-dealer en zit nu een Kia-dealer.

Kan me nog herinneren dat ik er ben geweest toen de Insignia A in de showroom kwam, zoveel belangstelling dat daar voor was was er nu voor de Kia EV3.

Heb hem ook bekeken, als “betaalbare” mogelijkheid. En was er best van onder de indruk, hij is wat hoger als de Astra wat makkelijk is met de kids en instappen (ja, rugpatient). Daarnaast erg ruim van binnen, lekker modern met grote schermen en mooie interface en door zijn breedte een mooie ruime kofferbak.

Als 60kw plus is hij net zo duur als de astra. We missen dan AGR stoelen en Led-Matrix, daarvoor wel 500kg trekgewicht, +10 kw en Vehicle to Load. Die 500kg is weinig waard, maar de mogelijkheid om uberhaupy iets te kunnen trekken is wel fijn. Durf daar lokaal wel een wat zwaardere aanhanger mee te trekken. Daarnaast is de interface echt mooi, veel moderner als de schermpjes in de Astra.

Over 3 weken hebben we beiden een dag vrij, gaan we de dealers langs en rijden in de EV3, Astra, en de Model Y bekijken.

Laat die model y alsjeblieft staan als niet een auto wilt waar half nederland in rijdt...waren vandaag naar vrienden nabij groningen/haren en hoeveel witte models y ik wel niet op de a7/a28 en in Groningen/haren gezien heb...echt..op elk kruispunt, stukje snelweg of woonwijkje zag je er wel weer een paar....niet normaal.. mijn dochter had de dag van haar leven...:):)

Laat die model y alsjeblieft staan als niet een auto wilt waar half nederland in rijdt...waren vandaag naar vrienden nabij groningen/haren en hoeveel witte models y ik wel niet op de a7/a28 en in Groningen/haren gezien heb...echt..op elk kruispunt, stukje snelweg of woonwijkje zag je er wel weer een paar....niet normaal..
Net als de Opel Kadett destijds?

Ik ben benieuwd Ruud. De Model Y is gewoon een heel sterke aanbieding en een goede auto. Alleen jammer van de wat mindere stoelen. Neef van me heeft er ook naar gekeken maar wilde een zevenzitter en heeft een 5008 besteld.
Ik zat van de week even in een Elroq, ook erg interessant.

Net als de Opel Kadett destijds?

Die was er tenminste in meer kleuren en verschillende carrosserie-varianten waardoor er nog wat variatie was. De y zie ik alleen maar in zwart en wit en heel misschien eens een blauwe of en bordeauxrode.

Maar goed..de beurs is bij veel leasers leidend en dan is de y een goede aanbieding.

Nog een dingetje wat me gisteren opviel. De weldaad aan verlichting die tegenwoordig gewoongoed wordt op veel autos. Vw heeft er een handje van maar er zijn meer merken. Kwam gisteren een gefacelifte tcross tegen. Voorkant met lichtgevende grill, felle ledlampen en nog felle ledlampen onderin de bumper. En aan de achterkant ook weer een lichtgevende ledstrip met aan beide zeiden een lichtgevend kruis wat niet zou misstaan op een matrixbord...

Snap niet dat hier geen paal en perk aan wordt gesteld. Als straks alle auto's zo rondrijden....

Een paar jaar geleden werd al gezegd: led is het nieuwe chroom. En helaas is dat zo. Veel verlichting en vaak ook fel en verblindend (BMW, Tesla, Peugeot).

Bij Tesla kan je ze zelf via de tablet een beetje lager zetten..... Een kind kan de was.
Dan moet dat aan veel eigenaren nog maar eens uitgelegd worden... :)

Maar het gaat mij niet eens om de koplampen zelf maar om alle bijverlichting die erbij komt in de vorm van extra boemeranglichten in de bumper, lichtgevende grillen, logo's, balken achterkleppen, enzz...

