Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor Joost. Het is zoals het is ;)

Ja is ook zo hoor, verontschuldig mij ook niet over mijn uitgaven, ieder zijn keuzes. Maar het is meer dat ik wel heel goed weet hoe krap een groep mensen het heeft , een grote groep. Omdat ik er ook vandaan kom en nog dagelijks zie binnen de familie en op het werk.

Maar er ook een hele grote groep die het prima heeft. Ook al beseffen we dat in NL soms niet altijd hoe goed we het hebben voor het gros.

Als modaal 2700 netto is dan kan ik wel zeggen dat het binnen die groep voor een groot deel prima kan om een auto van 15-20K te kopen. Hier zit het bewijs. En ja , dat zijn grote uitgaves en zal misschien even voor gespaard moeten worden als je dat wil. Ik schut dat ook niet zomaar uit mijn mouw. Maar met een 1500+ hypotheek, een gezin, misschien nog even op wintersport of andere dure uitgaven. Ja dan ga je dat ook met modaal niet meer redden.

Als je met z'n tweeën werkt, en daarmee dus 1,5 modaal binnenhaalt dan moet een auto van 15k wel kunnen hoor. Tenminste, bij ons wel...
Alleen de laatste twee jaar is er hier al zo'n 35k in het huis gestopt dus dan wordt het wat lastiger. En oja, ook vijf keer op vakantie/stedentrip dit jaar :p

Als je met z'n tweeën werkt, en daarmee dus 1,5 modaal binnenhaalt dan moet een auto van 15k wel kunnen hoor. Tenminste, bij ons wel...
Alleen de laatste twee jaar is er hier al zo'n 35k in het huis gestopt dus dan wordt het wat lastiger. En oja, ook vijf keer op vakantie/stedentrip dit jaar :p

je hebt in ieder geval 1 grote kostenpost niet; kinderen. :p al moet ik zeggen dat ze nu beide naar school gaan en B iets meer is gaan werken we dat wel echt kunnen merken. Toch blijft het duur, vanmiddag maar weer eens schoenen kopen voor beide

Als modaal 2700 netto is dan kan ik wel zeggen dat het binnen die groep voor een groot deel prima kan om een auto van 15-20K te kopen. Hier zit het bewijs. En ja , dat zijn grote uitgaves en zal misschien even voor gespaard moeten worden als je dat wil. Ik schut dat ook niet zomaar uit mijn mouw. Maar met een 1500+ hypotheek, een gezin, misschien nog even op wintersport of andere dure uitgaven. Ja dan ga je dat ook met modaal niet meer redden.

Voor jullie beiden he?

Dat vind ik dan knap...(y) hier zitten we er qua inkomen heel ruim boven maar als ik zorgverzekering, hypotheek (kleintje maar), netto kosten kinderopvang, woonlasten, boodschappen, verzekeringen en lasten auto's optel dan is het al bijna op..:) En toeslagen krijgen we alleen maar (deels) op de kinderopvang maar die heb ik er al af getrokken dus netto.

Nu wordt het uit zijn verband gerukt. We hadden het over 1,0 modaal en een tweede auto van 14k..:)

Maar goed. Weet dondersgoed dat jij ook de andere kant van de medaille kent Joost. Maar ik vind de stelling dat Jan Modaal zo een tweede auto van 14k op kan hoesten in deze erg dure tijd iets te stellig.

je hebt in ieder geval 1 grote kostenpost niet; kinderen. :p al moet ik zeggen dat ze nu beide naar school gaan en B iets meer is gaan werken we dat wel echt kunnen merken. Toch blijft het duur, vanmiddag maar weer eens schoenen kopen voor beide

Dat zeker maar je krijgt er zoooooveeeeel voor terug!

Laatst bewerkt:
Wij werken beide (bewust) part-time, dus dat verklaart het misschien wat 'lage' inkomen. Daarom ook weinig opvangkosten en ook veel toeslag. win-win. (en veel tijd voor de kinderen)

Nu de kinderen naar school gaan gaan we beide wel meer werken in de toekomst. Bovendien hoop ik eind van het jaar een functie wijziging te krijgen. Heb zoveel dingen opgepakt de laatste 3 jaar, en met veel succes veel dingen bereikt. ik praat met mensen intern als extern wat totaal niet matched met mijn functie. Maak grote beslissingen die eigenlijk niet kloppen met wat er op papier staat.
Gelukkig word het wel gewaardeerd en ook gezien. Dus ben benieuwd hoe zich dat ontvouwd zowel in functie als financieel.

