Mogguh
Daar waar Jan Modaal vroeger als eenverdiener nog eens een nieuwe Kadett kon kopen en de vrouw thuis was voor de kinderen, daar moeten ze nu beide werken om überhaupt rond te komen. Een nieuwe C-segmenter of desnoods B-segmenter kopen zit er echt niet in. Daar waar je vroeg met modaal prima zat, is het tegenwoordig niet veel soeps.
Daar zijn wel een paar kanttekeningen bij te maken.
Op autogebied is de C-segmenter van toen krapper als de huidige B-segmenter. We zijn ook op autogebied luxer gaan leven, airco/abs/esp ed was toen geen standaard. Er waren vroeger ook genoeg mensen die geen auto konden betalen, die gingen per voet/fiets/paard & wagen naar de kerk.
De medische wereld kan ons langer in leven houden, veelal met kunstgrepen. Die levensjaren kosten (veelal veel) geld.
Dan nog de levensstandaard, ik hoor genoeg mensen die 2-3x per jaar op vakantie gaan (ohjah, ik doe t zelf ook). En dan hoor ik ook vaak genoeg wintersport (duur), zomervakantie (duur) en als t nog ff kan dan in het voorjaar/najaar een weekje Spanje/Turlijke. Dat is een luxe die er vroeger ook niet was. Mijn ouders kenden het "op vakantie gaan" niet.
Deze grote groep mensen met een modaal inkomen schiet er ook niets mee op als ze loonsverhoging krijgen, aan de andere kant bouwen de toeslagen weer dermate af dat ze er netto geen steek mee opschieten.
Daar ben ik het mee eens, wat me daar het meest in steekt is dat (meer) werken niet lonend is. Iemand die zijn nek uit steekt door naast zijn 38-urige werkweek nog wat extras te doen, word feitelijk gestraft. En dat in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt.
@ Autogebied: Er is nog een wending gekomen, het beleid tav bedrijfsauto's is geupdate waardoor het voor ons wellicht interessant is om af te zien van een Lease-auto en prive te gaan rijden. Dit komt mede door het feit dat we bij een lease-auto wel bijtelling betalen, maar relatief weinig privé km. maken.
We bekijken/berekenen de keuzes nog even, waarbij ik bij het scenario prive auto een beetje twijfel tussen:
- Iets jonger en luxe: Astra K hatch / Corsa
- Fun: Cascada
- Financieel Verstandig: Leaf/E-Niro
Nu rijden we met de Astra weinig km. en hebben we tot op heden nog niks geen bijzondere kosten gehad (klop,klop). Maar wat kun je als redelijke kostenpost jaarlijks rekenen voor onderhoud/vervanging? Is € 1.000,- te optimistisch?