Vrijdag onverwacht even bij Joost zijn oude werklocatie geweest, was toen een Opel-dealer en zit nu een Kia-dealer.

in die tijd zat kia in die zelfde showroom in een hoekje. Annu nu totaal ondenkbaar, maar de arrogantie van opel hadden ze geen enkel probleem mee als een dealer een koreaans merkje er bij naast hield. Totdat KIA meer ging verkopen en toch wel veel opel rijders gingen overstappen. Opel wilde niet meer dat KIA in de opel showroom stond en KIA wilde een eigen 'merkbeleving'. Ze hebben letterlijk opel het pand uit gedreven.

De after sales manager van KIA daar ken ik goed, een oud collega, maar ook een aantal verkopers en monteurs die daar werken zijn oud collega's. Anderen zijn over gegaan naar opel in een ander pand.

Als 60kw plus is hij net zo duur als de astra. We missen dan AGR stoelen en Led-Matrix, daarvoor wel 500kg trekgewicht, +10 kw en Vehicle to Load. Die 500kg is weinig waard, maar de mogelijkheid om uberhaupy iets te kunnen trekken is wel fijn. Durf daar lokaal wel een wat zwaardere aanhanger mee te trekken. Daarnaast is de interface echt mooi, veel moderner als de schermpjes in de Astra.

ja die led matrix had ik laatst al wat over gezegd, KIA zal ook vast wel uitgebreid verstelbare stoelen hebben. Gewoon even checken of ze jou 'passen'.

Nog een dingetje wat me gisteren opviel. De weldaad aan verlichting die tegenwoordig gewoongoed wordt op veel autos. Vw heeft er een handje van maar er zijn meer merken. Kwam gisteren een gefacelifte tcross tegen. Voorkant met lichtgevende grill, felle ledlampen en nog felle ledlampen onderin de bumper. En aan de achterkant ook weer een lichtgevende ledstrip met aan beide zeiden een lichtgevend kruis wat niet zou misstaan op een matrixbord...

klopt, zie ook steeds meer BMW's met die hele lelijke verlichte grilles. Maar ook verlichte logo's en andere gekkigheid voor en achter. Onvoorstelbaar dat dit allemaal maar toegelaten word. Zag de grandland van Opel ook al aan die gekkigheid mee deed met een verlicht logo.

Verlichte logo's, dat is inderdaad echt bizar. Een lampje links en een lampje rechts is tegenwoordig blijkbaar veel te saai.

Dat vind ik ook opmerkelijk inderdaad. Lichtgevende balk over de gehele breedte van de auto. Je ziet ze van ver aankomen, maar kan mij niet voorstellen dat de automobilist er zelf nou heel veel extra lichtopbrengst/zicht door heeft.
Mag van mij ook wel een tandje minder.

Tesla's zijn qua kleur niet erg inspirerend, volgens mij zijn de rode en de blauwe kleur ook gelijk serieus prijzig en dan wordt de scherpe aanbieding gelijk een stuk minder scherp.

Wat kost het fatsoenlijk wrappen van een auto? Dan niet perse alle deursponningen e.d. meenemen, maar gewoon kwalitatief goed de buitenkant wrappen. Als dat qua prijs gelijk is aan een affabriek kleur is dat ook nog een overweging waard (scheelt ook nog in de bijtelling ;))

Snap niet dat hier geen paal en perk aan wordt gesteld. Als straks alle auto's zo rondrijden....
Helemaal mee eens Rob, ik vind het ook zeer irritant. Voegt niks toe op gebied van veiligheid ed, ik vind het alleen maar irriterend/afleidend. Ik zou het ook graag verboden zien, en dan direct de wetgeving aanpassen dat de achterlichten standaard mee branden bij de dagrijverlichting.