Als 'kadootje' wil ik mij zelf misschien wel op een 5 serie trakteren loop van het jaar, :D mits de inruil van de Insignia ook netjes is zodat er niet al te veel bij moet.

Mocht het feest (nog) niet door gaan dan rij ik gewoon verder met de Insignia en zien we dan wel weer hoe verder

Maar goed. Weet dondersgoed dat jij ook de andere kant van de medaille kent Joost. Maar ik vind de stelling dat Jan Modaal zo een tweede auto van 14k op kan hoesten in deze erg dure tijd iets te stellig.

zo een 2e auto van 14K op hoesten is misschien ook iets te stellig ;) Is voor ons serieus veel geld waar we echt wel even voor moeten sparen en andere dingen voor hebben moeten laten

Overigens, de twingo word hier als hoofdauto ingezet. Eigenlijk pakken we in eerste instantie altijd de twingo voor alles. Alleen als de twingo weg is, of als we langere afstanden rijden word de Insignia gepakt :p vandaag staat de Insignia ook de hele dag stil. De insignia word hier gezien als 2e auto, maar dat geheel terzijde :p

Laatst bewerkt:
Joost, betrek het vooral niet op jezelf he...je probeert je met hand en tand te verdedigen hoe het bij jullie wel gelukt is.

Dat siert je enorm en je werkt er ook hard genoeg voor! En dat je daarnaast nog tijd voor je gezin maakt is ook super. Daar sluit ik me helemaal bij aan en valt je alleen maar te prijzen.

Mijn punt is puur dat er hier in mijn omgeving mensen al moeite hebben met het ophoesten van één auto. Ook als ze modaal of zelfs daarboven verdienen. En de huizenprijzen en dus hypotheken zijn hier ook nog een heel stuk lager.
Ik vind gewoon dat daar ook aandacht voor moet zijn en dat wij alleen maar in onze handjes mogen knijpen dat wij er hier allemaal zo goed bij zitten.

Ik zie starters die 5 ton voor een klushuis neerleggen, een nieuwe elektrische bakfiets willen en het liefst ook beide een vrij nieuwe auto. Ongetwijfeld allemaal leasers. Maar wie hou je dan voor de gek... :)

Het hangt allemaal van keuzes af. Niet iedereen komt voor dezelfde keuzes te staan in het leven, dus een stukje geluk (op wat voor manier) zit er ook in.

Er zijn er zat die moeite hebben om rond te komen. Ook met een modaal of meer dan modaal inkomen. Neemt niet weg dat iemand die wel goed rond komt (dat hangt niet alleen van inkomen af, maar ook vooral van de kostenkant!) daar ook best trots op mag zijn en niet altijd bescheiden hoeft te zijn.

Fijn toch dat je een 2e auto kunt kopen voor 14k. Lekker belangrijk of je dat kunt doen door het te lenen, er veel voor te laten of gewoon veel verdiend.

Ik vind het vooral jammer dat een hele grote groep cq. de grootste groep mensen in dit land, welke rondom modaal zitten, echt niet kunnen leven zoals Jan Modaal dat 20, 30 of 40 jaar geleden kon. De welvaart in dit land holt achteruit.

Modaal betekent: " (in de statistiek) overeenkomend met wat het vaakst voorkomt in een frequentieverdeling"

Daar waar Jan Modaal vroeger als eenverdiener nog eens een nieuwe Kadett kon kopen en de vrouw thuis was voor de kinderen, daar moeten ze nu beide werken om überhaupt rond te komen. Een nieuwe C-segmenter of desnoods B-segmenter kopen zit er echt niet in. Daar waar je vroeg met modaal prima zat, is het tegenwoordig niet veel soeps.

Deze grote groep mensen met een modaal inkomen schiet er ook niets mee op als ze loonsverhoging krijgen, aan de andere kant bouwen de toeslagen weer dermate af dat ze er netto geen steek mee opschieten.

Ik zie hier veel waars gezegd worden met ruimte voor ieders opvatting, mooie discussie.