De after sales manager van KIA daar ken ik goed, een oud collega, maar ook een aantal verkopers en monteurs die daar werken zijn oud collega's. Anderen zijn over gegaan naar opel in een ander pand.
We hebben er denk ik ruim 20 min met ons gezin rondgelopen. In de auto gezeten, kofferbak open gedaan en bekeken, KIA EV6 bekeken. Er ook naast staan en overleggen.....maar geen verkoper die ons ook maar even vroeg of hij kon helpen. Vond dat wel slecht, ze maken een intro-weekend, dan moet je de mensen ook te woord staan.
Dat ze geen uitgebreide offertes ed maken kan ik volkomen begrijpen (tenzij je een afspraak hebt), maar even te woord staan, aftasten of een klant concreet interesse heeft en evt een vervolgafspraak inplannen.

Inderdaad, gewoon even een 'kan ik je helpen' vraag. of als ze druk zijn even melden dat je in ieder geval gezien voelt is al heel wat.
Laatsts was ik bij de BMW dealer. Ook 20 minuten rond gelopen , was niet echt serieus op zoek of wat dus ik vond het helemaal niet erg. Maar zelfs geen hoi of hallo. niets...

Mogguh!

Heerlijk midweekje Texel achter de rug; prima weer, lekker uitgewaaid.
Nu weer aan de bak (y)
Sollicitaties gaan goed, ben dichtbij een contract... maar het is pas definitief als de krabbel staat natuurlijk!

Kwam gisteren een gefacelifte tcross tegen. Voorkant met lichtgevende grill, felle ledlampen en nog felle ledlampen onderin de bumper.
Nou, das toevallig: ik kwam er gisteren ook 1 tegen in het donker en manman wat veel verlichting. Gemiddelde trucker zou er jaloers van worden.

We hebben er denk ik ruim 20 min met ons gezin rondgelopen. In de auto gezeten, kofferbak open gedaan en bekeken, KIA EV6 bekeken. Er ook naast staan en overleggen.....maar geen verkoper die ons ook maar even vroeg of hij kon helpen.
Dat is echt ontzettend slecht. Net of het nu zo goed gaat met de autohandel. Maar misschien denken ze: die EV3 verkoopt zichzelf wel, dus we kunnen mooi toekijken.
Vroeger werd ik er als 'broekie' vaak nog op uit gestuurd door de afdeling verkoop om mensen welkom te heetten en koffie aan te bieden. Maarja 'vroegah'. ;)

Mijn zwager was nog bij de EV3 wezen kijken en die was wel goed geholpen, heeft 'm ook besteld.
Nog niet helemaal overtuigd van de looks, maar ja: beste aanbieding tussen de opties en het is maar een leaser.

Mijn zwager was nog bij de EV3 wezen kijken en die was wel goed geholpen, heeft 'm ook besteld.
Nog niet helemaal overtuigd van de looks, maar ja: beste aanbieding tussen de opties en het is maar een leaser.
Ah kijk, welke uitvoering en kleur?

Wel jammer dat Opel zo'n achterstand heeft opgebouwd, naar mijn gevoel doen ze alleen in het Corsa-segment nog goed mee. In de andere segmenten heeft de concurrentie betere mogelijkheden, of meer keuze (bijv motoren/accupaketten).

Heb ook wat meer foto's van de Grandland gezien, maar dan mis je in veel kleuren wel wat uitstraling. Hij is wel heel saai getekend. En de visor vind ik er ook niet krachtig uitkomen. Noujah, over 3 weken staan we bij de dealer....dan gaan we hem zien.

Het is net alsof verkopers, in welke winkel of sector dan ook, altijd ruiken wanneer je gewoon even rondkijkt en je juist dan wel komen lastig vallen. Op de momenten dat je ze wel nodig cq interesse hebt zijn ze of in geen velden of wegen te bekennen of zijn ze net met iemand anders bezig :D

Sollicitaties gaan goed, ben dichtbij een contract... maar het is pas definitief als de krabbel staat natuurlijk!

Fijn!

Mooi nieuws Gerwin! Hopelijk snel concreet een nieuwe uitdaging.

Hier lopen er ook enkele afspraken, maar nog in de verkennende fase. Mede door de omstandigheden natuurlijk.

Terug
Bovenaan