Ieders situatie is verschillend en iedereen geeft z'n geld anders uit.
Zo ken ik mensen die prima een duurdere auto kunnen betalen, maar met een goedkoop brikkie rondrijden.
Een ander heef het niet zo breed en kiest voor financial of private lease voor een spiksplinternieuwe (relatief grote) auto omdat ze dan geen hoge onverwachte kosten hebben.

De 1 moet er aan wennen dat vriendinlief een minimale spaarpot van 10.000 euro wil hebben, omdat hijzelf 5000 meer dan zat vindt. 'je kunt er beter wat leuks voor kopen'
De ander wordt zenuwachtig als het onder de 20.000 uitkomt. 'er hoeft maar iets te gebeuren en dan zit je in de problemen'

Ik verbaas me heus wel eens over het uitgavepatroon van anderen, maar ik weet het totale plaatje niet... dus dan is het lastig 'oordelen'.
Zo zullen mensen zich ook verbazen over de aankoop van de SLK. Of nouja, dat weet ik zeker want al meerdere opmerkingen over gekregen ;)

Wij doen niet zuinig, maar we smijten het ook niet over de balk; proberen financiële keuzes verstandig te maken, maar wel daarbij ook te genieten zolang we gezond zijn.

Maar zoals Pietzoveel zegt: Luxeproblemen, en daar zijn we regelmatig heel dankbaar voor.

Zo zullen mensen zich ook verbazen over de aankoop van de SLK. Of nouja, dat weet ik zeker want al meerdere opmerkingen over gekregen

toen ik de mercedes kocht kreeg ik ook vele opmerkingen. Toen ik de opel kocht vrijwel niemand die een soortgelijke opmerking maakte. Toch doet zo'n logo toch wel iets ;)

Ik verbaas me heus wel eens over het uitgavepatroon van anderen, maar ik weet het totale plaatje niet... dus dan is het lastig 'oordelen'.

hier idem. maar veel van mijn vrienden hebben een huis gekocht ergens rond 2013-2015. Die zijn spekkoper met lage maandlasten. Als je dan nog wat salarisstappen hebt gemaakt dan kom je doorgaans weinig te kort, ook die gene met wat lagere salarissen. En anderen sparen wat meer, anderen laten dat rijkelijk stromen :p

Heb wel te doen met de starters van nu, zelfs met een prima salaris heb je gewoon geen schijn van kans op de woning markt. Mijn nichtje van 26 wil ook graag het huis uit en samenwonen met haar vriend. Maar particuliere huur is hier gewoon minimaal 1200 euro voor een tussenwoning, sparen (voor een koophuis) zit er dan echt niet meer in. en nu kopen kunnen ze alleen een flatje in een slechte wijk in hengelo. Daar worden ze ook niet gelukkig van met gezinsplannen.

Mogguh

Daar waar Jan Modaal vroeger als eenverdiener nog eens een nieuwe Kadett kon kopen en de vrouw thuis was voor de kinderen, daar moeten ze nu beide werken om überhaupt rond te komen. Een nieuwe C-segmenter of desnoods B-segmenter kopen zit er echt niet in. Daar waar je vroeg met modaal prima zat, is het tegenwoordig niet veel soeps.
Daar zijn wel een paar kanttekeningen bij te maken.

Op autogebied is de C-segmenter van toen krapper als de huidige B-segmenter. We zijn ook op autogebied luxer gaan leven, airco/abs/esp ed was toen geen standaard. Er waren vroeger ook genoeg mensen die geen auto konden betalen, die gingen per voet/fiets/paard & wagen naar de kerk.

De medische wereld kan ons langer in leven houden, veelal met kunstgrepen. Die levensjaren kosten (veelal veel) geld.

Dan nog de levensstandaard, ik hoor genoeg mensen die 2-3x per jaar op vakantie gaan (ohjah, ik doe t zelf ook). En dan hoor ik ook vaak genoeg wintersport (duur), zomervakantie (duur) en als t nog ff kan dan in het voorjaar/najaar een weekje Spanje/Turlijke. Dat is een luxe die er vroeger ook niet was. Mijn ouders kenden het "op vakantie gaan" niet.

Deze grote groep mensen met een modaal inkomen schiet er ook niets mee op als ze loonsverhoging krijgen, aan de andere kant bouwen de toeslagen weer dermate af dat ze er netto geen steek mee opschieten.
Daar ben ik het mee eens, wat me daar het meest in steekt is dat (meer) werken niet lonend is. Iemand die zijn nek uit steekt door naast zijn 38-urige werkweek nog wat extras te doen, word feitelijk gestraft. En dat in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt.

@ Autogebied: Er is nog een wending gekomen, het beleid tav bedrijfsauto's is geupdate waardoor het voor ons wellicht interessant is om af te zien van een Lease-auto en prive te gaan rijden. Dit komt mede door het feit dat we bij een lease-auto wel bijtelling betalen, maar relatief weinig privé km. maken.

We bekijken/berekenen de keuzes nog even, waarbij ik bij het scenario prive auto een beetje twijfel tussen:
- Iets jonger en luxe: Astra K hatch / Corsa
- Fun: Cascada
- Financieel Verstandig: Leaf/E-Niro

Nu rijden we met de Astra weinig km. en hebben we tot op heden nog niks geen bijzondere kosten gehad (klop,klop). Maar wat kun je als redelijke kostenpost jaarlijks rekenen voor onderhoud/vervanging? Is € 1.000,- te optimistisch?

De laatste jaren hollen we zeker achteruit gevoelsmatig althans.

maar als ik kijk naar 30-40 jaar geleden en naar hoe mensen rond modaal nu leeft dan leven we ook wel in belachelijke luxe, wat we soms niet een realiseren. Vroeger ging inderdaad op 1 klasgenootje niemand op wintersport, vliegen met een vliegtuig was iets heel bijzonders en deed niemand uit onze klas. Tegenwoordig gaat zelfs menig student naar Mallorca en als het kan nog een paar weken naar Bali. Vroeger leefden we ook een stuk simpeler.

Auto's zijn wel onevenredig duur geworden inderdaad en onbetaalbaar voor 'modaal' en daarboven, maar dat komt ook omdat ze aan steeds meer dure veiligheidseisen moeten voldoen, meer milieu eisen, mensen ook steeds meer luxe wensen in en auto en de overheid met BPM ook graag veel mee pikt.

Daar ben ik het mee eens, wat me daar het meest in steekt is dat (meer) werken niet lonend is. Iemand die zijn nek uit steekt door naast zijn 38-urige werkweek nog wat extras te doen, word feitelijk gestraft. En dat in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt.
Yes, dat is inderdaad een bijzondere... heb al meerdere keren gehoord dat er stellen met kinderen zijn die van fulltime naar parttime zijn gegaan omdat ze dan onder de streep meer overhielden en dan ook de kinderen nog eens meer zagen: winwin!

toen ik de mercedes kocht kreeg ik ook vele opmerkingen. Toen ik de opel kocht vrijwel niemand die een soortgelijke opmerking maakte. Toch doet zo'n logo toch wel iets
Bij de Swift kreeg ik ook geen opmerkingen :D

Heb wel te doen met de starters van nu, zelfs met een prima salaris heb je gewoon geen schijn van kans op de woning markt.
Nou, das inderdaad een hele uitdaging. En heb je kans op een huis, dan moet er soms nog verbouwd worden....

Nu rijden we met de Astra weinig km. en hebben we tot op heden nog niks geen bijzondere kosten gehad (klop,klop). Maar wat kun je als redelijke kostenpost jaarlijks rekenen voor onderhoud/vervanging? Is € 1.000,- te optimistisch?
Ook wat afhankelijk van de auto en het aantal jaarkilometers. Voor de V40 reken ik alleen aan afschrijving op 1000 euro en dan 600 euro voor onderhoud.

Ik zou ook de cascada pakken. als 2e auto prima. Voor het praktische heb je de astra wel en je hebt het er al zo lang over.

Vraag anders Frank, die gebruikt een zoë als daily en de cascada als 2e auto, werkt voor hem in ieder geval prima.

Ik kan een leuke auto als tweede auto zeker aanraden!
En de Cascada is dan ook nog relatief praktisch (y)

Zag een autobedrijf uit de buurt net een auto op Facebook teasen en nu heb ik op een 1 of andere manier enorm de neiging om morgen te gaan kijken. Model vind ik leuk, de kleur is vrij uniek en het totaalplaatje klopt helemaal.

Kenteken gegoogled en ze hebben 'm bij een grote handelaar alhier ingekocht, dus heb alvast de foto's kunnen bekijken :cool:

Maar goed, ik moet verstandig zijn.

Exact dat! Apart van elkaar ontzettend tof, maar bij elkaar misschien wat té.

En toch hou ik er in dit geval wel van... zal vast iets mis met me zijn.

Erg toffe combi vind ik, zou ik er thuis nooit doorheen krijgen, maar ik hou er ook wel van!

@ruud, Cascada of andere leuke auto nemen. Beste keuze als je niet gaat leasen.

Ik vind dit rood op rood ook een beetje too much. zelfs voor mij. :p

Maar een 3-serie in het rood aan de buitenkant staat wel goed moet ik zeggen zo in combinatie met shadowline en M pakket (y)

Niet verkeerd hoor zo'n rode drie...maar dat interieur is wat too much...maar vind knalrood leer in geen enkele auto mooi......

Zitten nu op landal park en valt me weer op welke auto's je hier elke keer veel ziet: astra k st's en model 3's...:)

mooi exemplaar inderdaad (y) vind het nog altijd een hele fraaie auto om te zien

zie wel veel 1.4 turbo's te koop staan. Als ik zie dat de 1.6 T in mijn insignia oke is maar ook zeker niet meer dan dat ben ik benieuwd wat de 1.4 doet in zwaardere 1600+ (!) kilogram wegende cascada

Eigenlijk wil je de 1.6 turbo hebben voor net dat beetje extra vermogen en dan ook gelijk de automaat zodat je geen last hebt van de F32 versnellingsbak

Wel lef hebben om een rode auto, zowel van binnen als buiten, te bestellen/kopen :D
De buitenkant is top, binnenkant een beetje teveel van het goede :D

Mogguh!

Ben ik nu zoveel te laat.....ik zie geen auto meer bij de advertentie. Dat kan natuurlijk 2 dingen betekenen ;)

Mbt de auto, dit weekend even aan het rekenen geweest. Maar het is wel heel interessant om zelf een auto te kopen ipv lease. Dit komt, omdat we eigenlijk te weinig privé km met de Leaser rijden om het interessant te maken.

We hebben een aantal opties besproken.

1. Cascada: Dromen waar maken..... maar dan kom je idd. op de 1.6T. Die zijn nog best aan de prijs vind ik.
Plus dat het met 2 kleine kinderen niet heel praktisch is. Al is dat ook maximaal 2x per week, de andere keren kan de Astra genomen worden.
2. Niro EV: Ouwelullenbak, maar wel lekker rijk uitgerust. De Executive uitvoeringen zitten bomvol, de auto is heerlijk ruim. In de winter is hij altijd op temperatuur, voor de kleine ritten kun je de astra ontzien....en het is mbt brandstof gewoon erg aantrekkelijk. We kunnen (deels) laden op zonnestroom, plus op het werk kunnen we ook erg aantrekkelijk laden. Daarnaast, dit jaar nog 2k subsidie.
3. Corsa EV: Veel leuker om te zien, lekker compact......en wat voordeliger in aanschaf als de Niro. En met matrix te koop.
4. Mokka EV: Meer ruimte als de corsa, lekker vlot modelletje en hoge instap.

Het is een beetje twijfelen tussen dromen na jagen, of met het verstand kiezen. Het verschil tussen een EV en Cascada is gewoon fors. Je koopt met de Niro een jongere auto, die luxer is en in de regel minder onderhoudskosten. Daarnaast door de overheid nu ook nog eens interessant.

Ik denk dat we vrijdag maar eens occasions gaan kijken ipv nieuwe auto's.

Allemaal genoten van Sinterklaas dit weekend? :giggle:.

Ik kan nu al geen Sinterklaas meer zien...:) we waren weekendje weg omdat mijn vrouw 40 werd en we hebben geweten dat Sinterklaas aangekomen is. Pietenband, sinterklaasbungalow, pietenbingo, schoen zetten, sinterklaasshow, golfkarretjes met pieten, en vooral heeeel veel snoep...

Echt top voor de kinderen en die hebben zich uitstekend vermaakt. Zaterdag weer twee keer naar sinterklaas; op mijn werk en hij komt in ons dorp aan.

Morgen komt er bij mij/ons meer duidelijkheid, eindelijk....

Wel tegenstrijdig want daar zullen ze vast niet strooien met lekkers....sterkte en hopelijk een goed vooruitzicht.

Ik denk dat we vrijdag maar eens occasions gaan kijken ipv nieuwe auto's.

We hadden gisteren al even app-contact maar zo'n Mokka ev is ook niet verkeerd. Ik vind hem leuker dan de Corsa.

De cascada is inderdaad duur doordat hij zwaar is. je mist wel 2 deuren maar vergeet niet dat de kinderen er straks zelf gewoon in klimmen en de gordels dicht doen al zal dat bij jullie nog eventjes duren , zeker bij de jongste. Je hebt het er al zo lang over. Maar zeker niet de goedkoopste optie inderdaad, en niet alleen in aanschaf.

Mokka EV ziet er leuker uit dan de corsa inderdaad. Ik vond hem best oke rijden (ook niet meer dan dat), niet de snelheid die je misschien van een EV verwacht , infotainment is wel traag, ruimte valt wel erg tegen op zowel de achterbank als kofferbak. Heb een dagje zo'n kikker groene mee gehad.

Maar als 2e auto wellicht dikke prima als je een astra station er bij naast hebt (y)

Morgen komt er bij mij/ons meer duidelijkheid, eindelijk....

ben benieuwd, duidelijkheid is sowieso al erg fijn

Thanks Rob, Komt vast goed. We kijken voorruit, waar toch wel wat mooie dingen ontstaan. Zodra er meer duidelijk is zal ik dat laten weten.
proficiat met je vrouw! leuk dat ze zo uitpakken met al die pieten voor het feestje.

@Joost, thanks, inderdaad de duidelijkheid zelf is al fijn.

@ruud, ja kies je met je hart, of je verstand dat is de vraag. Hoeveel KM rijdt je woon-werk? en hoeveel ga je hem naast de Astra gebruiken? wordt het een 2e gezinsauto of een auto erbij. hoeveel KM verwacht je er mee te gaan rijden?

Mooie overwegingen Ruud. De Niro's zijn nu vijf jaar oud dus komen massaal terug. Daardoor best interessant. En alle ritjes in de buurt doe je dan elektrisch, dat is echt top.
Corsa is prijstechnisch interessanter, maar bij de Niro til je de kinderen nog zo in de stoeltjes, bij de Corsa gaat je dat toch een beetje tegenstaan nu ze nog klein zijn. Hij is daarvoor net iets te laag en te klein.

@ Jimmy, fijn dat er morgen meer bekend wordt. Of het nou positief of negatief is, je weet in elk geval weer een stuk beter waar je aan toe bent en dat geeft ook rust.

@ Ruud, blijft een lastige puzzel. Ik ben toch kamp "dromen najagen" dan denk ik. Beter spijt hebben van iets wat je wel gedaan hebt dan wat je niet gedaan hebt. Ook al is het maar voor een jaartje, heb je het in elk geval gedaan ;)

@ Rob, nog van harte!

@ Sinterklaas, de magie doet dit jaar hier ook voor het eerst echt zijn werk. Genieten om dat te zien!
We hebben de intocht op TV gezien, meer mensen die het foutje hebben opgemerkt? :D

@Richard, dat zeker, die onduidelijkheid is niet prettig.

Wij vieren Sinterklaas al jaren in de stad, kids op het plein naar de intocht kijken en wij sinds een jaar of 3 in het café of op het terras :) Altijd gezellig met een groep vrienden. Die kids vermaken zich prima en lopen in en uit voor wat drinken en lekkers :).

Mogguh!

Sintintocht is ook bij mij niet ongemerkt gebleven; ik liep er tussenin als muziekpiet ;)
Maar vind het nu ook wel weer mooi geweest, op naar de kerst :D

@ Ruud: denk niet dat een Corsa veel praktischer is als een Cascada. Dus dan blijven de Niro en Mokka over verwacht ik zo ;) Veel plezier met de occasion speurtocht!

@ Rob: nog van harte!

Ben ik nu zoveel te laat.....ik zie geen auto meer bij de advertentie. Dat kan natuurlijk 2 dingen betekenen ;)
Dit was de advertentie van een grote handelaar bij ons uit de stad en hij komt nog te koop bij een 'normaal' autobedrijf.

@ Jimmy: hopen dat er een fatsoenlijk sociaal plan komt... in elk geval duidelijkheid, dat is íets.

@ Ruud, blijft een lastige puzzel. Ik ben toch kamp "dromen najagen" dan denk ik. Beter spijt hebben van iets wat je wel gedaan hebt dan wat je niet gedaan hebt. Ook al is het maar voor een jaartje, heb je het in elk geval gedaan

precies, je hebt het er al zo lang over. Maar rationele beslissingen zijn voor je zelf vaak wat makkelijker uit te leggen ;)

zie dat zo'n mokka-e al onder de 20K te krijgen is van slechts 3 jaar oud en 50K aan kilometers. 20.000 afgeschreven.

Hier ook volop sinterklaas, maar het valt nog reuze mee. gezonde spanning en we proberen het een beetje te beperken tot af en toe schoen zetten, sinterklaas intocht in het dorp, sinterklaas op mijn werk en natuurlijk pakjes avond en dan vind ik het wel mooi geweest. En natuurlijk elke avond sinterklaas journaal kijken. Mooi nog even van genieten nu de kinderen zo jong zijn.

Mooie overwegingen Ruud. De Niro's zijn nu vijf jaar oud dus komen massaal terug. Daardoor best interessant. En alle ritjes in de buurt doe je dan elektrisch, dat is echt top.
Dat is het hem net, we doen ook veel korte ritjes (boodschappen, kinderopvang ed) en dan is elektrisch echt zoveel fijner als benzine.

zie dat zo'n mokka-e al onder de 20K te krijgen is van slechts 3 jaar oud en 50K aan kilometers. 20.000 afgeschreven.
Dat houdt me ergens ook een beetje tegen, als ze al zoveel afschrijven...... ga je er de komende jaren toch nog fors op afschrijven. Immers, 18k (na aftrek subsidie) is ook nog een best bedrag.

@ruud, ja kies je met je hart, of je verstand dat is de vraag. Hoeveel KM rijdt je woon-werk? en hoeveel ga je hem naast de Astra gebruiken? wordt het een 2e gezinsauto of een auto erbij. hoeveel KM verwacht je er mee te gaan rijden?
Woon-werk is rond de 12.000km per jaar. Afhankelijk van soort auto gebruik je hem dan nog meer als gezinsauto (in geval NIRO). In de praktijk heb ik met de Leaf 150.000km gereden in 7 jaar....dus rond de 20.000km per jaar.

We gaan vrijdag nog even rijden met de EV3, gewoon om verschil tussen nieuw en gebruikt ff te ervaren en we een bewuste keuze kunnen maken. Daarnaast kijken we ook of kinderwagen ed in een Corsa of Mokka past.
Past dat niet, dan vallen ze af.

Had nog een mooie Corsa E GS line op het oog met led-matrix, helaas net verkocht.

Wij vieren Sinterklaas al jaren in de stad, kids op het plein naar de intocht kijken en wij sinds een jaar of 3 in het café of op het terras :) Altijd gezellig met een groep vrienden. Die kids vermaken zich prima en lopen in en uit voor wat drinken en lekkers
Altijd een leuk feest, vooral als de kids geloven. Ik schrik er echter wel van hoe snel we ons volksfeest zo sterk hebben aangepast ten behoeve van een kleine groep mensen die er racisme in willen zien. En na de zwarte kleur, waren de haren, oorbellen en lippenstift weer punt van discussie.
Naja, opzich maakt het voor de kinderen niet uit en is de huidige piet over 3 jaar ook gewoon de standaard.

Daarnaast kijken we ook of kinderwagen ed in een Corsa of Mokka past.
S781NN_21_4.jpg

large_1729589862783986.JPG

Moet passen in een Corsa en Mokka! Ik vind de Mokka veel leuker. Vind de Corsa eerlijk gezegd maar een raar model.

Onze kinderwagen is destijds opgehaald door iemand met een E-niro. Ik schrok juist hoe kleine kofferbak die had. Die had echte moeite om de kinderwagen er opgevouwen in te krijgen en moest zelfs delen op de achterbank zetten.

Dat houdt me ergens ook een beetje tegen, als ze al zoveel afschrijven...... ga je er de komende jaren toch nog fors op afschrijven. Immers, 18k (na aftrek subsidie) is ook nog een best bedrag.

maar geld dat niet een beetje voor alle EV's met wat ervaring? Al dan wel of niet terecht. Grootste hap is van zo'n mokk e wel af, maar het blijft gewoon vrij duur als 2e auto, en te krap / beperkt als volwaardig gezinsauto. Dat heeft de Niro wel in het voordeel, maar ook die gaan nog wel flink afschrijven.

Mijn schoonzus heeft de mokka laten staan omdat ze de kinderwagen er niet in kwijt kon , achterin vond ze ook krap en vrij donker. Die heeft toen voor de e-2008 gekozen, voor het zelfde geld de zelfde auto, maar dan net wat ruimer.

Aan de andere kant, hoe lang ga je de kinderwagen nog echt gebruiken, een jaartje max? Onze kinderwagen kon ook in de up als de we de wielen er af haalden. Die klikte je er zo vanaf. maar daarom hadden we een buggy die er ook zo in ging en een stuk compacter is.

Rij ook eens met een Ampera-e. Ding heeft genoeg bagageruimte, in de terugroepactie vervangen accu van 62kWh, en een gemiddelde actieradius van 380 kilometer. Ze zijn momenteel ook nog eens heel schappelijk geprijsd! Ik heb hem nu ruim 3 jaar, auto heeft 202.500 gereden en gedraagt zich perfect.

Achterin de Trunk van de T3 past makkelijk de rolstoel van mevrouw Zoveel, dan nog een extra laadbak onder de vloer en dan heb je nog een Frunk.

Rij ook eens met een Ampera-e. Ding heeft genoeg bagageruimte, in de terugroepactie vervangen accu van 62kWh, en een gemiddelde actieradius van 380 kilometer. Ze zijn momenteel ook nog eens heel schappelijk geprijsd! Ik heb hem nu ruim 3 jaar, auto heeft 202.500 gereden en gedraagt zich perfect.
Ik heb er met een oog naar gekeken, maar vind het een vrij plastic auto. Plus dat het eigenlijk een chevrolet is, ik kan me zomaar voorstellen dat evt. reparaties in de toekomst best prijzig worden ivm beperkte beschikbaarheid onderdelen.

Subsidie is overigens ongeveer op las ik hier op de site, dus reken daar niet mee.
Dat is voor nieuwe auto's idd. Voor 2e hands is er nog ruimte.

Ps. Zag in de configurator dat de gratis standaardkleur Rood op de Astra ST compleet weg is. Wit is de nieuwe gratis tint, en dan blijft er enkel grijs, D-grijs, zwart en blauw over. Pfff...

Ik heb er met een oog naar gekeken, maar vind het een vrij plastic auto. Plus dat het eigenlijk een chevrolet is, ik kan me zomaar voorstellen dat evt. reparaties in de toekomst best prijzig worden ivm beperkte beschikbaarheid onderdelen.
..
Er is inderdaad wel gebruik gemaakt van hard kunststof, maar het is behoorlijk krasbestendig. Iig zit er aan mijn auto vrijwel nergens schade aan het kunststof ondanks de 202.000 km.

Qua onderdelen valt het heel erg mee, ja, je moet niet bij de dealer aankloppen, dan duurt het lang. Ik had twee jaar terug een remklauw nodig en die heb ik via GM gewoon in Amerika besteld. Ik was 100 euro kwijt inclusief inklaring. Het is niet iets waar ik me echt zorgen over maak. Plus het feit wil dat er tot op heden geen gekke dingen aan de auto zijn geweest. Prima ding.

Ah, ik had er even overheen gelezen dat de subsidie voor gebruikt er nog wel is. Dat scheelt wel.

EV occasions: een Mazda MX30 heeft misschien een wat kleine accu, maar als het voor jullie gebruik past heb je wel een fijne EV voor weinig geld viel me op. Al te vinden vanaf 14k.

Zou een Mokka trouwens echt ruimer zijn dan een Corsa? Ik heb het gevoel dat een Mokka in de kofferbak best krap is.

@piet: T3? Wat bedoel je? De T3 is bij mijn weten een oude Volkswagen bus, en die is niet heel relevant in deze discussie lijkt me.

Terug
Bovenaan